آینده‌ی دنیای مارول و حضور کارگردان‌های زن

11 June 2018 - 16:17

«کوین فایگی» (Kevin Feige)، مدیر عامل «مارول استودیوز»، اخیرا اعلام کرده که بسیاری از فیلم‌های آینده‌ی این کمپانی توسط کارگردان‌های زن ساخته خواهند شد. فیلم‌های ابرقهرمانی بسیار محبوب‌اند و از موردانتظارترین عناوین هر سال به شمار می‌روند، اما کارگردانان زن حضور کمی در این دست فیلم‌ها دارند. در ادامه خبر با سینماگیمفا همراه باشید.

با توجه‌ به فیلم‌های ابرقهرمانی چند سال اخیر، آینده‌ی این فیلم‌ها قطعا با تنوع همراه خواهد بود. فیلم Wonder Women «زن شگفت انگیز» ثابت کرده که فیلمی با محوریت یک ابرقهرمان زن که توسط کارگردانی مونث یعنی «پتی جنکینز» (Patty Jenkins) ساخته شده، می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. همچنین فیلم Black Panther «پلنگ سیاه» با کارگردانی «رایان کوگلر» (Ryan Coogler) که از حضور بازیگران و همچنین دست‌اندرکاران رنگین‌پوست بهره برده هم مهر تاییدی برای این گونه تنوع در فیلم‌های ابرقهرمانی و موفقیت‌آمیز بودن آن‌ها محسوب می‌شود. فیلم Captain Marvel «کاپیتان مارول» که سال ۲۰۱۹ اکران خواهد شد، اولین فیلم مارول استودیوز است که توسط یک زن کارگردانی می‌شود. «آنا بودن» (Anna Boden) به همراه «رایان فلک» (Ryan Fleck) وظیفه ساخت این اثر را برعهده دارند. «ویکتوریا آلونسو» (Victoria Alonso)، از تهیه‌کنندگان مارول، گفته که امیدوار است در فیلم‌های آینده‌ی این کمپانی تنوع بیشتری صورت بگیرد و هم از کارگردانان مرد و هم زن استفاده کنند؛ و مهم‌تر از همه، بهترین فرد برای کارگردانی انتخاب شود.

تقریبا آبان پارسال بود که کوین فایگی از برنامه‌ریزی مارول استودیوز برای ۲۰ فیلم بعد از Avengers 4 «انتقام‌جویان ۴» که سال دیگر اکران می‌شود، رونمایی کرد. طبق گزارش ورایتی، ار فایگی پرسیده شده که آیا کارگردانان مونث هم در این فیلم‌ها نقش خواهند داشت یا خیر، و او در پاسخ گفته: «نمی‌توانم قول بدهم که تمام این ۲۰ فیلم توسط کارگردان‌های مونث ساخته شوند؛ اما قطعا تعداد زیادی اینگونه خواهند بود.»

فایگی همچنین بر روی اهمیت تنوع دادن، چه در مارول استودیوز و چه در هالیوود، تاکید کرده است. با اشاره‌ی او به موفقیت پلنگ سیاه و فروش ۱٫۳ میلیارد دلاری‌اش می‌توان اهمیت این تنوع را فهمید. فایگی بیشتر این موفقیت را مدیون کوگلر می‌داند و به او گفته که پلنگ سیاه بهترین فیلمی‌ است که ساخته‌اند و کوگلر، مارول استودیوز را به کمپانی فیلم‌سازی بهتری تبدیل کرده است.

البته واقعیت این است که بیشتر استودیوها این تنوع و گوناگونی را به ظاهر قبول داشته، اما قصدی برای انجامش ندارند. فیلم‌های ابرقهرمانی مثل زن شگفت‌انگیز دنیای دی‌سی و پلنگ سیاه دنیای مارول، نشان داده‌اند که تنوع واقعی در بازیگران و سازندگان یک فیلم، می‌تواند موفقیت به همراه داشته باشد. هر دو فیلم مخاطبان زیادی را در سراسر جهان جذب کردند و توانایی ساخت دنیای خود و تعریف داستان‌های بیشتری از این دنیا را نشان دادند. مارول استودیوز فیلم‌های زن‌محور زیادی در دست دارد که از مهم‌ترین‌شان می‌توان به فیلم اختصاصی Black Widow «بیوه سیاه» اشاره کرد، که گفته شده قرار است در ۲۰۱۹ فیلم‌برداری آن آغاز شود. با توجه به گزارشات، مارول با ۶۵ کارگردان وارد مذاکره شده که باید منتظر باشیم تا ببینیم چه کسی فیلم اختصاصی بیوه سیاه را که طرفداران چندین سال است منتظر آن هستند، کارگردانی خواهد کرد.

علاوه بر این کوین فایگی گفته که برای معرفی یک ابرقهرمان زن دیگر هم برنامه دارد. «خانوم مارول» (Ms. Marvel) که یک ابرقهرمان زن و مسلمان است، به احتمال زیاد به همراه کاپیتان مارول معرفی خواهد شد. البته بعید به نظر می‌رسد که در قسمت اول فیلم کاپیتان مارول، شاهد معرفی خانوم مارول باشیم؛ اما با توجه به صحبت‌های فایگی قطعا در فیلم‌های بعدی این شخصیت، شاهد اولین ابرقهرمان مسلمان مارول استودیوز هم خواهیم بود. همچنین با توجه به کمیک‌ها و وجود تیم‌های ابرقهرمانی متشکل از شخصیت‌های مونث، این اتفاق در فیلم‌های این ژانر هم بعید به نظر نمی‌رسد و حتی در فیلم Avengers: Infinity War «انتقامجویان: جنگ بی‌نهایت» هم شاهد اشاره‌ای به این قضیه و همکاری «بیوه سیاه»، «جادوگر سرخ» و «اوکویه» بایکدیگر بودیم. در نتیجه شاید فیلمی بر این اساس در برنامه‌ی مارول استودیوز قرار بگیرد.

در پایان باید گفت که کارگردانان زن نباید تنها برای فیلم‌های زن‌محور انتخاب شوند و همان‌طور که ویکتوریا آلونسو گوش‌زد کرده، بهترین و مناسب‌ترین کارگردان، جدای از اینکه مرد باشد یا زن، باید انتخاب شود.

منبع: Screenrant

 

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.