کریستوفر نولان جلوه‌ی فیلم‌هایش را در تلویزیون نمی‌پسندد

18 September 2018 - 13:49

کریستوفر نولان (Christopher Nolan)، نویسنده/کارگردان تحسین‌شده، با گفتن این‌که از شکلی که تصاویر فیلم‌هایش بر صفحه‌ی تلویزیون پیدا می‌کنند خوشش نمی‌آید، خود را در موضعی مخالف با تولیدکنندگان دستگاه‌های تلویزیون در سراسر دنیا قرار می‌دهد. کارگردان فیلم The Dark Knight «شوالیه‌ی تاریکی» که فیلمسازی مؤلف محسوب می‌شود از تغییراتی که تلویزیون بر تجربه‌ی بینندگان از تماشای یک فیلم سینمایی ایجاد می‌کند به‌شدت آزرده است. با سینماگیمفا در ادامه‌ی مطلب همراه باشید.

کریستوفر نولان که با فیلم ساختارشکن خود Memento به شهرت رسید، با رویکرد تیره‌و‌تار و جسورانه‌ی خود به جهان The Batman «بتمن» به فیلمسازی تراز اول تبدیل شد. در نسخه‌ی این کارگردان انگلیسی، جوکرهای مضحک پیشین با هنرنمایی خارق‌العاده‌ی هیث لجر (Heath Ledger) در به تصویر کشیدن این تبهکار روان‌نژند و پیچیده محو شدند.

پروژه‌های اخیر نولان نظیر Interstellar «میان‌ستاره‌ای» و Dunkirk «دانکرک» چندین نامزدی اسکار برای او به ارمغان آوردند که از این میان تعدادی را نیز کسب کرد. نولان فیلمساز برجسته‌ای در دنیای سینما محسوب می‌شود و ظاهرا ژرف‌نگری مستمر در کارش برای او اهمیت ویژه‌ای دارد. بنابراین جای تعجب نیست که او با نحوه‌ی نمایش یافتن آثارش در تلویزیون مشکل دارد.

در ابتدای هفته‌ی جاری منبع خبری Slash Film این داستان را گزارش داد و متنی نوشته‌ی نولان و کارگردانی دیگر جاناتان موستو (Jonathan Mosto) را به صورت ضمیمه منتشر کرد. این نامه شرح این بود که نولان و پل توماس اندرسون (Paul Thomas Anderson)، فیلمساز برجسته‌ی دیگر با سازندگان دستگاه‌های تلویزیونی برای رفع این مشکل مکاتبه کرده‌اند. در این نامه آن‌ها همچنین از دیگر کارگردانان خواسته‌اند که فرمی را که ضمیمه‌ی نامه بود پر کنند تا تولیدکنندگان تلویزیون یک حالت ارجاعی (Reference Mode) برای دستگاه‌ها تعبیه کنند. این حالت به بینندگان اجازه خواهد داد که فیلم را همان گونه‌ای تماشا کنند که مد نظر فیلمسازان بوده است.

مهم‌ترین جنبه‌ی انتقاد نولان به فرایند موشن اسموتینگ (Motion Smoothing) مرتبط است. موشن اسموتینگ برای حل مشکل تیرگی (مات‌شدگی) تصاویر متحرک در تلویزیون‌های با کیفیت بالا ایجاد شد. این فرایند تأثیری را می‌آفریند که به «تأثیر سریال‌های آبکی» (Soap Opera Effect) معروف است. این ویژگی، تیرگی عمدی را حذف می‌کند تا تصویر شفاف‌تری را ارائه کند که در واقع از این رو جلوه‌ی اصلی یک فیلم سینمایی را به هم می‌ریزد. موشن اسموتینگ اگرچه شاید برای دیدن رویدادهای زنده همچون رویدادهای ورزشی مناسب باشد اما بسیاری، تأثیری را که بر فیلم‌های سینمایی می‌گذارد دوست ندارند.

حتی اگر پیام نولان به تولیدکنندگان تلویزیون به جایی نرسد او توجه عشاق فیلم را به مسئله‌ی مهمی پیرامون تجربه‌ی تماشای یک اثر سینمایی جلب کرده است. خِبرگان دنیای فیلم مدت‌هاست معتقدند که اثر سینمایی فقط و فقط باید بر پرده‌ی سینما دیده شود.

منبع:ScreenRant

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.