نقد و بررسی انیمه One Punch Man

20 January 2019 - 22:00
one punch man wallpaper

One Punch Man انیمه‌ای به کارگردانی شینگو ناتسومه و نویسندگی توموهیرو سوزوکی است که در سال ۲۰۱۵ از شبکه TX پخش شد. این انیمه اقتباسی از مانگایی به همین اسم به نویسندگی گروه وان که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده، است که فصل دوم آن آوریل ۲۰۱۹ پخش خواهد شد.

شروع با مشتی قدرتمند

یک روز بسیار عادی و شهری آرام که یکباره توسط حمله‌ی یک هیولا به شهر، از بین می‌رود. آغاز جذاب داستان از همان ابتدا نشان دهنده قدرت این انیمه است، معرفی و نحوه ورود شخصیت اصلی به داستان بسیار زیبا انجام شده است. انیمه در ابتدا اصلا وقت خود را صرف موضوعات اضافی نمی‌کند و به سرعت سعی بر پیشروی داستان خود دارد، تنها هدف داستان در ابتدا معرفی کامل و بی‌نقص شخصیت اصلی خود سایتاما است که این معرفی به زیبایی انجام شده است. انیمه در قسمت‌های ابتدایی,تمام تمرکز خود را بر روی شخصیت اصلی خود گذاشته است و پیچش خاصی در داستان وجود ندارد اما با ورود شخصیت جنوس داستان جذابیت خود را آرام آرام به نمایش می گذارد.

قهرمانی متفاوت

یکی از برگ های برنده‌ی این انیمه شخصیت اصلی آن یعنی سایتاما است. سایتاما به عنوان یک قهرمان، شخصیت بسیار متفاوتی دارد و این موضوع از همان ابتدا در این انیمه کاملا مشخص است، سایتاما به دلیل آن که حوصله‌اش سر نرود به یک ابرقهرمان تبدیل شده است و شروع به از بین بردن هیولاها و نجات مردم کرده است، البته سایتاما به دلیل قدرت زیادش و از بین بردن دشمنانش با یک مشت بسیار ناراحت است. نکته بسیار جالب شخصیت سایتاما چهره‌ی بی‌تفاوت او در هنگام مبارزات است همچنین اهمیت ندادن او به قلدری کردن دشمن خود که این حرف‌ها برای او خسته کننده است، سایتاما آرزوی رویارویی با یک حریف بسیار قدرتمند در سطح خود را دارد و به قدری آرزوی این موضوع را دارد که شب‌ها خواب یک مبارزه نفس گیر و سخت را می‌بیند. سایتاما علاوه بر قدرت فیزیکی خود شخصیت بسیار عاقلی است و این موضوع را چندین بار در طول داستان می‌توان مشاهده کرد، داستان با استفاده از این تکنیک، شخصیت سایتاما را وارد پیچیدگی‌های جامعه می‌کند. بقیه قهرمانان داستان تنها به دنبال ارتقا سطح و تعریف و تمجید از مردم هستند اما سایتاما دقیقا برعکس این موضوع رفتار می‌کند، پایین بودن سطح سایتاما در سازمان قهرمانان باعث شده است که از جانب برخی از قهرمانان دچار تمسخر شود، موضوع جالب دیگر سرزنش شدن سایتاما توسط مردم است، که با اینکه او کار بزرگی انجام می‌دهد اما با قدرنشناسی مردم شهر روبرو می‌شود. به گفته خود سایتاما برای تبدیل شدن به قهرمان انسانیت و موهای خود را از دست داده است و زندگی را در قهرمانان ضعیف تر از خود مانند مرد دوچرخه سوار و جنوس می‌بیند که با اینکه احتمال مرگ آن‌ها در هر مبارزه وجود دارد باز هم بی‌درنگ به سمت دشمن خود حرکت می‌کنند.

one punch man wallpaper 2

دو شخصیت اصلی داستان

جنوس و قهرمانان

با ورود شخصیت جنوس دری جدید در بخش داستانی این انیمه باز می‌شود که از این در ،شخصیت‌های جدیدی بیرون می‌آیند و داستان غنی‌تری را بوجود می‌آورند. با اینکه شخصیت جنوس شاگرد سایتاما است اما در طول داستان دیده نمی‌شود که سایتاما نکته اصلی در مبارزات را به جنوس یاد دهد و بیشتر خود جنوس از حرف‌های سایتاما یادداشت برداری می‌کند و هدف او نزدیک شدن سطح مبارزات او به سایتاما است. همچنین شخصیت جنوس هدف از بین بردن سایبورگی که شهر او را نیز خراب کرد را دارد، اما داستان به جز اوایل این انیمه دیگر به این موضوع نمی‌پردازد. داستان شخصیت‌های جالبی را وارد داستان می‌کند، از شخصیت طوفان که بسیار شخصیت مغروری است (به نظر می‌رسد حضور شخصیت مونث مغرور در انیمه‌های اکشن دارد به یک کلیشه تبدیل می‌شود) تا ریش نقره‌ای که بسیار شخصیت متفکر و آرامی است اما این شخصیت‌ها بسیار دیر وارد داستان می‌شوند و بجز آخر داستان تاثیر دیگری بر روند آن ندارند. حضور برخی از شخصیت‌ها در داستان هنوز دلیل مشخصی ندارند شخصیت سوپر سونیک با اینکه چند بار در داستان و مبارزات حضور پیدا کرد اما هنوز جایگاه اصلی او در داستان مشخص نیست همچنین شخصیت آمای ماسک با اینکه چندین بار در انیمه حضور پیدا کرد اما جایگاه مشخصی در داستان این فصل از انیمه پیدا نکردند. اما شخصیت‌هایی که در اواخر این انیمه وارد داستان می‌شوند بسیار پتانسیل بالایی دارند و انیمه می‌تواند در ادامه از این شخصیت‌ها به خوبی بهره ببرد. شخصیت‌های منفی هر قسمت داستان بسیار جذاب طراحی شده‌اند و حتی موضوعات در نظر گرفته شده درمورد آن ها بسیار جالب است، اما یکی از نکات عجیب این انیمه این است که حاضر است برای پیشروی داستان شخصیت‌های مثبت و منفی را سریع وارد داستان و حتی سریع از بین ببرد، مثلا در یک قسمت دو قهرمان که تازه وارد داستان شده‌اند با هیولایی که اون هم تازه وارد داستان شده مبارزه می‌کنند و هرسه شخصیت بعد از چند دقیقه برای همیشه از داستان بیرون می‌روند که نشان می‌دهد داستان برای پیشروی خود حاضر است دست به هرکاری بزند.

داستان تک مشتی

داستان این انیمه از اجزای بسیار ساده‌ای تشکیل شده است، شخصیت‌های فرعی در نظر گرفته شده برای هر قسمت، دو شخصیت اصلی و صحنه‌های اکشن، که این انیمه در تمامی این بخش‌ها بسیار خوب عمل کرده است و همین موضوع باعث شده که یک انیمه بسیار جذاب از آن پدید آید. داستان به قدری به صحنه‌های مبارزه‌ای خود و جزئیات در انیمیشن این مبارزات اهمیت داده است که مخاطب را غرق در این هنرمندی خود می‌کند، نورپردازی و موسیقی نیز جرقه لازم برای انفجار صحنه‌‍ های اکشن این انیمه ایجاد می‌کنند و به آن زیبایی می‌بخشند. البته داستان می‌توانست با قرار دادن یک شخصیت منفی اصلی در داستان به آن جذایبت بیشتری ببخشد و شخصیت اصلی خود را در طول داستان به چالش بکشد اما سعی کرده است با افزودن موارد دیگر شخصیت اصلی خود را درگیر داستان کند. نکته جالب این انیمه این است که برخی از شخصیت‌های منفی آن به روش‌های احمقانه و غیر قابل باور بوجود آمدند مانند فردی که از خوردن زیاد خرچنگ تبدیل به یک هیولا شده است اما در قسمتی از داستان وقتی سایتاما توضیح می‌دهد که با روش بسیار ساده‌ای به قدت رسیده است کسی حرف او را باور نمی‌کند که این نکته بسیار جالب نشان دهنده دنیای بسیار دیوانه وار و جالب این انیمه است. صحنه‌های کمدی این انیمه بسیار جذاب هستند و بیشتر هم در معرض این صحنه‌ها سایتامه حضور دارد.

one punch man wallpaper 3

تمامی شخصیت‌های حاضر در داستان

پایانی با نوید امید بیشتر

اگر بخواهیم از مبارزه جذاب پایانی این انیمه بگذریم باید بگوییم که تنها هدف پایانی این انیمه، دادن امید بیشتر برای ادامه داستان است. حضور بیشتر شخصیت‌ها و استفاده از آن‌ها در پایان این انیمه به خوبی انجام شده است و با شناختی که از شخصیت‌های این انیمه در پایان می‌توان پیدا کرد میتوان گفت که در فصل بعدی شاهد داستان بسیار زیبا با شخصیت‌های بسیار بیشتری خواهیم بود، البته درست است که برخی از سوالات درمورد محبوبیت سایتاما و حتی انتقام جنوس بی‌پاسخ ماند اما این انیمه در قسمت پایانی سعی کرد تا روند جذاب خود را با پیچیده کردن داستان در اواخر این فصل برهم نزند و همان روند همیشگی خود را حفظ و جذابیت بیشتری به آن اضافه کند، همچنین قسمت پایانی این انیمه تنها درگیری سخت شخصیت سایتاما بود که باز هم در پایان داستان، باری دیگر قدرت فراوان شخصیت اصلی خود را نشان می‌دهد. این انیمه با خلق شخصیت‌های جذاب و مبارزات فوق‌العاده به همراه طراحی و موسیقی جذاب خود یکی از بهترین انیمه‌ها را در ژانر اکشن بوجود آورده است که دیدن آن بسیار لذت‌بخش است.

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • Amirali645 says:

    سلام ،من این انیمه رو خیلی دوس دارم به خصوص صحنه های مبارزشو و خیلی ممنون بابت نقدتون،مثل همیشه از خوندن نقداتون لذت بردم.

    • پارسا طامه says:

      سلام و عرض ادب خدمت شما خوشحالم که از نقد راضی بودید. امیدوارم که از نقد های بعدی هم لذت ببرید .

  • Alireza itachi says:

    واقعا سریال قشنگی بود مخصوصا خنگ بازیای جنوس باحال بود ولی بینشون نمیدونم چرا تورنادو خفن تر به نظر می رسید.:/
    مبارزه ی سایتاما با جنوس هم که دیگه اصلا حرف نداشت مخصوصا اونجاش که خودشو کنترل میکنه
    باتشکر از سایت خوبتون لطفا انیمه های بیشتری مثل این سریال یا re zero معرفی کنید.