پرونده مجموعه Heathers | در حاشیه!

19 July 2018 - 13:00

در سال‌های اخیر، بسیاری از فیلم‌های معروف و محبوب دهه‌های گذشته توسط نویسندگان و طراحان در قالب یک مجموعه تلویزیونی، دوباره بازسازی شده‌اند که بعضی از آن ها در جلب رضایت بیننده موفق ظاهر شدند و بعضی دیگر، به کیفیت مطلوب نسخه سینمایی نرسیدند. از نمونه‌های خوب این بازسازی‌ها می‌توان به قلمرو حیوانات (فیلمی مستقل که توسط دیوید میچد در سال ۲۰۱۰ ساخته شد.) دوازده میمون (اقتباسی آزاد از فیلم محصول سال ۱۹۹۵ با بازی بروس ویلیس و برد پیت) و Ash Vs Evil Dead که توسط خود سمی ریمی ساخته شد، اشاره داشت. از نمونه‌های ضعیف بازسازی‌ها هم می‌توان مجموعه تلویزیونی جیغ (بر اساس فیلم معروف ترسناک ساخته وس کریون) و روز تمرین (بر اساس فیلمی محصول سال ۲۰۰۱) که به خاطر کسب نمرات ضعیف و مرگ ناگهانی بازیگر اصلی مجموعه یعنی بیل پکستون، سریال خیلی سریع کنسل شد، را نام برد. از میان بازسازی‌ها، مجموعه «هیدرز» (Heathers) وضعیت متفاوتی دارد؛ سریالی که با پخش قسمت اول، توانست نظر خیلی از بینندگان علی‌الخصوص بینندگان نوجوان را به خود جلب کند اما متأسفانه پس از پخش اولین قسمت، به دلایل ناگواری، شبکه پارامونت از پخش سریال سر باز زد و آینده این مجموعه در وضعیت نامعلومی قرار دارد. در ادامه با سینماگیمفا همراه باشید که چرا ممکن است دیگر سریال هیدرز پخش نشود؟

سریال «هیدرز» ریبوتی از فیلم کلاسیک محصول سال ۱۹۸۸ به کارگردانی «مایکل لمان» در ژانر کمدی سیاه می‌باشد که در این فیلم داستان دختری به نام ورونیکا سویر (با بازی وایونا رایدر) را شرح می‌دهد که در دبیرستان وتسبرگ با سه دوست با نام‌های مستعار «هیدرز» رفت‌وآمد می‌کند. هیدرزها مدام از ورونیکا در انجام اعمال بدشان در دبیرستان سوء استفاده می‌کنند که ورونیکا را از این وضعیت می‌رنجاند تا این‌که وی با پسر مرموزی به نام جی دی (با بازی کریستن سلتر) آشنا می‌شود و نقشه‌های جی دی باعث می‌شود که آن‌ها، یکی از هیدرزها را به قتل برسانند و قتل وی را خودکشی جلوه دهند. جی دی اثر فراوانی بر افکار ورونیکا می‌گذارد که حتی تصمیم می‌گیرند که از تمام افرادی که در دبیرستان مشکل دارند را به قتل برسانند که در آینده ورونیکا را درگیر ماجراهایی اسف‌باری می‌کندفیلم کلاسیک هیدرز در آن زمان توانست نامزد چندین رشته  (Independent Spirit Awards) شود و حتی مجله امپایر (Empire) آن را در لیست ۵۰۰ سریال برتر تاریخ سینما نیز قرار دادفیلم‌نامه هیدرز بارها به‌صورت موزیکال در تئاترهای برادوی به اجرا درآمده است.

Image result for heathers 1988

پس از اجراهای موفقیت‌آمیز تئاترهای موزیکال هیدرز، بالاخره در تاریخ ۲۷ اوت ۲۰۰۹، سونی پیکچرز اعلام کرد که فیلم هیدرز به مجموعه تلویزیونی تبدیل خواهد شد که از شبکه فاکس پخش می‌شود. مارک ریزو استخدام شد که فیلم‌نامه سریال را بنویسد و جنی بیکس با همکاری شرکت لیکشور اینترتیمنت (Lakeshore Entertainment)، وظیفه تهیه‌کنندگی آن را برعهده گرفتند. این پروژه قرار بود که نسخه مدرنیزه فیلم ۱۹۸۸ باشد و انتظار می‌رفت که تمام شخصیت‌های فیلم به مجموعه تلویزیونی بازگردند. اما در سپتامبر ۲۰۱۲، اعلام شد که شبکه براوو (Bravo) تولید ریبوت هیدرز را آغاز کرده است که با اثری که سونی پیکچرز در دست‌ ساخت داشته، بی‌ارتباط بوده است. داستان این مجموعه مربوط به بیست سال بعد از اتفاقات فیلم اصلی است که ورونیکا به همراه دختر نوجوانش به محل زندگی‌شان باز می‌گردند که دخترش تحت تأثیر دخترانی با نام‌های «اشلی» قرار می‌گیرد که آن دختران، از فرزندان دو نفر باقی‌مانده از گروه هیدرزها هستند. نه خود رایدر و نه خود سلتر علاقه‌ای به این پروژه نشان ندادند. در هر صورت در اوت ۲۰۱۳، براوو (Bravo) از دستور ساخت این مجموعه منصرف شد.

در ژانویه ۲۰۱۷، شبکه TV Land دستور ساخت سریال آنتولوژی با درون‌مایه کمدی سیاه از فیلم کلاسیک هیدرز را صادر کرد که اتفاقات آن در زمان حال رخ می‌داد. این سریال آنتولوژی توسط جیسون میکالف (Jason Micallef) و تام روزنبرگ (Tom Rosenberg) نگاشته می‌شود و گری لوشی (Gary Lucchesi) وظیفه تهیه‌کنندگی این مجموعه را با شرکت لیکشور برعهده می‌گیرد. اما در ماه مارس ۲۰۱۷، گزارش شد که مجموعه به شبکه پارامونت منتقل‌شده است؛ زیرا شبکه TV Land و Spike به زیرمجموعه شبکه پارامونت تبدیل‌ شده‌اند. پس از چندین ماه سکوت خبری از تولید مجموعه، شبکه پارامونت رسماً تاریخ پخش سریال را ۷ ژوئن ۲۰۱۸ اعلام کرد اما اتفاق ناگوار تیراندازی در مدرسه استونمن داگلاس، سازندگان مجموعه را وادار کرد که تاریخ پخش سریال را به تعویق بیندازند. شبکه پارامونت در بیانیه‌ای دلیل به تأخیر انداختن را این‌گونه گفت:

  سریال هیدرز یک کمدی هجوآمیزی است که بر روی چالش‌برانگیزترین موضوعات جامعه  از هویت شخص تا نژاد و وضعیت اقتصاد معیشتی و خشونت اسلحه بهصورت خلاقانه‌ای تأکید دارد. در حالی که ما در کنار خانواده‌ها، به دلیل حادثه تراژدی اخیر در فلوریدا و احترام به جان‌باختگان، می‌ایستیم و احساس می‌کنیم که تصمیم درست این است که شروع سریال را به تأخیر بیندازیم.

چند روز بعد، شرکت چندرسانه‌ای آمریکا به نام ویاکوم (Viacom) فشار فراوانی بر شبکه پارامونت آورد که به خاطر حوادث اخیر تیراندازی در مدارس، از پخش سریال خودداری کند؛ چون  که این مجموعه می‌تواند تأثیر منفی بر روی این قضایا بگذارد.

بعد از این که جریانات تلخ اخیر آمریکا از ذهن‌ها رفت،  در روز ۱ مه ۲۰۱۸، شبکه پارامونت دوباره تاریخ رسمی پخش سریال را مشخص کرد که این بار قرار بود در ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۸ از این شبکه پخش شود اما در ۱ ژوئن ۲۰۱۸، ناگهانی شبکه پارامونت به‌طور رسمی تصمیم گرفت که از پخش به‌طور کامل خودداری کند و سایر شبکه‌ها اظهار آمادگی کنند که این مجموعه پرحاشیه را بخرند. مدیران ویاکوم (Viacom) به‌شدت از پخش شدن این مجموعه به دلیل محتوای نامناسب آن، ناراضی بودند و از طرفی، تیراندازی دیگری در یکی از اصلی‌ترین مدارس سانته فه در تگزاس که در ماه مه ۲۰۱۸ اتفاق افتاد، آب پاکی را بر دست سازندگان این مجموعه ریخت که ممکن است هیچ‌وقت سریالتان پخش نشود!

در کنار حواشی به وجود آمده برای سریال هیدرز، این مجموعه هم زیاد توسط منتقدان مورد توجه قرار نگرفت. میانگین امتیازات این مجموعه از سایت متاکریتیک عدد ۴۲ شد و از وبسایت راتن تومیتو امتیاز ۳۳ را کسب کرد. منتقد وبسایت هالیوود ریپورتر (Hollywood Reporter)، قسمت اولین سریال (پایلوت) را یک «تقلید شلخته» از فیلم ۱۹۸۸ دانست و منتقد سامانتا آلن (Samantha Allen) از وبسایت Daily Beast، سریال را مزخرف خواند و به‌صورت طعنه آمیز بیان کرد:

اگر شما باور دارید که بچه‌های امروزه نازک‌نارنجی هستند که سیاست درست به‌صورت دیوانهواری در حال اجرا است و افراد دگرباش اکنون قلدرهای واضح جامعه امروزی هستند، تماشای سریال هیدرز به شما پیشنهاد داده می شود!

خالق سریال جیسون میکالف (Jason Micallef) به‌نقد تند سامانتا آلن واکنش نشان داد و در توییتر، نقد او را احمقانه دانست و اظهار داشت که مخاطب قرار است که کاراکترهای جوان این سریال  را «یک مشت احمق» فرض کنند.

درست است که سریال هیدرز نکات ضعف فراوانی دارد؛ شخصیت‌پردازی ضعیف پروتاگونیست داستان (ورونیکا) و بازی مصنوعی بازیگران سریال و تأکید فراوان و بی‌مورد بر روی شبکه‌های اجتماعی در زندگی جوانان، هیدرز را به‌جای روایت مستحکم و جذاب، در حاشیه برده است اما همچنان جای فرصت دارد که هیدرز، مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. به نظر شما آیا هیدرز می‌تواند بالاخره شبکه‌ای را راضی کند که این مجموعه پرحاشیه را بر روی آنتن ببرد؟

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.