نقد و بررسی فصل دوم انیمه Sword Art Online

نقد و بررسی فصل دوم انیمه Sword Art Online

به نظر شما چه می‌شد اگر علم تاجایی پیشرفت می‌کرد که شما خودتان به عنوان یک شخصیت، وارد یک بازی نقش آفرینی آنلاین می‌شدید و در آن به مبارزه می‌پرداختید؟ دیدگاه شما نسبت به این مسئله چگونه است؟ مثبت یا منفی؟ در این مقاله قصد داریم پس از نقد و بررسی فصل اول Sword Art Online «به فارسی: هنر شمشیر زنی آنلاین» که در مقاله جداگانه آن را تقدیمتان کردیم به بررسی فصل دوم آن بپردازیم و تمامی نکات مثبت و منفی‌اش را برایتان بازگو کنیم تا متوجه شوید که این انیمه ارزش دیدن دارد یا خیر. با سینماگیمفا همراه باشید.

یوکی: بعضی از مسائل رو فقط با جنگیدن می‌تونی حل کنی.

داستان فصل اول انیمه در سال ۲۰۲۲ روایت می‌شد. در همان سال دستگاه جدید به نام نِرو گیر «به انگلیسی: Nerve Gear» وارد بازار شد که کارش انتقال انسان از دنیای واقعی به دنیای مجازی بود. به طوری که بدن فرد بر روی تخت دراز کشیده است اما فکرش به دنیایی دیگر انتقال می‌یابید و وی خودش را به جای شخصیت بازی حس می‌کرد و به نبرد با موجودات دیگر می‌پرداخت. پس از اتفاقاتی که درون فصل اول انیمه رخ داد، در فصل دوم، Kirito به درخواست یکی از مقامات دولت مامور می‌شود که به بازی جدیدی به نام Gun Gale Online «با نام مخفف شده GGO» منتقل شود و اطلاعاتی از آن بازی به دست بیاورد. دلیل اعزام Kirito به داخل بازی GGO مرگ‌های عجیبی بود که در بازی رخ می‌داد؛ به طوری که یک شخص با نام Death Gun «تفنگ مرگ» شخصیت‌ها را درون بازی به قتل می‌رساند و در همان حین آن‌ها درون دنیای واقعی هم به دلیل ایست قلبی جان خودشان را از دست می‌دادند. Kirito پس از وارد شدن به بازی GGO با دختری به نام Sinon آشنا می‌شود و آن راه و روش‌های خرید در دنیای بازی را به Kirito آموزش می‌دهد؛ سپس هر دو وارد لیگ مسابقات GGO به نام Bullet of Bullets شدند و در کنار هم یک تیم را تشکیل دادند. Kirito در اولین روزش در بازی عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد و توجه بسیاری را در GGO به خود جلب کرد و باعث رویارویی خود با دث گان شد و این تازه شروع ماجراهای پرفراز و نشیبش درون GGO بود.

توجه: از آنجایی که مطلب پیش رو با هدف نقد و بررسی انیمه Sword Art Online نوشته شده است. چنانچه تا کنون موفق به تماشای آن نشده‌اید از خواندن ادامه مطلب امتناع کنید.

همانند فصل اول، نیمه ابتدایی انیمه «از قسمت ۱ تا ۱۴» فوق‌العاده است و جایی برای حرف باقی نمی‌گذارد. از همان ابتدای کار که انیمه شروع به روایت داستان می‌کند، متوجه می‌شوید که با داستانی سطحی و آبکی رو به رو نیستید و فصل دوم هنر شمشیر زنی آنلاین حرف‌هایی برای گفتن دارد. باید بگویم که اگر قرار بود در فصل دوم هم شامل غول‌های عجیب و غریب باشد، انیمه تا حدودی برای مخاطب خسته کننده می‌شد. اما ایده‌ای که در سازندگان در نیمه اول فصل دوم به کار برده‌اند، ایده‌ای ناب با اجرایی ناب‌تر از خودش است. فصل اول طرفداران سبک‌های سامورایی را راضی کرد، ولی فصل دوم به علاوه‌ این که طرفداران فصل اول خود را نگه داشت، بلکه طرفداران سبک اکشن و اسلحه دوست را به لیست خود اضافه کرد. به عقیده بنده ایده‌ی ترکیب اسلحه و شمشیر عامل موفقیت فصل دوم است. اگر انیمه را تماشا کرده باشید متوجه می‌شوید که سازندگان تمام ایده‌های خود را درون نیمه اول پیاده سازی کردند و وقتی به نیمه دوم انیمه «از قسمت ۱۴ تا ۲۰» می‌رسیم، انیمه به سمت پوچی می‌رود و دوباره همانند فصل اول مخاطب خود را خسته می‌کند. نیمه پایانی انیمه «از قسمت ۲۰ تا ۲۴» سازندگان بازگشتی شکوهمندانه به سمت جذابیت نیمه اول خود زدند و پایانی فوق‌العاده را برای بینندگان رقم زدند. احساسات درون قسمت‌های پایانی انیمه نقش پررنگ‌تری به خود می‌گیرد و مخاطب را شیفته خودش می‌کند. تا جایی که باید جلوی اشک‌های‌تان را در دو قسمت پایانی بگیرید. در کنار تمام نکات مثبت بخش داستانی، انیمه دقت زیادی بر روی معرفی شخصیت‌ها به مخاطب می‌کند. به گونه‌ای شخصیت جدید را نشان مخاطب می‌دهد و درون دو قسمت به صورت گُنگ و نامفهوم آن را معرفی می‌کند و سپس درون دو قسمت بعدی فِلش بَکی به گذشته وی زده و اصل زندگی‌اش را نشان مخاطب می‌دهد. این روندی که انیمه برای نشان دادن شخصیت تا معرفی کامل وی درون چهار الی شش قسمت طی می‌کند، گاهاً برای مخاطب خسته کننده است. تاجایی که ببیننده با خود می‌گوید: من حدود ۶ قسمت از این انیمه رو دیدم اما باز چیزی درباره این شخصیت دستگیرم نشده!

شخصیت پردازی یکی از عناصر مهم در جذابیت انیمه‌ها به شمار می‌رود. فصل اول در این بخش به خوبی عمل کرده بود و توانست با نشان دادن روند رشد فکری و عقلی Kirito در طی انیمه انتظارات بینندگان را برآورده کند. در فصل دوم شاهد جنبه‌های دیگری از Kirito و آسونا «دوست صمیمی Kirito که در فصل قبل با او آشنا شد» هستیم. برای اولین بار خواهید دید که Kirito ترسیده و دیگر با آن شخصیت نترس و مغرور طرف نیستیم. آسونا و Sinon تنها درون بازی‌های آنلاین و یا دنیای مجازی قوی هستند و درون زندگی واقعی خود مشکلات فروانی دارند و به همین دلیل بیشتر وقت خود را درون دنیای مجازی می‌گذرانند. انیمه بر روی اصل ظاهر بین نبودن افراد تمرکز بسیاری دارد و در طول انیمه بارها و بارها شاهد هستیم که این پیام‌ها به صورت غیر مستقیم به مخاطب القا می‌شود. اگر چه آسونا و Sinon درون بازی حرف ندارند و هیچکس جلودارشان نیست، اما درون دنیای واقعی مشکلات فروانی دارند که بازیکنان دیگر و حتی دوست‌هایشان هم از آن‌ها خبر ندارند. اطرافیان آسونا گمان می‌کنند که او هیچ مشکلی ندارد و به دلیل این که در وضعیت مالی خوبی به‌سر می‌برد ناراحتی ندارد؛ اما اینطور نیست و شاهد هستیم که آسونا پشت آن لبخند زیبا و چهره‌ی مهربانش روحی زخم خورده از خانواده خود را دارد. Kirito هم به همین شکل! وی فکر می‌کند که باید تکیه‌گاهی مناسب و محکم برای آسونا باشد اما وقتی با دشمن اصلی و سرسخت خود یعنی دث گان مواجه می‌شود، متوجه شده که هیچ کاری از دستش بر نمی‌آید و توان انجام کاری را درمقابل او ندارد. روابط احساسی بین شخصیت‌ها از جنبه‌ی سرگرمی خود درون فصل اول بیرون آمده و وارد بعد جدیدی از جدیَت می‌شود. احساساتی که گاهاً غم انگیز و گاهاً امیدبخش زندگی شخصیت‌ها و مخاطب هستند.

طراحی شهرها درون فصل دوم در سطح خوبی قرار ندارد. همانند فصل اول شهر‌ها و مکان‌های جدیدی که پای شخصیت‌ها به آن باز می‌شود «به ویژه شهر GGO» جذابیت چندانی ندارند و فقط به صورت دنیایی پیشرفته طراحی شده‌اند. البته محیط‌ شهر‌های فصل اول همچنان جذابیت خودشان را درون فصل دوم حفظ کرده‌اند و خیره‌کننده و جذاب هستند. از طراحی ضعیف شهرها که بگذریم به موسیقی حیرت‌آور فصل دوم هنر شمشیر زنی آنلاین می‌رسیم. در زمان درگیری‌ها شاهد پخش بهترین موسیقی کل دو فصل هستیم که با ریتم تند و هیجانی خودش، قلب تپنده‌ی مبارزات این فصل است. در کنار بخش درگیری‌ها، در زمان‌های حساس و یا همان احساساتی انیمه موسیقی به قدری غم‌انگیز و ناراحت کننده است که تا در آوردن اشک‌های شما هم پیش می‌رود. طراحی لباس شخصیت‌ها ترکیبی از سبک سامورایی و لباس‌های نظامی است و درون انیمه شاهد هر دو نوع آن‌ها هستیم. طراحی چهره شخصیت‌ها بجز شخصیت منفی، نسبت به نسخه قبل تغییری نکرده و طراحی چهره‌ها در همان سطح قبلی قرار دارند. شخصیت منفی چهر‌ه‌اش را می‌توانیم جزو ۱۰ نقاب‌دار برتر تاریخ انیمه‌ها در نظر بگیریم. شرارت از سر و روی دث گان می‌ریزد و نمی‌توان مانع ترسناکی او شد. سازندگان واقعاً به خوبی بر روی چهره او کار کرده‌اند. با این که ماهیت فصل دوم، تمرکز بر زندگی شخصی و غم‌انگیز شخصیت‌ها است اما باز هم درون قسمت‌ها شاهد دیالوگ‌های طنز و بامزه شخصیت‌ها هستیم که جذابیت این فصل را دو چندان می‌کند.

فصل دوم هنر شمشیرزنی آنلاین نکات منفی ریز و درشتی دارد اما نباید در کنار این نکات منفی از نکات مثبت آن غافل شویم و اجازه دهیم که بخش‌های منفی بر بخش‌های مثبت پیروز شوند. همانند فصل اول، هنر شمشیر زنی آنلاین طرفداران سبک بازی‌های نقش‌ آفرینی را قانع می‌کند و یک فصل تماشایی دیگر برای‌شان می‌سازد. احساسات حرف اول را درون این فصل می‌زند و اگر آدم احساساتی هستید، پیشنهاد می‌کنم که حتما این فصل و این انیمه را از دست ندهید و در لیست انیمه‌های تابستانه خودتان جایی برایش باز کنید.

5 نظر

  1. با سلام و خسته نباشید خدمت آقای همتی
    نقد های شما رو همیشه دنبال می کنم و دوست دارم. این بار هم مثل همیشه از خوندن این نقد لذت بردم. بی صبرانه منتظر نقد شما برای فصل سوم Tokyo Ghoul هستم.

    1. سلام تشکر بابت انرژی مثبتتون.
      والا نقد انیمه توکیو گول ممکنه یکم طول بکشه و یا انجام نشه! ولی خب من دارم تمام سعی‌ام رو می‌کنم که کارش انجام بشه. چون این انیمه یک مانگای طولانی داره که باید حتماً بخونیدش تا بتونید داستان انیمه رو متوجه بشید. من باید اول مانگا رو بخونم تا بتونم نقدش کنم. چون طبیعتاً بدون مانگا انگار که ضعیف عمل کرده. ولی اگر مانگا باشه، ما می‌تونیم بگیم که چقدر به داستان مانگا پایبند بوده و…! بازم معذرت می‌خوام و تشکر بابت صبرتون…

  2. ممنون از مازیار عزیز بابت مقالۀ کاملی که ارائه دادند.ابن انیمه،یکی از بهترین انیمه‌های عمرم بود.بازهم ممنون.

    همون White Beard هستم.

  3. من زیاد انیمه نمی بینم اما این انیمه جالب بود خوشم اومد. از اونجایی که به ویدوگیم هم علاقه دارم حس می‌کنم طبیعیه. تشکر بابت نقد.

    1. خوشحالم که مورد پسندتون قرار گرفته – بله قطعاً این انیمه طرفداران سر سخت ویدیو گیم رو می‌کنه. خواهش میکنم.

ارسال یک دیدگاه

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

Joker: تصاویر جدیدی از واکین فینیکس در لباس یک دلقک منتشر شد

چندی پیش کارگردان فیلم Joker «جوکر» تاد فیلیپس