گلوریا کتز سرپرست نویسندگان Star Wars در سن ۷۶ سالگی در گذشت

1 December 2018 - 09:30

گلوریا کتز فیلم‌نامه‌نویسی که نامزد جایزه اسکار شده بود و برای نوشتن کارهای کلاسیک جورج لوکاس مثل American Graffiti (دیوارنویسی آمریکایی) و Star Wars (جنگ ستارگان) همکار همسرش ویلارد هایک بود در سن ۷۶ سالگی درگذشت. در ادامه خبر با سینماگیمفا همراه باشید.

بنابر گفته‌های هایک به هالیوود ریپورتر (Hollywood Reporter) کتز پس از مبارزه‌ای طولانی مدت با بیماری سرطان در درمانگاه سدار سینای (Cedar Sinai) شهر لس‌آنجلس در روز یکشنبه جان باخت. او در ۴۹‌اُمین سالگرد ازدواجش درگذشت.

کتز و همسرش فیلم‌نامه (۱۹۸۴) Indiana Jones and the Temple of Doom (ایدیانا جونز و معبد مرگ) اثر استیون اسپیل برگ (Steven Speilberg) را هم بر اساس اثر داستانی لوکاس نوشتند که تهیه‌کنندگی آن راهم خود لوکاس به عهده گرفت.

متن فیلم (۱۹۷۵) Lucky Lady (زن خوش شانس) اثر استانلی دونان و هم‌چنین متن کارهایی مثل (۱۹۷۳) Messiah of Evil (مسیح شرور)،(۱۹۷۹) French Postcards (کارت پستال‌های فرانسوی)، (۱۹۸۴) Best Defense (بهترین دفاع)، (۱۹۸۶) Howard the Duck (مرغابی) همگی به کارگردانی هایک و همین‌طور فیلم (۱۹۹۴ )Radio land Murders (قتل‌های رادیولند) نیز از آثار این زوج به شمار می‌روند.

این زن و شوهر برای اثرشان در American Graffiti مشترکا با لوکاس نامزد دریافت جایزه اسکار شدند.

کتز در ۲۵ اکتبر ۱۹۴۲ در لس‌آنجلس به دنیا آمد. به عنوان دانشجوی زبان انگلیسی وارد UC Berkeley شد. برای اخذ مدرک کارشناسی ارشدش در رشته تاریخ به UCLA رفت اما به جای آن در کار فیلم‌سازی اسم و رسم‌دار شد. او با هایک ازدواج کرد که هایک نیز در ۱۹۶۹ در USC با لوکاس آشنا شده و با هم دوست شدند.

کتز در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۷ یادآور شد که “لوکاس از همسرم خواست که درباره American Graffiti بنویسد و من هم کل کار را نوشتم.”

کتز گفت که لوکاس در مورد متن کار بعدی‌اش یعنی Star Wars در حالی که فیلم‌برداری کار داشت شروع می‌شد به شدت دچار تردید بود. لوکاس به همسرم گفت: “متن فیلم را اصلاح کن. هرآن‌چه دلت می‌خواهد بنویس و سپس من خودم آن را مرور کرده و بررسی می‌کنم و آن‌چه را نیاز بدانم در نظر می‌گیرم.” جورج نمی‌خواست کسی بداند که ما روی متن کار کرده‌ایم پس ما در پس پرده ماندیم.

کتز عنوان کرد که “او و همسرش تلاش کردند تا جایی که ممکن است شوخی و خنده به متن اضافه کنند و تقریبا ۳۰٪ دیالوگ فیلم را هم‌ نوشتند. به علاوه کاراکتر شاهزاده لیا را نیز به جای زنی صرفا زیبا که فقط به دنبال راه نجات است به صورت زنی که بر اوضاع مسلط است و به چیزی اهمیت نمی‌دهد درآوردند.”
کتز عضو شورای WGA بود و مشاور موزه فرهنگستان موشن پیکچرز (Motion Pictures) هم بود که قرار است سال آینده افتتاح شود.

ریاست انجمن هنرهای عکاسی لس‌آنجلس کتز و همسرش از کلکسیونرهای عکس‌های ژاپنی بودند و اخیرا هم گالری هنری فریر (Freer) و گالری آرتور ام. ساکلر (در اسمیت سونیا؛ Arthur M.Sackler) به این کلکسیون دست یافته‌اند. این زوج هم‌چنین نویسنده کتاب ( ۲۰۱۷) Views of Gapan (مناظر ژاپن ) و از جمله اعضای فعال موزه گتی (Getty) نیز بودند.

منبع: Hollywood Reporter

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.