مارول خط زمانی رسمی دنیای سینمایی خود را منتشر کرد

24 November 2018 - 22:30

استودیوی مارول (Marvel) خط زمانی رسمی دنیای سینمایی خودش (MCU) را به مناسبت دهمین سالگرد آغاز آن منتشر کرده است. این خط زمانی که شامل همه فیلم‌های مارول تا Avengers: Infinity War «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت» است، بخشی از کتاب منبع استودیوی مارول است که قصد دارد به سوالات طرفداران درباره این دنیای سینمایی پاسخ دهد. در ادامه خبر با سینماگیمفا همراه باشید.

با اینکه دنیای سینمایی مارول، در بیشتر بخش‌ها توانسته پیوستگی زمانی خودش را حفظ کند،‌ اما به دلیل اینکه جزییات خط زمانی برخی از فیلم‌های مارول در این یک دهه منطقی نبوده‌اند مدام مورد سوال قرار گرفته‌اند. البته با توجه به عظمت این دنیای سینمایی ابرقهرمانی، این قضیه کاملا اجتناب‌ناپذیر است. معروف‌ترین این مشکلات، فیلم Spider-Man: Homecoming «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» است که مشکلات زیادی با یک ارجاع به وجود آورد که از آن به عنوان “پرش زمانی هشت ساله‌ی کاملا اشتباه” یاد می‌شود. در پاسخ به این مشکل، کوین فایگی (Kevin Feige) قول داد مارول یک خط زمانی رسمی برای دنیای سینمایی مارول منتشر کند.

کتاب منبع مارول شامل یک خط زمانی است که تاریخ دنیای سینمایی مارول را تا به امروز بررسی می‌کند. این خط زمانی از زمان آغاز این دنیا شروع شده و تا جستجوی تانوس برای سنگ‌های بی‌نهایت ادامه دارد، که همه‌ی جزییات مابین آن‌ها را شامل می‌شود.

۱۹۴۳-۱۹۴۵: Captain America: The First Avenger «کایپتان آمریکا: نخستین انتقام‌جو»

۲۰۱۰: Iron Man «مرد آهنی»

۲۰۱۱: Iron Man 2 «مرد آهنی ۲»، The Incredible Hulk «هالک شگفت‌انگیز»، Thor «ثور»

۲۰۱۲:‌ The Avengers «انتقام‌جویان»، ۳ Iron Man «مرد آهنی ۳»

۲۰۱۳: Thor: The Dark World «ثور: دنیای تاریک»

۲۰۱۴: Captain America: The Winter Soldier «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستانی»، Guardians of the Galaxy «نگهبانان کهکشان»، Guardians of the Galaxy 2 «نگهبانان کهکشان ۲»

۲۰۱۵: Avengers: Age of Ultron «انتقام‌جویان: عصر اولتران»، Ant-Man «مرد مورچه‌ای»

۲۰۱۶: Captain America: Civil War «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی»، Spider-Man: Homecoming «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه»

۲۰۱۶-۲۰۱۷: Doctor Strange «دکتر استرنج»

۲۰۱۷: Black Panther «پلنگ سیاه»، Thor: Ragnarok «ثور: رگناروک»، Avengers: Infinity War «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت»

این نزدیک‌ترین کار مارول در راستای بیانیه‌ای رسمی درباره‌ی اتفاقاتی است که در دنیای سینمایی مارول رخ داده‌اند. این خط زمانی شامل فیلم Ant-Man & the Wasp «مرد مورچه‌ای و زنبورک» نمی‌شود، اما در صحنه پس از تیتراژ آن فیلم متوجه می‌شویم که وقایع آن کمی قبل از «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت» رخ می‌دهد، پس پیدا کردن جای این فیلم کار سختی نیست. وقتی کمی با دقت به این خط زمانی نگاه کنیم متوجه می‌شویم مارول برخی چیزها را جابجا کرده است، که دلیل آن هم مسائل موضوعی فیلم‌ها بوده است؛ مثلا «مرد آهنی» به سال ۲۰۱۰ منتقل شده است تا به وقایع «مرد آهنی ۲» نزدیک‌تر باشد.

البته خط زمانی فاز سوم جالب‌تر است. اسکات دریکسون (Scott Derrickson) کارگردان فیلم «دکتر استرنج» اعلام کرده بود که این فیلم دوره زمانی ۱۲ ماهه را روایت می‌کند، اما قبلا تصور می‌شد وقایع سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ را روایت می‌کند. به جای آن، این فیلم یکسال به جلو منتقل شد، که فاصله زمانی بین این فیلم و حضور دکتر استرنج در فیلم «ثور: رگناروک» را کمتر کند. این کار کاملا با جزییات فیلم «دکتر استرنج» همخوانی دارد، مثلا اینکه دکتر استرنج به دلیل موفقیتش در جراحی مغز و اعصاب در سال ۲۰۱۶ جایزه‌ای دریافت کرده است. «پلنگ سیاه» هم به سال ۲۰۱۷ منتقل شده، تا توضیح دهد چرا واکاندا تا زمان «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت» هنوز مرزهایش را به صورت وسیع بازنکرده است. همچنین «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت» در سال ۲۰۱۷ درنظر گرفته شده است، چون وقایع آن بعد از صحنه پس از تیتراژ «ثور: رگناروک» رخ می‌دهد.

با اینکه برخی از تغییرات این خط زمانی به دلایل داستانی منطقی است، اما بسیاری از ارجاعات فیلم‌های مارول را نادیده گرفته‌ است – برای مثال، دیالوگی در «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت» به صورت واضح بیان می‌کند که دو سال پس از وقایع «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» رخ می‌دهد. مهم‌ترین مشکل، جابجایی «پلنگ سیاه» است، که تاریخ وقوع آن را یک هفته پس از «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» نشان می‌دهد، که اصلا منطقی نیست تچالا یکسال مردمش را بدون پادشاه رها کند. کوین فایگی گفته بود این خط زمانی مشکل پیوستگی زمانی را حل می‌کند، اما با اینکه برخی مشکلات را حل می‌کند، به لطف برخی دیالوگ‌ها مشکلات جدیدی را به وجود می‌آورد.

در حالی که این خط زمانی شامل دنیای وسیع مارول یعنی سریال‌های تلویزیونی و کامیک بوک‌ها نمی‌شود، اما زمان‌های اعلام شده قبلی را تایید می‌کند. این خط زمانی به وقایع کلیدی در زندگی استیو راجرز (کاپیتان آمریکا) و رد اسکال از کامیک‌های Captain America: First Vengeance «کاپیتان آمریکا: اولین انتقام» احترام می‌گذارد. همچنین برخی جزییات با سریال‌های تلویزیونی مارول مطابقت دارند؛ با توجه به این خط زمانی، سازمان شیلد (S.H.I.E.L.D) در سال ۱۹۴۹ تاسیس شده است. این قضیه کاملا با دیالوگ گفته شده در فصل چهارم سریال Agents of S.H.I.E.L.D «ماموران شیلد» مطابقت دارد.

اینکه این خط زمانی چگونه روی فیلم‌های آینده‌ی مارول تاثیر می‌گذارد (یا اینکه آیا سفرهای زمانی احتمالی در انتقام‌جویان ۴ در آن تاثیری دارد) هنوز مشخص نیست.

منبع: Screenrant

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.