پینوکیوی ساخته‌ شده توسط گی‌یرمو دل تورو یک فیلم سیاسی خواهد بود

2 December 2018 - 15:30

گی‌یرمو دل تورو (Guillermo del Toro) کارگردان برنده‌ی جایزه‌ی اسکار درباره‌ی پروژه‌ی Pinocchio «پینوکیو» با همکاری نتفلیکس (Netflix)‌ گفته این فیلم بیانگر یک داستان سیاسی خواهد بود،‌ و برخلاف بازسازی لایو اکشن دیزنی (Disney) از روی این شخصیت، برای بچه‌ها مناسب نیست. در ادامه خبر با سینماگیمفا همراه باشید.

دل تورو درباره‌ی داستان این فیلم که در دهه ۳۰ میلادی در ایتالیا روایت می‌شود گفته است:

این یک پینوکیو مناسب همه اعضای خانواده نیست. این یک فیلم سیاسی است. پینوکیو حین اوج‌گیری موسولینی (Mussolini). داستان عروسکی در حین اوج‌گیری فاشیسم.

این رویکرد تاریک به داستان «پینوکیو» از طرف کارگردان فیلم Pan’s Labyrinth «هزارتوی پن» بعید نیست. او این عروسک که درنهایت به یک پسربچه تبدیل می‌شود را به هیولای فرانکنشتاین تشبیه کرده است. او در این باره گفته:

او موجودی است که با ابزارهای غیرطبیعی و توسط پدری به وجود آمده که بعدا از او جدا می‌شود، و باید خودش درباره‌ی شکست و درد و رنج درس‌هایی را یاد بگیرد.

او همچنین گفته به این دلیل از تکنیک استاپ موشن برای ساخت این پروژه استفاده می‌کند که نسبت به کار با بازیگران تاثیرگذارتر است.

در حالی که دل تورو آشکارا اعلام کرده می‌خواهد یک فیلم سیاسی بسازد، اما بر این عقیده است که بیشتر فیلم‌های فانتزی با یک پیام سیاسی به پایان می‌رسند. او می‌گوید: “هیچ داستانی بدون پیام سیاسی وجود ندارد.” او در این قضیه به مسئله اختلاف طبقاتی در داستان سیندرلا (Cinderella) و سفیدبرفی (Snow White) اشاره می‌کند، و همچنین اشاره‌ای هم به فیلم خودش یعنی The Shape of Water «شکل آب» دارد. او در این باره هم گفته است:

امروزه خیلی سخت می‌توان این مسائل را آشکارا بیان کرد، مگر این‌که به مخاطب بگویید “ روزی روزگاری …” و ادامه داستان.

او که اصالتا مکزیکی است از شرایط نگران‌کننده‌ی مرز آمریکا و مکزیک به شدت ناراحت است و می‌گوید دیدن تصاویر مهاجران که در مرز مورد حمله قرار می‌گیرند قلبم را به درد می‌آورد. او در این باره می‌گوید:

نفرت و دشمنی ابزار به شدت مفیدی برای تسلط پیدا کردن بر دیگران است. و اگر تاریخ را مطالعه کرده باشید می‌بینید که همیشه هم ابزار موثری بوده است.

مقصر دانستن عده‌ی اندکی از مردم به دلیل وجود مشکلات ساختاری یکی از تم‌های فیلم «شکل آب» بود و دل تورو در «پینوکیو» هم آن را بررسی خواهد کرد. رویکرد تاریک دل تورو به داستان «پینوکیو» کار او را برای تولید این پروژه سخت کرد و او حدود ۱۰ سال در تلاش برای ساخت این پروژه بود تا اینکه نتفلیکس که سریال Trollhunters را نیز به کارگردانی دل تورو ساخته بود تولید این پروژه را برعهده گرفت. دل تورو در این باره گفته:

من به هر استودیو در هالیوود رفتم و همه جواب منفی دادند، اما یک نفر جواب مثبت داد و من این پروژه را با همکاری او خواهم ساخت.

آن یک نفر رید هستینگز (Reed Hastings) مدیرعامل نتفلیکس بود. دل تورو گفته هدفش از همکاری با نتفلیکس این است که مانند برادران کوئن (Cohen Brothers) با فیلم The Battle of Buster Scruggs «تصنیف باستر اسکروگز» و آلفونسو کوارون (Alfonso Cuaron) با فیلم Roma «رم»، پروژه‌ی شخصی و چالش‌برانگیز خودش را در قالبی غیرسینمایی عملی کند. اینکه آیا این فیلم مانند فیلم «رم» در سینماها هم اکران شود یا خیر مشخص نیست، اما دل تورو بیشتر از ساخته نشدن این پروژه نگران است، تا اینکه از این قضیه نگران باشد که مردم آن را فقط در تلویزیون تماشا کنند.

او گفته نتفلیکس تا چند سال آینده در این تجارت رقبای سختی خواهد داشت، چون همه‌ی استودیوها سرویس استریم مخصوص خود را می‌سازند تا محصولات خود را در آن قالب هم عرضه کنند. او در این باره گفته:

این صنعت مثل یک کوسه است، که بوی پول را از ۱۰۰ کیلومتری حس می‌کند و به سرعت به سمت آن می‌رود. اما من یک کوسه نیستم، من یک ماهی قرمزم که در حال گذراندن زندگی آرام خودم در دریا هستم.

او همچنین تایید کرد قصد دارد بازسازی انگلیسی زبان فیلم ترسناک آرژانتینی Terrified «وحشت زده» را به کارگردانی دیمین روگنا (Demian Rugna) کارگردان نسخه اصلی برای شرکت فاکس سرچلایت (Fox Searchlight) بسازد. او همچنین گفته خیلی دوست دارد یک فیلم مارول یا درباره‌ی هر شخصیت ابرقهرمانی دیگری بسازد، حتی با وجود اینکه فیلم‌نامه‌ی او برای Justice League Dark «لیگ عدالت تاریک» مورد توجه قرار نگرفت. البته او این شرط را هم گذاشته که این شخصیت ابرقهرمانی باید شخصیتی ناشناخته یا غیرجذاب باشد. او به شوخی در این باره گفته است:

من به هیچ ابرقهرمانی که هیولا نباشد علاقه‌ای ندارم. من کلا از هر کسی که زیبا و جذاب باشد خوشم نمی‌آید.

منبع: Hollywood Reporter

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.