واکنش کیانوش عیاری به غیر قابل اکران دانستن «کاناپه»

21 October 2018 - 20:30

ابراهیم داروغه‌زاده معاون نظارت سازمان سینمایی وزارت ارشاد  به صراحت اعلام کرد «کاناپه» به دلیل مساله حجاب امکان اکران ندارد و پرونده نمایش آن منتفی است. کیانوش عیاری در جدیدترین مصاحبه خود در واکنش به این اعلام موضع می‌گوید با توجه به مشکلاتی که برای تمامی فیلم‌های او در زمان اکران به وجود آمده گویا مشکل از خودش است نه فیلم‌هایش!

او با اظهار بی‎اطلاعی از اتفاقات جدیدی که برای «کاناپه» افتاده، توضیح می‎دهد:

«این روزها سخت مشغول فیلم‌برداری سریال «۸۷ متر» هستیم و از تصمیمات مسئولان در اکران «کاناپه» بی‌خبرم. اما در چند روز گذشته خبری را در صفحات مجازی دیدم که فکر کردم قدیمی است و بعد دیدم گویا خبر جدید بوده و گفته‌اند «کاناپه» اکران نمی‌شود.»

کارگردان فیلم سینمایی «بودن یا نبودن» در پاسخ به این سؤال که چرا بعد از «خانه پدری» که اکران نشد، به تصمیم مسئولان درباره «کاناپه» واکنشی نشان ندادید، توضیح می‌دهد:

«متأسفانه این عدم‌ پیگیری هم خوب نیست اما انگار که به این نوع کارها عادت کرده‌ام، از نخستین فیلمی که ساختم تا به امروز، وقتی زمان اکران رسید، مشکلاتی گریبانم را گرفته است. فکر می‌کنم بیشتر از آن‌که به من ربط داشته باشد به سیستم سینمایی کشور مرتبط است. «دو نیمه سیب»، «روز باشکوه»، «آبادانی‌ها»، «شاخ گاو»، «بودن یا نبودن»، «بیدار شو آرزو»، «خانه پدری» و حالا «کاناپه»، سر هر یک از فیلم‌ها مشکلات و مسائلی را در اکران به‌وجود آورده و دو  فیلم اخیرم که برخوردها و تصمیمات به بدترین شکل صورت گرفت. این برخوردها ناراحت‌کننده است که فیلم‌ها توسط افرادی که به‌نظر دچار سوءتفاهم، تنگ‌نظری یا تصمیمات سلیقه‌ای هستند، به بایگانی می‌رود.»

عیاری هم‌چنین عنوان می‎کند:

«صحبتی با مسئولان درباره «کاناپه» در مدت اخیر نداشتم. وقتی هم خبر عدم‌ اکران منتشر شد، پیگیری نکردم و وقتی از چیزی اطلاع ندارم به حدس و گمان‌ متوسل می‌شوم. نمی‌دانم مشکلات دیگر هم وجود دارد یا خیر؟ چرا اذیتم می‌کنند. انگار مشکل خودم هستم، اما به‌عنوان فیلم‌ساز در گوشه‌ای نشسته و فعالیتم را انجام می‌دهم.»

فیلم«خانه پدری» کیانوش عیاری سال ۱۳۹۳ اکران چند روزه‌ای در گروه هنروتجربه داشت و بعد از آن نمایش فیلم متوقف شد. سال گذشته با مطرح شدن اسامی فیلم‌های توقیفی عنوان شد که «خانه پدری» با توجه به پروانه نمایشی که دارد می‌تواند در گروه هنروتجربه اکران شود، اما کیانوش عیاری با نمایش فیلم در این گروه مخالفت کرد. او درباره دلایل این مخالفت می‌‏گوید:

«این اکران در گروه هنر و تجربه مانند تبعیدگاهی است که می‌توانی در آن نفس بکشی و آرام بگیری. وقتی «خانه پدری» در اکران عمومی بی‌نتیجه ماند، به آن پروانه نمایش در گروه هنر و تجربه داده شد و قرار بر این بود در این گروه  اکران شود. «خانه پدری» در چهار سالن قرار بود اکران شود که سه سالن اجازه ندادند و تنها در سالن نمایشی که امیرشهاب رضویان مدیر آن بود فیلم در دو روز اکران شد. حالا نمی‌دانم چه بر سر «کاناپه» می‌آید. نمی‌خواهم بدبینانه به این ماجرا نگاه کنم اما گاهی انگار مساله‌ای پیش آمده که همان مساله در جایی دیگر خودنمایی می‌کند و بازتابش جای دیگر است. ماجرای من هم شکل ظروف مرتبطه را پیدا کرده است.»

عیاری در ادامه با تاکید به این نکته که «بیشتر از آن‌که از نمایش فیلم لذت ببرم از مراحل ساخت فیلم لذت می‌برم»، توضیح می‎دهد:

«من فیلم‌سازم و هوش و حواسم روی کارم است. بیشتر از آنکه از نمایش فیلم لذت ببرم از مراحل ساخت فیلم لذت می‌برم و همیشه کارم را ادامه خواهم داد. مساله عرضه فیلم کمتر از ساخت فیلم نیست اما به عنصر بهره‌گیری از کاری که می‌کنم، زیاد فکر نمی‌کنم. البته این خیلی خوب نیست. هر فیلم‌سازی فروش بالای فیلم و بازتاب آن را میان مردمی که برایشان فیلم می‌سازد دوست دارد. با این حال وقتی خودم تنها هستم، بیشتر به فکر ساخت فیلم هستم تا موارد دیگر.»

منبع: آی‌سینما

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.