جیمز باند هرگز یک زن نخواهد بود

7 October 2018 - 19:48

در آینده‌ای نزدیک منتظر تغییر جنیست کاراکتر جیمز باند (James Bond) نباشید چراکه باربارا براکلی (Barbara Broccoli) تهیه‌کننده‌ی این مجموعه‌فیلم می‌گوید که این مأمور مخفی شمایل‌گون کاراکتری مرد باقی خواهد ماند. دنیل کریگ (Daniel Craig) در حال حاضر در یک فیلم دیگر در قالب این کاراکتر فرو می‌رود و پس از آن بازیگر دیگری جایگزین او می‌شود. بسیاری از طرفداران وقتی بحث انتخاب جانشین کریگ برای ایفای نقش جیمز باند پیش کشیده می‌شود دوست دارند به ایده‌های نامتعارفی بیندیشند. با سینماگیمفا در ادامه‌ی مطلب همراه باشید.

یکی از ایده‌های بسیار محبوب برای ایفای نقش باند بعدی ادریس البا (Idris Elba) است تا به اولین مأمور ۰۰۷ سیاه‌پوست تبدیل شود. برخی دیگر به ایده‌ی تغییر جنسیت این کاراکتر فکر می‌کنند تا اولین باند مونث شکل بگیرد. چارلیز ترون (Charlize Theron)، امیلی بلانت (Emily Blunt)، گیلین اندرسون (Gillian Anderson) تنها برخی از بازیگرانی هستند که نام‌شان در گمانه‌زنی درباره‌ی جایگزینی دنیل کریگ مطرح می‌شود. پس از آن‌که جودی ویتاکر (Jodie Whittaker) نقش دکتر را در مجموعه‌ی Doctor Who «دکتر هو» ایفا کرد و تبدیل به نخستین زنی شد که این کاراکتر شمایل‌گون را به تصویر کشیده است، ایده‌ی باند مونث قوت بیش‌تری پیدا کرد.

اما متأسفانه طرفداران ایده‌ی باند مونث احتمالا به این زودی‌ها به خواسته‌شان نخواهند رسید. باربارا براکلی در مصاحبه‌ای با گاردین (Guardian) صراحتا ابراز کرد که باند به سیاق همیشه مرد باقی خواهد ماند.

باند مذکر است. او کاراکتری مذکر است. او مذکر نوشته شده و من فکر می‌کنم که مذکر باقی خواهد ماند. و این خوب است. ما مجبور نیستیم که کاراکترهای مذکر را به کاراکترهای مونث تبدیل کنیم. بیایید به جای این کار کاراکترهای مونث بیش‌تری خلق کنیم و داستان‌هایی بسازیم که با این کاراکترهای مونث متناسب باشند.

البته نکته‌ی براکلی درباره‌ی تبدیل نکردن کاراکترهای مذکر به مونث پیش از این در بحث پیرامون تغییر جنسیت کاراکتر باند مطرح شده بود. ریچل وایز (Rachel Weisz) گفته که باند نباید یک زن باشد. رزاماند پایک (Rosamund Pike) نیز مخالفت خود را درباره‌ی ایده‌ی تغییر جنسیت باند ابراز کرده است.

این نکته منصفانه‌ای‌ست که خلق کاراکترهای مونث اصیل و گیرا باید بر تغییر جنسیت کاراکترهای مرد اولویت داشته باشد. با این وجود تغییر جنسیت برخی کاراکترهای مرد گاهی می‌تواند به نتایج خوب و موفقیت در گیشه منجر شود و فیلم Ocean’s 8 «هشت یار اوشن» که بازسازی فرنچایز مردمحور Ocean «اوشن» است شاهدی بر این مدعا محسوب می‌شود. اگر در آینده مجموعه‌فیلم «باند» در گیشه شکست بخورد، تبدیل کاراکتر باند به کاراکتری مونث می‌تواند راهی برای تقویت دوباره‌ی این فرنچایز قابل احترام باشد.

بنابراین گرچه باربارا براکلی در حال حاضر مخالف ایده‌ی یک باند مونث است این به آن معنا نیست که نظرش هیچ‌گاه تغییر نخواهد کرد. همه چیز به قسمت بعدی این مجموعه‌فیلم یعنی Bond 25 «باند ۲۵» بستگی دارد. دنیل کریگ یک بار دیگر برای ایفای نقش در قالب این کاراکتر بازمی‌گردد. در پی جدایی ناگهانی دنی بویل (Danny Boyle) به دلیل اختلاف نظر در امور خلاقه، کری فوکوناگا (Cary Fukunaga) سکان هدایت این فیلم را بر عهده گرفت. اگر «باند ۲۵» به اندازه‌ی دو قسمت قبلی این مجموعه Skyfall و Spectre فروش کند، دلیلی وجود ندارد تا کمپانی Eon از فرمول همیشگی فیلم‌های «باند» منحرف شود. اما اگر این فیلم به هر دلیلی خوب عمل نکند هر اقدامی ممکن است و امکان این‌که شخصی رنگین‌پوست یا یک زن در قالب کاراکتر جیمز باند فرو برود وجود خواهد داشت.

منبع:ScreenRant

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.