درخشش روزافزون جایگاه قهرمانان زن در جهان سینمایی مارول

رئیس استودیو مارول، یعنی کوین فایگی (Kevin Feige) اعلام کرد به زودی شاهد آن خواهیم بود که تعداد ابرقهرمانان زن جهان سینمایی مارول، از تعداد ابرقهرمانان مرد آن بیشتر خواهد شد. جهان سینمایی مارول، ده سال پیش و با فیلم Iron Man «مرد آهنی» به کارگردانی جان فاورو (Jon Favreau) راه خودش را آغاز کرد و به‌نظر می‌رسد که با ساخت فیلم Captain Marvel «کاپیتان مارول» در سال آینده، این جهان قرار است تا گام در مسیر جدیدی بگذارد. در ادامه با سینما گیمفا همراه باشید.

این موضوع طبیعی است که کمی از تفکرات سنتی تبعیض جنسیتی در جهان سینمایی مارول ریشه دوانده باشد، ولی نکته اینجاست که این تفکرات قدم به قدم درحال تغییر هستند. در این بین باید بگوییم که اخیرا صحبت‌هایی راجع به امکان ساخت فیلمی براساس سری کتاب‌های کامیک A-Force «نیروی ای» شده است؛ در این فیلم قرار است تا تمام ابرقهرمانان زن دنیای سینمایی مارول حضور داشته باشند و در مقابل خطرات مختلف کیهانی، با یکدیگر متحد شوند. ایده‌ی ساخت این فیلم، توسط ستارگان زن فیلم‌های مارول، از جمله تسا تامپسون (Tessa Thompson)، بری لارسون (Brie Larson) و اسکارلت جوهانسون (Scarlett Johansson) به کوین فایگی منتقل شده است؛ در این بین به عنوان مثال، تامپسون عقیده دارد که این ایده می‌تواند مفهوم جالب‌تری از دنیای سینمایی مارول را برای مخاطبین ارائه دهد. البته باید بگوییم که براساس گزارشات اولیه، هنوز هیچ اقدامی برای ساخت این فیلم صورت نگرفته است.

در طی یک محفل خبری که برای فیلم Ant-Man & the Wasp «مرد مورچه‌ای و زنبورک» برگزار شده بود، خبرگزاری Screen Rant موفق شد تا فرصتی برای مصاحبه با کوین فایگی پیدا کند و از او درباره‌ی احتمال ساخت فیلم A-Force، سؤالاتی را بپرسد. فایگی در طی این مصاحبه، به‌صورت عامدانه سعی کرد تا اطلاعات زیادی را با این خبرگزاری به اشتراک نگذارد؛ یکی از دلایل این کار می‌تواند محتاط بودن فایگی درباره صحبت راجع به اتفاقات بعد از داستان فیلم Avengers 4 «انتقام‌جویان ۴» باشد. ولی با این‌حال او در این مصاحبه مقداری دربارۀ تصمیم برای توازن بین جنسیت‌های دنیای سینمایی مارول سخن گفت و اعلام کرد که علاقه دارد تا اتفاقات چگونه پیش برود.

در ادامه بخشی از سخنان فایگی در طی مصاحبه با پایگاه خبری اسکرین رانت را برای شما قرار می‌دهیم:

ولی رک بگویم، همان‌طور که برنامه‌ها پیش می‌رود من فکر می‌کنم که ما… می‌دانید، من در نهایت فکر می‌کنم که ما به زمانی خواهیم رسید که فقط… ببینید، خیلی شگفت‌انگیز خواهد بود که تمام شخصیت‌های زن دنیای سینمایی مارول را در حالتی ببینیم که قبلا… اکثر قهرمانان مرد، نه تمام آن‌ها ولی در درجۀ اول قهرمانان مرد را دیده‌ایم. من فکر می‌کنم که ما به زودی به چنین نقطه‌ای برسیم، از آنجا که به‌زودی شخصیت‌های زن زیادی به دنیای سینمایی مارول خواهند پیوست و نقش ابرقهرمانان ما را ایفا خواهند کرد و نشان خواهند داد که قهرمانان مارول همگی مرد نیستند. آن‌ها قهرمانان مارول هستند و از نظر کمیت، بیشتر از نصف جمعیت قهرمانان مارول را زنان تشکیل می‌دهند.

مشخصا آخرین بخش نظرات فایگی، هیجان‌انگیزترین عبارات را در خود جای داده بود؛ او زمانی را پیش‌بینی می‌کند که تمام مردم صحبت کردن راجع به مرد بودن یا زن بودن قهرمانان را خاتمه می‌دهند و ما شاهد آن خواهیم بود که نیمی از جمعیت (یا به قول فایگی “بیش از نیمی از جمعیت”) ابرقهرمانان را زنان تشکیل می‌دهند. البته، فعلا مارول برای رسیدن به این نقطه باید راه بسیار طولانی را طی کند. ابرقهرمانان زن دنیای سینمایی مارول هنوز در اقلیت هستند؛ با این وجود می‌دانیم که قطعا این وضعیت درحال تغییر است. اخیرا فیلم Black Panther «پلنگ سیاه» موفق شد تا ارزش شخصیت‌های زن را به نمایش بگذارد؛ به عنوان مثال‌های مشهود می‌شود به شخصیت‌های اوکوی (Okoye)، ناکیا (Nakia) و شوری (Shuri) اشاره کرد. از طرفی فیلم بعدی استودیو مارول، یعنی Ant-Man & the Wasp نیز نشان خواهد داد که دو قهرمان نامدار مارول قرار است در کنار یکدیگر فعالیت کنند و فارغ از تفاوت‌های جنسیتی خود، کاملا با هم برابر باشند. و همچنین فیلم Captain Marvel سال آینده که اولین فیلم جهان سینمایی مارول به رهبری یک ابرقهرمان زن است، گام‌های بزرگی در این راه محسوب می‌شوند. همانطور که ذکر کردم، استودیو مارول هنوز باید راه طولانی را برای رسیدن به این هدف کوین فایگی طی کند، ولی اکنون می‌فهمیم که اقدامات بعدی دنیای سینمایی مارول برچه اساس برنامه‌ریزی و عملی خواهند شد.

یکی از صحنه‌های فیلم Avengers: Infinity War «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت»، بهترین تصویر را از یک فیلم گروهی قهرمانان زن جهان سینمایی مارول، به نمایش گذاشت. در تریلر The Battle of Wakanda «نبرد واکاندا» که مربوط به این فیلم است، در یکی از صحنه‌های کوچکی که به نمایش گذاشته شد، شاهد آن بودیم که شخصیت‌های عنکبوت سیاه (Black Widow)، اوکوی و جادوگر سرخ (Scarlet Witch) درحال مبارزه مشترک با شخصیت پراکسیما میدنایت (Proxima Midnight) هستند که یکی از اعضای ارتش سیاه تانوس (Thanos) است. این صحنه بسیار خیره کننده بود و نشان داد که یک فیلم متشکل از ابرقهرمانان زن، چگونه می‌تواند باشد. مشخص است که مارول قصد دارد تا در آینده به سمت دنیای ابرقهرمانی متفاوتی گام بردارد. آثاری چون فیلم Black Panther کمپانی مارول و فیلم Wonder Woman «زن شگفت‌انگیز» کمپانی دی‌سی، این مسئله را ثابت کرد که مخاطبان سراسر دنیا اکنون پذیرای این اتفاق و دگرگونی هستند و می‌توانند جهانی بسیار متفاوت از جهان امروز را بپذیرند. مارول در تلاش است تا بیشترین نقش را در این تغییر و فرصت به‌دست آمده ایفا کند و سهم بیشتری را داشته باشد.

منبع: Screenrant

برچسب‌ها:

مطالب مرتبط



مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.