سرویس دلیوری کی‌کی | نگاهی به انیمه Kiki’s Delivery Service

2 November 2018 - 10:00

Kiki’s Delivery Service «سرویس دلیوری کی‌کی» نام انیمه‌ای ساخته‌ی هایائو میازاکی «Hayao Miyazaki» است که در سال ۱۹۸۹ اکران شد. انیمه‎ای که داستانی زیبا با شخصیتی دوست‌داشتنی را به مخاطب نشان می‌دهد. در این مقاله قصد داریم که بررسی این انیمه‌ی محبوب بپردازیم، با سینماگیمفا همراه باشید.

انیمه Kiki’s Delivery Service، داستان زندگی دختر بچه‌‌‌ای به نام کی‌کی را روایت می‌کند. کی‌کی با پدر و مادر جادوگر خودش زندگی می‌کند و در دنیایی که خانواده‌ها با سختی فراوان به فرزندان خودشان اجازه خارج شدن از شهر را می‌دهند؛ پدر و مادر کی‌کی تصمیم گرفتند که او را برای گذراندن یک دوره آموزشی به خارج از شهر بفرستند. کی‌کی به شهری تازه می‌رود و کاری تازه پیدا می‌کند اما در ارتباط برقرار کردن با مردم دچار مشکل می‌شود این موضوع باعث…

اگر شخصیتی مثل ملکه‌ السا «از انیمیشن Frozen» را در کنار شخصیتی مثل کی‌کی قرار دهیم و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم، قطعاً کی‌کی از این بررسی سربلند بیرون می‌آید. کی‌کی هماننده ملکه السا درون قصر بزرگ نشده است و خانواده‌ای تجملاتی نداشته و خودش روی پای خودش ایستاده. تعامل و رفتار شخصیت‌ها با یکدیگر به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده شده است. وقتی کی‌کی برای کار به مغازه‌ی نان فروشی رفت، خانومی که در آنجا بود با صمیمیت با او رفتار کرد و این موضوع برای مخاطب به خوبی قابل لمس است، یا برای مثال وقتی که کی‌کی غمگین یا عصبی می‌شود، رفتار گربه‌اش با او برای بیننده به شدت جذاب است و به جرعت می‌توان بگویم که گربه‌ی کی‌کی یکی از بهترین شخصیت‌های این انیمه به شمار می‌رود و اگر بخواهم او را در چند کلمه توصیف کنم باید بگویم: بامزه! دوست‌داشتنی و یک گربه‌ی تمام عیار!

از این موضوعات که بگذریم، کی‌کی نمادی کامل برای استقامت و قوی بودن است؛ او به ما یاد می‌دهد که برای داشتن زندگی خوب، حتماً نباید یک شاهزاده و یا یک پرنسس بود. ما می‌توانیم با دوست داشتن همدیگر و لذت بردن از چیزهای کوچک، جهان را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنیم. روایت داستان انیمه از ابتدا تا پایان شما را میخکوب خودش می‌کند. با توجه به این که انیمه داستان زندگی یک جادوگر را به نمایش می‌گذارد، اما اصلاً وارد سبک تجملاتی نمی‌شود! داستان انیمه مسائل ساده روزمره را با چاشنی طنز نشان می‌دهد و در این بین هم درس‌های فراوانی به ما منتقل می‌کند. Kiki’s Delivery Service در بخش شخصیت پردازی و داستان به بهترین شکل ممکن عمل کرده است و نمی‌توان ایرادی از این بخش‌ها گرفت.

وقتی که به تماشای این انیمه نشستم سن کمی داشتم و جزو اولین انیمه‌هایی به حساب می‌آید که دیده‌ام؛ اما هنوز هم طراحی آثار خوب را با این انیمه مقایسه می‌کنم. با توجه به این که این انیمه در سال ۱۹۸۹ ساخته شده؛ اما تِم و سبکی بسیار دوست داشتی دارد. دنیای انیمه، از ابتدا تا پایان به صورت کامل توجه شما را به خود جلب می‌کند. مخصوصاً وقتی که کیکی برای اولین بار وارد شهر می‌شود و با مردم و نگاه‌های آن‌ها رو به رو می‌شود، یا وقتی که برای اولین بار بسته‌ای را از مسیری طولانی به مقصد می‌رساند و در راه دچار مشکل می‌شود. همه‌ی این تصاویر و صحنه‌ها شما و ذهن‌تان را غرق در خود و وارد دنیایی جدید می‌کند. زمانی که کی‌کی شروع به پرواز کردن می‌کند، شما هم با او بر فراز آسمان‌ها رفته و به تماشای شهر می‌نشینید. تماشای منظره‌ی شهر از بالا، دقیقا حسی عجیب و دوست‌ داشتنی به بیننده می‌دهد و این موضوع باعث می‌شود که نتوانید دست از تماشای آن بکشید.

در هنگام دیدن این انیمه ممکن است سوال‌های فراوانی برای بیننده پیش بیاید و در کمال تعجب باید بگویم که Kiki’s Delivery Service به بیشتر از آن‌ها پاسخ نمی‌دهد. برای مثال وقتی کی‌کی وارد شهر شد، چرا وارد شدن یک فرد جادوگر برای کسی مهم و جالب نبود و همه به راحتی با او کنار آمدند؟ و یا چرا کی‌کی برای به تمرینات جادوگری خود باید درون یک نانوایی کار کند؟ این موضوع جزو نکات منفی فیلم محسوب می‌شود.

من نمی‌گویم که حتماً از این انیمه خوشتان می‌آید و اصلاً نمی‌توانید از آن بد بگویید. به نظر من شما باید حتماً به تماشای این انیمه بنشیند و زود درباره آن قضاوت نکنید. قطعاً در نگاه اول ماجراجویی یک دختر بچه زیاد جذاب به نظر نمی‌رسد! اما بعد از تماشای آن ممکن است نظرتان تغییر کند. اگر در اطراف خود دوستانی دارید که می‌خواهند انیمه دیدن را شروع و آغاز کنند، Kiki’s Delivery Service می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای‌شان باشد.

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • ربین قهرمانی says:

    سلام و عرض ادب دارم خدمت مازیار عزیز.نقدهای شما که حرف نداره و لازم نیست در این زمینه،هیچ حرفی بزنم.این انیمه جزء اولین انیمه‌هایی بود که،دیدم و با دیدن این انیمه‌ها بود که با دنیای انیمه آشنا شدم.بنده هم از طرف خودم،به کسانی که تا به حال انیمه ندیده‌اند و میخواهند ببینند،این انیمه را پیشنهاد میکنم.
    باتشکر از نقد پر گهر شما.

  • امیرعلی محمدیان پور says:

    نقد مختصر و مفیدی بود، از مطالعه‌اش لذت بردم. خسته نباشید آقای همتی، انشالله مقالات بیشتر چه در زمینه انیمه و چه در زمینه‌های دیگه ازتون ببینیم. با تشکر.