برترین‌های دوازدهمین دوره از جشن منتقدین سینمای ایران شب گذشته معرفی شد

19 December 2018 - 13:00

به گزارش سینماگیمفا (سینما فارس)، دوازدهمین دوره از جشن منتقدین سینمای ایران پس از تاخیر یک ساعته در ساعت ۱۹ روز ۲۷ آذر ماه سال ۹۷ در ایوان شمس واقع در ابتدای اتوبان کردستان برگزار شد، این مراسم که قرار بود در ساعت ۱۸ آغاز شود با حضور سینماگران و هنرمندان این عرصه و همراه با اصحاب رسانه و منتقدین با اجرای فرزاد حسنی همراه بود.

از جمله مهمانان این مراسم که حضور به عمل رسانده بودند به صورت زیر است:

نوید محمدزاده، امیر جدیدی، امین حیایی، شاهپور شهبازی، عزیزالله حاجی مشهدی، زهرا مشتاق، فرهاد اصلانی، هومن سیدی، میلاد کی‌مرام، امیرعلی دانایی، علی نصیریان، سارا بهرامی، طهماسب صلح‌جو، هوشنگ گلمکانی.

در ابندای مراسم کلیپی به عنوان یادبود به همراه اسامی و عکس‌های درگذشتگان سینمای ایران در این سال‌ها پخش شد.

سپس دبیر دوازدهمین دوره از جشن منتقدان و نویسندگان، آقای جعفری گودرزی برای مهمانان صحبت کرد و اینطور گفت:

انجمن منتقدان و نویسندگان سینما می‌تواند سنگ محکی قابل اطمینان برای بهبود تولیدات سینمایی تلقی شود. امیدوارم خروجی این جشن که بدون در نظر گرفتن رفاقت‌ها و رابطه‌ها داوری شده است؛ منجر به رشد و بالندگی سینمای ایران شود.

در ادامه نیز گفت:

در شرایطی که مدیران اهالی فرهنگ و هنر به آشفتگی‌های فرهنگی جامعه نمی‌پردازند، ما امید داریم تا با نگاهی تخصصی بتوانیم بخشی از این کار را انجام دهیم.

در ابتدا و در اولین بخش از این مراسم، تجلیل از بهترین‌های سینمای کودک اتفاق افتاد که در این میان برترین‌های آن در چهل سالگی انقلاب اسلامی معرفی شدند.

جایزه بهترین فیلم‌نامه به فیلم “باشو، غریبه کوچک” کانون پرورش فکری کودکان و جوانان  تقدیم شد.

جایزه بهترین کارگردانی نیز به کیومرث پوراحمد اختصاص یافت.

در بخش برترین چهره‌های سینمای کودک و نوجوان، تندیس هیئت منتقدان به دو بازیگر موفق برای بهترین چهره مرد و بهترین چهره زن، به ترتیب از آن مهدی باقربیگی و ترانه علیدوستی شد.

برترین بازیگر کودک و نوجوان این چهل سال، فرخ هاشمیان بازیگر فیلم “بچه‌های آسمان” ساخته مجید مجیدی انتخاب شد و جایزه بهترین فیلم هم به بهرام بیضایی برای فیلم “باشو غریبه کوچک” رسید.

سپس کلیپی برای بزرگداشت صدابردار پیشکسوت سینمای ایران، به نام اسحاق خانزادی پخش گردید و کارگرانان سینما نیز اظهار نظرهایی درباره شخصیت و همکاری با این مرد بزرگ کردند.

در قسمت جوایز سالانه هم، در بخش خلاقیت و استعداد درخشان که از میان فیلم اولی‌ها بررسی شده بود، از میان آثاری همچون “درساژ” و “خجالت نکش” و “امیر”، جایزه این بخش به نیما اقلیما برای فیلم “امیر” اهدا شد.

پس از آن جواد طوسی ریاست انجمن منتقدان صحبی به میان آورد.

او این طور گفت:

استمرار ارتقا کیفی سینمای ایران دلیل برگزاری این جشن در شرایط اقتصادی کنونی جامعه است. اهمیت به افرادی که هنر را ارج می‌نهند و به شعور مخاطبان احترام می‌گذارند، عمل پسندیده‌ای است که از اهداف این جشن به شمار می‌رود.

در پایان نیز افزود:

امیدوارم این جشن بتواند باعث اثر بخشی فیلم‌ها و بازیگران جامعه باشد.

در بخش بعدی از این جشن، اهدای تندیس به چندین بخش فنی بود.

تندیس بهترین چهره‌پردازی به سعید ملکان برای فیلم “تنگه ابوقریب” از میان نامزدها که سعید ملکان «تنگه ابوقریب»، مهرداد کیانی «شعله‌ور»، عباس عباسی «چهار راه استانبول»، ایمان امیدواری «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، فاطمه کمالی «دارکوب»، بود، رسید.

تندیس بهترین طراحی صحنه و لباس به محمدرضا شجاعی برای فیلم‌ “تنگه ابوقریب” از میان نامزدها که عباس بولوندی «سرو زیر آب»، محمدرضا شجاعی «شعله‌ور»، محمدرضا شجاعی «تنگه ابوقریب»، محسن نصراللهی «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، محسن شاه‌محمدی «بمب یک عاشقانه»، بابک پناهی و نازیا پرتوزاده «به وقت شام»، بود، رسید.

در آخر نیز از سعید عقیقی نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس سینما تقدیر شد و گفت:

خیلی خوشحالم که در زمان حیاتم از من تقدیر شد و امشب یادم آمد چقدر در صف فیلم‌های سینما ایستاده‌ام. در بحث کیفیت در سینمای ایران باید عمیق‌تر صحبت کنیم که شما منتقدان این رسالت را بر دوش دارید پس امیدوارم بیشتر در صحنه حضور داشته باشید.

کیومرث پوراحمد نیز طی صحبتی گفت:

یک سریال اسپانیایی به تازگی تماشا کردم؛ جذابیت آن در حدی بود که دیگر نمی‌خواهم فیلم ببینم.

و همراه با گله اظهار کرد:

من فیلم‌نامه‌ای را برای یکی از ارگان‌های مهم در بخش کودک و نوجوان بردم اما به من گفتند اسپانسر بیاور تا بتوانیم آن را بسازیم. اگر حمایت‌کننده مالی نداری ما شرمنده شما هستیم. من اگر همسرم را نداشتم در بحث اقتصادی از پای در می‌آمدم حالا که سینما اقتصادی و پولی شده دیگر ما را کمتر می‌بینید زیرا حساب و کتاب خوبی نداریم.

تندیس بهترین موسیقی متن به سهراب پورناظری برای فیلم “شعله‌ور” به کارگردانی حمید نعمت‌الله اهدا شد.

در قسمت بعدی نیز تندیس بهترین مهندسی صدا به طاهر پیشوایی و علیرضا علویان برای فیلم «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا رسید.

تندیس بهترین تدوین هم به هومن سیدی و مهدی سعدی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده » اختصاص یافت.

سیدی در ادامه با دریافت این جایزه از طرف منتقدان گفت:

من در این چند سال خیلی مدیون مهدی سعدی هستم و همیشه او را همراه خودم به عنوان یک رفیق خوب احساس می‌کنم و بیشتر کار تدوین این فیلم را مهدی سعدی انجام داده است.

تندیس بهترین فیلمبرداری نیز به حمید خوضوعی ابیانه برای فیلم «تنگه ابوقریب» تعلق گرفت که این جایزه را امیر جدیدی به نمایندگی از همکار خود دریافت کرد.

دیگر شخصیت مورد تقدیر قرار گرفته این جشن توسط منتقدان، تصویر بردار پیش کسوت سینمای ایران اصغر رفیعی‌جم  بود.

درباره شخصیت والای این فیلمبردار سیروس الوند و مهرزاد دانش در سن صحبت‌هایی کردند.

تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به فرهاد اصلانی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» توسط جمشید هاشم پور اهدا شد.

فرهاد اصلانی پس از دریافت این جایزه گفت:

گرفتن این جایزه از دستان جمشید آریا برای من افتخار بزرگی است و از هومن سیدی و تیم حرفه‌ای او تشکر می‌کنم و امیدوارم منتقدان هر روز بیشتر بدرخشند.

تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن هم به سحر دولتشاهی برای فیلم «عرق سرد» توسط گلاره عباسی اهدا شد که او نیز پس از دریافت این جایزه این طور گفت:

از شما تشکر می‌کنم که تلاش من را لایق جایزه دانستید؛ این جایزه که توسط جمع کثیری از منتقدان به من اهدا می شود برای من بسیار ارزشمند است.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد جشن منتقدان سینما به امین حیایی برای بازی در فیلم «شعله‌ور» اهدا گردید که او هم با دریافت این جایزه گفت:

من دیپلم افتخارم را در جشنواره فجر گرفتم اما خوشحالم که در این جشن هم جایزه را دریافت می‌کنم.

بعد از این بخش تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن و بهتین بازیگر نقش اول مرد اهدا شد.

تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد به نوید محمدزاده برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» رسید. او که ورد تشویق حضار قرار گرفته بود گفت:

هنوز هم می‌گویم این جایزه برای من بسیار با ارزش و با اهمیت است و خطاب به هومن سیدی گفت این کمترین کاری بود که می‌توانستم برای نقش عالی این فیلم به تو تقدیم کنم.

دیپلم افتخار بهتربن بازیگر نقش اول زن به باران کوثری برای فیلم «عرق سرد» اهدا شد که سحر دولتشاهی به نمایندگی از او این جایزه را دریافت کرد.

تندیس بهترین بازیگر نقش زن هم به سارا بهرامی برای بازی در فیلم «دارکوب» رسید. او نیز پس از دریافت این جایزه گفت:

تمام تنم می‌لرزد و خیلی خوشحالم که این جایزه را از دست اهالی قلم دریافت می‌کنم. به کاندیداهای این بخش می‌گویم همین که نام من در کنار شما قرار دارد برایم بسیار ارزشمند است.

در آخرین بخش‌ها، دیپلم افتخار بهترین فیلم‌‌نامه به هادی مقدم‌دوست و حمید نعمت‌الله برای فیلم «شعله‌ور» و تندیس آن نیز به هومن سیدی نویسنده فیلمنامه «مغزهای کوچک زنگ‌زده» توسط حسن فتحی اهدا شد.

هومن سیدی پس از دریافت جایزه این طور گفت:

شما منتقدان نه تنها ستاره‌های خاموش سینما نیستید بلکه امثال من راهم را در سینما با شما پیدا می کنند.  من هر روز مثل دیوانه در اینترنت دنبال نقدهای منفی درباره خودم می‌گردم و آن‌ها را می‌خوانم.

و در آخر نیز تندیس بهتربن کارگردانی جشن منتقدان باز هم به هومن سیدی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» و بهترین فیلم از دیدگاه منتقدان هم در آخر به سعید سعدی تهیه‌کننده فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» اهدا شد که این دو پس از دریافت آخرین جوایز خود اعلام کردند:

هومن سیدی: مثل اینکه امشب شب من است.

سعید سعدی: بسیار خوشحالم که این جایزه را امشب به خانه می‌برم.

منوچهر شاهسواری آخرین سخنران این مراسم ر درباره این جشن انجام داد و گفت:

امیدوارم این جشن در سال‌های آینده با تغییرات اساسی برگزار شود.

در پایین عکس‌های اختصاصی سینماگیمفا را می‌توانید ببینید.

عکاسان: مهتاب جعفری و کتایون علاقه بندی

برای مشاهده عکس‌های بیشتر و ویدیوها و اخبار روز سینمای ایران به صفحه اینستاگرام ما نیز سربزنید.

لینک اینستاگرام:

https://www.instagram.com/cinemafars.official

برچسب‌ها:

مطالب مرتبط



مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.