۵ نقش برتر جین وایلدر در دوران بازیگری‌اش

1 September 2016 - 19:00

دیگر باید بگوییم که سال ۲۰۱۶ سال بسیار غمگینی بوده‌است، چرا که بسیاری از بزرگان دنیای هنر هفتم، در این سال از بین ما رفتند. آخرین آنها نیز مربوط به خداحافظی تلخ با جین وایلدر (Gene Wilder) فوق‌العاده است. در ادامه با سینماگیفما همراه باشید. در کارنامه کاری خود، اولین حضورش را در یکی بهترین کمدی‌های تاریخ تجربه کرد و مشخص شد که تبدیل به یکی از بهترین‌ها در دنیای سینما خواهد شد. از این موضوع ناراحتیم که از میان ما رفته است، ولی در عین حال خوشحالیم که در بین ما بوده‌است. نه تنها او ما را شاد کرد، بلکه به صورت‌های مختلف ما را خنداند.

انتخاب پنج کار برای لیست ۵ نقش برتر وایلدر کار بسیار آسانی بود. چرا که هر کسی می‌تواند حداقل ۴ شاهکار از او را با چشمانی بسته نام ببرد. از طرفی انتخاب رتبه‌بندی این نقش‌ها تقریبا کاری غیر‌ممکن است. این ترتیبی است که ما امروز به آن رسیدیم. شاید فردا نظرمان عوض شود.

۳۴۲c64a0144ec9ef255c8955da3dd1283b9aa32b

  1. نقش اسکیپ داناهو در فیلم Stir Crazy «حرکت دیوانه وار»

سه عامل باعث موفقیت وایلدر در حرفه‎‌اش شد. عامل اول محتویات این لیست را شامل می‌شود، عامل دوم همسر فوق‌العاده با مزه‌اش گیلدا رندر (Gilda Radner) و سومی ریچارد پرایور (Richard Pryor) کبیر. این دو کمدین در چهار فیلم با یکدیگر همبازی شدند. ما قرار است به همکاری دوم آنها چراغ سبز را برای حضور در رده پنجم این لیست نشان دهیم. این فیلم به کارگردانی سیدنی پوتیر (sidney poitier) داستان این دو کمدین بزرگ را در دوران اوجشان دنبال می‌کند که شخصیتشان در فیلم مورد اتهام دزدی از بانک و سپس رقابت در مسابقه گاوبازی قرار می‌گیرند. داستان کاملا منطقی به نظر می‌رسد، شاید کمی منطقی! مهم‌ترین مهارت وایلدر در کمدی این بود که می‌توانست ماهرانه نقش یک دیوانه را در قالبی کاملا طبیعی بازی کند. این عامل سبب منحصر به فرد بودن Stir Crazy می‌شود.

daa767912dcf0bbd56bf472b903ea0ff6e311023

  1. نقش واکو کید در فیلم Blazing Saddles «زین‌های شعله‌ور»

یکی دیگر از عوامل موثر در موفقیت کاری وایلدر، همکاری او با مل بروکس (Mel Brooks) بود. کمی عجیب است که بخواهیم حضور او را در Blazing Saddles، در پایین هر لیستی قرار دهیم. این نشان می‌دهد که کارنامه جین وایلدر در زمینه فیلم چقدر درخشان بوده‌است. او در شخصیت همیشه مست و همواره خطرناک واکو کید، این بار در یک فیلم وسترن حضور دارد که کمی با بقیه وسترن‌های کلاسیک تفاوت دارد و چاشنی طنز در آن دخیل شده‌است. Blazing Saddles یکی از بهترین کمدی‌های ساخته‌شده در تاریخ سینما است و جین وایلدر علت آن است. اگرچه نقش‌های کمدی چندان مورد توجه آکادمی اسکار قرار نمی‌گیرند ولی این نقش باید قطعا نامزد دریافت آن می‌شد. اگرچه این کاراکتر چندان جدی نبود ولی بازه گسترده‌ای از پیچیدگی‌ها را در بر می‌گرفت.

eaf2d5162d050aaab069523f8ddd2de7fa591221

  1. نقش ویکتو فرانکنشتاین در فیلم Young Frankenstein «فرانکنشتاین جوان»

بیشتر وقت‌ها جین وایلدر بهترین عملکرد را در حضور دیگر بازیگران و کمدین‌های بزرگ از خود نشان داده‌است، ولی در فیلم Young Frankenstein، او ثابت کرد که به صورت کاملا بی‌نقص می‌تواند به تنهایی نیز باعث درخشش یک فیلم شود. زمان بندی او در استفاده از کمدی در این فیلم بی‌همتا است. هر فیلم جین وایلدر لحظات ناب و خاطره‌انگیز خودش را دارد ولی می‌توانیم این موضوع را تصدیق کنیم که تمام لحظات او در فیلم Young Frankenstein خاطره‌انگیز بود. حتی اگر کسی بنا به دلایلی موفق به دیدن این فیلم نشده‌باشد، باید صحنه معروف رقص وایلدر به همراه پیتر بویل (Peter Boyle) بر روی آهنگ Puttin’ on the Ritz را بشناسد. این صحنه یکی از معروف‌ترین سکانس‌های تاریخ سینما محسوب می‌شود.

cb76265d8b917b67989b749850437c9cc492dae1

  1. نقش لیو بلوم در فیلم The Producers «تهیه کنندگان»

اگرچه وایلدر نقش کوتاهی در فیلم Bonnie and Clyde «بانی و کلاید» داشت ولی معرفی او به دنیای کمدی وقتی صورت گرفت که به همراه زیرو ماستل (Zero Mostel)، در فیلم The Producers به ایفای نقش پرداخت. این نقش هنوز در رتبه یکی از بهترین نقش‌ها قرار دارد. او برای این نقش حتی نامزد اسکار نیز شد. او در این فیلم نقش کسی را دارد که پایش را از گلیمش فراتر گذاشته است و هیچ‌کس نمی‌توانست بهتر از او این نقش را بازی کند. شخصیت لیو بلوم یکی از عوامل پشت دوربین ترسو است که در عین حال همه او را دوست دارند. صحنه‌هایی که وایلدر آنها دچار وحشت می‌شود، خنده دار‌ترین صحنه‌های مربوط به فیلم است. دلایل زیادی را برای موفقیت این فیلم می‌توان برشمرد و حضور جین وایلدر در آن، یکی از مهم‌ترین این دلایل به شمار می‌رود.

aca431d94e3b19a5ebad61b00c9ebbc192fe845a

  1. نقش ویلی وانکا در فیلم Willy Wonka and the Chocolate Factory «ویلی وانکا و کارخانه شکلات»

کسانی که جزو نسل قدیم به شمار می‌آیند نقش ویلی وانکا را بازی جین وایلدر می‌شناسند. فیلم بسیار روشن و رنگارنگ است و پر است از آهنگای شاد و عجیب و غریب. ولی اگر دوباره برگردید و فیلم را به عنوان یک بزرگسال نگاه کنید متوجه نکات دیگری خواهید شد. ویلی وانکا یه روانی بود. یک روان پریش به تمام معنا. شخصیتی که در نگاه اول، فردی گرم و دوست داشتنی به نظر می‌آید ولی در واقع ماهیتی تاریک و شخصیتی پیچیده دارد. آیا ویلی وانکا کاراکتری دوست داشتنی و شوخ است یا یک قاتل روانی ؟ واقعیت در واقع تلفیقی از این دو است. این دوگانگی است که باعث منحصر به فرد بودن شخصیت ویلی وانکا می‌شود و آن را تبدیل به بهترین نقش جین وایلدر می‌کند.

منبع cinemablend

Save

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • Hanna says:

    هر سه نقشش با مل بروکس شاهکاره ولى به شخصه عاشق فرنکشتاین جوان هستم. فکر کنم فیلم رو آخرین بار ۶ یا ٧ سال پیش دیدم ولى هنوز وقتى توى گزارش هاى روزانه به کلمه ابنورمال مى رسم ناخوداگاه دیالوگ دکتر و ایگور رو تکرار مى کنم. یکى از بهترین شوخى هایى بود که دیدم.

  • Masih says:

    دقیقا
    Exactly
    genau
    exactement
    exactamente