انتشار رمان گرافیکی بحث برانگیز «بمب‌گذار انتحاری» کنسل شد

27 November 2018 - 21:00

یک هفته پس از اعتراضات گسترده نسبت به رمان گرافیکی بحث‌برانگیز A Suicide Bomber Sits in the Library «بمب‌گذار انتحاری در کتابخانه می‌نشیند»، شرکت آبرامز کامیک‌آرتز (Abrams ComicsArts) اعلام کرد دیگر قصد انتشار این رمان را ندارد، رمانی که به عقیده‌ی بسیاری از خوانندگان نسبت به شخصیت‌های اهل خاورمیانه توهین‌آمیز رفتار کرده است. در ادامه خبر با سینماگیمفا همراه باشید.

این رمان نوشته‌ی جک گانتوس (Jack Gantos) و با تصویرگری دیو مک‌کین (Dave McKean) از روی داستان‌های کوتاه گانتوس در سال ۲۰۱۶ به نام داستان‌های بیان‌گر آزادی (Stories That Speak for Freedom) اقتباس شده که در آن‌ها یک پسر جوان اهل خاورمیانه با یک جلیقه انتحاری وارد کتابخانه‌ای می‌شود، اما وقتی می‌بیند اطرافیانش چقدر جذب کتاب‌هایی که می‌خوانند شده‌اند، از ماموریت خود منصرف می‌شود.

این عنوان قرار بود ماه می ۲۰۱۹ منتشر شود، اما وقتی پیش‌نویس‌های آن در توییتر پخش شد اعتراضات زیادی را به دنبال داشت، و حدود ۱۰۰۰ نویسنده نامه‌ای سرگشاده که توسط یک نویسنده‌ی آسیایی برای انتقاد از این رمان نوشته شده بود را امضا کردند.

بخشی از این نامه بدین شرح است:

با توجه به متنی که پشت کتاب نوشته شده، بمب‌گذار انتحاری جوان ماموریت بدون تردیدی دارد – گویی ایمان و عقیده‌ی اوست که او را مجبور کرده تروریست شود، و حالا باید برای نشان دادن انسانیتش خلاف ایمان و عقیده‌ی خودش رفتار کند.

در ادامه‌ی نامه آمده است:

این فرضیه ریشه در اسلام هراسی و جهل عمیق دارد. در ادامه، این رمان شخصیت‌ها را با نام پسر بچه‌ها خطاب می‌کند، اشخاصی با رنگ پوست قهوه‌ای، موهای کوتاه و با چشمانی شرورانه که آن‌ها را کاملا غیرانسانی نشان می‌دهد و اصلا شبیه بچه‌ها نیستند. آیا این چیزی است که شرکت آبرامز انتظار دارد بچه‌های مسلمان/اهل خاورمیانه/عرب/پاکستانی باید خود را آن‌گونه تصور کنند؟ یا حتی بزرگسالان؟ آیا این کار باعث ایجاد یکدلی می‌شود؟

آبرامز در پاسخ به این نامه بیانیه‌ای منتشر کرد که بدین شرح است:

در حالی که قصد این کتاب این بود تا بحثی درباره‌ی این موضوع راه بیاندازد که می‌توان توسط ادبیات زندگی انسان‌ها را به سمت بهتری هدایت کرد، به این نتیجه رسیده‌ایم که آسیب و توهینی که توسط خیلی از افراد احساس شده بیشتر از جنبه آموزشی آن بوده است. بنابراین ما به همراه نویسندگان کتاب از انتشار آن منصرف شده‌ایم.

هنوز هیچ منتشرکننده‌ی دیگری وظیفه‌ی انتشار این رمان را برعهده نگرفته است.

منبع: Hollywood Reporter

برچسب‌ها:

مطالب مرتبط



مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.