گره گشایی معمای قتل به دست جیم کری!|یادداشتی بر فیلم Dark Crimes

12 July 2018 - 13:00

تصور کنید که ستاره و کمدین محبوب دهه ۹۰ میلادی یعنی جیم کری، در یک فیلم جنایی نقش یک کارآگاه خشک و جدی را ایفا کند. درست است که کمدین‌های معروفی در صنعت هالیوود دیدیم که نقش‌های جدی را ایفا کرده‌اند که توانسته‌اند نظر خیلی از مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کنند؛ مثل نقش‌آفرینی خوب جیمز فرانکو در فیلم ۱۲۷ ساعت و یا هنرنمایی بی‌نقص برایان کرنستون در سریال بریکینگ بد اما اگر دقت کرده باشید، جیم کری در آن دو سه فیلم درامی که هنرنمایی کرده (نمایش ترومن و درخشش ابدی یک ذهن بی‌آلایش)، همچنان نبوغ کمیک خود را به نمایش گذاشته است. در فیلم جنایت‌های تاریک (Dark Crimes)، در کنار نقش‌آفرینی غیرقابل‌باور جیم کری، فیلمی شلخته و بدی در ژانر درام جنایی است. در ادامه با سینماگیمفا همراه باشید.

تادک (با بازی جیم کری) کارآگاهی میان‌سال و درمانده‌ است که زمان بازنشستگی‌اش فرارسیده است اما همچنان مشتاق حل معمای قتل فردی به نام سادیسکی است که در گذشته بیشتر اوقات فراغت خود را در کلاب زیرزمینی می‌گذرانده است. تادک با داشتن مدارک و سرنخی که در گذشته در اختیار داشته، به نویسنده معروف رمان‌های جنایی  اروتیک به نام کوزلو مشکوک می‌شود و او را بازداشت می‌کند. تادک به این دلیل به کوزلو مشکوک است که قتل سادیسکی شباهت بسیار زیادی با نوشته‌هایی که کوزلو در رمانش نگاشته، دارد و از طرف دیگر کوزلو در آن کلاب هم رفت‌وآمد داشته، تادک را بیشتر قانع می‌سازد که وی قاتل اصلی سادیسکی است اما کوزلو این اتهام را رد کرده و ادعا می‌کند که هیچ ارتباطی با قتل سادیسکی ندارد. تادک سعی می‌کند که مدارک محکم‌تری را پیدا کند تا ثابت کند کوزلو قاتل اصلی سادیسکی است.

Related image

جنایت‌های تاریک به‌جای این‌که گره‌های معمای قتل را در طول فیلم برای مخاطب بگشاید، سؤالات فراوانی را در ذهن مخاطب بر جای می‌گذارد. سوالاتی از این دسته که برای چه تادک همچنان سعی بر حل معمای قتل سادیسکی دارد؟ آن سرنخ‌ها و مدارکی که در ابتدای فیلم در دسترس تادک است، از کجا آورده شده است؟ چرا فقط تادک به کوزلو مشکوک است؟ با جلو رفتن چنددقیقه‌ای از فیلم، شخصیت تازه‌ای به نام کازیا وارد ماجرا می‌شود که همسر کوزلو است و خود کازیا چندان ازشخصیت‌پردازی مناسبی برخوردار نیست. شخصیتی که مدام در طول فیلم مورد آزار و اذیت جنسی توسط خود کوزلو و دیگران (که باز نمی‌دانیم آن‌ها دقیقاً چه کسانی هستند؟!) و حتی تادک می‌شود. باز سوالاتی در ذهن ایجاد می‌شود که چرا تادک ناگهان به او تعرض می‌کند؟ کازیا چه چیزی را از تادک پنهان می‌کند؟ در بیست دقیقه پایانی فیلم، ناگهان و بدون هیچی دلیلی، کوزلو نزد تادک می‌آید و خود را قاتل اصلی سادیسکی خطاب می‌کند در حالی که در اوایل فیلم خود را بی‌گناه معرفی کرده بود. گاف عجیب فیلم اینجاست که در اوایل فیلم، کوزلو توسط دستگاه دروغ‌سنج مورد آزمایش قرار می‌گیرد و حتی وقتی‌که از او پرسیده می‌شود که تو سادیسکی را کشتی، او جواب منفی می‌دهد، دستگاه هم نشانه‌ی دروغگویی را از او پیدا نمی‌کند. پس چگونه تادک در آن سکانس اعتراف کوزلو، سریعاً باور می‌کند که او قاتل اصلی سادیسکی است؟!

اواخر فیلم که خبر زندانی شدن کوزلو در رسانه‌ها پخش می‌شود. ناگهان روزنامه‌ای به‌دست تادک می‌رسد که وی را متعجب می‌کند. در حالی که در آن سکانس، هیچ جزییاتی از روزنامه به مخاطب نشان داده نمی‌شود و واقعاً نمی‌دانیم که چه چیزی در درون روزنامه نوشته‌ شده است که تادک نظرش در مورد قاتل بودن کوزلو عوض می‌شودوقتی‌که خود کوزلو آرزوی مرگ دارد و رییس پلیس هم پرونده را مختومه اعلام می‌کند. زندگی تادک رو به تباهی پیش می‌رود؛ مادر پیرش را از دست می‌دهد و زن و بچه‌اش وی را ترک می‌کنند. در آخرین سکانس تادک پیش کازیا می‌رود و کازیا راز قتل سادیسکی را برملا می‌کند. فیلم با پلانی به‌ پایان می‌رسد که وضعیت نامعلومی از تادک را به نمایش می‌گذارداین‌که آیا از شنیدن راز قتل شوکه شده و یا بر اثر نوشیدن شراب مسموم شده و سپس مرده است؟ سپس تیتراژ پایانی سر می‌رسد و سؤال دیگر در ذهن ایجاد می‌شود که چرا کازیا باید تادک را بکشد؟!

یکی از بخش‌هایی که برای بیننده آزاردهنده است، سکانس‌های زیاد جنسی و شکنجه و آزار و اذیت زنان می‌باشد که شباهتی به فیلم‌های ناخوشایند لارس ون تریه دارد. این سکانس‌ها نه‌تنها بی‌مورد هستند، بلکه گزنده و بر ترویج خشونت علیه زنان تأکید فراوان دارد. در میان دستگیری کوزلو، اشاره‌ای اضافی به جریان‌های سیاسی در کشور لهستان می‌شود که نشان می‌دهد که مثلاً حزب کمونیست یا حزب اعتدال‌گر در تصمیم‌گیری نهایی پرونده جنایی نقش داشته است که چندان به‌طور عمیق به آن پرداخته نمی‌شود.

Related image

اصلی‌ترین قسمت فیلم که من را بیش‌تر از سایر آزار می‌دهد، هنرنمایی جیم کری است. بی‌شک جیم کری کمدین بااستعدادی است و با فیلم‌های ماسک، نمایش ترومن، احمق و احمق‌تر و کارآگاه حیوانات، این استعداد نهفته خود را به نمایش گذاشته است و  زمانی یکی از بازیگرهای موردعلاقه من بوده است اما جیم کری انتخاب مناسبی برای ایفای نقش تادک نبوده است. گرچه برای جیم کری چالش‌برانگیز بوده اما نتوانسته در این چالش سربلند بیرون بیاید. گریم بدی دارد و حتی در سکانس‌هایی احساس می‌کنم که انگار از روی اجبار دارد یک نقش جدی را بازی می‌کند.

جنایت‌های تاریک از آن دسته فیلم‌های جنایی است که به‌جای گره‌گشایی بی‌نقص معمای قتل، سؤالات فراوانی را در ذهن بیننده ایجاد می‌کند که نشان از ضعف در نگارش فیلم‌نامه اثر و گاف‌های عجیب آن است. جنایت‌های تاریک فیلمی بد و غیرقابل‌باور است که باید پس از یک بار تماشا، آن را از روی کامپیوتر پاک کرد.

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.