تغییر رییس سازمان سینمایی با حکم وزیر ارشاد

19 November 2018 - 00:48

به گزارش سینما گیمفا (سینما فارس)، رییس سازمان سینمایی، محمد مهدی حیدریان که به واسطه قانون منع به کارگیری بازنشستگان در آستانه خداحافظی قرار داشت در بازدید از سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران و حضور در جمعی از خبرنگاران مطالبی را درباره نگرانی خود در خانواده سینما و سرانجام سازمان سینمایی گفت.

محمد مهدی حیدریان این طور گفت:

آنچه مسلم است از ابتدای سال گذشته در سینما همه امور بر اساس یک برنامه جامع پیش رفته و قطعا این برنامه در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد، هم وزیر محترم و هم ما که در این زمینه فعال هستیم قرارمان برهمین بوده است که این برنامه جامع حداقل تا پایان این دولت ملاک کار باشد و به نظر می‌رسد در این زمینه نگرانی ای وجود نداشته باشد.

او همچنین درباره ادامه فعالیت خود در سینما و درباره ارزیابی خود از دورانی که ریاست سازمان سینمایی را بر عهده داشت گفت:

من در وزارت ارشاد خواهم ماند و در کنار سینما هم هستم، دیگر برای جدا شدن من از سینما دیر شده است.

از ابتدای قبول این مسئولیت تأکید اصلی‌ام عمل و تعهد به برنامه بوده است. برنامه‌ای که همه بخش‌های سینما منظومه‌وار در آن تعریف شده و براساس آن هم حرکت کنند. گزارش کاری بر همین اساس درباره یک و نیم سال گذشته آماده شده است که به زودی منتشر خواهد شد و براساس آن می توانید درباره عملکرد ما براساس این برنامه قضاوت کنید. اگر میثاق همه ما حتی بر نقد برنامه باشد آن وقت هم درخواست‌ها از مدیران مشخص‌تر می‌شود و هم جهت حرکت روشن‌تر است.

او همچنین پیشنهاداتی به رئیس بعدی این سازمان سینمایی داشت که ارائه داد.

حتما مهمترین پیشنهادم حرکت در چارچوب برنامه و قانون است و فکر می‌کنم قاعدتا تعهدی که وزیر محترم ارشاد از رئیس بعدی سازمان خواهد گرفت، همین خواهد بود.»

حیدریان درباره مهمترین چالش پیش روی رییس آینده سازمان سینمایی هم تأکید کرد: «به نظرم صنوف مهمترین موضوع امروز سینمای ایران هستند که باید از برزخ فعلی خارج شوند. اگر صنوف می‌خواهند میدان‌داری کنند، که چاره‌ای هم جز این نداریم، باید مسئولیت‌پذیر هم باشند. گاهی به نعل زدن و گاهی به میخ زدن برخی اصناف دردی از سینما دوا نخواهد کرد و سردرگمی‌ها را هم تشدید خواهد کرد. وزرات ارشاد هم به این سمت حرکت خواهد کرد و به خصوص در حوزه سینما در چارچوب همان برنامه جامع وضعیت صنوف را هم سامان خواهد داد. وزارت کار هم پشتیبان این حرکت خواهد بود و ان شالله در آینده صنوفی واحد در بخش های مختلف خواهیم داشت.

او درباره واکنش‌هایی که پس از انتشار خبر خداحافظی وی از این سازمان مطرح شده بود از سوی اصناف مختلف گفت:

ما در مقام رئیس سازمان سینمایی نسبت روشنی با اصناف داشته‌ایم و این نسبت همچنان برقرار خواهد بود. همچنان سختگیرانه در جهت مصالح سینما و با همراهی اصناف سینمایی پیش خواهیم رفت و اندک تلاطم‌های مقطعی و موضعی تغییری به وجود نخواهد آورد.

او درباره رایزنی با فیلم‌سازان برای رونمایی از آثار خود در جشنواره جهانی فیلم فجر به جای بخش ملی این طور گفت:

حتما این اتفاق نمی‌تواند رخ دهد چرا که ظرفیت پذیرش فیلم ایرانی در جشنواره جهانی فجر محدود است. مضاف بر این‌که این دو رویداد تعارضی با هم ندارند و جشنواره جهانی را بخش بین‌المللی جشنواره ملی فیلم فجر می‌دانیم. فارغ از گمانه زنی برخی رسانه‌ها، دبیران جشنواره هم حتی‌المقدور بدون تغییر خواهد بود مگر آنکه اتفاق خاصی رخ دهد. به نظرم هماهنگی این دو جشنواره در سال جاری بیشتر هم خواهد بود.

همچنینی وی درباره تاثیر مشکلات اقتصادی به وجود آمده بر دو بخش جشنواره فیلم فجر و جشنواره جهانی فیلم فجر گفت:

جشنواره ملی که سال گذشته با حدود ۴۰ درصد هزینه برگزاری سال گذشته‌اش برگزار شد و امسال هم تلاش‌هایی آغاز شده و ما هم حمایت‌های لازم را برای جذب اسپانسر خواهیم داشت، تا هزینه‌ها به نسبت شرایط اقتصادی کاهش پیدا کند. بخشی از این کاهش با صرفه‌جویی اتفاق می‌افتد و بخشی هم با محدودتر برگزار شدن برخی قسمت‌ها.

محمد مهدی حیدریان درباره به اجرا در نیامدن برنامه‌هایی که در زمان ریاست خود در نظر داشتند توضیح داد: برنامه‌ای که داشتیم همان چشم انداز ۱۰ ساله است که حرکت در قالب آن آغاز شده است. قاعدتا در حوزه نرم‌افزاری این حرکت بطئی‌تر است و محصول آن را آرام تر می‌توان احساس کرد. من از بخشی ناراضی نیستم اما امید و انتظارم از دست‌اندرکاران حوزه‌های مختلف خیلی بیشتر بود. در بخش‌هایی حدس می زدم مسائل اقتصادی، منافع اقتصادی و منافع شخصی، مانع از اجماع شود که همین اتفاق هم افتاد اما از زمانی به بعد بنا را بر این گذاشتیم اگر می‌توانیم با کمی هل دادن کارها را پیش ببریم این کار را بکنیم.

او همچنین درباره ادامه روند و توجه به نا شنوایان در اکران‌های سینمایی  و همچنین رفع اختلاف‌ها در صنف تهیه کنندگی و ساماندهی آن این طور گفت:

این مسئله از غفلت‌های تاریخی بود که باید برطرف می‌شد، امید هم داریم که در آینده توجه به این قشر توسعه پیدا کند. کمااینکه بخشی از همان برنامه‌ای که به آن اشاره کردم ناظر به همین توجهات است و ان‌شالله با سرعت بیشتری هم ادامه پیدا خواهد کرد.

بخشی از این اختلاف‌ها را نمی‌توان کتمان کرد. صنف تهیه‌کنندگان یکی از با اهمیت‌ترین صنوف سینمایی است که رفتنش در یک کالبد واحد با دست‌اندازهایی مواجه شده اما حتما تلاش‌ها در این زمینه به نتیجه خواهد رسید چرا که چاره‌ای جز این نداریم. پیگیر هستیم تا تلاش‌ها برای رفع این اختلافات به سرانجام برسد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی سرپرست سازمان سینمایی را منصوب کرد تا حسین انتظامی سکان سازمان سینمایی را در سال های پایانی دولت دوازدهم برعهده گیرد.

پیش از این نیز محمد مهدی حیدریان ریاست سازمان سینمایی را بر عهده داشت که به تازگی شمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان شد و به همین دلیل از مسئولیت خود خداحافظی کرد.

در خبری که از وزارت ارشاد برای معرفی رییس سازمان سینمایی جدید منتشر شده است، این طور آمده است: حسین انتظامی از مدیران نام آشنای عرصه فرهنگ است که تا چندی پیش مسئولیت معاونت امورمطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده داشت. این مدیر رسانه ای که سابقه مدیرعاملی موسسه همشهری و مدیرمسئولی روزنامه جام جم را در کارنامه خود دارد، در ماه های اخیر به عنوان دستیار ارشد وزیر، در پیشبرد اهداف و برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش موثر داشته که شفاف سازی عملکرد وزارتخانه از جمله آن ها است. انتظامی با مدرک تحصیلی دکترای تخصصی، مسئولیت دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را نیز بر عهده دارد.

برای مشاهده عکس‌های بیشتر و ویدیوها و اخبار روز سینمای ایران به صفحه اینستاگرام ما نیز سر بزنید.

لینک اینستاگرام:

Https://Www.Instagram.Com/Cinemafars.Official

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.