یک رومنس واقعی! | نگاهی به انیمه سریالی Toradora

8 October 2018 - 10:00

مدتی است که انیمه‌های رومنس نمی‌توانند به خوبی حس عاشقانه را به مخاطب انتقال دهند و این امر باعث شده است که دوستان عزیز هر روز بیشتر از دیروز از این سبک انیمه فاصله بگیرند و آن را همانند یک سبک بیهوده نگاه کنند. خود بنده که فعلاً از آثار رومنس امروزی فاصله گرفته‌ام و تا جایی که می‌توانم به تماشای آن‌ها نمی‌شینم؛ اما چندی به انیمه‌ی Toradora «تورادورا» برخورد کردم و به اصرار یکی از دوستان به تماشای آن نشستم. این انیمه توانست به خوبی نظر بنده را جلب کند. اما مگر تورادورا چه فرقی با سایر انیمه‌های رومنس دارد؟ در ادامه نقد و بررسی با سینماگیمفا همراه باشید.

ریوجی «Ryuuji Takasu» یک دانش‌آموز دبیرستانی با روحیات آرام و لطیف است، اما متاسفانه همه به خاطر ظاهر ترسناکی که دارد از وی فرار می‌کنند و یا همیشه آن را به عنوان متخلف می‌شناسند. تایگا «Taiga Aisaka» نام دختری زیبا همانند عروسک است که اصلاً با کسی شوخی ندارد و بسیار خشن و ترسناک است و تمام مدرسه آن را به عنوان ببر طلائی می‌شناسند. تایگا عاشق دوست ریوجی است و ریوجی هم عاشق دوست تایگا است. سرانجام تصمیم می‌گیرند که برای رسیدن به معشوقه‌شان به یکدیگر کمک کنند. تا این‌که…

نمی‌خواهم بگویم که این انیمه از همان فرمول همیشگی که یک پسر و یک دختر عاشق هم می‌شوند استفاده نمی‌کند، بلکه «تورادورا» بیشتر از هر چیزی از این فرمول استفاده می‌کند! چیزی که برای من یک نکته مثبت به حساب می‌آمد، نوع روایت این داستان عاشقانه بود. در انیمه ما شاهد یک روند عاشقی معمولی نیستم، در نیمی از انیمه دو شخصیت حتی نمی‌دانند که از یکدیگر خوششان می‌آید. ما از ابتدای انیمه می‌دانیم که در آخر این دو نفر به یکدیگر می‌رسند، اما این موضوع طوری روایت می‌شود که مخاطب مشتاق دیدن ادامه انیمه می‌شود. تا جایی که می‌توانید سعی کنید تقریباً ده الی پانزده قسمت از انیمه را ببنید و بعد درباره آن قضاوت کنید، انیمه در قسمت‌های ابتدایی به شدت خسته کننده به نظر می‌رسد اما رفته رفته به پختگی خاصی می‌رسد. شخصیت‌پردازی این انیمه آنقدر پویا و گسترده است که شما می‌توانید هر سلیقه‌ای را در آن پیدا کنید. تایگا از آن دسته از دخترهای مغرور ولی شیرین است که شما را دوست دارد ولی اصلا به روی‌تان نمی‌آورد. رویجی یک شخصیت خوب برای افراد شکمو به حساب می‌آید و غذاهایی را درست می‌کند که آب را از دهان جاری می‌کند. شخصیت‌ها در تک تک قسمت‌های انیمه رشد می‌کنند و تجربه‌های جدیدی را به دست می‌آورند و شما را در این تجربه‌ها شریک می‌کنند. انیمه «تورادورا» در بخش داستانی و شخصیت‌پردازی بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد و شما را غرق دنیای خود می‌کند.

طراحی هنر انیمه بسیار چشم‌نواز و دوست‌داشتنی است. تصاویری که انیمه از فصل تابستان نشان‌تان می‌دهد، بی‌نقض و عالی طراحی شده‌اند و جای هیچ حرفی برای گفتن نگذاشته‌اند. بخش دیگری که باید به آن اشاره کنم، طراحی صحنه‌های طنز این انیمه است. می‌توان گفت اگر فرمول طنز را از این انیمه می‌گرفتیم، بیش از نیمی از جذابیتش محو می‌شد و بعد دو سه قسمت دیگر علاقه‌ای به تماشای ادامه آن نشان نمی‌دادید. طراحی این بخش‌ها به قدری خوب و بامزه هستند که حتی اگر یک بخش از بار طنز بالایی هم برخوردار نباشد، با به نمایش در آمدن آن صحنه‌ها خنده به لب‌هایتان می‌نشیند. در تصویر بالا نمونه‌ای از این صحنه‌ها را برای‌تان قرار داده‌ام و شما می‌توانید آن را مشاهده کنید. چهره شخصیت‌ها هم به خوبی طراحی شده است و اگر بخواهیم به نمونه‌ای از آن‌ها اشاره کنیم، می‌توانیم به دخترک مدل درون مدرسه اشاره کنیم که با قدم گذاشتن به هرجایی همه را «چه شخصیت‌ها و چه بیننده» عاشق خودش می‌کند. اگر به تماشای این انیمه نشسته باشید، قطعاً متوجه منظور من می‌شوید.

نمی‌شود که فقط از نکات مثبت انیمه بگوییم، بالاخره باید یه نیم نگاهی هم به نکات منفی‌اش انداخت. در طول انیمه ما شاهد دو شخصیت بیهوده و به معنای واقعی کلمه، روی اعصاب رو به رو هستیم، یکی مادر رویجی و دیگری پرنده‌اش! این دو شخصیت بیهوده‌ترین شخصیت‌هایی هستند که تا به امروز درون یک انیمه دیده‌ام. باز از بیهودگی پرنده رویجی می‌توان چشم پوشی کرد و بگوییم که مگر از یک پرنده چه انتظاراتی می‌شود داشت؟ اما مادرش را کجای دلمان بگذاریم؟ اگر بخواهیم این شخصیت را در یک جمله توصیف کنم، باید بگویم که شخصیتی واقعاً تنبل است که با حالت لوس حرف زدنش دلتان می‌خواهد با مشت بر روی صفحه لپ تاپ و یا هر چیزی که با آن در حال تماشای آن هستید، بکوبید.

«تورادورا» قطعاً یک انیمه با ارزش درون ژانر رومنس به شمار می‌رود و دیدگاه شما را نسبت به انیمه‌های عاشقانه تغییر می‌دهد. اگر از انیمه‌های خسته کننده و بی مزه‌ی رومنس-کمدی امروزه خسته شده‌اید، این انیمه می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شما باشد. درگیری دو شخصیت با یکدیگر آنقدر خوب و دل‌نشین است که باعث می‌شود شما اصلا متوجه گذشت وقت نشوید و از دنیای شخصی خودتان بیرون بی‌آیید. به نظر من «تورادورا» تنها انیمه‌ی عاشقانه-کمدی است که هم دختران را راضی می‌کند و پسران را و نمی‌گذارد که آن‌ها در هنگام تماشایش خسته شوند.

برچسب‌ها:

مطالب مرتبط



مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • ربین قهرمانی says:

    سلام و عرض ادب دارم خدمت داداش مازیار گل.داداش یه مدتی بود که،از مقاله نویسی فاصله گرفته بودی و من نیز،شوقی برای کامنت گذاری نداشتم.اما با اولین ورودم به سایت،پست شما را در صدر دیدم و کامنت گذاری را وظیفۀ خود دانستم.نقد بسیار زیبا و پر نشاطی بود و به طور کلی،بنده را مجذوب خود کرد.بنده این انیمه را ندیده‌ام،اما بر طبق نظریات شما،به نظر میرسد که،این انیمه،سری رومنس را زنده نگه داشته و یه اثر هنری دیگر بسیار زیبایی را مشاهده خواهیم کرد.بنده به عنوان یه نویسنده و منتقد انیمه و سینما،طبق نوشته‌های شما،خودم را مؤظف میدانم که،این انیمه را دانلود نمایم و به دیار تماشایش بشینم.امیدوارم موفق و سرافراز باشید و ما هم،باز نقدهای شما را مشاهده کنیم و لذت ببریم.

    با تشکر از شما.White Beard

    • مازیار همتی says:

      سلام به آرش عزیز.
      برادر نظر لطفته و برای این همه محبت ازت ممنونم.
      بله واقعاً تورادورا یه اثر طلایی و تکرار نشدنی برای ژانر رومنس به حساب میاد و دیدنش برای هر انیمه دوستی واجبه.
      بازم ممنون بابت این که نظرت رو با من در میون گذاشتی.
      موفق باشی.

      • ربین قهرمانی says:

        بسیار سپاس گزارم.راستی یه مدتی خبری ازت نبود.یعنی بازهم شاهد مقالات پر ابهت شما خواهیم بودیم؟!

  • aylar1313 says:

    سلام من تا اخرش دیدم نفهمیدم قسمت اخر تیکهی اخرش چیشد دوباره به هم میرسن اخه از مدرسه جدا شد تایگا رو میگم قسمت های بعدیش هم میاد