وینت رابینسون در نقش رزا پارکس به فصل یازدهم سریال Doctor Who می‌پیوندد

8 October 2018 - 19:53

وینت رابینسون (Vinette Robinson) نقش رزا پارکس (Rosa Parks) را در فصل حاضر سریال Doctor Who «دکتر هو» ایفا خواهد کرد. پارکس زمانی که در دسامبر سال ۱۹۵۵ در اوج تعصبات و جداسازی‌های نژادی، از دادن صندلی خود در اتوبوس به یک مرد سفیدپوست امتناع کرد به چهره‌ای شمایل‌گون در جنبش حقوق مدنی تبدیل شد. پارکس در نتیجه‌ی این اقدام در کنار شخصیت‌هایی نظیر مارتین لوتر کینگ جونیور (Martin Luther King Jr) و مالکون ایکس (Malcolm X) جایگاهی در تاریخ به‌دست آورد. امکان سفر در زمان در سریال «دکتر هو» اغلب به کندوکاو این مجموعه در تاریخ انجامیده است. دکتر هو در گذشته به شخصیت‌های تاریخی مشهور نظیر وینستون چرچیل (Winston Churchill)، ویلیام شکسپیر (William Shakespeare) و وینسنت ون گوگ (Vincent Van Gogh) کمک کرده است. با سینماگیمفا در ادامه‌ی مطلب همراه باشید.

قسمت اول فصل یازدهم سریال «دکتر هو» با حضور جودی ویتاکر (Jodie Whittaker) در نقش دکتر هو به عنوان اولین زنی که نقش این کاراکتر شمایل‌گون را ایفا می‌کند، دیشب به روی آنتن رفت. گفتن این‌که این فصل به‌شدت قابل پیش‌بینی بوده است حق مطلب را در قبال آن ادا نمی‌کند. انتخاب ویتاکر برای ایفای نقش دکتر هو در زمان اعلامش به همان اندازه که تحسین کسب کرد مورد استهزا واقع شد. اما نقش‌آفرینی سرخوشانه و هیجان‌آور ویتاکر در قسمت اول بسیاری از شکاکان را خاموش کرد و نیز تحسین منتقدان و طرفداران را برانگیخت. این قسمت در لحظه‌ی سرنوشت‌سازی به پایان رسید.

اعلام اخیر دیگر بازیگران این سریال به تئوری‌پردازی‌هایی پیرامون قسمت مربوط به رزا پارکس دامن زده است. کریس چیبنال (Chris Chibnall)، گرداننده‌ی جدید این سریال نیز در کامیک‌کان نیویورک به این شایعات قوت بیش‌تری بخشید. اگرچه چیبنال به نقش بازیگران اشاره‌ای نکرد اما لباس رابینسون در ویدیوی مونتاژی پخش‌شده در مراسم به شدت گویا بود. چیبنال همچنین اشاره کرد که رابینسون در قسمت فعلا بدون نام سوم بازی خواهد کرد.

رابینسون در حال حاضر احتمالا بیش‌تر برای ایفای نقش گروهبان سالی داناوان (Sgt. Sally Donovan) در سریال Sherlock «شرلوک» محصول شبکه‌ی بی‌بی‌سی (BBC) شناخته می‌شود. او همچنین در سریال Black Mirror «آینه‌ی سیاه» نیز نقش‌آفرینی کرده است. ایفای نقش شخصیت مشهوری همچون رزا پارکس قطعا از این پس توجهات بیش‌تری را به سوی او معطوف خواهد کرد.

درک این نکته که چرا این مجموعه به چنین دوره‌ی زمانی‌ای می‌رود و چنین شخصیت شمایل‌گونی را به تصویر می‌کشد آسان است. از زمانی که او برای احقاق حق خود در آن اتوبوس به پاخاست تا زمان حاضر موضوع نژاد مسئله‌ی مهمی باقی مانده است. افزون بر این، اکنون که دکتر هو شکلی مونث یافته است، در کاوش در معنای چنین تغییری منطقی‌ست که او به سوی دیگر قهرمانان مونث برای کسب راهنمایی کشیده شود.

اگرچه سریال «دکتر هو» به شیوه‌ای بازیگوشانه و خوش‌دلانه به سفر در دل زمان و فضا پرداخته اما غالب اوقات بر روی مسائل اجتماعی و مضامین احساسی برجسته‌ای انگشت گذاشته است. باید منتظر ماند و دید که چه تهدیدی در قسمت‌های جدید این سریال در انتظار است اما هر چه باشد تصور چیزی به غرابت آن زنبور غول‌آسای فضایی دشوار است. چنین چیزی در کنار مسائل جهانیِ تا این حد جدی بدون این‌که آن‌ها را تضعیف کند جواب نخواهد داد. چیزی نامرئی که به گونه‌ای بالقوه تنش را ارتقا دهد انتخاب بهتری خواهد بود. و همچنین کسی که سعی می‌کند گذشته را تغییر دهد تا بر زمان حاضر تأثیر بگذارد گزینه‌ی خوب دیگری است. این تمهید قطعا روش خوبی برای تحلیل مسائل کنونی از قبیل امتیازات و تفوق سفیدپوستان از دریچه‌ی گذشته خواهد بود. در هر صورت با تعهد آشکاری که چیبنال به تنوع کاراکترهای اصلی و مکمل از خود نشان داده، امید می‌رود که به این مضامین با حساسیت لازم پرداخته شود.

منبع:ScreenRant

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.