چرا Frozen مزخرف‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید!

19 September 2016 - 16:00

کارتون Frozen به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین انیمیشن‌های تاریخ شناخته می‌شود، اما آیا واقعا لایق این همه محبت و توجه مثبت است؟ حقیقتا اینطور فکر نمی‌کنم! اگر فروزن جزو کارتون‌های فاجعه بار زندگیتان هست با خواندن ادامه مطلب می‌فهمید که بی‌جهت برخلاف جریان آب شنا نمی‌کردید و اگر هم فنِ فروزن هستید بخوانید به امید این‌که به راه راست هدایت شوید!

در این مقاله ابتدا به نقاط ضعف فروزن پرداخته و سپس به نقاط قوت احتمالی که در نظر شما آمده‌اند و علت این‌که چرا بسیاری از آن‌ها حقیقت ندارند می‌پردازیم!

فروزن راجع به دو خواهر (آنا و السا) است که در خانواده‌ای سلطنتی به دنیا آمده‌اند که از قضا یکی از آن‌ها (السا) دارای قدرت‌های جادویی است! خوب مشکل اول همین‌جاست! واقعا برای شما سوال نشده که قدرت السا از کجا آمده؟! آیا یک طلسم است؟ یا یک ژن جهش یافته؟ حتی سوال دیگری نیز مطرح می‌شود و آن این‌که آیا افراد دیگری نیز مانند السا پیدا می‌شوند که از قدرت‌های جادویی بهره ببرند؟ آخر نمی‌شود که همینطوری محض رضای کارگردان کارکتری با قدرت‌های فرا انسانی خلق شود؟ انگار در فروزن می‌شود!

السا و آنا

السا و آنا

خوب بریم سراغ ادامه داستان: السا به طور ناخواسته با قدرت جادوییش که باعث یخ زدن همه چیز می‌شود به آنا آسیب می‌رساند و پادشاه و ملکه فرزندان خود را پیش ترول‌های سنگی مهربان و عالِم (!) می‌برند تا راه حلی برای این مشکل پیدا کنند. ترول سنگی آنا را معالجه می‌کند و به السا راجب قدرت‌هایش هشدار می‌دهد و می‌گوید:«ترس دشمن توست!» خوب شما هم مثل من انتظار دارید پادشاه یک مملکت مدبرانه عمل کند و به درستی دنبال راه حل بهتر و دراز مدتی برای این مشکل باشد؟ خوب در فروزن از این خبرها نیست! پادشاه دختر خود را در اتاقی زندانی کرده و برای سال‌ها از نظرها پنهان نگه‌ می‌دارد! چه راه حل زیبایی! بهتر از این نمی‌شد این مسئله را حل کرد! تنها سوالی که پیش می‌آید اینجاست که چند سال طول می‌کشد تا السا به طور کامل دیوانه شود و برای درمان بیماری‌های روانی‌ای که در این مدت گرفتارش خواهد شد به سراغ دکتر روان‌شناس برود؟!

Elsa-Alone

السا سال‌ها در اتاقی به تنهایی زندگی می‌کند!

در ادامه پدر و مادر آن‌ها طی سانحه‌ای در اقیانوس غرق می‌شوند. آه انگار قرار است ما اشک بریزیم و با السا و آنا همدردی کنیم اما چون کارکترها اصلا پردازش نشده‌اند برایمان هیچ اهمیتی ندارد! در واقع تنها علت مرگ آن‌ها این است که از شرشان در ادامه داستان خلاص شویم.

خوب حالا آنها بزرگ شده‌اند و السا پس از سال‌ها که در اتاق خودش تنها بوده خیلی شیک و مجلسی در جشن تاجگذاری شرکت می‌کند و آنا هم که قرار است در ادامه نماینده خانم‌های جوان و پراراده و مستقل باشد در اولین برخوردش با یک مرد (پرنس هانس) عاشق او می‌شود و تصمیم می‌گیرد با او ازدواج کند! این کاملا متضاد چیزیست که انتظار می‌رفت. صد البته من نمی‌گویم می‌بایست یک کارکتر کامل و بی‌نقص طراحی می‌شد، شما را نمی‌دانم ولی اگر برای نشان دادن من همچین شخصیت سست عنصر و ضعیفی خلق می‌شد، این را یک توهین به خودم به حساب می‌آوردم.

از آن طرف نیز السا دسته کمی از خواهرش ندارد! او که از همه آدم و عالم می‌ترسد (ناگفته نماند بسیاری می‌گویند او نیز دختری بسیار قدرتمند است و می‌تواند نماینده خوبی! برای بانوان در کارتون‌های دیزنی باشد) بعد از دعوایی که طی جشن تاج‌گذاری رخ می‌دهد، متواری شده و سرزمین خود را با یخ و برف می‌پوشاند.

حال وظیفه شخصیت استقلال طلب داستان یعنی آنا است تا به دنبال خواهر خود رفته و او را متقاعد به بازگشتن کند. در راه آنا دوباره با جوان دیگری(کریستوف) برخورد می‌کند و باز هم عاشق او می‌شود! واقعا!؟ آیا دیزنی می‌خواهد به دختران جوان یاد بدهد که می‌توانند روی پای خود بایستند یا این که با دیدن هر مردی عاشق او شوند؟ جای تامّل دارد!

آنا به قصر السا می‌رسد ولی السا یک دنده‌تر از این حرفاست و او را ناخواسته طلسم می‌کند (آیا این دو نمی‌توانند مانند دو انسان بالغ با یکدیگر صحبت کنند؟) حالا وظیفه کریستوف است که از آنا مراقبت کند و دنبال راه حلی باشد. او که با همان ترول‌های مذکور نیز آشناست (در واقع به طرز بی منطقی آنها از کریستوف نگه‌داری می‌کنند و خانواده او هستند) آنا را نزد آنها می‌برد. ترول‌ها هم که در عمل نقش چندان مهمی ندارند و مثل قدرت السا از ناکجا آباد آمده‌اند و کسی از گذشته آنها اطلاع ندارد، شروع به آواز خواندن راجع به عشق و این‌جور چیزها می‌کنند تا اوضاع آنا وخیم می‌شود تا حدی که حتی نمی‌تواند روی پای خودش بایستد! کار که به اینجا کشیده می‌شود همان ترول پیر عالِم از راه می‌رسد و به آنها می‌گوید تنها عشق واقعی می‌تواند او را نجات دهد.

Trolls-Frozen

ترولی دانا که از ناکجاآباد پیدایش شده!

کریستوف آنا را به معشوق اول آنا یعنی هانس برمی‌گرداند. هانس هم از قبل برای دستگیری السا رفته و اتفاقا موفق هم شده. هنگامی که آنا و هانس به یکدیگر می‌رسند در لحظاتی مثلا رمانتیک که عشق واقعی می‌خواهد تاثیر خود را نشان دهد به ناگاه هانس چهره‌ی واقعی خود را رو می‌کند و به عنوان شخصیت بد داستان ظاهر می‌شود و ما هم خود را به کوچه علی چپ می‌زنیم که مثلا نمی‌دانستیم او کاسه‌ای زیر نیم کاسه دارد و با کارگردان همراه می‌شویم تا هر چه سریعتر به این یک ساعت و چهل دقیقه رنج و درد ما پایان دهد.

در آخر نیز دو خواهر برای کمک به یکدیگر می‌شتابند و هر دو با عشق واقعی که نسبت به هم دارند یکدیگر را نجات می‌دهند و همه چیز دقیقا مطابق پیش بینی‌مان پیش رفته و داستان به خوبی و خوشی تمام می‌شود.

Elsa-Anna2

همان فرمول همیشگی!

داستان فروزن اقتباسی ضعیف از ملکه برفی هانس کریستین اندرسون است که با پررویی تمام بدون حتی ذره‌ای شخصیت پردازی عمیق نمایش داده می‌شود. اگر فیلم را دیده باشید متوجه شده‌اید که ما در خلاصه بالا چند کارکتر انیمیشن که اتفاقا در دقایق طولانی از فیلم حضور دارند را حذف کرده‌ایم و هیچ لطمه‌ای به داستان وارد نشد. از جمله این دو کارکتر می‌توان به اولاف (Olaf) و سون (Sven) اشاره کرد. نه من نمی‌گوییم اولاف کارکتر با نمکی نیست! اما هیچ هدف دیگری جز نرم کردن لقمه گیر کرده در گلویمان ندارد تا مبادا فروزن باعث خفگی مردم شود! سون هم معلوم نیست یک گوزن شمالی‌ است یا یک سگ گنده شاخدار! رفتارهایی که او از خود بروز می‌دهد حقیقتا باعث می‌شود فکر کنیم که برای پردازش شخصیت این نقش چه در ذهن عوامل فیلم می‌گذشته؟! وجود این همه کارکتر فرعی بدون هدف تا پایان انیمیشن نشان دهنده این است که احتمالا خود کارگردانان و نویسندگان فیلم از جذاب نبودن و کم کشش بودن داستان اطلاع داشته‌اند و با این حربه تلاش کرده‌اند تا فروزن را محبوب کنند و موفق هم شده‌اند!

Olaf

اولاف شخصیتی بی‌هدف و احمق ولی بامزه(!)

فروزن در اصل هیچ چیز جدیدی نسبت به دیگر کارتون‌های پرنس و پرنسسی دیزنی ندارد. همان فرمول قدیمی آشنای دیزنی است که بارها و بارها از آن استفاده کرده‌اند و به طرز عجیبی هربار جواب می‌دهد. اما یک چیز دیزنی برای این انیمیشن قابل ستایش است: تبلیغات! دیزنی واقعا در زمینه انجام تبلیغات و هایپ می‌تواند مدال طلا را از آن خود کند. هایپ دیزنی آن‌قدر موفق بوده که باعث شد این انیمیشن مزخرف و بی‌درو پیکر با وجود کاندیداهایی مانند انیمیشن بی‌نظیر باد برمی‌خیزد یا کارتون جذابی مانند ارنست و سلستین جایزه اسکار بهترین انیمشن سال را از آن خود کند.

نکته این‌که موفقیت فروزن تنها به فروش خود انیمشن خلاصه نمی‌شود. چه عروسکها، لباس‌ها، کیف‌ها و بسیاری از وسایل دیگری که بعد از انتشار فروزن در فروشگاه‌ها عرضه شدند و سود فوق‌العاده‌ای را برای دیزنی رقم زدند.

خوب حالا فرصت این است که ببینیم چرا مهم‌ترین نقاط قوت بیان شده برای فروزن سوء‌تفاهم‌هایی بیش نیستند.

بیایید از بارزترین ویژگی گفته شده برای آن شروع کنیم؛ به تصویر کشیدن پرنسس‌هایی که مثلا برخلاف پرنسس‌های فیلم‌های دیگر هستند و شخصیت‌هایی مستقل از مردان را به ما نشان می‌دهند! واقعا این یکی بزرگترین بلوفی است که می‌توان راجع به این فیلم زد و آیا می‌دانید این سوء‌تفاهم از کجا ناشی می‌شود؟ همه و همه زیر سر یک آهنگ است! بله رهایش کن یا همان “Let it Go!” خودمان. در انیمشین صحنه‌هایی که با این آهنگ همراه می‌شوند طوری به ما القا می‌کنند که انگار السا قدرت درونی خود را پیدا کرده و به خود جرات آزاد و رها بودن از افکار دیگر مردم را می‌دهد. اما خیلی طول نمی‌کشد تا ببینیم همه آنها سرابی بیش نبوده و السا به محض این‌که با خواهرش و دیگر مردم روبرو می‌شود دوباره همان ترس و ضعف نفس قدیمی به سراغش می‌آیند و همه آن آهنگ را پوچ و تهی نشان می‌دهد. شخصیت آنا هم که حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد. این درست که او هم‌بازی درست و حسابی نداشته، خودش در اول کار تنهایی به دنبال خواهرش می‌رود و در آخر باعث پایان خوش داستان می‌شود ولی دختری که توانایی کنترل هیجاناتش را ندارد، پی در پی عاشق هر پسری می‌شود که سر راهش قرار می‌گیرد و آنقدر احمق است که به عواقب کارهایش فکر نمی‌کند به نظرم گزینه مناسبی برای نمایندگی شخصیت بانوان جوان نیست. پیشنهاد می‌کنم اگر می‌خواهید انیمیشنی مشاهده کنید که توانایی دختران را به خوبی به تصویر می‌کشد سری به آثار میازاکی از جمله ناوسیکا از دره‌ی باد (Nausicaa of the Wind Valley) یا شهر اشباح (Spirited Away) بزنید.

۹

قضاوت با شما! خودتان کدام یک را به عنوان شخصیتی قوی‌تر انتخاب می‌کنید؟

دومین ویژگی‌ای که خیلی از تماشاگران علی الخصوص کودکان پسندیده بودند، موسیقی و آهنگ‌های باکلام فروزن است. بگذارید بگویم که این موضوع مقداری سلیقه ایست. در زمینه موسیقی بی‌کلام فروزن نسبتا خوب عمل می‌کند. به شخصه تعدادی از ساندترک‌های آن را بسیار دوست داشتم (از جمله ساندترک‌های روز تاج‌گذاری (Coronation Day) یا والس زمستان (Winter’s Waltz) ولی در زمینه موسیقی باکلام… خوب باید بگویم فروزن شورش را در می‌آورد! جدا از این‌که حرکات کارکترها در زمان نمایش آهنگ‌ها را نمی‌پسندیدم (نه از نظر فنی بلکه از نظر ظاهری) ولی تعداد خیلی خیلی زیادی آهنگ برای شرح قسمت‌های کلیدی داستان واقعا آزار دهنده و بیجا به نظر می‌رسد. به عنوان مثال برای بیان چیزی حدود ده سال از زندگی آنا و السا و حوادث غم‌انگیز و موثری مانند مرگ پدر و مادر این دو، عوامل سازنده انیمیشن تنها به یک دوست داری آدم برفی بسازی؟ (Do you want to Build a Snowman) قناعت کرده‌اند که این کار باعث سطحی و گذرا جلوه کردن این سلسله رویدادهای تاثیرگذار می‌شود. البته ناگفته نماند شاید یکی از تصمیم‌های مثبت اعضای انتخاب صداگذاران، انتخاب آدینا منزل (Idina Menzel) برای صدای السا بود. اگر از افتضاح اسکار آدینا منزل فاکتور بگیریم می‌توان گفت او به خوبی کار خودش را انجام داده و اجازه داده آهنگ سازان هر بلایی می‌خواهند سر صدای او بیاورند.

آهنگ سازان فروزن؛ کریستین اندرسون لوپز و رابرت لوپز

مشکل سوم نبود هیچ پیشینه‌ و علتی برای کارکترهای فرعی داستان مثل اولاف، ترول‌ها و دوکِ ویسلتون(Duke of Weselton) است. ببینید تا حدودی این قابل قبول است که نمی‌توان به گذشته و پردازش همه شخصیت‌ها رسید ولی از بعضی‌ها واقعا نمی‌توان گذشت. به عنوان مثال همین دوک ویسلتون را در نظر بگیرید. در اول انیمیشن او جوری بازی می‌کند که انگار می‌خواهد نقش منفی را ایفا کند ولی ناگهان می‌بینیم که او به پیرمرد خرفتی تبدیل شده که از سر کم عقلی رفتارهایش را بروز می‌دهد. یا ترول‌ها که خیر سرشان نقش به این بزرگی را بر عهده دارند هیچ سابقه، تاریخچه، علت وجودی و عملا هیچ چیز ندارند! صرفا بوده‌اند، هستند و خواهند بود! اگر از دوک ویسلتون بگذریم از این یکی واقعا نمی‌توان گذشت. این مشکل برای اولاف هم صدق می‌کند! قبول که اولاف بامزه است، جوک می‌گوید و مارا می‌خنداند، ولی واقعا هدفی جز این ندارد؟ این حقیقتا مسخره است. نکته دیگر اولاف این‌ است که از کی تا حالا السا یاد گرفته کارکترهای برفی زنده بسازد؟! آیا چون حد محدودیت قدرت السا معلوم نیست سازندگان هر کاری بخواهند می‌توانند بکنند؟!

در کل پس از تماشای کارتون به این نتیجه رسیدم که فروزن به درد کسانی نمی‌خورد که می‌خواهند انیمشنی عمیق، پرمعنا و ظریف تماشا کنند که برای مشاهده کارتون حسابی، عناوین زیادی پیدا می‌شوند؛ از جمله آثار استودیو جیبلی مانند باد بر می‌خیزد (the Wind Rises) یا قبرستان کرم‌های شب تاب (the Grave of the Fireflies) یا انیمشن‌های غربی مانند آهنگ دریا (Song of the Sea) که البته پس از فروزن عرضه شد یا همین ارنست و سلستین (Ernest and Celestine) که در کنار فروزن نامزد اسکار شده بود و به راستی انیمیشن دلنشینی بود.

۱۱

از روی ظاهرشان قضاوت نکنید! هر دوی این انیمیشن‌ها به شدت جذابند!

به هر حال امسال دوباره چشم‌مان به جمال یکی دیگر از پرنسس‌های دیزنی، موانا(Moana)، روشن می‌شود و باید ببینیم تا دوباره دیزنی چه آشی برایمان پخته. البته باید بگویم برعکس درهم پیچیده (Tangled) که در آن زمان ذهنیتم را نسبت به انیمیشن پرنسسی بعدی دیزنی مثبت کرد، فروزن باعث شده تا کاملا با نگاهی محتاطانه به سراغ موانا بروم، مبادا بار دیگر فریب تردستی‌های دروغین کمپانی والت دیزنی را بخورم.

برچسب‌ها: ، ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • DeadPool says:

    مقاله عالی بود….{اگر فروزن جزو کارتون‌های فاجعه بار زندگیتان هست با خواندن ادامه مطلب می‌فهمید که بی‌جهت برخلاف جریان آب شنا نمی‌کردید..}خوب شد فهمیدم

  • Bane says:

    به عنوان اولین مقاله تون واقعا عالی بود
    این انیمیشن frozen اصلا لایق این همه تحویل گرفتن نبود حالا چه برسه به گرفتن جایزه اسکار !!!!
    ولی میگم نباید این انیمیشن های زشت و بی روحه غربی رو با انیمه های شاهکار ژاپنی مقایسه کنید
    راستی اگه میشه راجب به انیمه های ژاپنی چه سینمایی چه سریالی هم مقاله بدید واقعا ممنون میشم
    چون آخه بیشتر سایتها فیلم چنین مقاله های قرار نمیدن

    • empty says:

      آره راست میگه… در مورد انیمه مقاله بزارین
      دیگه از این اخبار supergirl که بهتره

    • علی says:

      لا .داداش جان هرکی یه سلیقه داره ولی سلیقه بعضی ها مثل شما با چیز های که نه ولی چیزی که عالییه مشکل داره درک میکنی

    • سوین says:

      این چه حرفی هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      Bane سما فرض کنید یک انمیشن درست کردید و اینام رو به انمیشنتون زدن بازم خوشتون می یومد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • Sleepyman says:

    اسکاری که حق میازاکی بود رو در کمال ناباوری به این اثر پوچ دادند …

    • علی says:

      که حقش بود پوچ نبود اینقد معنا داش کع بعضیا نمیدونن

      • ابوالفضل جامه بزرگ says:

        خودتو ناراحت نکن آدم دیوونه خیلی پیدا میشه اصلا خودتو ناراحت نکن میدونی همبن رونالدو چقدر از این جور آدمای بی ارزش کامنت منفی داره

  • Hanna says:

    من وحشتناک انیمه بازم و فروزن رو هم نتونستم تا آخر تحمل کنم و هنوز هم از اینکه آخر فیلم رو ندیدم پشیمان نیستم، ولى بعضى از ایرادها به فیلم کمى تا قسمتى بى منطق هست. البته قلم شما بسیار شیرین هست اما بهضى ایرادها مثل ترول ها یا قدرت السا واقعاً وارد نیستن. زمانى که ما با قصه پریان برخورد مى کنیم (حتى فیلمى مثل هانا (ادگار رایت) که واضحاً قصه پریان مى گه) انتظار روابط علت و معلولى داشتن با ذات قصه گویى متناسب نیست. در واقع قصه پریان عملاً از دل اتفاقات بى منطق بیرون مى یاد وگرنه همه مى دونیم که گرگ وقتى مادربزرگ شنل قرمزى رو. خورد، نمى تونسته قورتش بده یا اتفاقاتى که براى سیندرلا و کفش شیشه اى اش میافته با هیچ منطقى سازکار نیست.
    در هر حال با اینکه فروزن فیلم خوبى نیست موافقم اما همراه با احترام، فکر مى کنم استدلاهاتون گاهى اوقات نیاز به بازنگرى داره.

    • میکاییل مایلی says:

      این درسته که رویدادهای درون یک اثر الزاما نباید از منطق ما تبعیت کنند ولی انتظار میره از منطق درون خود دنیای اثر که باید حداقل اندکی از اون برای مخاطب روشن بشه تبعیت کنند. یه مثال خیلی خوب که برای این موضوع وجود داره داستان‌های رستم در شاهنامه هست. قدرت بدنی و روحی رستم در دنیای ما غیر منطقیه ولی کاملا از منطق موجود درون شاهنامه که فردوسی خلق کرده و تا حد لازم هم توضیحش رو داده پیروی می‌کنه. حتی تمام تشخیص‌ها هم که در ادبیات و دیگر هنرها استفاده میشه در همین دسته قرار می‌گیره و همه اونها از یک حدی که یا منطقیه یا توضیحی برای اون وجود داره تبعیت می‌کنند. صد البته انتظار نمیره که دنیای خلق شده توسط ما انسان‌ها که برای لذت بردن خودمون و غرق شدن درخیالاتمون خلق شده از تمام قوانین و منطق دنیای واقعی تبعیت بکنه که اگر اینطور باشه به احتمال زیاد بسیار حوصله سر بر میشه ولی خوب یکمی هم باید برای عقلمون قابل قبول باشه. برای مثال همین قدرت جادویی السا، صد البته انتظار نمیره تمام اصول و قوانین فیزیک مثل اصل بقای ماده و انرژی رو رعایت کنه اما اینکه یکهو السا بیاد و یه قصر به اون بزرگی رو با چهارتا حرکت پا و دست با اون جزییات عجیب و غریب توی هوا بسازه؛ خوب این بدون دونستن قدرت و شرایط جادوی السا به نظرم صرفا ابزاریه که کارگردانان هر جا دلشون میخواد استفاده میکنن تا داستانشون رو پیش ببرن بدون اینکه حتی زحمت توضیح دادنشون رو به ما بدن. شخصا فکر می‌کنم پدیده‌هایی مثل این یا باید برای ما قابل قبول باشه ( مثل همینتوانایی‌های رستم که ذکر شد) یا اینکه خالق اون قدرت یه توضیحی راجبش به ما بده که برامون قانع کننده و منطقی باشه.
      در هر صورت این اختلاف نظرات هست و چون انسان‌ها فرق میکنن قطعا منطقی هم که به نظرشون درست میرسه فرق میکنه و همین باعث جذابیت گفتگوها در جامعه انسانی میشه.

      • Hanna says:

        منطق درونى داستان با منطق درون زندگى متفاوته. فرضاً ما مى دونیم نور قابل شکستن هست. در حالیکه ردر جنگ ستارگان شمشیرهاى نورى از توى هم رد نمى شن. این منطق واقعیت رو زیر سئوال مى بره اما ما این رو در منطق درونى جنگ سارگان مى پذیریم. حالا اگر دوتا شمشیر به هم قفل مشن، منطق درونى داستان هم به هم مى ریزه. در عین حال کارکردان و نویسنده هم این لزوم رو احساس نمى کنن که به ما توضیح بدن چطورى این شمشیر ساخته شده یا از کجا اومده (هرچند بعزتر کمیک ها یه توضیحى دادن که بازهم در راستاى منطق درونى قصه بود).
        حالا، توى فیلمى مثل فروزن هم با همین مسئله روبرو هستیم. این که چطور اتفاقت مى تونن رخ بدن وابسته به منطق درونى داستان هست و ما هم نیازى به دانستن منشا ترول ها یا دلیل قدرت السا نداریم (مثل لوک که دلیلى نمى خواهیم چرا نیرو درش هست و در هان سولو نیست). در مورد فروزن هم دلایل بدى فیلم زیاد هستن که شما به اکثرش اشاره کردید، واى این یکى ایراد از نظر من وارد نیست. اضافه کنیم که السا به خاطر حالت هم جن.س کرایانه اش هم از طرف کلیشا جزو محصولات غیر قابل مصرف براى خانواده هاى مسیحى معرفى شد که دستکم براى دیزنى محافظه کار بد نبود. ولى خوب فیلم واقعاً تحملش سخته. من که ترجیح دادم اواخر فیلم رو توى سالن یه چیزى بخورم و منتظر دوستانم بمونم تا اون همه داستان خسته کننده یا سخیف رو تحمل کنم?

  • empty says:

    فروزن اصلاً نتونست منو متقاعد کنه که برم ببینمش
    تنها چیزی که ازش دیدم یه کلیپ خنده دار بود که b.itch تو اینستا گذاشته بود، تا یه هفته یادم میومد میخندیدم =))

  • Abyss says:

    با تشکر از نویسنده به خاطر مقاله.
    با این که خودم در دفعه اول دیدن فیلم،یکی از منتقدانش بودم (و هنوز هم تا حدودی هستم).اما با اطمینان میگم این مقاله چندان قوی نیست.ترول ها از موجودات جادویی جنگل اند.و زمانی که شاه و ملکه،انا را پیش ترول ها می برند،کریستوف هم به دنبالشون میره.و یکی از ترول ها می بیندشون و تصمیم به بزرگ کردنشون می گیره.
    هیچ رابطه خاصی (نه مثل سایر پرنسس های دیزنی) بین انا و کریستوف شکل نمی گیره.اونا صرفا دو تا همراه اند که در غالب طنز با هم همکاری می کنند.
    هانس هم به شخصه باورم نمی شد که واقعا تغییر شخصیت بده.
    و شما انتظار بک استوری دارید.در حالی که این صرفا یه fairy tale هست.و توی fairy tale کسی دنبال بک استوری نیست.و الا از سفید برفی هم میشه اینجدر ایراد ها را گرفت!
    فروزن خیلی ایراد داشت.اما در کل یه فیلم خوب و متفاوت از دیزنی بود از نظر من.
    موفق باشید.

  • EDWiN says:

    فقط نظر بنده رو به عنوان انتقاد بپذرید.
    قسمت سینما گیمفا بخش عالی است که راه افتاده و خیلی خوبه که به نقد فیلم ها میپردازه ولی خیلی از نقد هاشم من قبول ندارم مثل نقد این کارتون. هداف اصلی انیمیشن سرگرم ساختن بچه ها هست نه اینکه شما بفرض با سن ۲۰ سالگی یا ۲۵ سالگی بیای این انیمیشن رو زیر ذره بین قرار بدی و ازش بد بگی. کلا با موضوع پستتونم مخالفم که نوشتید ” چرا Frozen مزخ.رف‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید! ” قشنگ امدید توهین کردید به این انمیشن. امدید با دید بزرگ سالانه به نقد این انیمیشن پرداختید و فراموش کردید هدف اصلی انیمیشن چیه.
    انیمیشن برای سرگرم کردن بچه ها هست همانطور که بالا اشاره کردم و اینکه چیزی ازش یاد بگیرن. مثلا تو این انیمیشن واضح به بچه منتقل میکنه که هیچوقت زود و عجولانه تصمیم نگیره. یک بچه موقع یک انیمیشن میبینه باید درکش کنه و همینطور سرگرم کنه و خنده ای به لباش بیاره نه اینکه وارد بحث شخصیت پردازی اینجور چیزا بشه.
    اگر قراره شرکتی انیمیشنی بسازه که هدف اصلبیش سرگرم کردن بچه ها و بزرگسالان باشه چون در کنار بزرگسالان گروه سنی کمتر از ۱۲ سال هم وجود داره باید درک بچه های حتی ۶ یا ۷ ساله هم در نظر داشته باشه.
    بهتره قبل از اینکه فیلم یا انیمیشنی رو زیر ذره بین قرار بدید قبلش توجه کنید که هدف از فیلم با انیمیشن چیه؟ همیشه این سوال و جوابش باید در ذهنتون هنگام نقد یک فیلم یا انیمیشن باشه.
    مثلا گفتید قدرت السا از کجا امد. جوابی برای این سوالتون تو نقدرتون بیان نکردید و لازم هم نیست کسی بدنبال جوابش باشه چون همونطور که اشاره کردم هدف سرگرم ساختن و یاد دادن چیزی مناسب به مخاطب هست اما بزارید یک حرفی بزنم. نمیخوام بحث رو کش بدم و فلسفی و پیچیده کنم اما تو دهه ی صدم فضا ( واحدی که برای عمر فضا اندازه میگیرن. هر دهه دو برار دهه ی قبل خودش هست) تو دهه ی دهم فضا تقریبا وسط عصر تاریکی هستیم. یعنی همه چیز تو فضا نابود شده و هیچ چیزی وجود نداره. تاریکی مطلق.
    همه ی دانش ها غیر ممکن میدونن وجود هر پدیده و یا اتفاقی رو اما تو فزیک کوانتونیوم یک قانون داریم که باعث میشه همه چیز رو احتمالی براش در نظر بگیره. یعنی حتی تو عصر تاریکی هم همیشه ادامه پیدا نمیکنه و ممکنه اتفاقاتی بیوفته. این رو گفتم چون اگر داخل دنیای frozen بودید و یا دنیای تخیلی هیچ چیز غیر ممکن نمیتونه باشه.
    شاید چیزایی اتفاق بیوفته که براش دلیلی نیست.
    خیلی بد بعضی چیزارو میکونین که اصلا نظری نمیدم دربارش اما بنظرم دارید زیاده روی میکنید.
    ولی باز مرسی بابت زحماتتون

    • man1523 says:

      سلام . دوست عزیز نظرت کاملا محترم . با بخش هایی از حرف هاتون موافقم ولی دو چیز : اصلا قبول ندارم که میگین انیمیشن برای بچه هاست . انیمیشن همون نوعی فیلم سینمایی هست که فقط فرقش با فیلم سینمایی تصویری هست که شما میبینی بنابراین چون بازیگر هاش واقعی نیست شما نمی تونی اون رو مختص کودکان بدونی و هر انیمیشنی هم باید مثل فیلم سینمایی نقد بشه . نمیشه که هر کی بیاد یه انیمیشن بی اساس بسازه ولی چون به بچه ها درس هایی از زندگی! میده پس انیمیشن خوبی هست . دوم این که :درسته که میگین دلیل به وجود اومدن قدرت السا و این جور چیز ها (همون طور که تو خیلی از فیلم ها زیاد اهمیت نداره ) این جا هم خیلی مهم نیست ولی وقتی که (همونطور که آقای نویسنده گفته) آنا بعد از سال ها که تا بحال با هیچ مرد جوونی مکالمه نداشته یه دفعه چنین برخوردی (م.اچ و از این داستان ها) باهاش میکنه خوب اصلا عقلانی نیست . کی بوده که بهش این چیز ها رو یاد بده ؟

    • yalda says:

      کاملا باهاتون موافقم

  • DemonSnake says:

    با اینکه FROZENواسه بچه هاست واز دید بچه ها فوق العاده لذت بخشه موافقم.اما با این حرف که انیمیشن ها واسه بچه هان کاملا مخالفم اگه این جوری بود امثال Southparkو FUTURAMAو The simpsons و FamilyGuy ساخته نمیشدن. البته اینو هم قبول دارم wind rises باید اسکارو میبرد و دروغ چرا به نظرم اکادمی یکم جانبدارانه انتخاب کرد.و درکل frozen در قیاس با انیمیشن هایی که قبلا اسکار بردن و نامزد های اسکار۸۶و حتی Tangled فیلم ضعیفی بود. تازه از شاهکارایی مثل انیمیشن های دوران اوج pixarعلی الخصوص toy story 3 وwall-E و جیبلی و wreck it ralph و insideout تو دوران افت pixar حرف نزنم بهتره . در واقع من انیمیشن رو از دو دیدگاه دیدم یه بار از دیدگاه یه کودک با برادرم کوچکم و یه بارم از دیدگاه یه ادم ریزبین تو سن خودم (۲۰) و باید بگم از دیدگاه کودک یه فیلم خوب نه در حد tangled و از دیدگاه یه مخاطب ریزبین این فیلم بد جوری مقابل مثلا Wall-E که مخصوصا ۴۵دقیقه اولش ادمو میخکوب میکنه و بسیار اثر فلسفی ایه کم میاره.ببخشید سرتونو درد اوردم با تشکر از خوندن کامنتم.

  • یاشار says:

    درود،
    رویکرد نوشته خیلی خوبه و اینکه این جنس نوشته‌ها رو بیشتر ببینیم جای تشویق داره اما فقط و فقط رویکردش قابل تحسین هست. ادله و استدلال‌های شما تا حد زیادی تحت تاثیر ضد دیزنی بودن هست تا ضد اثر بودن. یعنی شما پیش از اینکه اثر رو نقد کنی، دیزنی رو پیشاپیش تو ذهنت نقد و قضاوت کردی که ابدا عیبی نداره اما طرفی از نقد اثر بسته نمیشه. علاقه شما به انیمه و ضد انیمیشن‌های سبک غربی بودن تا حد زیادی در نوشته‌هاتون مشهوده.
    اما مشکلی که به نظرم نوشته شما داره اینه که اثر رو با خط کشِ میلیمتری نقد کردید. این انیمیشن در درجه‌ی اول برای کودکان و سنین بسیار جوان ساخته شده و در مرحله‌ی اول، اگر قرار باشه نقد شه باید دید از پس این موضوع برمیاد یا خیر. سپس در مرحله‌ی بعدی، اگر اثر ادعا داره که مخاطبِ بزرگسال رو هم پوشش داده (که به نظرم اینجا نداره)، اونوقت باید دید که از پس این ادعا برمیاد یا نه.من این انیمیشن رو ندیدم ولی ایرادهای فرمیکِ روایتِ قصه که گرفتید بیشتر برای آثار جدی و ملودارم هست نه این جنس آثار که مخاطبِ عامش، سنین پایین هستند.به قول بعضی دوستان اینجا ما با یک “قصه و پری”گون طرفیم.
    در کل خسته نباشید بابت متن

  • mahdi says:

    سلام من نمی دانم چرا باید انیمیشن خوبی و اثر هنری مثل frozen را به دلیل عقده های شخصی از دیزنی بکوبی در هر حال منتقدتن که تبلیقات برایشان م مهم نیست پس امتیاز imdb این وسط چیکار میکنه اگه اینطوره باید امتیاز پایین ۱ باشه و همین جور به گرافیک فیلم توجه نکردی یکی از زیباترین انیمیشن ها
    در این فیلم بکار بره شده حالا ما به محتوا کار داریم البته انیمیشن های امروزی بدون گرافیک بالا ارزش ندارد حتی برای منتقدان و اگر انشالله
    جواب دادی راجع به گرافیک حرف نزن و مسئله دیگر اینکه مطالب سایتتون باهم تناقض داره و در مطالب دیگر که نوشتید به جایی کهfrozen
    را کوبید از آن طرف داری کرده اید شاید نویسنده ها باهم تفاوت دارند ولی باید عقده دلی خودت رو درون سایت ضد دیزنی ( به خاطر اینکه هیچ سایتی رو پیدا نمیکنی که ضد دیزنی حرف بزنه الا شما و سایت های ضد دیزنی) ومسئله این است که که نقد شما خیلی تند و غیر ادبیاتی و به دور از افکار نقادانه است واژهی”مزخرف”(گل طلا اندود شده) شاید ناسزای ادبی باشد ولی در عرف بسیار زشت و نباید توسط منتقد فیلم استفاه شود یک خورده از بحث فاصله گرفتیم
    ومن هم قصد توهین ندارم وممکن است منتقد خوبی باشی ولی نقد به جایی نبود و چیزی که آزارم میده اینه که شما نقد میکنید کارکتر ها خود به خود وجود آمده اندوریشه ندارند واینکه قدرت الساه نفرین است واقعا باید دلیل علمی داشته باشد؟ ژانر این انیمیشن خیال انگیز است و نباید ثابت شود و جای گسترش دارد

  • mahdi says:

    خیلی خب محل تایپ یکم مشکل دارد یکم به فکر نظر دهنده ها باشید و همین طور که گفتم جای گسترش دارد و احتمال (من اخبار را نخوانده ام) وجود انیمیشن
    ترول های frozen وجود داره واینکه السا باتولد نیرو گرفته نه با نفرین و شما باید بدانید نیروی السا نماد قدرت ومقام است زباست ولی خطرناک است وباید کنترل شود و خیلی سعی میکنید که دلایلی بیاورید که یخ زده را متهم کنید اگر یک نفر تردست باشد منظورم شما نیستید هر فیلمی جلوی دستش باشد یا هر رسانه ای آن را طوری میکوبد که اگر جهانی شود همه از آنمتنفر میشوند شاید من جواب اتهاماتتون رو(اگر تند حرف میزنم ببخشید) رو بعدا بدم بازم خیلی جواب دارم اما الآن وقت ندارم تنها چیزی که از frozenخوشم نمی یاد البته احتمالی هم است اینیکه در نسخه دوم این انیمیشن ضمضمه های از همجنس بازی السا به گوش میرسه اگر حقیقت داشته باشه از frozen 2 متنفر می شوم اما چیزی از ارزش های سخه یکش کم نمی شود ومن از طرفدار های نسخه یک خواهم ماند ترو خدا نظرمو بخوانید درسته پست یکم قدیمیه ولی بخوانید با این حال من فکر میکنم frozen(1 یکی از بهترین انیمیشن هایی است که دیده ام و دخترانه هم نیست و برای سن خاصی هم طراحی نشده پرمحتوا و عمیقالبته نگید تو انیمیشن های عمیق راندیده ای من شهر اشباح را دیده ام وfrozen راپسندیدم ممنونکه نظرم را خواندیدمهدس رستمی
    ارادتمند مهدی

  • jamal says:

    با سلام، آقا چرا اینقدر بد حمله میکنید چیزی که من حس میکنم انرژی خوبیه که این انیمیشن به پسر ۵ سالم میده، چرا باید یه تراژدی مثل آرامگاه کرمهای شب تاب ژاپنی که مورد تایید شماست رو به اسم انیمیشن که در آخرش دختر ۵ ساله میمیره که حتی منم دپرس میکنه به خورد پسر ۵ سالم بدم و از خاطره سازی با انیمیشن های زیبا جلوگیری کنم بچه که اینهمه فلسفه بافی لازم نداره و کلا انیمیشن برای بچه ها ساخته میشه ضمنا بچه ها که نباید غصه خوردن یاد بگیرند هر جیزی به موقعش خوبه لطفا شجاعت داشته باشید ونظر بنده رو منتشر کنید و اینقدر عینک بدبینی به چشم نزنید

  • mansoor says:

    بر خلاف ان چیزی که ذکر کردید اتفاقا این انمیشن داستانش خوب تموم شده گرافیکش خوبه و موزیک و حتی لوگوی اول فیلم بسیار جذاب ایجاد شده است به نظر من پویانمایی بسیار عالی بود به نظر من با این دیدگاهی که شما به این انمیشن نگاه کردید هیچ موضوع و حادقه واتفاق و…. در این دنیا معنی دار به نظر نمی رسد

  • S says:

    سلام
    من تمامی این انیمیشن ها که توی مقالتون گفتید و مخصوصا این دوتای آخر(آهنگ دریا و قبرستان کرم های شب تاب رو که چندین بار دیدم) دیدم و به نظرم اصلا جالب نبودند.
    و به نظر من این دلایلی که اوردین اصلا خوب و جالب و قابل پسند نیست;من فروزن رو دوست داشتم و فقط میخواستم ببینم نظر بقیه چیه و با این که این مقاله رو خوندم هنوز هم فروزن رو دوست دارم(حتی بیشتر از قبل).
    درسته ایراد های کمی داره برای مثال شخصیت آنا که بهش اشاره هم کردین.
    ولی دلایل دیگه زیاد منطقی نیست.
    مثلا: گفتید که السا قدرت زنده کردن داره,خوب این یه انیمیشنه و انیمیشن میتونه خیلی خیالی باشه پس چیز عجیبی نیست که قدرت های السا حد و مرز نداشته باشه.
    و بعدی این که درمورد اون قول های سنگی گفتید(ترول ها):۱_اونا از کریستوف نگه داری میکنن چون کریستوف خانواده ای نداره. ۲_(گذشته ترول ها و این که از کجا اومدن)مگه توی باید همه چیز رو داخل فیلم توضیح داد؟ این هم احتمالا مثل گذشته ی پدر و مادر السا و آنا یه رازه که در قسمت های بدی مشخص میشه.
    و نکته بعدی این که السا از همه میترسه چون نگرانه که به کسی ناخواسته آسیب بزنه
    و در کل به نظر من این فیلم خیلی جذابه
    من اول با این که این فیلم رو ندیده بودم ازش بدم میومد و اصلا دوست نداشتم ببینم ولی بعدا گفتم برم ببینم چیه و خیلی جالب و زیبا بود(اصلا هم تبلیغات دیزنی رو ندیده)
    و به نظر من دلایل شما زیاد مهم و قابل توجه نبود(به جز چند نکته)
    و البته این هم هست که هر انسانی نظری داره;ولی به نظر من که این فیلم عالی بود.

    • م says:

      ببین دوس عزیز چون تو دوست نداشتی دلیل بر اورریتد بودن نیست .
      آرامگاه کرم های شبتاب از متاکریتیک ۹۸ گرفته از imdb 8/4 لازم نیست نظر خودت رو بسط بدی .

      منم قبول دارم که فروزن در این حد که ایشون گفتن بد نیست ، اما واقعا از بهترین ها نیست و از اون بهتر زیاد داریم .

    • ممد says:

      ببین عزیزم مشکلی در مورد تخیل وجود نداره ، اما یه چیزی هست به اسم منطق ساختاری . باید حتی توی داستان های خیالی هم یک منطق ساختاری وجود داشته باشه ، این منطق توی فروزن وجود نداشت .

      برات یه مثال میزنم .
      چی باعث میشه که صحنه های اکشن فیلم های هندی به نظر مضحک بیاد ؟ خوب معلومه ، نبود منطق ساختاری در اون . اصلا با عقل جور در نمیاد که یه انسان عادی یه ماشین رو اون طوری بلند کنه ، مشتش دیوار رو خورد کنه. همین باعث شده که فیلم های هندی به خالی بند بودن معروف بشن .

      ولی مثلا توی مرد عنکبوتی ما میدونیم دلیل داره که یه نفر اینقدر زور و قدرت داره ، بنابراین برای ما مضحک و خنده دار نیست.

      دوستانی که میگن انیمیشن برای کودکانه :
      باید بدونید که امروزه طرفدار های انیمیشن ها بیشتر قشر بزرگسال رو شامل میشن (با انیمه ها کار ندارم اونا که از همون اول هم طرفدار بزرگسال داشتن ، بحث من سر انیمیشن هاست)
      سازنده ها هم با علم به این قضیه سعی میکنن انیمیشن رو طوری بسازن که همه قشر سنی ای از دیدنش لذت ببره . بنابراین ما میتونیم از یه انیمیشن انتظار بالا داشته باشیم.
      الان برو شاهکاری مثل درون و بیرون رو ببین …..

  • mahanebrahimi says:

    سلام
    شما ها چیزی از انیمیشن سرتون نمیشه نیایید الکی مقاله بنویسید.فروزن انیمیشن عالی هست و برای آدم های سطح پایینی مثل شما انیمیشین مزخرفی به حساب میاد چون چیزی از انیمیشین سرتون نمیشه.

  • mahanebrahimi says:

    شما ها میایید از روی علایق شخصی خودتون مقاله مینویسید و مردم رو گمراه میکنید.

  • Pari says:

    من که کاملااااااااا مخالفم . من خودم یکی از طرفدارای فروزن هستم و هر ۳ فصل را دیده ام و خیلییییییی لذت برده ام و عاششققق این فیلم هستم. به نظر من الکی مقاله های بیخود درست نکید و چرت و پرت ننویسید داخلش . اگه راست میگید و خیلی از چیزا سرتون میشه ، خودتون برید یه فیلم بهتر بسازید و به فیلمای بقیه هم گیر ندید. اگه فیلم قشنگی نبود الکی به اسکار نمیرفت . کسایی که از این چیزا حالیشون میشده ازش خوششون اومده و تا الان خیلی دخترای کمی هستند که فروزن رو دوست نداشته باشن و اگه کسی هم باشه که دوست نداشته باشه، نظر هاش راجبش چرت و پرته چون از هر لحاظ فروزن محشره. همه ی صحبت هایی هم که راجب اشکالاتش نوشته بودی غلط بود. اینا همه حرفات توی مقاله ات نشون میده که اصلا فیلم رو درست و حسابی و با دقت ندیدی و الکی فقط نظر میدی چون توی فیلم جواب همه سوالات بود.😒😒😒😒😒😒😒😒😒😒😒😒😒😒😒

  • محمد سعید پذیرنده says:

    فروزن ۲ بهترین انیمیشنی بوده که در سالهای اخیر من دیدم و اصلا هم برام اهمیتی نداره شما نقدش کنید. واژه مزخرف هم فقط مناسب تولیدات صدا و سیمای ایرانه نه تولیدات دیزنی و پیکسار و دریم ورکس

  • من says:

    خب قبول کنید این یه داستانه
    نه واقعیت
    کلا دیزنی برا شهر پریونه
    ای کاش شما هم دیدگاهتون رو عوض کنید🙃

  • مهسا says:

    شما نوشتی ( واقعا برای شما سوال نشده که قدرت السا از کجا آمده؟! آیا یک طلسم است؟ یا یک ژن جهش یافته؟…..)
    عزیزم انمیشن یخ زده۲(فروزن) رو که نگاه کنی السا و انا میفهمن قبلا مادرشو یبار جون پدرشون رو نجات داده و خدایان سرزمین مادرش … این قدرت رو به السا دادن که اون خدای پنجم باشه و قدرتش هم برف و یخ باشه…

  • عاشق فروزن says:

    بابا تو کل دنیا هیچ سایت دیگه ای نیست ک مثل شما مخالف دیزنی باشه کل دنیا میگن عالیه این انیمیشن تو میگی آشغاله من خودم جز طرفداران دوآتیشه دیزنی و مخصوصا سری فروزن هستم ک جز بهترین فیلمایی بود ک دیدم و البته یکی از لایق ترین فیلم ها برای دریافت جایزه اسکار بود

  • شقایق افتخاری says:

    انگار کارتون رو برای شما ساختن میدونید اگه کارتون مثل خواسته های شما بود واقعا اون کارتون میشد😒😒😒😒😒😒پس برا چی اون آدم رو کارگردان کردن خب خواسته از آخیش استفاده کنه الکی ایراد نگیرید کارتون فقط و فقط برای شما ساخته نشده برا بچه های کوچیکه شما بزرگید از وقت کارتونتون گذشته 😒😒😒😒😒😒😒😒😒😒😒

  • Amir sayban says:

    یعنی چرتو پرت ترین متنی که توی زندگیم دیدم این بود😒

  • امیر says:

    👎👎👎👎👎😒😒😒😒😒 مخالفم

  • امیرعباس عسکری زاده says:

    سلام.واقعا از شما ممنونم که این مقاله ی عالی رو نوشتید. من مدت هاست که میخوام به بقیه و از جمله اطرافیان خودم در مورد اینجور انیمیشن های دیزنی و پرنسس های مزخرفشون هشدار بدم اما کار از کار گذشته و خیلی ها اینجور مزخرفات رو دوست دارن و عاشق اون ها هستند.
    من اون دو انیمیشنی رو که معرفی کردید رو هم دیدم، بسیار زیبا بودن.

    • نمیگم says:

      تو واقعا فکر کردی میتونی نظرت رو به طرفدارای دیزنی تحمیل کنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ متاسفم برات. دیزنی به کمک پرنسس هاش تونست به اینجا برسه. اگه مزخرفه کسی مجبورت نکرده که ببینی. من تمام این انیمه های ژاپنی رو دیدم ولی هیچکدومشون رو به اندازه فروزن دوست نداشتم، فردا حتما قیامت میشه و خیلی از کسایی که طرفدار دیزنی هستن میان خدمتت میرسن. راضی شدی؟ اول خوب فکر کن بعد بیا به علایق ما توهین کن.

  • ویلیام says:

    چقدر چرند نوشتی چقدر مضخرف استدلال کردی چقدر بی منطق نتیجه گیری کردی

  • ........ says:

    اگر فروزن دو رو ببینی از همه این حرفات دست می کشی

  • .. says:

    در مورد اینکه شخصیت ها ثبات شخصی نداشتند قبول . ولی اگه قسمت دوم این سینمایی رو بببیند بقیه نظریات شما پوچ و بیهودست

  • اولین و اخرین ملکه آنا says:

    قبل از اینکه این چرت و پرتا رو بنویسی منتظر میموندی فروزن ۲ بیاد . چون تقریبا خیلی چیزا روشن شده . و راجع اینکه شخصیت انا چون شخصیتی هس که همه رو دوست داره و سنش هم پایینه زود عاشق هانس شد و راجع به کریستوف هم بگم ، چون انا و کریستوف مدت تقریبا زیادی رو باهم بودن و انا شناخت کامل از کریستوف پیدا کرده بود ، عاشقش شد . ترول ها هم فقط میخواستن برای کریستف زن پیدا کنن وگرنه نمیخواستن حال آنا خراب شه . احتمالا در قسمت های بعد از دلیل وجود ترول ها و خیلی چیزای گذشته با خبر شیم . ( که میشیم )

  • ستاره says:

    من شدیدا با این مقاله مخالفم اولن که فروزن دو ساخته شد و فهمیدیم قدرت السا از رودخونه آتاهالن میاد دومن السا و آنا خواهرن و در آخر باید با هم دوست بشن و اصلا هم مثل فیلم دیگه ای نیست
    سومن این انیمیشن فقط برای سرگرمی نیست وقتی یه بچه ی گوچیک این فیلم رو میبینه یاد میگیره که تلاش کنه تا به هدفاش برسه و همچنین اگر خواهر یا برادر داره باهاش مثل یه دوست خوب رفتار کنه
    چهارمن این انیمیشن فقط برای بچه ها نیست مامان من که چهل سالشه از این فیام خوشش اومد حالا میگید ففط برای بچه هاست
    من نظرمو گفتم هر کس که با من موافقه کار درستی داره میکنه هر کی هم که نه من به نظرش احترام میزارم اما دلیل نمیشع که حقیقت رو پنهان نگه داریم.😑😑😑

  • ناشناس says:

    خیلی بیخود بود
    من که خودم به شخصه مخالف تک‌تک نظر ها بودم
    بقیه را نمی دونم
    من این انیمیشن را زیاد دوست ندارم ولی باز هم برای خودش چیز خوبیه
    بعد هم که میاد با بقیه انیمیشن ها مقایسه اش می کنه ، همین السا و آنا از همشون بهتر بود
    من اونا را تا حالا ندیدم
    برای این میگم که انیمیشن السا و آنا از نظر کیفیت شاهه در برابر بقیه انیمیشنا
    خیلی کیفیت انیمیشنش خوبه
    حالا من فقط از این نظر میگم چون تا حالا اسم اون انیمیشن را هم نشنیده بودم
    حالا اینا را ولش کنیم
    تو اونجا ها که داره داستان فیلم رو انتقاد می کنه ، خب باباجان این فقط انیمیشنه
    در انیمیشن هم هرچیزی ممکنه
    نمی دونین برا همین داستانش چقدر طول کشیده که فیلمنامشا بنویسن
    خودتون برین انیمیشن درست کنین ببینم چی میشه
    که حالا اینا را میگین
    انیمیشن شما را که دیدیم ، کیف می کنیم😒

  • کریستن says:

    واقعا خیلی تند راجع به این انیمیشن حرف زدین.واقعا نمیفهمم،برام عجیبه،شما دیگه هرچی از دهنتون در اومد و نیومد رو گفتین!
    بهتره احترامی هم برای طرفداران این انیمیشن قائل باشید
    اینکه میگین چرا السا قدرت جادویی داره رو میتونید توی فروزن ۲ ببینید تا بفهمین.
    این داستان هیچ ربطی به ملکه ی برفی نداره!
    توی ملکه برفی،ملکه خبیث بود و دیگران رو مورد آزار و اذیت قرار میداد اما توی فروزن،السا قصد صدمه زدن به هیچکسو نداشت.قبل از انتقادات به این تندی و توهین آمیز کمی هم فکر کنید بد نیست.
    این انیمیشن طرفداران زیادی داره.
    شما اگه از این انیمیشن بدتون میاد،لطفا با احترام مقاله بنویسید نه این از هرگونه توهینی استفاده کنید…..

  • الهه says:

    برادر من خود انیمیشن گفت این هدیه‌ی طبیعته به خاطر کار خوبی که مادرشون کرد چرا انقدر میپیچونید قضیه رو

  • yalda says:

    خداااااایی موقع نوشتن چقد حرصی بودی داداج !!!!
    جمع کن بینیم
    هیچ کدوم از دلایلت درست نبود
    البته همه ی کارتون هایی که پیشنهاد دادی واقعا عالین من همشونو دیدم ولی کارتون فروزن اونجوری هم نیست که میگی
    این فقط حرف توعه که داری از روی تنفر و حرثت میگی
    فقط اونجارو قبول دارم که میگی پیشینه شخصیت ها مشخص نیست
    ولی این یه کارتون احساسی عاشقانس و با اینکه انا خنگ بازی زیاد در میاره ولی در اخر خیلی خوب داستان رو جمع کردن

    و همه ی حرفات که میگی این شخصیت احمقه و همزمان عاشق دو نفر شده رو درست میگی ولی عزیزز اخر داستان درس خوبی به همه میده
    الکی چیز میز ننویس
    تازه ادمایی که فیلم فروزن رو تایید کردن مطمعنا از شما ادما خیلی تحصیلات و عقل بالاتری داشتن
    نظراتتون رو بزارین هر وقت عقلتون کامل شد مطرح کنید
    بچه قنداقیا

  • علی says:

    داداش گل اشتباه نکن انمشین فروزن یکی از بهترین هاست و درباره مشکل اول قدرت اون از کجا اومده چرا برای من هم سوال شد ورفتم دنبالش وفهمیدم که وقتی جک فراست خواهر خودش رو نجات میده وخواهرش بزرگ میشه با شاه ارندل ازدواج میکنه برای همین هم بچه اول اون به خاطر جک فراست قدرت یخی داره وقت کردی بگو یه پیج معرفیت کنم کلا روشنت کنه

  • علی says:

    تو اصلا به والت دیزنی نزدیک نشو سعی کن به علاقه های خودت فک کنی چیزاییی مثثثثللللللل دییییززززننننننننننییییییی برای تو سننننننگگگگککیییینه دادادادادش گل با احترام به تمام کسانی که در نوشتن این مقاله عمر خود را به فنا داده اند ممنون

  • علی says:

    تو توی مقاله گفتی انا هرکی رو میبینه عاشقش میشه ولی کلا دو نفر بودن که اونم انا بعد خیانت هانس فهمید که کی واقعا دوسش داره مقاله تو میدونی به چه درد میخوره هیچی فقط وقت خودت و بقیه رو پر میکنی

  • ELSA says:

    خب به درک من ۳ بار این مقاله رو خوندم هنوز متقاعد نشدم
    فروزن از سال ۲۰۱۳ اومده و هنوز محبوبیت اش رو از دست نداده اونوقت میخواد بعد ۸ سال محبوبیت اش رو بخاطر مقاله ی تو از دست بده
    و باید بگم ***( زپلشک )*** نخیر بخواطر مقاله مسخره ات محبوبیت اش رو از دست نمیده اگه فروزن لیاقت این اسکار ها رو نداشت اسکار هارو نمیگرفت و ۳ قسمت دیگه ازش ساخته نمیشد
    پسس

    کمتر توهین کنید

  • بهار says:

    تقریبا کاملا چرت و پرت

  • بهار says:

    بگم فروزن چرا اسکار گرفت چون….اولا رابطه دو خواهر رو به خوبی نشون میداد دوما گرافیک فروزن عالی بود سوما آهنگ لت آیت گو عالی بود چهارما حدود ۵۰ انیماتور روی قصر السا کار کردن که حدود ۹ ماه زمان برد و فروزن خیلی چیزا به ما یاد داد.فروزن خیلی بهتر از انیمیشن های کسل کننده ژاپنی هست

    • پریا says:

      در خوب بودن فروزن که شکی نیست. اما انیمه ها هم واقعا عالی ان. مخصوصا سریال هاشون. مثل اتک و کد گیاس. به نظر من همه شون خیلی خوبن.