بررسی تئوری انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت؛ چرا مرگ [اسپویل] دائمی نخواهد بود؟

22 August 2018 - 20:00

در سال ۲۰۱۸، بالاخره شاهد نتیجه‌ی زحمات ده‌ساله‌ی مارول و اکران فیلم Avengers: Infinity War «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت» بودیم. این فیلم جدا از موفقیت‌ها و رکوردشنی در فروش، توانست سرانجامِ خط‌داستانی‌های سه فاز اول و ۱۸ فیلم مارول استودیوز را به بهترین شکل ممکن نمایش دهد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این فیلم که آن را با دیگر آثار مارول استودیوز متفاوت کرده، وجود یک شخصیت شرور قدرتمند و فوق‌العاده و همچنین پایانی به نسبت تلخ است.

در انتهای فیلم، ثانوس توانست هر شش سنگ بی‌نهایت را، که در فیلم Captain America: The First Avenger «کاپیتان آمریکا: اولین انتقام‌جو» شاهد معرفی اولینِ آن‌ها یعنی سنگ فضا بودیم، به دست بیاورد و با یک بشکن، نصف جمعیت عالم را از بین ببرد و به خاکستر تبدیل کند. نکته‌ی مهم این است که ابرقهرمانان محبوبی از جمله «بلک پنتر» (Black Panther)، «اسپایدرمن» (Spider-Man)، «گروت» (Groot) و «وینتر سولجر» (Winter Soldier) هم جزو آنان بودند. به طور حتم خیلی‌ها انتظار چنین پایانی را نداشتند و همچنین این سوال در ذهن‌شان ایجاد شد که اکنون چه بر سر آن شخصیت‌ها و آینده‌شان در دنیای سینمایی مارول خواهد آمد؟ آیا آن‌ها واقعا از بین رفته‌اند و دیگر بازنمی‌گردند؟

نویسندگان فیلم و همچنین کوین فایگی (Kevin Feige)، مدیر عامل مارول استودیوز، بارها گفته‌اند شخصیت‌هایی که در این فیلم مردند، دیگر بازنخواهند گشت. اما اگر بخواهیم دقیق این مسئله را بررسی کنیم، می‌بینیم احتمال دائمی بودن مرگ آن‌ها بسیار پایین است. البته شاید مرگ شخصیت‌های دیگری که قبل از بشکن‌زدن ثانوس کشته شدند، برای مثال گامورا، هایمدال و لوکی، بیشتر حس واقعی‌بودن بدهند و این احتمال را بدهد که دیگر شاهد زنده‌شدن‌شان نخواهیم بود، اما مرگ همیشگی دیگر شخصیت‌ها خیلی بعید به نظر می‌رسد و مطمئنا این وضعیت تا پایان فیلم Avengers 4 «انتقام‌جویان ۴» دوام نخواهد آورد. بدون شک اکنون که مارول پس از گذشت چندین سال امتیاز ساخت فیلم‌های اسپایدرمن را با سونی شریک شده، نمی‌آید بعد از استفاده از این شخصیت تنها در سه فیلم، او را بکشد و به کارش پایان دهد. این موضوع برای خیلی از شخصیت‌های دیگر هم صدق می‌کند. علاوه بر این، احتمالات و دلایل دیگری هم برای بازگشت شخصیت‌هایی که پودر شده‌اند وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. با سینماگیمفا همراه باشید.

نقشه‌ی دکتر استرنج

«دکتر استرنج» (Doctor Strange) در این فیلم نقش خیلی مهمی ایفا کرد. او یکی از سنگ‌های بی‌نهایت، یعنی «سنگ زمان» (Time Stone) را در اختیار داشته و از آن محافظت می‌کرد، در نتیجه یکی از اهداف اصلی ثانوس و «بلک اوردر» (Black Order) محسوب می‌شد. زمانی که او به همراه اسپایدرمن و آیرون من (Iron Man) به تایتان (سرزمین ثانوس) رفت، با اعضای گروه نگهبانان کهکشان (Guardians of the Galaxy) از جمله «استارلرد» (Star-Lord)، «درکس» (Drax) و «مانتیس» (Mantis) آشنا شد و آن‌ها با کمک یکدیگر نقشه‌ای برای شکست‌دادن ثانوس کشیدند.

قبل از ورود ثانوس به تایتان، دکتر استرنج با استفاده از سنگ زمان تمامی احتمالات در آینده را دیده بود. او با بررسی تقریبا ۱۴ میلیون از روش‌های مختلف برای شکس‌دادن تایتان دیوانه، تنها یک راه پیروزی را پیدا کرد. با توجه به این موضوع، به نظر می‌رسد تمامی تصمیماتی که بعد از آن گرفت، از جمله ناامیدی و شکست بعد از جنگیدن در برابر ثانوس و همچنین دادن سنگ زمان به او در ازای نجات جان آیرون من، بخشی از نقشه‌ی او بود تا در نهایت به آن راه پیروزی ختم شود. او همچنین به تونی استارک (آیرون من) گفت که «تونی… هیچ راه دیگه‌ای وجود نداشت!» پس با درنظرگرفتن این قضیه، می‌توان انتظار یک راه‌حل را در انتقام‌جویان ۴ داشته باشیم که منجر به نجات پودرشدگان می‌شود.

خط‌ داستانی‌های تکمیل‌نشده

بسیاری از ابرقهرمان‌هایی که کشته شدند، تازه پا به دنیای سینمایی مارول گذاشته بودند و همچنان داستان‌های زیادی برای تعریف‌کردن داشتند. مرگ این شخصیت‌ها، خط‌داستانی‌های آن‌ها را ناقص رها کرده و علاوه بر این، سوال‌های زیادی را در ذهن طرف‌داران ایجاد می‌کند. برای مثال واکنش زن‌عمو «می» بعد از پی بردن به این که «پیتر پارکر» همان اسپایدرمن است (در انتهای فیلم اسپایدرمن: بازگشت به خانه) چه خواهد بود؟

اما اگر اسپایدرمن واقعا مرده باشد، دیگر چه اهمیتی دارد؟ اصلا اسپایدرمنی در کار نیست که بخواهیم نگران جروبحث‌های او با زن‌عمویش درباره‌ی خطر تقابل با دزدهای محله‌ی کوئینز و مبارزه‌ با کرکس‌ها (شرور فیلم) باشیم!

مورد دیگر درباره‌ی بلک‌ پنتر است. حال که واکاندا خود را به جهانیان معرفی کرده، «تی‌چالا» چگونه می‌تواند این بار مسئولیت را تحمل و واکاندا را اداره کند؟  به طور حتم هیچ جای نگرانی برای تی‌چالا نیست. او دیگر نیازی ندارد که درگیر مسائل سیاسی واکاندا شود. او از دنیا رفته و از دست همه‌ی این مسائل راحت شده است!

راستی داستان و یا پایان فیلم Guardians of the Galaxy Vol. 3 «نگهبانان کهکشان بخش سوم» چگونه خواهد بود؟ آیا قرار است «راکت ‌راکون» (Rocket Raccoon) به تنهایی ماجراجویی‌های خود را به نمایش بگذارد و در آخر هم برای هم‌تیمی‌هایش مراسم ختم بگیرد؟

قطعا دور از انتظار است که مارول بعد از این همه زمینه‌سازی برای داستان‌های این شخصیت‌ها، آن‌ها را به همین راحتی از بین ببرد و دیگر به سراغ آینده و خط‌داستانی‌شان نرود.

پروژه‌های آینده‌ی مارول استودیوز

اگرچه مارول استودیوز و دیزنی خیلی اطلاعاتی راجع‌به فاز چهارم و فیلم‌هایش نداده‌اند، اما می‌دانیم که فیلم‌های Spider-Man: Far From Home «مرد عنکبوتی: دور از خانه» و قسمت سوم نگهبانان کهکشان در پیش‌رو هستند و علاوه بر این، ساخت قسمت دوم فیلم‌های اختصاصی دکتر استرنج و بلک پنتر هم قطعی است. آیا واقعا مارول استودیوز می‌تواند فیلم دکتر استرنج را بدون این شخصیت بسازد؟ فیلم بلک پنتر چطور؟ همچنین حضور شخصیت‌های «نیک فیوری» (Nick Fury) و «ماریا هیل» (Maria Hill)، که در صحنه‌ی بعد از تیتراژ جنگ بی‌نهایت شاهد پودرشدن‌شان بودیم هم در قسمت دوم مرد عنکبوتی تایید شده است.

با بررسی موضوعاتی از این دست، احتمال بازگشت این شخصیت‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود و این امید را می‌دهد که در قسمت بعدی انتقام‌جویان، ابرقهرمانانی که جان سالم به‌ در برده‌اند، اعمال ثانوس را خنثی خواهند کرد.

بازیگران دهن‌لق!

معمولا بزرگ‌ترین اسپویل‌ها را از سوی بازیگران هر فیلم شاهد هستیم. «مارک رافلو» (Mark Ruffalo) و «تام هالند» (Tom Holland)، بازیگران هالک و اسپایدرمن، بارها و بارها اطلاعات زیادی از فیلم‌های مارول استودیوز را در اختیار طرف‌داران قرار دادند که در نهایت موجب خشم مدیران کمپانی شد و آن‌ها را مجبور ساخت تا اطلاعات کامل را به این بازیگران نداده و حتی فیلم‌نامه‌ی تقلبی هم در اختیارشان قرار دهند.

تقریبا یک سال قبل از اکران جنگ بی‌نهایت، مارک رافلو در طی یک مصاحبه گفته بود که همه قهرمانان خواهند مرد. او حتی تقریبا از کلمه‌ی «نصف» (Half) هم استفاده کرده بود و می خواست بگوید که «نصف دنیا می‌میرند» اما آن را به «همه» تغییر داده و بیشتر از این داستان را لو نداد. تام هالند هم همیشه از این مدل سوتی‌ها داده و اخیرا حضور «هایدرومن» (Hydro-Man) را هم در فیلم «دور از خانه» لو داده است.

علاوه بر این دو نفر، بازیگران دیگری هم گاهی اطلاعاتی را با مخاطبان در میان گذاشته‌اند که تقریبا حضور یا عدم حضورشان در فیلم را لو داده باشد. «دیو باتیستا» (Dave Bautista)، بازیگر شخصیت درکس، گفته: «نمی‌دانم چگونه من را بازمی‌گردانند، اما هرطور شده شخصیت من جان سالم به‌ در خواهد برد، چون تا جایی که من خبر دارم، قرار است در قسمت سوم نگهبانان کهکشان حضور داشته باشم. پس قطعا بازخواهم گشت»

«بندیکت کامبربچ» (Benedict Cumberbatch)، بازیگر نقش دکتر استرنج هم از بازگشتش مطمئن است و گفته هرطور شده این شخصیت زنده خواهد شد. پس با این حساب اکنون خیال‌مان راحت‌تر هم می‌شود!

جنبه‌ی شاد و سرگرمی دنیای سینمایی مارول

دنیای سینمایی مارول همیشه شاد بوده و در آن پیروزی قهرمانان به تصویرکشیده شده است. حتی در سخت‌ترین شرایط هم این شخصیت‌ها دست از شوخی‌کردن برنمی‌داشتند و همچنین بعد از مرگ «کوئیک‌سیلور» (Quicksilver) در Avengers: Age of Ultron «انتقام‌جویان: عصر اولتران» هم خنده از روی لبان‌شان محو نمی‌شد و در فیلم Thor: Ragnarok «ثور: راگناروک» نیز ثور توانست با خندیدن به مشکلات و از دست دادن پدر، دوستان و سرزمین‌اش، رکورد این شاد بودن را بشکند. لازم به ذکر است که همین موضوع باعث یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های فیلم‌های مارول استودیوز با کمپانی «دی‌سی» (DC) شده و آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند.

با توجه به کارنامه‌ی مارول، اصلا قابل‌باور نیست که اسپایدرمن در آغوش آیرون من جان دهد، یا گروت جلوی چشم راکت ‌راکون و با گفتن کلمه‌ی «بابا» از دنیا برود و این به عنوان پایانی همیشگی برای این شخصیت‌ها به نمایش گذاشته شود. قطعا فیلم‌های مارول به این تنوع نیاز داشتند، اما در هر حال به نظر می‌رسد که در انتقام‌جویان ۴ همه‌چیز به حالت قبلی بازگشته و شاهد پایانی خوش خواهیم بود.

مرگ‌های رخ داده در کمیک‌بوک‌ها

در کمیک‌بوک‌ها هم، چه در مارول و چه در دی‌سی، مرگ‌ شخصیت‌ها همیشگی نیستند. تمام طرف‌داران کمیک‌بوک می‌دانند که تنها مرگ‌هایی که دائمی هستند و هیچ‌چیز آن‌ها را عوض نمی‌کند، مرگ عمو بن (عموی اسپایدرمن)، «باکی» (وینتر سولجر) و «جیسون تاد» (رد هود) هستند. البته باکی و رد هود دوباره به‌ گونه‌ای زنده شدند، اما مرگ عمو بن که یک انگیزه برای قهرمان شدن اسپایدرمن به شمار می‌رفت، اصلا برگشت‌پذیر نخواهد بود.

پس با در نظر گرفتن داستان‌هایی که در کمیک‌بوک‌ها روایت شده، می‌توان منتظر بازگشت دوباره‌ی ابرقهرمانان کشته‌شده به دست ثانوس باشیم. البته تفاوت بین فیلم و کمیک، با توجه به حضور بازیگران واقعی، نکته‌ی مهمی است. بازیگران بعد از مدتی و گذشت چند سال، به طور حتم نمی‌توانند دوباره در نقش ابرقهرمانان ظاهر شوند و با توجه به این موضوع، بازگشت یک شخصیت بعد از چندین سال بعید به نظر می‌رسد. همچنین زنده‌شدن دوباره‌ی آن‌ها و تعویض‌شان با یک بازیگر دیگر هم خیلی طرف‌داران جذب نمی‌کند. البته شاید اگر به عنوان یک بازسازی باشد همه آن‌ را با آغوشی باز بپذیرند، اما  مثلا دیدن «تام هاردی» (Tom Hardy) در نقش «ولورین» (Wolverine) در همان خط‌داستانی فیلم Logan «لوگان»، ارزش مرگ به‌یادماندنی این شخصیت را کم خواهد کرد.

پس شاید مرگ‌هایی که در جنگ بی‌نهایت رخ دادند دائمی نبوده و این شخصیت‌ها دوباره در انتقام‌جویان ۴ و فاز بعدی مارول حضور داشته باشند، اما مرگ‌های احتمالی آیرون من و کاپیتان آمریکا در پایان فاز سوم، به احتمال زیاد همیشگی بوده و خداحافظی تلخ این ابرقهرمانان را بعد از ۱۰ سال به نمایش می‌گذارد.

با داستان فیلم جنگ بی‌نهایت، مارول استودیوز نشان داد که می‌تواند برخلاف انتظارها عمل کرده و همه را غافل‌گیر کند. تمامی مخاطبان فکر می‌کردند که در این فیلم شاهد مرگ کاپیتان آمریکا یا آیرون من خواهند بود، اما در کمال تعجب دیدیم که اعضای اصلی انتقام‌جویان زنده ماندند و تازه‌کارهای این گروه از بین رفتند.

نویسندگان این اثر گفته‌اند که در قسمت چهارم، قرار نیست همه‌چیز به حالت اول برگردد و داستان آن کاملا دور از انتظارها است. خیلی‌ها فکر می‌کنند که اکنون «کاپیتان مارول» (Captain Marvel) به کمک انتقام‌جویان می‌آید و در کنار یکدیگر دنیا را نجات می‌دهند. یا به باور خیلی‌های دیگر، آیرون من به کمک انت‌من (Ant-Man) به گذشته سفر می‌کند تا یک دست‌کش بی‌نهایت برای خودش ساخته و قبل از ثانوس، سنگ‌های بی‌نهایت را جمع‌آوری کند. همچنین این تئوری که همه‌ی پودرشدگان در سنگ روح زندانی شده‌اند هم شنیده می‌شود. علاوه بر این، این احتمال هم وجود دارد که مرگ‌های جنگ بی‌نهایت واقعی باشند و داستان فیلم‌هایی مثل نگهبانان کهکشان ۳ یا مرد عنکبوتی ۲، قبل از جنگ بی‌نهایت روایت شود. با توجه به این موضوع که بین قسمت دوم نگهبانان کهکشان و فیلم جنگ بی‌نهایت، چهار سال فاصله داستانی بوده، این احتمال خیلی هم دور از ذهن نیست. اما باید این نکته را هم گفت که «جیمز گان» (James Gunn)، نویسنده‌ی قسمت سوم نگهبانان کهکشان، اعلام کرده بود که داستان این فیلم بعد از جنگ بی‌نهایت رخ می‌دهد.

اصلا نمی‌توان گفت که کدام یک از این تئوری‌ها درست هستند و کدام غلط. برای جنگ بی‌نهایت هم تئوری‌های زیادی مطرح شده بود که خیلی از آن‌ها اشتباه از آب در آمدند. هیچ راهی غیر از منتظر ماندن برای اکران انتقام‌جویان در سال ۲۰۱۹ وجود ندارد و باید با دیدن فیلم بفهمیم که سازندگان چه نقشه‌ای برای شکست دادن ثانوس ریخته‌اند. اما به هر حال نمی‌شود این مدت را بنشینیم و هیچ‌ کاری نکنیم!

قطعا همه‌ی مخاطبان دنیای سینمایی مارول در حال بررسی تئوری‌ها هستند و هر کدام نظری در این رابطه دارند. اما نظر شما در این‌باره چیست؟ آیا این ابرقهرمانان واقعا مرده‌اند و هیچ‌وقت بازنمی‌گردند؟ آیا آن‌ها زنده می‌شوند؟ چگونه؟ نقش کاپیتان مارول در این داستان چه خواهد بود؟ اصلا او تابه‌حال کجا بوده و چرا هیچ‌کس غیر از نیک فیوری از وجودش اطلاع نداشت؟ آیا قرار است در انتقام‌جویان ۴ شاهد سفرهای زمانی باشیم؟ ثانوس به دست چه کسی کشته خواهد شد؟ نظرات‌تان را با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

Comments are closed.