استن لی، خالق افسانه‌ای کامیک‌های مارول در ۹۵ سالگی درگذشت

13 November 2018 - 17:23

استن لی (Stan Lee)، خالق شخصیت‌هایی همچون مرد عنکبوتی (Spider-Man)، انتقام جویان (Avengers)، مردان ایکس (X-Men)، هالک (Hulk) و چهار شگفت‌انگیز (Fantastic Four)، دوشنبه از دنیا رفت. او ۹۵ سال سن داشت. کرک شنک (Kirk Schenck)، وکیل دختر استن لی، تایید کرد که این خالق افسانه‌ای کامیک‌ها صبح روز دوشنبه در لس آنجلس دار فانی را وداع گفت. برای آگاهی از جزئیات خبر در ادامه با سینما گیمفا همراه باشید.

لی بعنوان نویسنده و ادیتور کامیک‌های مارول، مشهورترین خالق کامیک-بوک در تاریخ شناخته می‌شود. عرصه‌ی کاری او در سال ۱۹۴۱ و هنگامی که او تنها ۱۷ سال داشت  شروع شد و اولین اثر خود را منتشر کرد. کوین فایگی (Kevin Feige) رئیس استودیو مارول در روز دوشنبه طی یک سخرانی پس از مرگ لی گفت:

هیچ کس بر روی من و تمام عرصه‌ی کاری من، در استودیو مارول، بیشتر از استن لی تاثیر نداشت. استن یک میراث گرانبها در بین ما به جای گذاشت. تمام ذهن ما با خانواده‌ی او و میلیون‌ها هوادارش در جای جای دنیا است.

فایگی صحبت‌هایش را با کلمه‌ی “برتر” که صفتی لایق برای این نویسنده و ادیتور مارول برای دهه‌ها بود، به پایان برد. به عنوان یک آدم برجسته، لی یک شخصیت پرداز مشتاق در کامیک‌ها بود که توانست فرهنگ آمریکایی را به تمام دنیا صادر کند. فیلم‌سازان و استودیوها این کامیک‌‌ها را به صورت فیلم درآوردند که نخستین آن فیلم سال ۲۰۰۰ «ایکس من» بود.

 در واقع هر سه بلاک باستر اخیر مارول که همگی طی پنج ماه اکران شدند، به نامهای Black Panther «پلنگ سیاه»، Avengers: Infinity War «انتقام جویان: نبرد ابدیت» و Ant-Man and the Wasp «مرد مورچه‌ای و زنبور عسل»، اقتباسی از کامیک‌های لی بودند که بیش از ۳٫۷ میلیارد دلار فروش داشته‌اند که برابر با رقمی است که دیزنی در سال ۲۰۰۹ برای خرید مارول پرداخت کرد. در تلویزیون نیز قهرمان‌های مارول در ۱۰ سریال لایو-اکشن حضور دارند (در شبکه‌های ABC, Fox, Netflix, FX, Hulu و Freeform)و همچنین پنج فرانچایز انیمیشین نیز ساخته شده است.

هیچکدام از اینها اگر لی در سال ۱۹۶۱ به نصیحت همسرش گوش نمی‌داد، محقق نمی‌شد. کامیک‌های مارول در آن زمان بسیار بد بود و لی مطمئن بود که به زودی از کار بی‌کار می‌شود. همسرش به او گفت: قبل از اینکه آنجا را ترک کنی، کامیکی خلق کن که به آن افتخار کنی. لی دقیقا این کار را کرد و تاریخ را تغییر داد.

اولین کامیک «چهار شگفت‌انگیز» در سال ۱۹۶۱ منتشر شد که لی با جک کربی (Jack Kirby) همکاری داشت و این همکاری همه چیز را برای مارول عوض کرد. این نشان‌ دهنده‌ی ورود ابرقهرمانان جدید بود که با ابرقهرمان‌های قدیمی DC Comics (که شخصیت‌های بتمن، سوپرمن، واندروومن و فانوس سبز را ساخت) فرق داشتند. هواداران به خاطر ویژگی‌های منحصربفردی که چهار شگفت‌انگیز داشتند، از آنها بسیار استقبال کردند.

جادوی مارول با منتشر کردن کامیک مرد عنکبوتی که توسط استن لی و استیو دیتکو (Steve Ditko) ساخته شد، ادامه پیدا کرد و اولین بار در سال ۱۹۶۱ و در شماره‌ی ۱۵ مجله‌ی Amazing Fantasy منتشر شد. پیتر پارکر (Peter Parker) ، یک نوجوان لاغر بود که اغلب کتک می‌خورد و به مرد عنکبوتی تبدیل شد.

“عصر نقره‌ای” کامیک‌ها را، لی به ظهور رساند. او با معرفی «چهار شگفت‎‌انگیز» و «مرد عنکبوتی»، ابرقهرمانان مارول را دوباره تعریف کرد و یک مالکیت معنوی بر تمامی ابرقهرمانانی که در فرانچایزهای بزرگ حضور دارند، ایجاد کرد. قهرمانان و ضدقهرمانانی که در سال ۱۹۶۰ از عرصه دور شدند، بعدها در فرانچایزهایی از سونی (مرد عنکبوتی)، فاکس (مردان ایکس، چهار شگفت‌انگیز) و استودیو مارول (انتقام جویان، ثور، مرد آهنی، مرد مورچه‌ای) وارد شدند و لی نقش مستقیمی در تولید و ابداع این شخصیت‌ها داشت.

رابرت داونی جونیور (Robert Downey Jr) بازیگر نقش مرد آهنی در اینستاگرامش و در مورد مرگ استن لی گفت: “من تمام این‌ها را به تو مدیونم. در آرامش بخواب استن.”

منبع: Deadline

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.