آثار اصغر فرهادی و عباس کیارستمی در رتبه های خوب در لیست فیلم‌های مهم غیر انگلیسی زبان تاریخ سینما

31 October 2018 - 20:15

شبکه بی‌بی‌سی طبق آمار و نظر سنجی انجام شده از تمامی منتقدان دنیا که شامل ۲۰۹ نفر بودند، توانست لیستی از صد فیلم برتر غیر انگلیسی زبان تاریخ سینما را اعلام و معرفی کند.

این نظرسنجی که بین کشورهای مختلف که حدود ۴۳ کشور و حتی بیش از این مقدار بودند انجام شد که در میان این کشورها از ۲۰۹ منتقد استفاده شده بود.

به گزارش سینماگیمفا (سینما فارس)، در این نظرسنجی فیلم “هفت سامورایی” که ساخته آکیرا کورساوا  بود در رده اول این لیست قرار گرفت و برترین فیلم غیر انگلیسی زبان تاریخ سینما شناخته شد و مقام دوم این لیست هم به فیلم “دزد دوچرخه” که ساخته معروف ویتوریو دسیکا است، رسید.

در این صد فیلم مهم، ۴ فیلم ایرانی وجود داشت که توانستند مقام مهمی را در این لیست به دست آورند.

فیلم “جدایی نادر از سیمین” که ساخته اصغر فرهادی هست توانست رتبه بیست و یکم را در این فهرست از آن خود کند.

این فیلم پیشتر توانسته بود موفقیت‌های بین‌المللی زیادی نیز به دست بیاورد.

در سال ۲۰۱۲ اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را دریافت کرد و با فروشی نزدیک به ۲۰ میلیون دلار توانست است در صدر پر فروش‎‌ترین‌های نمایش جهانی قرار گیرد.

این فیلم مجموعاً توانسته است بیش از ۵۲ جایزه جهانی را دریافت کند.

جوایزی همانند:

اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان، گلدن گلوب بهترین فیلم غیر انگلیسی، جایزه هیئت داوران و جایزه خرس طلایی از جشنواره فیلم برلین و جایزه ایندیپندنت اسپیریت بهترین فیلم خارجی زبان، جایزه بودیل بهترین فیلم خارجی زبان و جایزه سزار بهترین فیلم خارجی زبان.

همچنین اصغر فرهادی توانست در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر از بخش‌های گوناگون نیز سیمرغ بلورین دریافت کند.

مقام سی و نهم این فهرست نیز به اثر عباس کیارستمی به نام “کلوزآپ” (نمای نزدیک) تعلق گرفت.

این فیلم از عباس کیارستمی که درام و رئالی موفق بوده است محصول سال ۱۳۶۸ (۱۹۸۹) است. نکته جالب درباره این ساخته این است که تمامی بازیگران در نقش واقعی خود بازی می‌کنند یعنی سربازی که سبزیان را در فیلم دستگیر می‌کند همان سربازی است که واقعاً سبزیان را دستگیر کرده‌ است.

این فیلم نیز توانسته بود موفقیت‌های جهانی زیادی به دست آورد.

این فیلم در رتبه‌بندی نشریه سایت‌اندساوند توانست از میان ۵۰ فیلم برتر در رتبه چهل و هفتم تاریخ سینما قرار گیرد و رتبه چهل و دوم در بنیاد فیلم بریتانیا را از آن خود کرد.

جوایز کلی این فیلم این طور بوده است:

دیپلم افتخار و جایزه فیبرشی جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول، جایزه ویژه بهترین فیلم و گارگردانی جشنواره فیلم دان کراکیور، جایزه بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم دونکرک، جایزه شهری، جایزه مطبوعات و جایزه دانشجویان جشنواره بین‌المللی فیلم دونکرک، جایزه ویژه هیئت داوران و جایزه آر نقره‌ای جشنواره فیلم ریمینی، جایزه ویژه منتقدان از جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال، جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر در سال ۶۸، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر ۱۳۶۸ و جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم جشنواره فیلم تورین ۱۹۹۶.

رتبه نود و چهارم این لیست هم به فیلم “خانه دوست کجاست” ساخته عباس کیارستمی تعلق گرفت.

این اثر عباس کیارستمی به نام “خانه دوست کجاست” در فهرست ۵۰ فیلمی که باید قبل از ۱۴ سالگی دید از دید بنیاد فیلم بریتانیا قرار دارد.

این اثر در سال ۱۹۸۹ توانست بنده پلنگ برنزی جشنواره فیلم لوکارنو شود.

جوایز و دستاوردهای این فیلم به صورت زیر است:

جایزه ویژه هیئت داوران و لوح زرین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر ۱۳۶۵، پلنگ طلایی، برنده پلنگ برنزی، دریافت جایزه کنفدراسیون  بین‌المللی هنر سینما، برنده جایزه فیبرشی و فیلم منتخب انجمن منتقدان فیلم جشنواره فیلم لوکارنو ۱۹۸۹، جایزه ویژه هیئت داوران و لوح زرین جشنوارهٔ فیلم فجر ۱۳۶۵، جایزه سینمای هنر و تجربه در دومین جشنواره برخوردهای سینمایی کن ۱۹۸۹، جایزه گریفون برنزی و مدال طلای شهر جشنواره فیلم جیفونی ۱۹۹۰، جام نقره‌ای و جایزه ویژه جشنواره فیلم ریمینی ۱۹۹۰، جایزه بهترین فیلم جشنواره سلطنتی بلژیک ۱۹۹۰، جایزه سینه کید جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان آمستردام ۱۹۹۲ و جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم رم ۱۹۹۵.

و در آخرین چهارمین فیلم منتخب ایرانی در این فهرست، فیلم “طعم گیلاس” ساخته عباس کیارستمی است که در رتبه نود و هفتم قرار گرفت.

این فیلم در سبک مینی مالیستی در سال ۱۳۷۶ توسط عباس کیارستمی ساخته شده است. در آن سال این فیلم توانست اولین جایزه مهم خود که جزو مهم ترین جوایز تاریخ سینمای ایران بود را از آن خود کند که موفق به کسب جایزه نخل طلاجشنواره فیلم کن ۱۹۹۷ از فرانسه شد.

از دیگر جوایز این فیلم می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

جایزه شاهرخ نقره‌ای انجمن منتقدان فیلم آرژانتین ۱۹۹۷، جایزهٔ بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم بوستون ۱۹۹۷، بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم تلورید ۱۹۹۷، جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن ملی منتقدان فیلم ۱۹۹۸ و جایزه ویژه جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول ۱۹۹۹.

و در آخر، رتبه صدم این فهرست به فیلم “چشم‌اندازی در مه” که ساخته تئو آنجلوپلوس بود، تعلق گرفت.

برای مشاهده عکس‌های بیشتر و ویدیوها و اخبار روز سینمای ایران به صفحه اینستاگرام ما نیز سربزنید.

لینک اینستاگرام:

Https://Www.Instagram.Com/Cinemafars.Official

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.