تاثیرات منفی تحریم‌های آمریکا

19 November 2018 - 00:48

رئیس جمهور امریکا کار جهان را سخت کرده است.

تاثیرات تحریم های امریکا بر نماینده سینمای ایران در اسکار

به گزارش سینما گیمفا (سینما فارس)، اوایل انتخاب دونالد ترامپ به عنوان ریاست جمهوری آمریکا ، این رئیس جمهور فرمان منع ورود شهروندان چند کشور از جمله ایران به خاک امریکا را صادر کرد. این قانون در زمانی مطرح و بیان گردید که مراسم اسکار که یکی از بزرگترین مراسم‌ها و رویدادهای سینمایی است، قرار بر این بود به زودی برگزار شود.

در آن سال فیلم “فروشنده” اصغر فرهادی به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شده بود و همزمان با این فرمان بسیاری از فعالان اجتماعی، سیاسی و سینمایی در واکنش به صدور این فرمان به حمایت از اصغر فرهادی و فیلمش پرداختند و در مراسم اسکار اصغر فرهادی به همراه عوامل فیلم تازه‌اش و بازیگرانی همچون ترانه علیدوستی و شهاب حسینی حضور پیدا نکردند و به اصطلاح آن را تحریم کردند. این اتفاقات در حالی بود که در مراسم اختتامیه این رویداد سینمایی،  اسکار بهترین فیلم خارجی زبان  به فیلم اصغر فرهادی به نام “فروشنده” رسید.

اما در سال ۲۰۱۸ و همزمان با اجرای دور جدید تحریم‌های امریکا فیلم موفق وحید جلیلوند به نام “بدون تاریخ بدون امضا” به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شده است.

این روزها علی جلیلیوند، تهیه کننده فیلم “بدون تاریخ بدون امضا” طی مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌ها صحبت‌هایی را در این باره و مشکلات این روزها بیان کرد و این طور گفت:

در همان روزهای ابتدایی که “بدون تاریخ، بدون امضا” به عنوان نماینده ایران در اسکار انتخاب شد، پخش کننده آمریکایی ما کمپینی طراحی و پیشنهاد کرد تا طبق آن عمل کنیم اما اجرای این پیشنهادها به لحاظ مالی در وسع ما نبود از همین رو مجبور شدیم به دنبال راه هایی باشیم که با شرایطمان سازگاری داشته باشد.

او عنوان کرد: بدیهی است شرط اول موفقیت، ترغیبِ اعضایِ آکادمی مخصوصا در آمریکا برایِ تماشای فیلم است که در حال حاضر در پی این هستیم که بنا به ارتباطاتی بتوانیم “بدون تاریخ، بدون امضا” را برای یک سری از منتقدان و سینماگران آمریکایی به نمایش بگذاریم به همین منظور قرار است آقایان رائد فریدزاده معاون امور بین‌الملل و کامیار محسنین مدیر امور تحقیقات و جشنواره‌های بنیاد سینمایی فارابی بر اساس ارتباطات خود با چند نفر از افراد تاثیرگذار در آمریکا صحبت و آنها را ترغیب کنند که به تماشای فیلم بنشینند. طبیعی است که در صورت این اتفاق و اظهارنظر رسانه ایِ ایشان قدم بزرگی در جلب توجه نسبت به فیلم برداشته ایم.

ائ اعلام کرد که در حال اماده سازی بسته‌ای است که این بسته حاوی بروشور و مواد تبلیغاتی برای ارسال به پخش کننده این فیلم در آمریکاست. او در این باره اظهار داشت:

پخش کننده ما در نظر دارد این پکیج ها را برای حدود ۳۰۰ نفر از اعضای آکادمی بفرستد تا فیلم را قبل از رای گیری ببینند. از سوی دیگر این فیلم در ۲ جشنواره مهم آمریکایی با عنوان جشنواره فیلم های آسیایی و جشنواره سن لوییس حضور دارد که فرصت و فضای مناسبی برای دیده شدن فیلم هستند.

به گفته وی، با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی متاسفانه این تنها مسیری است که برای معرفی این فیلم ایرانی پیش رو داریم.

این تهیه کننده با اشاره به کم لطفی هایی که نسبت به این فیلم شده است، اظهار کرد: من نمی دانم که در سنوات گذشته هزینه ای برای دیده شدنِ فیلم های معرفی شده به اسکار انجام شده است یا خیر اما با وجود هیاهوی برخی از همکاران و رسانه های وابسته‌شان، ما تا به حال ریالی بابت تبلیغات بین المللی فیلم دریافت نکرده ایم و به غیر از مساعدت هایی که بر اساس ارتباطات آقای فریدزاده انجام می‌شود، بنیاد سینمایی فارابی محلی برای کمکِ مالی به فیلم ندارد.

او در قسمت‌های مختلفی از صحبت‌هایش و در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیر تحریم ها بر تبلیغات این فیلم در آمریکا بیان  کرد: روابط فعلی آمریکا با ایران به گونه ای شده است که ما حتی قادر به ارسال چند پوستر هم به آمریکا نیستیم، مراودات مالی و برقراریِ ارتباطِ کاری که جایِ خود دارد.

او در پایان نیز این طور گفت:

متاسفانه دنیا توسط کسانی مدیریت و اداره می‌شود که تنها موضوعی که برایشان اهمیت ندارد چگونگیِ زندگی کردن مردم در این دنیاست. دیوانگانی که از سرِ عُجب و لجاجت هر روز را سخت تر از دیروز می‌کنند و بدیهی است که ما هم از این قاعده تلاش برای بقا مستثنی نیستیم. تاریخ از این دیوانگانِ نادانِ مغرور کم ندیده، اما شانِ هنر اجلِّ از سیاست است و آنچه پایدار و ماندگار می ماند ما هستیم، امثال رییس جمهوری ایالت متحده فقط عِرضِ خود می برند و زحمت ما می دارند. درست است که فیلم هایِ ایرانی رقابتِ نابرابری را در این جهانِ بی فرهنگ انجام می‌دهند، اما سینماگرانِ این کشور به این جنگِ ناعادلانه عادت دارند.

برای مشاهده عکس‌های بیشتر و ویدیوها و اخبار روز سینمای ایران به صفحه اینستاگرام ما نیز سر بزنید.

لینک اینستاگرام:

Https://Www.Instagram.Com/Cinemafars.Official

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.