گری کورتز تهیه کننده‌ی «جنگ ستارگان» درگذشت

26 September 2018 - 23:30

سایت خبری Comingsoon با کمال تاسف باید به استحضار دوستداران سینما برساند که گری کورتز (Gary Kurtz)، تهیه کننده‌ فیلم پر‌آوازه‌ی Star Wars (جنگ ستارگان) و یکی از اصلی‌ترین عوامل در ساخت آن، بر اثر ابتلا به سرطان در سن ۷۸ سالگی درگذشت. لطفا تا پایان این خبر با سینماگیمفا همراه باشید‌.

کورتز تهیه‌کنندگی اولین سری از مجوعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» را در سال ۱۹۷۷ را در دست داشت. او با برعهده گرفتن تهیه کنندگی پروژه‌ی دوست داشتنی جورج لوکاس (George Lucas)، آن را از یک پروژه‌ی درجه۲ و روی دست مانده مانند فلش گوردون (Flash Gordon) به یک پدیده‌ی علمی تخیلی بی‌‌سابقه و اثری بی‌نظیر در تاریخ سینما‌ی آمریکا و جهان تبدیل کرد. این فیلم که توانست به عنوانِ «پرفروش ترین فیلم در تمام دروان‌ها» دست پیدا کند، خیلی سریع مورد توجه استودیوهای عظیم فیلم‌سازی قرار گرفت. مدتی بعد اما، کورتز درگیر حوزه‌ی وسیع‌تری شد؛ او دیگر بخشی از پروژه‌ی ساخت دنباله‌ی The Empire Strikes Back (امپراطوری ضربه می‌زند) سالِ ۱۹۸۰ بود. کورتز در سمت تهیه کننده و دستیار کارگردان زیر نظر اروین کرشنری (Irvin Kershner) فعالیت می‌کرد، که در نبود لوکاس کارگردانی این فیلم را تصاحب کرده بود. جورج لوکاس نیز در کنار ساخت فیلم Skywalker Ranch در حال ساخت امپراطوری خود تحت عنوان «کمپانی لوکاس فیلم» در شهرستان مارین در کالیفرنیا بود. پس از درگیر شدن کورتز و لوکاس بر سر پول‌های حاصل از فروش دیوانه کننده‌ی «جنگ ستارگان» (که البته لوکاس مجبور بود در این باره از دستمزد خود حرفی به میان نیاورد و لاپوشانی کند)، لوکاس مجبور شد برای دریافت بودجه‌ی بیشتر برای ساخت فیلمش به کمپانی فاکس قرن بیستم رو کند.

ردِ تهیه کنندگی بازگشت جدای (سومین فیلم از مجموعه جنگ ستارگان) توسط کورتز و به هم ریختن روابط بین او و لوکاس هم نتوانست تاثیری بر حماسه‌ی «جنگ ستارگان» بگذارد؛ و درنهایت این فیلم به یکی از سرگرم‌کننده ترین و پیروزمندانه‌ترین سری‌های جنگ ستارگان تبدیل شد.

کوتز در گفتگو با هیرو کامپلس (Hero Complex) در سال ۲۰۱۰ اظهار کرد:

ما یک طرح کلی داشتیم اما جورج همه چیز آن را تغییر داد.
او می‌خواست فیلم به جای یک پایان تلخ و شیرین یا تند و طعنه زنانه، یک پایان خوب داشته باشد که در آخرش همه شاد و خوشحال هستند.

کورتز و لوکاس اولین بار در فیلم کمدی/تینیجری American Graffiti در سال ۱۹۷۳ همکاری خود را آغاز نمودند که در آن فیلم بخاطر استفاده از موزیک و کراس کاتینگِ داستان، انقلابی در میان فیلم‌های معمول دوره‌ی خود به پا کردند. از دیگر خدمات این دو به سینما می‌توان به معرفی ستارگانی همچون ریچارد دریفوس (Richard Dreyfuss)، ران هاوارد (Ron Howard) و هریسون فورد (Harrison Ford) به دنیای فیلم و سینما اشاره کرد. کورتز همچنین تهیه کنندگی فیلم Two-Lane Blacktop (جاده آسفالت دو طرفه)، اثر کلاسیک درام/جاده‌ای مونتی هلمن (Monte Hellman) در سال ۱۹۷۱ را برعهده داشت. جیمز تایلر (James Taylor) خواننده‌ی محبوب نوستالژیک، ستاره‌ی اصلی آن فیلم بود.

کورتز، مهره کلیدی سابق «جنگ ستارگان»، پس از خلق آن اثر باشکوه، همچنان کار خود را در حوزه‌ی فیلم‌های فانتزی دنبال می‌کرد. او تهیه کنندگی فیلم حماسی و البته جاه‌طلبانه‌ی جیم هنسن (Jim Hensen) و فرانک اوز (Frank Oz)، به نام The Dark Crystal (بلور تاریک) در سال ۱۹۸۳ را برعهده داشت. این فیلم که با فروشی متوسط همراه بود، امروزه به عنوان یک اثر کلاسیک از آن یاد می‌شود و در آینده نیز قرار است نتفلیکس یه سریال تلویزیونی براساس آن بسازد. کورتز تهیه کننده‌ی فیلم Return to Oz (بازگشت به اُز)، یک درام سیاه از ال فرانک باوم (L.Frank Baum) نیز بود که البته آن فیلم با شکست در باکس آفیس مواجه شد.

مسیر کاریِ کورتز با فیلم علمی-تخیلی و آخرالزمانی Slipstream، که در سال ۱۹۸۹ تولید شد به مانعی بزرگ برخورد. با این‌که استیون لیزبرگر (Steven Lisberger) کارگردان این فیلم بود و مارک همیل (Mark Hamill) ستاره‌ی سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» هم بازیگر اصلی آن بود، اما این نام‌های آشنا هم نتوانستد از شکست این فیلم در گیشه جلوگیری کنند. کورتز پس از ماجرای طلاق جنجالی‌اش، با مشکلات جدی مالی مواجه شد که در آخر کار تهیه کنندگی او را به ویرانی کشاند.

کورتز تلاش کرد تا چند پروژه‌ خارج از حیطه‌ی تخصصی‌اش از جمله نسخه‌ی انیمیشنی Little Nemo of Slumberland را بردارد؛ اما درنهایت نتوانست با این ناپرهیزی در انتخاب پروژه‌‌اش کنار بیاید و آن را رها کرد. او به‌ طرز طعنه‌آمیزی تهیه‌ کنندگی فیلم تینیجری و جالب ۲-۲۵-۷۷ از پاتریک رید جانسون (Patrick Read Johnson) را برعهده گرفت. این فیلم داستان اولین نوجوانی که فیلم «جنگ ستارگان» را می‌بیند و تاثیری که دیدن آن بر زندگی‌اش می‌گذارد را بازگو می‌کند. نام این نوجوان جانسون است و جان فرنسیس دیلی (John Francis Daley) نقش آن را ایقا می‌کند.

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.