خالق باب اسفنجی درگذشت

28 November 2018 - 21:30

استفان هیلنبرگ (Stephen Hillenburg)، خالق مجموعه کارتونی باب اسفنجی دیروز در ۵۷ سالگی درگذشت. در ادامه خبر با سینماگیمفا همراه باشید.

علت مرگ این هنرمند، بیماری ALS اعلام گردیده و وی از مارس سال گذشته با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کرده است.

استودیو نیکلدون در بیانیه‌ای اعلام داشت:

ما به شدت از خبر درگذشت استیو هیلنبرگ به علت بیماری ALS متاثریم. او دوست عزیز ما و همکار خلاق همه در نیکلدون بود و به خانواده او تسلیت عرض می‌کنیم. استیو، باب اسفنجی را با حالت منحصر به فردی از شوخ‌طبعی و معصومیت خلق کرد و شادی را به نسل کودک و خانواده‌های بسیاری هدیه کرد. شخصیت‌های اورجینال او و دنیای بیکینی باتم تا همیشه نشان‌گر خوش‌بینی، دوستی و قدرت نامحدود خیال است.

هیلنبرگ از دانشگاه دولتی هامبولدت در سال ۱۹۸۴ در مقطع کارشناسی در رشته برنامه‌ریزی و تفسیر منابع طبیعی فارغ‌التحصیل شد. او مدتی معلم زیست‌شناسی دریایی در موسسه‌ دریایی در کالیفرنیا بود. علاقه او در این زمینه با استعداد هنری‌اش و عشق به دریا و موجودات ادغام شد و باعث گردید داستان‌هایی برای تدریس بنویسد که بعدا خانه‌ی باب اسفنجی، بیکینی باتم، شدند. او کار انیمیشن را سال ۱۹۸۷ آغاز کرد و در رشته انیمیشن تجربی از موسسه هنر کالیفرنیا در والنسی لیسانس گرفت و سال ۱۹۹۲ فوق‌ لیسانس هنر دریافت کرد.

همان سال جایزه بهترین داستان انیمیشنی را در فستیوال انیمیشن بین‌المللی اُتاوا برای فیلم کوتاه Wormholes دریافت کرد. از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶، بعنوان کارگردان و نویسنده روی سریال Rocko’s Modern Life شبکه نیکلدون کار کرد.

از همان موقع تمام وقت روی نویسندگی متمرکز شد و سریال انیمیشنی را کارگردانی کرد که سرانجام باب اسفنجی شد. اولین قسمت این سریال اول مه ۱۹۹۹ از شبکه نیکلدون روی آنتن رفت و ۱۷ ژوئیه همان سال بطور کامل پخش شد. ۲۵۰ قسمت از این سریال تاکنون پخش شده است. این سریال نه تنها مخاطب کودک بلکه بزرگسال نیز داشته و دانشجویان نیز برای تماشای آن مهمانی راه می‌انداختند.

این سریال جایزه امی آمریکا و انگلیس، جایزه آنی و جایزه ASACP را از آن خود کرده و به ۶۰ زبان دنیا دوبله و ترجمه شده است.

هیلنبرگ فیلم باب اسفنجی را نوشت، تولید کرد و کارگردانی کرد که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد و ۱۴۰ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخت. سپس وی داستان دنباله باب اسفنجی (The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water) را در سال ۲۰۱۵ نوشت و تهیه‌کننده اجرایی آن بود.

استیو هیلنبرگ در ۲۱ اوت ۱۹۶۱ در لاتون، اُکلاهاما متولد شد. پدرش بعد از ترک خدمت نظامی، طراح شرکت‌های هوافضا شد و مادرش معلم کودکان آسیب‌دیده بود. و یک پسر به نام کلی داشته و برادرش بریان کلی هیلنبرگ است.

منبع: ورایتی

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.