صحبت‌های جیمز وان درباره‌ی فیلم Aquaman

18 July 2018 - 14:00

«جیمز وان» (James Wan)، کارگردان استرالیایی، با فیلم Saw «ارّه» که اولین ساخته‌اش محسوب می‌شد، در سال ۲۰۰۴ سروصدای زیادی به پا کرد. این فیلم به یک فرانچایز ۸ فیلمی تبدیل شد که در مجموع چیزی حدود ۹۷۶ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت و نام وان را بر سر زبان‌ها انداخت، همچنین او را مصمم کرد تا فیلم‌های طرف‌دارپرور بیشتری بسازد. بعد از شروع مجموعه‌ فیلم‌های Insidious «توطئه‌آمیز» در سال ۲۰۱۰، وان به سراغ دیگر ساخته‌ی ترسناک و پرفروش خود یعنی Conjuring «احظار» رفت تا سال ۲۰۱۴ را بدون فیلم ترسناک‌‌اش تنها نگذارد. اما این موفقیت‌ها برای وان کافی نبود و او تصمیم گرفت تا هفتمین قسمت از مجموعه فیلم‌های The Fast and the Furious «سریع و خشن» را بسازد که فروشی معادل ۱٫۵ میلیارد دلار را در پی داشت. حال او سکان ساخت فیلم ابرقهرمانی جدید «دنیای سینمایی دی‌سی» (DCEU)، یعنی Aquaman «آکوامن» را به دست گرفته و آن را به سرانجام رسانده است. در ادامه با سینماگیمفا همراه باشید.

اگرچه «زک اسنایدر» (Zack Snyder) با فیلم Man of Steel «مرد پولادین» دنیای دی‌سی را شروع کرد و با Batman v Superman: Dawn of Justice «بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت» آن را گسترش داد که زمینه‌ساز حضور آکوامن هم محسوب می‌شد، اما چیزی که وان را به پروژه‌ی آکوامن اضافه کرد این بود که او می‌توانست فیلم مخصوص خودش را بسازد و دنیایی تازه را معرفی کند. او درباره‌ی این موضوع گفته:

«به نظرم خوبی چیزی که هنوز به وجود نیامده و ساخته نشده، این است که فرصتی برای ساخت و ایجاد دنیای آن، لحن آن و این که این شخصیت کیست و چه دنیایی دارد در اختیار ما قرار می‌دهد. نکته‌ای که بیشتر از همه درباره‌ی این شخصیت و چیزی که «جیسون موموآ» (Jason Momoa) از آن به نمایش می‌گذارد دوست دارم، این است که این آدم به نوعی بین دو دنیا گیر افتاده است. او فکر نمی‌کند که به دنیای زمین و خشکی تعلق داشته باشد، همچنین هیچ حسی هم درباره‌ی متعلق بودن به دنیای زیر آب و آتلانتیس ندارد. علاوه بر این تنها برای مقابله با آدم بدها در این دنیا وجود ندارد. به نظرم همین موضوع او را به چیزی بیشتر از تنها یک ابرقهرمان خوش چهره تبدیل می‌کند، مگر نه؟»

وان اول در سال ۲۰۱۵ به پروژه ملحق شد و این مدت طولانی حضور او، باعث شد تا شایعاتی درباره‌ی ترکش از فیلم شنیده شود. او در این‌باره می‌گوید که از همان ابتدا ایده‌ای برای ساخت فیلم به سراغش نیامد و پیشرفت آرام و ثابت در طول ساخت و ایده‌ی فیلم بود که او را قانع کرد تا آکوامن را بسازد. او در صحبت‌هایش گفته:

«من درباره‌اش فکر کردم و از عهده برآمدن ساخت یک فیلم ابرقهرمانی برایم لذت‌بخش بود؛ اما موضوعی که بیشتر من را مشتاق کرد، ساخت چیزی بود که هیچ‌کس قبلا آن را ندیده است. اگر قرار باشد فیلمی ابرقهرمانی بسازم، می‌خواهم چیزی به نمایش بگذارم که برای همه تازگی داشته و تا حالا شبیه به آن را کسی ندیده باشد؛ فیلمی تازه و جدید. شانس و فرصت اینکه شخصیتی مثل آکوامن و دنیایی که درونش قرار دارد را به تصویر بکشم، بسیار من را هیجان‌زده کرد.»

وان تصمیم داشته که زاویه‌ی جدیدی از فیلم‌های ابرقهرمانی و دنیای دی‌سی به نمایش بگذارد و این بار سنگینی بر روی دوش او قرار داده؛ اما او بر این باور است که بیشتر سختی‌های ساخت آکوامن، با انتخاب موموآ توسط اسنایدر، از بین رفتند و کار را برایش ساده‌تر کرد.

«این نبوغ زک اسنایدر را نشان می‌دهد. او این بازیگر را انتخاب کرد. او چیزی درون جیسون دید و با خود گفت «می‌دونی چیه؟ اگه این نقش رو به جیسون بدم، دیگه هیچ‌کس هیچ‌وقت آکوامن رو مسخره نمی‌کنه… هیچ‌وقت». و به نظر من این معرکه است. البته ایفای این نقش کار ساده‌ای نیست و جیسون همیشه سخت تلاش می‌کند تا روی فرم و آماده بماند و نظم خاصی هم برای این کار دارد.»

با وجود اینکه که وان همان راه اسنایدر در فیلم‌های بتمن در برابر سوپرمن و Justice League «لیگ عدالت» را دنبال می‌کند، اما او ما را مطمئن ساخته که قرار است آکوامن با دیگر ابرقهرمانان حال حاضر سینما متفاوت باشد.

«چیزی که خیلی مراقبش بودم، این است که  فرقی بین آکوامن و دیگر قهرمانان مثل سوپرمن باشد. با توجه به داستان، دلیلی برای چرای قوی‌ بودن آکوامن وجود دارد. او قوی‌ است چون مثل خیلی از آتلانتیسی‌ها، بدنش طوری ساخته شده تا فشار چندین تنی زیر آب را تحمل کند. پس زمانی که او به روی خشکی می‌آید، قادر است تا در برابر فشارهای سنگین مقاومت کند [اجسام سنگین را بلند کند]. با اینکه گلوله هیچ اثری روی سوپرمن نمی‌گذارد، اما می‌تواند آتلانتیسی‌ها را زخمی کند و همین تفاوتی میان این دو قهرمان است. البته این زخم نهایت به خراش پوست منتهی می‌شود، چون عضلات و بدن‌های آتلانتیسی‌ها متراکم‌تر و دارای جرم بیشتری هستند. حتی در دنیای ابرقهرمانان هم من دنبال دلیل قانع‌کننده‌ای برای چرای وجود قدرت‌های آکوامن هستم. پس حتی او هم آسیب‌پذیر است. زمانی که روی زمین قرار دارد، شاید سلاح‌های انسان‌ها کار سختی برای نابودی او در پیش‌رو داشته باشند اما تکنولوژی آتلانتیسی‌ها قطعا می‌تواند او را از پا بیندازد و کاملا نابودش کند.»

ایده‌های وان برای فیلم آکوامن از دستورالعملی دقیق تشکیل شده‌اند و درون این فیلم می‌توان رگه‌هایی از فیلم‌های Romancing the Stone «عشق‌بازی با سنگ»، Casablanca «کازابلانکا»، Rear Window «پنجره عقبی»، Raiders of the Lost Ark «مهاجمان صندوق گم‌شده»، و Star Wars «جنگ ستارگان» را دید. او حتی مطمئن شده تا ژانر ترسناک، که یکی از مهم‌ترین ژانرهای خودش تلقی می‌شود، را هم در آکوامن وارد کند. او قطعا تصمیم ندارد تا آکوامن را به فیلمی ترسناک تبدیل کند، اما گفته که در اقیانوس چیزهایی وجود دارند که همه را می‌ترسانند.

«مردم از اقیانوس وحشت دارند چون نمی‌دانند درون آن چه خبر است و چه چیزهایی آن‌جا قرار دارند. موجودات زیادی در اقیانوس‌ها وجود دارند که برای انسان‌ها خطرناک به شمار می‌روند. من می‌خواهم که ترسِ نسبت به اقیانوس، در کنار شگفتی و جادوی آن را به نمایش بگذارم. داستان من برای این فیلم، روایت ماجراجویی‌ها و سفرهای قهرمان‌مان و ملاقات او با این موجودات است. موجوداتی از اعماق اقیانوس، که «لاوکرفت» (اچ. پی. لاوکرفت؛ نویسنده آمریکایی ژانر وحشت، خیال‌پردازی و علمی–تخیلی) اگر آن‌ها را می‌دید به وجودشان افتخار می‌کرد.»

آکوامن، ششمین فیلم دنیای سینمایی دی‌سی، در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۸ (۳۰ آذر) اکران خواهد شد. از دیگر کارهای پیش‌روی جیمز وان هم می‌توان به The Nun «راهبه»، اسپین‌آف مجموعه‌ی احظار، که در ۷ سپتامبر ۲۰۱۸ (۱۶ شهریور) اکران می‌شود، اشاره کرد.

منبع: Comingsoon

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.