راهنمای کامل مجموعه آثار سینمایی و تلویزیونی استودیو مارول – فاز اول تا سوم

11 August 2018 - 12:30

به جرئت می‌توان گفت اکثر کسانی که طرفدار فیلم‌های ابرقهرمانانه، اکشن و هیجان‌انگیز هستند، تعدادی از فیلم‌های دنیای سینماتیک مارول را دیده‌اند یا حداقل در مورد آن‌ها چیزهایی شنیده‌اند. محصولات شرکت مارول به صورت یک فرانچایز هیجان‌انگیز درآمده‌اند و دیدن یک فیلم از آن بدون دانستن داستان فیلم‌های قبلی، ممکن است از جذابیت آن بکاهد. از طرفی تاریخچه‌ی دنیای سینماتیک مارول نیز می‌تواند برای عده‌ای گیج کننده باشد. بنابراین ما تصمیم گرفتیم که یک راهنمای کامل از تمامی فیلم‌های این جهان سینمایی و همچنین مجموعه‌های تلویزیونی مارول تا زمان پخش فیلم Avengers: Infinity War «انتقام جویان: نبرد ابدیت» در ۲۲ ام ماه مه سال ۲۰۱۸ میلادی (اول خرداد ۹۷)، که نقطه‌ی اوج تمامی حوادث و اتفاقات فیلم‌های قبلی است، برای شما همراهان گرامی سینماگیمفا ارائه کنیم. بنابراین در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید.

دنیای سینماتیک مارول با ساخت فیلم از تعدادی داستان‌ها یا بهتر است بگوییم کمیک‌های به هم پیوسته و ابرقهرمانانه، رشد کرده است. معرفی نیک فیوری (Nick Fury) بعنوان کسی که مبتکر ایجاد گروه انتقام‌جویان است، در فیلم «مرد آهنی» Iron Man یک حرکت هیجان‌انگیز برای خلق تجربه‌های جدید بود. پس از آن، جهان سینمایی مارول تنها در عرض هفت سال بیش‌ از ده فیلم و دو مجموعه‌ی کامل تلوزیونی و بسیاری طرح برای آینده ایجاد کرده است.

بدون شک، طرفداران پروپاقرص کامیک‌ بوک‌ها، برای منتشر شدن هر محصول از استودیو مارول (چه در سینما و چه در تلویزیون) خیلی انتظار کشیده‌اند اما هر چه که دنیای سینماتیک مارول رشد کرد، دنبال کردن داستان این فیلم و سریال‌ها نیز، برای این هواداران سخت‌تر شده و باعث می‌شد از داستان دور بمانند. به همین دلیل، این راهنمای کلی از دنیای مارول، می‌تواند تمام داستان‌ها و ویژگی‌ها را از ابتدا تا انتها توضیح دهد. بدون شک بسیاری از این مطالب برای هواداران مارول تکراری خواهند بود اما قطعا مواردی هم وجود خواهند داشت که اطلاعات آن‌ها را کامل کند و همچنین از پروژه‌های آینده‌ی مارول نیز آگاه شوند. به سراغ فیلم «کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام جو» می‌رویم.

«۲۶: کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام‌جو»

  • تاریخ اکران: ۲۲ ژوئیه سال ۲۰۱۱ (فاز اول مارول)
  • کارگردان: جو جانستون (Joe Johnston)، نویسندگان: کریستوفر مارکوس (Christopher Markus) و استفن مک‌فیلی (Stephen McFeely)

پیش فرض: برای دفاع در مقابل تهدیدات در طی جنگ جهانی دوم، ارتش آمریکا تصمیم به خلق ابر سربازها گرفت که استیو راجرز (Steve Rogers) با بدن ضعیفی که داشت، برای این آزمایش انتخاب شد و تبدیل به مردی قوی هیکل با توانایی‌های ویژه شد. به دنبال این تبدیل موفق، راجرز به کاپیتان آمریکا (Captain America) که نماد امید برای نیروهای متفقین بود، تبدیل گشت. کاپیتان آمریکا با کمک دوستان و متحدانش علیه یک دانشمند نازی به نام Red Skull (کله قرمز) برای در امان نگه داشتن یک تکتولوژی ناشناخته و خطرناک به نام Tesseract، جنگید.

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده: معرفی استیو راجرز یا همان کاپیتان آمریکا، معرفی Tesseract، هوارد استارک (Howard Stark)، جیمز بوچانان (James Buchanan)، دکتر آرنیم زولا (Arnim Zola) و پگی کارتر (Peggy Carter) و همچنین ناپدید شدن راجرز در سال ۱۹۴۰ برای چند دهه.

صحنه‌ی بعد از تیتراژ: نیک فیوری، استیو راجرز را برای عضویت در انتقام‌جویان انتخاب کرد.

«۲۵: مامور کارتر»

  • تاریخ پخش: ششم ژانویه سال ۲۰۱۵ (فاز دوم مارول)
  • شورانرها: تارا باترز (Tara Butters)، میشل فازکاس (Michele Fazekas) و کریس دینگس (Chris Dingess)

پیش فرض: پس از حضور پکی کارتر در تهدیدات Red Skull، به او میز کاری برای تحقیقات علمی شیلد داده شد که فقط مامورین مرد اجازه‌ی حضور در این کار را داشتند. در ادامه پگی کارش را به خوبی انجام می‌دهد و بعنوان یک مامور می‌درخشد. وی هم کارهای دفتری را انجام می‌دهد و هم در ماموریت‌ها حضور پیدا می‌کند. در این حین، پگی دوباره با هووراد استارک که در فیلم Captain America: The First Avenger او را دنبال می‌کرد، همکاری می‌کند.

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده: نقش پگی کارتر و هووارد استارک در قالب شیلد (S.H.I.E.L.D.) ادامه پیدا می‌کند و ادوین جارویس (Edwin Jarvis) معرفی می‌شود.

«۲۴: مرد آهنی»

  • تاریخ اکران: دوم مه سال ۲۰۰۸ (فاز اول ماورل)
  • کارگردان: جان فاورو (Jon Favreau)، نویسندگان: مارک فرگوس (Mark Fergus)، هاک اوستبی (Hawk Ostby)، آرت مارکوم (Art Marcum) و مت هولووی (Matt Holloway)

پیش فرض: پس از اینکه تونی استارک میلیاردر و نابغه توسط یک گروه تروریستی دزدیده شد، او با کمک یکی دیگر از زندانیان یک لباس زرهی ساخت و توانست فرار کند. استارک کسانی که او را اسیر گرفته بودند نابود کرد و به آمریکا برگشت و قول داد که با لباس خود به دیگران کمک کند. با این حال او از این لباس در جهت سودجویی شخصی هم بهره برد.

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده: معرفی تونی استارک، پپر پاتس (Pepper Potts)، جارویس (J.A.R.V.I.S) دستیار استارک، هپی هوگان (Happy Hogan)، ال تی کولونل جیمز رودز (Lt. Colonel James  Rhodes) یا همان رودی (Rhodey)، مامور فیل کولسن (Phil Coulson) و سازمان تروریستی Ten Rings و همچنین اولین حضور نیک فیوری.

صحنه‌ی بعد از تیتراژ: تونی استارک به خانه برمی‌گردد و برای دیدن نیک فیوری منتظر او می‌ماند. پس از اینکه استارک متوجه می‌شود تنها ابرقهرمان روی زمین نیست، فیوری ایده‌ی انتقام‌جویان را به او پیشنهاد می‌دهد.

«۲۳: مرد آهنی ۲»

  • تاریخ اکران: هفتم مه سال ۲۰۱۰ (فاز اول مارول)
  • کارگردان: جان فاورو، نویسنده: جاستین ثروکس (Justin Theroux)

پیش فرض: اکنون تونی استارک یک شخصیت و ابرقهرمان مشهور بین‌المللی است که هدف ارتش آمریکا و همچنین کسانی است که می‌خواهند از تکنولوژی او سوء استفاده کنند است. از جمله‌ی این افراد می‌شود به مهندس ایوان وانکو (Ivan Vanko) اشاره کرد. استارک در مواجهه با هرج و مرج‌ها، باید ثابت کند که او توانایی تحمل این فشار و مسئولیت سنگین مرد آهنی را دارد.

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده: ادامه دهنده‌ی داستان تونی استارک، پپر پاتس و رودی. با معرفی بیوه‌ی سیاه (Black Widow)، استرن (Stern) از سناتورهای ایالات متحده‌ی آمریکا، جاستین همر (Justin Hammer) و نسخه‌ی پیرتر هووارد استارک.

صحنه‌ی بعد از تیتراژ: مامور کولسن از پیدا شدن چکش ثور (Thor) در نیو مکزیکو خبر می‌دهد.

«۲۲: ثور»

  • تاریخ اکران: ششم ماه مه سال ۲۰۱۱ (فاز اول مارول)
  • کارگردان: کنث براناق (Kenneth Branagh) نویسندگان: اشلی ادوارد میلر (Ashley Edward Miller)، زک استنز (Zack Stentz) و دان پین (Don Payne)

پیش فرض: ثور، با وجود اینکه سال‌ها بعنوان یک جنگجوی شجاع در اسگارد حضور داشته است، حالا تبدیل به یک رهبر متکبر شده است. ثور عطش سیری ناپذیری برای از بین بردن بدخواهان اسگارد دارد و در این راه از چکش خودش مجولنیر (Mjölnir) استفاده می‌کند. در نهایت اودین (Odin) پدر ثور، او را به زمین تبعید می‌کند. ثور به نیومکزیکو می‌آید و با انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کند و قدرت‌های خودش را آشکار می‌کند. در غیاب او یک دشمن قدیمی قد علم می‌کند که می‌تواند هم اسگارد و هم زمین را نابود کند.

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده: چندین فرد از دنیاهای مختلف از جمله ثور، جین فوستر (Jane Foster)، لوکی (Loki)، هاوکی (Hawkeye)، دکتر اریک سلویگ (Dr. Erik Selvig)، اودین، فریگا (Frigga)، هیمدال (Heimdall)، لیدی سیف (Lady Sif)، دستکش سنگ‌های ابدیت (Infinity Gauntlet) و نه قلمرو و بیفروست (Bifröst) را به دنیای سینماتیک مارول معرفی می‌کند.

صحنه‌ی بعد از تیتراژ: نیک فیوری، دکتر سلویگ و جایی که Tesseract (یکی از سنگ‌های ابدیت) نگهداری می‌شود را از طریق S.H.I.E.L.D. نگاه می‌کند. لوکی در سایه نشان داده می‌شود و ذهن او توسط سلویگ در حال کنترل شدن است.

«۲۱: هالک شگفت‌‎‌انگیز»

  • تاریخ اکران : سیزدهم ژوئن سال ۲۰۰۸ (فاز اول مارول)
  • کارگردان: لوئیس لتریر (Louis Leterrier)، نویسنده: زک پن (Zak Penn)

پیش فرض: به دنبال ساخته شدن رهبری مانند کاپیتان آمریکا، ژنرال تادس راس (Thaddeus Ross) یا همان تاندربولت (Thunderbolt) امیدوار است که با کمک دکتر بروس بنر (Bruce Banner) بتواند برنامه‌ی ابرسربازها را عملی کند. هنگامی که آزمایش انجام می‌شود و بروس بنر در معرض تابش گاما قرار می‌گیرد، به هالک تبدیل می‌شود (هنگامی که ضربان قلبش بالا میرود). با توجه به تاثیرات خطرناکی که استفاده از هالک در ارتش دارد، بنر ترجیح می‌دهد در این وضعیت مقداری زمان بخرد.

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده: معرفی بروس بنر و هالک و همینطور ژنرال تاندربولت راس، امیل بلونسکی (Emil Blonsky)، بتی راس (Betty Ross) و ساموئل استرنز (Samuel Sterns) به جهان سینمایی مارول.

صحنه‌ی بعد از تیتراژ: تونی استارک، ژنرال راس را در یک کافه‌ی محلی پیدا می‌کند و به او از طرح “انتقام جویان” می‌گوید.

«۲۰: انتقام جویان مارول»

  • تاریخ اکران: چهارم مه سال ۲۰۱۲ (فاز اول مارول)
  • کارگردان: جاس ویدن (Joss Whedon)، نویسنده: جاس ویدن

پیش فرض: پس از آزمایشات شیلد و با باز شدن دریچه‌ی زمان به کمک Tesseract، لوکی به زمین برمی‌گردد تا تحت فرمان تانوس (Thanos) تایتان دیوانه، از برادرش انتقام بگیرد. در این نبرد، نیک فیوری انتقام جویان را گرد هم می‌آورد: مرد آهنی، کاپیتان آمریکا، هالک شگفت‌انگیز، ثور، بیوه‌ی سیاه و هاوکی. با این حال و با توجه به نیت خوب انتقام جویان، آنها در همکاری با هم مشکل پیدا کردند. آیا این ابرقهرمانان، مسئولیت حمایت از زمین را بر عهده دارند؟

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده:  داستان مرد آهنی، کاپیتان آمریکا، هالک شگفت‌انگیز، ثور، بیوه‌ی سیاه، هاوکی، نیک فیوری و لوکی را ادامه می‌دهد و همچنین تانوس و ماریا هیل (Maria Hill) را معرفی می‌کند. نبرد نیویورک پایه‌های فاز دوم مارول را ایجاد کرد و تانوس نیز سنگ‌های ابدیت را معرفی کرد.

صحنه‌ی بعد از تیتراژ: انتقام جویان بعد از نبرد نیویورک، در حال خوردن شام هستند.

«۱۹: مرد آهنی ۳»

  • تاریخ اکران: سوم مه سال ۲۰۱۳ (فاز دوم مارول)
  • کارگردان: شین بلک (Shane Black)، نویسندگان: درو پیرس (Drew Pearce) و شین بلک

پیش فرض: شش ماه پس از نبرد نیویورک، تونی استارک با چالش‌های پس از آن دست و پنجه نرم می‌کند و تعداد بیشتری لباس‌های مرد آهنی برای محافظت از خودش و نزدیکانش در مقابل تهدیدات احتمالی ساخته است. با این وجود، ماندارین (Mandarin) رهبر سازمان تروریستی Ten Rings، استارک را مورد هدف قرار می‌دهد. این قهرمان باید به لباس مرد آهنی بازگردد و همچنین ثابت کند خارج از آن نیز توانایی نجات جانش را دارد.

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده: معرفی ماندارین، آلدریچ کیلیان (Aldrich Killian)، ایده‌ی ماشین‌های پیشرفته و ویروس اکسترمیس. تونی استارک منبع نیروی داخل قفسه‌ی سینه‌اش را خارج کرد.

صحنه‌ی بعد از تیتراژ: تونی استارک داستان و احساسات خود را به دکتر بروس بنر بازگو می‌کند.

«۱۸: ماموران شیلد»

  • تاریخ پخش: چهارم سپتامبر سال ۲۰۱۳ (فاز دوم مارول)
  • شورانرها: جد ویدن (Jed Whedon)، مااوریسا تانچارون (Maurissa Tancharoen) و جفری بل (Jeffrey Bell)

پیش فرض: مامور کولسن توسط نیک فیوری به زندگی و همچنین به شیلد برگردانده شده است. (او کولسن را مامور ارشد بقیه از جمله اسکایل (Skye)، ملیندا دی (Melinda Day)، لئو فیتز (Leo Fitz) و جما سیمونز (Jemma Simmons) کرده بود)

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده: بازگشت مامور کولسن و چندین شخصیت برجسته‌ی مارول از جمله دثلوک (Deathlok)، میستر هاید (Mister Hyde)، لش (Lash) و کوایک (Quake). بعلاوه این سریال رویدادهای کلیدی در «کاپیتان آمریکا ۲» را از دیدگاه شیلد بازبینی می‌کند. همچنین بسیاری از شخصیت‌های مارول از جمله لیدی سیف، ماریا هیل و نیک فیوری در این سریال حضور دارند.

«۱۷: ثور: دنیای تاریک»

  • تاریخ اکران: هشتم نوامبر سال ۲۰۱۳ (فاز دوم مارول)
  • کارگردان: آلان تیلور (Alan Taylor) نویسندگان: کریستوفر یاست (Christopher Yost)، کریستوفر مارکوس (Christopher Markus) و استفن مک‌فیلی (Stephen McFeely)

پیش فرض: پس از شکست و ناکام ماندن لوکی در زمین، او اکنون در سلولی در یک زندان اسگارد است. در عین حال ثور تبدیل به رهبری شریف برای مردمش شده است تا زمانی که یک تهدید قدیمی متوجه آن‌ها می‌شود. میلکیث (Malekith) با قدرتی خطرناک، رهبری الف‌های سیاه اسوارتالفهیم (Svartalfheim) را علیه اسگاردی‌ها بر عهده دارد. ثور به تنهایی نمی‌تواند در مقابل آنها مقاومت کند و باید از دوستان زمینی خودش کمک بگیرد تا بتواند میلکیث را از نابود کردن دنیا بازدارد.

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده: لوکی بر این باور است که بعد از اودین می‌تواند رهبر اسگارد شود، ثور تصمیم می‌گیرد تا در کنار جین بر روی زمین بماند.

صحنه‌ی بعد از تیتراژ: وولستاگ (Volstagg) و سیف (Sif) به کالکتور (Collector) تحویل داده می‌شوند و مشخص نیست که آن‌ها برای تانوس کار می‌کنند یا خیر. ثور به زمین برمی‌گردد تا با جین باشد.

«۱۶: کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان»

  • تاریخ اکران: چهارم آوریل سال ۲۰۱۴
  • کارگردانان: آنتونی (Anthony) و جو روسو (Joe Russo)، نویسندگان: کریستوفر مارکوس و استفن مک‌فیلی

پیش فرض: کاپیتان آمریکا به یک رهبر با احترام بدل شده است و همراه با بیوه‌ی سیاه، رکوردی از ماموریت‌های موفق از خود به جای گذاشته است. اکنون، نیک فیوری توسط یک گروه ناشناس از مهاجمین مورد حمله قرار گرفته است. استیو راجرز متوجه می‌شود که به شیلد توسط نیروهای هایدرا (Hydra) در همه‌ی سطوح نفوذ شده است. در این شرایط کاپیتان آمریکا و بیوه‌ی سیاه به شیلد برمی‌گردند تا آنرا از عوامل هایدرا پاکسازی کنند و با یک قاتل مرگبار ملقب به «سرباز زمستان» آشنا مواجه می‌گردند.

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده: این فیلم افرادی مثل فالکون (Falcon)، بروک روملو (Brock Rumlow) و شارون کارتر (Sharon Carter) و همینطور سرباز زمستان را معرفی می‌کند. حتی اگر این نیروهای شجاع موفق به نابودی هایدرا شوند، باز هم شیلد درگیر مسائلی خواهد بود و همچنین نیک فیوری نیز پنهان شده است. کاپیتان آمریکا و فالکون، سرباز زمستان را دنبال می‌کنند و بیوه‌ی سیاه می‌ماند تا از شیلد دفاع کند.

صحنه‌ی بعد از تیتراژ: آزمایشگاهی از هایدرا نشان داده می‌شود که اسکارلت ویچ (Scarlet Witch) و کوئیک سیلور (Quicksilver) در آن زندانی شده‌اند. سرباز زمستان از یابودی از جنگ جهانی دوم دیدن می‌کند که در آنجا یک قهرمان بوده است.

«۱۵: نگهبانان کهکشان»

  • تاریخ اکران: اول اوت سال ۲۰۱۴ (فاز دوم مارول)
  • کارگردان: جیمز گان (James Gunn)، نویسندگان: جیمز گان (James Gunn) و نیکول پرمن (Nicole Perlman)

پیش فرض: پیتر کوییل (Peter Quill) توسط یک گروه از دزدان فضایی در سال ۱۹۸۸ ربوده شده است. چند سال بعد، کوئیل کارش را بعنوان یک شکارچی کهکشانی با نام استار لورد (Star-Lord) آغاز می‌کند. در آخرین ماموریت خودش، کوئیل به یک سیاره‌ی خطرناک می‌رود تا به دنبال یک گوی ارزشمند برود. اما هنگامی که گوی را در دستش می‌گیرد، با غارتگران مواجه می‌شود. او را در یک زندان فضایی در نووا (Nova) زندانی کردند اما کوئیل به همراه تیمش موفق به فرار از آنجا شد. هنگامی که گروه غارتگران، ماهیت واقعی نگهبانان کهکشان را فهمیدند، طبیعت واقعی گوی را کشف کردند. کوئیل و تیمش ماموریت می‌گیرند که دوباره این گوی را بدست آورند تا به دست رونان (Ronan) نیوفتد.

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده: معرفی کوئیل، راکت راکون (Rocket Raccoon)، گروت (Groot)، درکس نابودگر (Drax)، یوندا آدونتا (Yondu Udonta)، سیاره‌ی نووا (Nova) و همچنین معرفی دختران تانوس: گامورا (Gamora) و نبیولا (Nebula). کالکتور هم بازمی‌گردد و نشانگر این است که این گوی یکی از سنگ‌های ابدیت مانند Aether یا Tesseract است.

صحنه‌ی بعد از تیتراژ: کالکتور در ویرانه‌های مجموعه‌ی خودش در نووِر (Nowhere) _اسم سیاره‌ است_ و کسمو (Cosmo) سگ فضایی و هووارد (Howard) اردک او را همراهی می‌کنند!

«۱۴: نگهبانان کهکشان ۲»

  • تاریخ اکران: پنجم مه سال ۲۰۱۷ (فاز سوم مارول)
  • کارگردان: جیمز گان (James Gunn) نویسنده: جیمز گان

پیش فرض: شش ماه پس از شکست رونان، نگهبانان کهکشان تبدیل به یک تیم در حال مبارزه برای از بین بردن هر گونه تهدید در فضا شده‌اند و خوب بدیهی است که دردسرها آغاز می‌شوند! این تیم مشهور که اعضای آن پیتر کوئیل، گامورا، درکس نابودگر، راکت راکون و گروت کوچولو هستند، توسط یک انجمن فرازمینی به نام Sovereign استخدام شده‌‎اند تا قطعه‌ای مرموز و تکنولوژیکی را بدست آورند. در این راه اتفاقات زیادی برای آن‌ها رخ می‌دهد اما مهمتر از همه مواجه شدن پیتر کوئیل با مردی مسن است که ادعا می‌کند پدر پیتر است.

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده: «نگهبانان کهکشان ۲»، سوورین (Sovereign) را به دنیای سینماتیک مارول معرفی کرد. همچنین اگو (Ego) سیاره‌ی زنده را که به زمین حمله کرد. (هر چند که این رویداد در فیلم‌های دنیای سینماتیک مارول نشان داده نشد) نبیولا که اسیر شده بود، با گامورا همدست شده است (این دو به دلیل سوء تفاهم‌هایی که از بچگی با هم داشتند و مقصر آن هم پدرشان تانوس بوده است، مسیرهای متفاوتی را می‌رفتند و با یکدیگر دشمن بوده‌اند) و گروت نیز بزرگتر شده و به نوجوانی می‌رسد و نبیولا تصمیم به پیدا کردن و کشتن تانوس (پدرش) می‌گیرد.

صحنه‌ی بعد از تیتراژ: کراگلین، استفاده از تیر مخصوص یاندو را یاد می‌گیرد. یک صحنه هم نشان می‌دهد که Sovereign ازینکه توسط نگهبانان کهکشان شکست خوردند، عصبانی شده‌اند و قصد دارند تا قدرت نامتناهی خود یعنی آدام (Adam) را آزاد کنند. هواداران هویت این شخصیت را که نامش آدام وارلاک (Adam Warlock) است، در آینده‌ی دنیای سینماتیک مارول مشاهده خواهند کرد.

«۱۳: انتقام جویان: عصر اولتران»

  • تاریخ اکران: یکم مه سال ۲۰۱۵
  • کارگردان: جاس ویدن (Joss Whedon) نویسنده: جاس ویدن

پیش فرض: پس از اتفاقات فیلم «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» Captain America: The Winter Soldier، انتقام جویان در سراسر دنیا به دنبال رد پای هایدرا گشتند. هنگامی که تیم، یک تکنولوژی بیگانه را کشف کرد، تونی استارک تصمیم گرفت که از A.I برای حفاظت از زمین استفاده کند. اما در آزمایش‌هایش به جای A.I، ماده‌ای خطرناک به اسم اولتران (Ultron) را ایجاد کرد. در این فیلم نیز انتقام جویان علیه اولتران جنگیدند.

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده: تیم جدیدی از انتقام جویان را شامل اسکارلت ویچ (Scarlet Witch) و ویژن (Vision) معرفی می‌کند. استارک و راجرز هنوز دوست هستند اما در مورد چگونگی محافظت از زمین با هم اختلاف نظر دارند.

صحنه‌ی بعد از تیتراژ: تانوس خسته از ناکامی‌ها تصمیم می‌گیرد که همه چیز را خودش در دست گیرد و به سنگ‎‌های ابدیت دست پیدا کند.

«۱۲: مرد مورچه‌ای»

  • تاریخ اکران: هفدهم ژوئیه‌ی سال ۲۰۱۵ (فاز دوم مارول)
  • کارگردان: پیتون رید (Peyton Reed) نویسندگان: ادگار رایت (Edgar Wright)، جو کورنیش (Joe Cornish)، آدام مک کی (Adam McKay) و پاول رود (Paul Rudd)

پیش فرض: اسکات لنگ (Scott Lang) که به جرم دزدی به زندان رفته بود، اکنون آزاد شده است اما قادر به یافتن یک کار معتبر نیست، بنابراین به کار قبلی‌اش (دزدی) برمی‌گردد. لانگ در آخرین سرقت خودش، یک لباس با تکنولوژی بالا دزدیده بود که توسط مخترع نابغه هنک پیم (Hank Pym) بعنوان یک نسخه‌‌ی آزمایشی، ساخته شده بود. لانگ لباس را نزد پیم برد. او در کنار دخترش طریقه‌ی استفاده از لباس «مرد مورچه‌ای» را به لانگ یاد داد تا یک سلاح خطرناک که توسط کارمند سابق پیم یعنی دارن (Darren) ساخته شده بود را بدزدد. البته قبل از اینکه دارن بتواند این تکنولوژی را به هایدرا تحویل دهد.

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده: معرفی پیم، هوپ ون داین (Hope Van Dyne) و همچنین تشکیلات پیم. ما همچنین شاهد جنگ سرد در شیلد به رهبری پگی کارتر بودیم.

صحنه‌ی بعد از تیتراژ: کاپیتان آمریکا و فالکون به دنبال سرباز زمستان که گیر افتاده‌ است هستند. راجرز هشدار تونی استارک را نادیده می‌گیرد و در عوض فالکون به او پیشنهاد هم‌تیمی جدیدی به نام «مرد مورچه‌ای» را می‌دهد.

«۱۱: کاپیتان آمریکا: نبرد داخلی»

  • تاریخ اکران: ششم مه سال ۲۰۱۶ (فاز سوم مارول)
  • کارگردانان: آنتونی و جو روسو، نویسندگان: کریستوفر مارکوس و استفن مک‌فیلی

پیش فرض: هنگامی که افراد بیگناه در جنگ‌ میان ابرقهرمانان و تهدیدات خارجی کشته می‌شوند، دولت ایالات متحده‌ی آمریکا تصمیم می‌گیرد تا محدودیت‌هایی برای انتقام جویان ایجاد کند و به آن‌ها گفت که باید به طور رسمی توانایی‌هایشان را ثبت کنند و به نوعی برای دولت کار کنند. در این شرایط تونی استارک فکر می‌کند که این ثبت نام تنها راه برای باقی ماندن ابرقهرمانان (و محافظت از مردم بی دفاع) است. اما برعکس، کاپیتان آمریکا تصور می‌کند که این قانون آن‌ها را منزوی کرده و از آنها سوء استفاده خواهد شد. به این ترتیب این دو قهرمان مسیرشان را جدا می‌کنند و هر کدام یارگیری کرده و تهدید جدیدی این‌بار هم برای مردم و هم برای خود ابر قهرمان‌ها ایجاد می‌گردد.

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده: معرفی مرد عنکبوتی (Spider-Man)، پلنگ سیاه (Black Panther) و هلمات زمو (Helmut Zemo) به دنیای سینماتیک مارول. بازگشت ژنرال تاندربولت یا همان تادس راس و سرباز زمستان.

صحنه‌ی میان تیتراژ: پلنگ سیاه به کاپیتان آمریکا و باکی پیشنهاد داد تا به واکاندا (Wakanda) سرزمین اجدادی پلنگ سیاه، پناه بیاورند.

صحنه‌ی بعد از تیتراژ: پس از شاهکاری که مرد آهنی با تیمش کرد! پیتر پارکر (Peter Parker ) به خانه‌اش در کویینز (Queens) بازگشت و متوجه شد که تونی استارک برایش هدیه‌ای به جای گذاشته است!

«۱۰: دکتر استرنج»

  • تاریخ اکران: چهارم نوامبر سال ۲۰۱۶ (فاز سوم مارول)
  • کارگردان: اسکات دریکسون (Scott Derrickson)، نویسنده: جان اسپایتس (Jon Spaihts)

دکتر استفان استرنج (Stephen Strange)، جراح مغرور و برجسته‌ی مغز و اعصاب، در یک تصادف رانندگی دست‌هایش صدمه‌ی شدیدی می‌بینند. در ادامه‌ی داستان او دیگر نمی‌تواند به جراحی ادامه دهد و از این بابت بسیار ناراحت است. اکنون به جستوی همه‌ی روش‌های ممکن برای بهبود شرایط دستانش می‌پردازد. در حالی که ناامید و خسته در حال تسلیم شدن است، شخصی او را به هیمالیا می‌فرستد، جایی که با هنرهای عرفانی ذهن او را تحت تاثیر قرار می‌دهند و به او از این هنرهای عرفانی می‌آموزند.

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده: معرفی دکتر استرنج، بارون موردو (Baron Mordo)، دورمامو (Dormammu) و همچنین چشم آگاموتو (Agamotto) که بعنوان یکی از سنگ‌های ابدیت شناخته می‌شود.

صحنه‌ی میان تیتراژ: در یک صحنه از فیلم «ثور: راگناروک»، دکتر استرنج که اکنون محافظ نیویورک است، با  ثور، پسر اودین و خدای صاعقه‌ها، ملاقات می‌کند و در مورد مشکلاتی که لوکی بر روی زمین ایجاد کرده است صحبت می‌کند. دکتر استرنج به ثور برای یافتن برادرش کمک می‌کند اما این مشروط به حالتی است که هردوی آنها به اسگارد برگردند.

«۹: پلنگ سیاه»

  • تاریخ اکران: شانزدهم فوریه سال ۲۰۱۸ (فاز سوم مارول)
  • کارگردان: رایان کوگلر (Ryan Coogler)، نویسندگان: جو رابرت کول (Joe Robert Cole) و رایان کوگلر

پیش فرض: پس از واقعه‌ی مرگ پدر تی چالا (T’Challa) در فیلم «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی»، او به سرزمین اجدادی خودش واکاندا برمی‌گردد تا بعنوان پادشاه جدید معرفی شود. اگر چه او با یک چالش از جانب ام‌باکو (M’Baku) رهبر قبیله‌ی مجاور مواجه می‌شود اما موفق می‌شود آن‌را پشت سر بگذارد. پس از مدت کوتاهی، اریک کیلمونگر (Erik Killmonger) که از واکاندا تبعید شده، با لباسی مانند تروریست‌ها بازگشته است و تی‌چالا را به جنگ فرا می‌خواند. در این نبرد متاسفانه تی‌چالا شکست می‌خورد و اریک به سمت تخت پادشاهی می‌رود و خیلی زود تصمیم می‌گیرد که از سلاح‌ها و تکنولوژی واکاندا برای دفاع از مردم مظلوم تمام دنیا استفاده کند. (در واکاندا کسی پادشاه است که از همه قوی‌تر باشد و در مبارزه‌ای مخصوص پیروز شود) در نهایت تی‌چالا و نزدیکانش موفق شدند کیلمونگر را شکست دهند و واکاندا را دوباره در مسیر آرامش و صلح با تمرکز جدیدی برای کمک به مردم دنیا، قرار دهند.

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده: معرفی شوری (Shuri) با بازی لتیا رایت (Letitia Wright)، اوکویِ (Okoye) با بازی دانای گوریرا (Danai Gurira)، ناکیا (Nakia) با بازی لوپیتا نیانگو (Lupita Nyong’o)، ام باکو با بازی وینستون دوک (Winston Duke) و راموندا (Ramonda ) با بازی آنجلا بست (Angela Bassett) به دنیای سینماتیک مارول. اریک کیلمونگر با بازی فراموش نشدنی مایکل بی جوردن (Michael B. Jordan) و زوری با بازی فورست ویتاکر (Forest Whitaker) معرفی و کشته شدند و همچنین مرگ یولیسس کلا (Ulysses Klaue) با بازی اندی سرکیس (Andy Serkis) نیز اتفاق افتاد. فیلم هیجان انگیز «پلنگ سیاه» تکنولوژی پیشرفته‌ی واکاندا را به جهان معرفی کرد.

صحنه‌ی میان تیتراژ:  تی‌چالا پشت تریبون سازمان ملل برای مردم دنیا صحبت می‌کند و واکاندا را به جهان معرفی کرده و اعلام می‌کند به همه‌ی مردم دنیا کمک خواهد کرد.

«۸: مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه»

  • تاریخ اکران: هفتم ژوئیه سال ۲۰۱۷ (فاز سوم مارول)
  • کارگردان: جان واتس، نویسندگان: جان فرانسیس دیلی (John Francis Daley) و جاناتان ام گولدستین (Jonathan M. Goldstein)

پیش فرض: پس از اینکه پیتر پارکر در اتفاقات فیلم «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» به مرد آهنی کمک کرد، به خانه‌اش در کویینز و زندگی عادی‌‌اش برگشته است و مرد عنکبوتی دوست داشتنی محله‌اش شده است. این در حالی است که او با نگرانی زیاد منتظر تماس آقای استارک است تا به او بگوید که عضو رسمی انتقام جویان شده است. اما این قهرمانِ تار انداز ما بی‌کار هم ننشسته است! پیتر شروع به تحقیق در مورد یک فروشنده‌ی سلاح مرموز می‌کند. او تلاش می‌کند که استارک را از تهدیدات این شخص که با نام والچر (Vulture) شناخته شده است، آگاه سازد؛ اما استارک سرش شلوغ است و توجهی نمی‌کند. علی‌رغم هشدارهای استارک، پیتر تصمیم می‌گیرد که جلوی والچر را بگیرد تا بلکه بتواند خودش را به عنوان یک انتقام‌جو ثابت کند.

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده: معرفی والچر یا همان آدریان تومز (Adrian Toomes)، شوکر (Shocker) و اسکورپیون (Scorpion) به دنیای سینماتیک مارول. به علاوه «بازگشت به خانه» به دنبال پیامد‌های جنگ نیویورک و همچنین جنگ داخلی روایت می‌شود.

صحنه‌ی بعد از تیتراژ: اسکورپیون، آدریان توماس را در زندان ملاقات می‌کند و خواستار هویت مرد عنکبوتی می‌شود. تومز ترجیح می‌دهد تا هویت پیتر را لو ندهد.

«۷: نا انسان‌ها»

  • تاریخ پخش: اول سپتامبر سال ۲۰۱۷ از IMAX و بیست و نهم سپتامبر ۲۰۱۷ از ABC
  • شورانر: اسکات باک

پیش فرض: در حالی که اتفاقات دنیای سینماتیک مارول (به خصوص سریال Agents of S.H.I.E.L.D) بر روی زمین دنبال می‌شود، خانواده‌ی سریال سریال Inhumans بر روی ماه قرار دارند. علی‌رغم سال‌هایی که خانواده‌ی سلطنتی در صلح و آرامش بودند، اکنون این خانواده‌ی از حمله‌ی آتیلیان (Attilan) از هم پاشیده است و ماکسیموس (Maximus) برادر بلک بولت (Black Bolt) به او خیانت می‌کند. در این شرایط مردم روی زمین در آرامش هستند تا اینکه بلک بولت و همراهیانش به بشریت نیز حمله‌ور می‌شوند.

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده: ندارد.

«۶: فراریان»

  • تاریخ پخش: اول سپتامبر سال ۲۰۱۷ از IMAX و بیست‌ و نهم سپتامبر ۲۰۱۷ از ABC
  • شورانر: اسکات باک (Scott Buck)

پیش فرض: تا دو سال پیش، کارولینا دین (Karolina Dean)، الکس ویدلر (Alex Wilder)، مولی هایس (Mollie Hayes)، گرت یورکس (Gert Yorkes)، چیس استین (Chase Stein) و نیکو مینورو (Nico Minoru) دوستانی جدایی ناپذیر بودند. خودکشی وحشتنکاک امی خواهر نیکو، دوستی آن‌ها را از بین برد اما آن‌ها دوباره در سالگرد مرگ امی کنار هم جمع شدند. این نوجوانان یک راز ترسناک را متوجه می‌شوند: والدین آن‌ها عضو یک جامعه‌ی جنایی مخفی هستند که طی ۱۵ سال انسان‌ها را قربانی می‌کند.

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده: ندارد.

«۵: ثور: راگناروک»

  • تاریخ اکران: سوم نوامبر سال ۲۰۱۷ (فاز سوم مارول)
  • کارگردان: تایکا وایتیتی (Taika Waititi)، نویسندگان: کریگ کایل (Craig Kyle) و کریستوفر یاست (Christopher Yost)

پیش فرض: پس از وقایع فیلم «انتقام جویان: عصر اولتران»، ثور در سرتاسر جهان برای پیدا کردن سنگ‌های ابدیت سفر می‌کند و در راه متوجه می‌شود که اسگارد محکوم به یک نابودی به نام راگناروک «Ragnarok» است. ثور در تلاش برای حفظ سرزمین پدری‌اش، به دنبال اودین می‌گردد. (لوکی در فیلم «ثور: دنیای تاریک» یک مرگ ساختگی برای اودین رقم زده بود) هنگامی که برادرها (ثور و لوکی) نزد پدرشان می‌آیند، اودین به مرگ نزدیک شده است. اما قبل از مرگ به آن‌ها هشدار تهدیدی قریب‌الوقوع از جانب هلا (Hela) را می‌دهد. هلا یا الهه‌ی مرگ که همان خواهر لوکی و ثور است، قصد دارد به اسگارد بیاید و مالک آن باشد. پس از مدتی این اتفاق رخ می‌دهد و هلا به اسگارد آمده و ثور و لوکی را شکست داده و با کشتاری زیاد آنرا تصاحب می‌کند. در این شرایط، ثور شکست ناپذیر، خدای تندر و پسر اودین، پس از اینکه با مجموعه‌ای از چالش‌ها در ساکار (Sakaar) روبرو بوده است (از جمله نبرد با هالک!) سرانجام به همراه یک جنگاور که اصلیت اسگاردی داشته است و همچنین به همراه هالک، وارد می‌شود و هلا را شکست می‌دهد.

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده: معرفی هلا با بازی کیت بلانشت (Cate Blanchett) و والکری (Valkyrie ) با بازی تسا تامسون (Tessa Thompson) به دنیای سینماتیک مارول. در این فیلم همچنین شاهد نابودی اسگارد، مرگ اودین و مرگ سه جنگنجوی ثور به نام‌های فاندرال (Fandral)، هوگان (Hogun) و وولستاگ (Volstagg) بودیم. بعلاوه این فیلم نشان داد چه اتفاقی برای هالک شگفت‌انگیز پس از اتفاقات «عصر اولتران» افتاده است و بروس بنر را برای بازگشت به زمین و حضور در حماسه‌ی «نبرد ابدیت» آماده ساخت. در انتها نیز ثور پادشاهی اسگارد را پس می‌گیرد و اکنون با مردمش در یک سفینه‌ی فضایی به سمت زمین حرکت می‌کند.

صحنه‌ی میان تیتراژ: یک کشتی بزرگ بیگانه که بنظر می‌رسد به رهبری تانوس باشد، جلوی سفینه‌ی ثور و نجات یافتگان اسگارد را می‌گیرد.

صحنه‌ی بعد از تیتراژ: در ساکار، گرند مستر (Grandmaster) از شورش مردمش جان سالم به در برده است.

«۴: انتقام جویان: نبرد ابدیت»

  • تاریخ اکران: بیست و هفتم آوریل سال ۲۰۱۸ (فاز سوم مارول)
  • کارگردانان: آنتونی و جو روسو، نویسندگان: کریستوفر مارکوس و استفن مک فیلی

پیش فرض: تانوس، آخرین بازمانده از تایتان، باورد دارد که زمانی خواهد رسید که منابع دنیا از جمعیت مردمش کمتر خواهد شد. به منظور جلوگیری از انقراض همه‌ی مردم، او معتقد است که باید از قدرت نامحدود همه‌ی سنگ‌های ابدیت استفاده کند تا نیمی از مردم دنیا را از بین ببرد تا بقیه بتوانند راحت زندگی کنند. برای رسیدن به این هدف، او ابتدا باید همه‌ی شش سنگ ابدیت را بدست آورد و اهمیتی ندارد که چه بهایی برایش می‌پردازد. این موضوع تانوس و همراهانش را در مقابل انتقام جویان و نگهبانان کهکشان قرار می‌دهد. اگر تانوس بتواند تمام شش سنگ ابدیت را در دستکش خود جمع‌آوری کند، با زدن یک بشکن، می‌تواند به هدف خودش برسد.

تاثیرات مهم به جای گذاشته شده: معرفی افراد تانوس از جمله کال اوبسیدیان (Cull Obsidian)، ابونی ما (Ebony Maw)، پروکسیما میدنایت (Proxima Midnight) و گلیو (Glaive). از سمتی دیگر فیلم «انتقام جویان: نبرد ابدیت» مرگ لوکی، گامورا و ویژن را به دستان خود تانوس به تصویر کشید. نیمی از مردم اسگارد از بین رفتند و ساکنان نووِر هم کشته شدند. در انتهای غم‌انگیز این فیلم، تانوس به هدفش رسید و نیمی از مردم دنیا را نابود کرد. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به پلنگ سیاه، دکتر استرنج، فالکون، اسکارلت ویچ، مرد عنکبوتی و سرباز زمستان اشاره کرد.

صحنه‌ی بعد از تیتراژ: نیک فیوری یک پیغام درخواست کمک برای کاپیتان مارول قبل از اینکه به خاک تبدیل شود، فرستاد.

 

«۳: فیلم‌های در حال توسعه‌ی استودیو مارول»

 

در این بخش به فیلم‌های آینده‌ی استودیو مارول که توسط خود آن‌ها به طور رسمی معرفی شده است، می‌پردازیم. ما تمامی اطلاعات رسمی که تا به امروز موجود بوده‌اند را آورده‌ایم.

«مرد موچه‌ای و زنبور عسل»:

  • تاریخ اکران: ششم ژوئیه‌ سال ۲۰۱۸ (هم اکنون روی پرده‌ی سینما است)
  • کارگردان: پیتون رید (Peyton Reed)، نویسندگان: اندرو برر (Andrew Barrer)، گابریل فراری (Gabriel Ferrari,) و پاول رود

«کاپیتان مارول»

  • تاریخ اکران: هشتم مارس سال ۲۰۱۹
  • کارگردانان: آنا بودن (Anna Boden) و رایان فلیک (Ryan Fleck)، نویسندگان: گنوا رابرتسون-دورت (Geneva Robertson-Dworet)، نیکول پرمن (Nicole Perlma) و مگ لی‌فاو (Meg LeFauve)

«انتقام جویان ۴»

  •  تاریخ اکران: سوم مه سال ۲۰۱۹
  • کارگردانان: آنتونی و جو روسو، نویسندگان: مارکوس و استفن مک فیلی

«مرد عنکبوتی: دور از خانه»

  • (که دنباله‌ی فیلم مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه است) تاریخ اکران : پنجم ژوئیه‌ سال ۲۰۱۹
  • کارگردان: جان واتس

 

«۲: پروژه‌های در حال توسعه‌ی فاز سوم مارول»

«کلوک (Cloak) و دگر (Dagger) مارول»

پیش فرض: تایرون جانسون (Tyrone Johnson) یا همان کلوک و تندی بون (Tandy Bowen) یا همان دگر، تحت تاثیر یک دارو، در خیابان‌های نیویورک به ابرقهرمان‌هایی تبدیل می‌شوند که به آن‌ها امکان مبارزه می‌دهد.

  • تاریخ پخش: هفتم ژوئن سال ۲۰۱۸
  • شورانر: جو پوکاسکی (Joe Pokaski)

«فیلم بدون عنوان فاز سوم دنیای مارول #۱»

  • تاریخ اکران: دوازدهم ژوئیه سال ۲۰۱۹

«فیلم بدون عنوان فاز سوم دنیای مارول #۲»

  • تاریخ اکران: یکم مه سال ۲۰۲۰

«فیلم بدون عنوان فاز سوم دنیای مارول #۳»

  • تاریخ اکران: دهم ژوئیه سال ۲۰۲۰

«فیلم بدون عنوان فاز سوم دنیای مارول #۴»

  • تاریخ اکران: ششم نوامبر سال ۲۰۲۰

 

«۱: مجموعه‌های تلویزیونی نتفلیکس»

در حالی که مجموعه‌های تلویزیونی نتفلیکس (Netflix) از نظر فنی در دنیای سینماتیک مارول قرار دارند (از آنجا که به نبرد نیویورک در فصل اول سریال دردویل «Daredevil» اشاره شد)، این نمایش‌ها تا بحال در دنیای فیلم تاثیر نداشته‌اند. زمان نشان خواهد داد که آیا Daredevil, Jessica Jones, Luke Cage یا Iron Fist در فیلم‌های استودیو مارول حضور پیدا می‌کنند یا نه. در نتیجه ما در این راهنما آن‌ها را نیز آورده‌ایم اما باید گفت که جزء فاز اول تا سوم نیستند.

دردویل «Daredevil» – تاریخ پخش: دهم آوریل سال ۲۰۱۵

جسیکا جونز «Jessica Jones» – تاریخ پخش: بیستم نوامبر سال ۲۰۱۵

لوک کیج «Luke Cage» – تاریخ پخش: سی‌ام سپتامبر سال ۲۰۱۶

آیرون فیست «Iron Fist» – تاریخ پخش: هفدهم مارس سال ۲۰۱۷

مدافعان «The Defenders» – تاریخ پخش: هجدهم اوت سال ۲۰۱۷

پانیشر «The Punisher» – تاریخ پخش: هفدهم آوریل سال ۲۰۱۷

در انتهای این مقاله از شما همراهان گرامی وبسایت سینما گیمفا برای مطالعه‌ی این مطلب تشکر می‌کنیم و به دنبال نظرات سازنده‌ی شما در جهت بهبود عملکرد سایت در بخش نظرات هستیم.

منبع: Screenrant

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • امیرعلی محمدیان پور says:

    نوشتن این مقاله کار جالبی بود. خسته نباشید.