دیزنی به وجود محتوای نژادپرستی در انیمیشن Moana متهم شده است

19 September 2016 - 23:00

کاملا به دور از انتظار است که فکر کنیم فیلم  Moana «موآنا» دارای محتوای نزادپرستی است. فیلم داستان اولین شاهزاده جزیره موتانویی (Motunui) را روایت می‌کند و  ارتباط زیادی با گذشته این قوم دارد. از آن جایی که دیزنی به کمکاری در زمینه‌های تاریخی شناخته می‌شود، فیلم  Moana «موآنا» برای دیزنی گامی مثبت و رو به جلو محسوب می‌شود. در ادامه با سینماگیمفا همراه باشید.

لباس هالووین الگو گرفته شده از یکی از شخصیت‌های اصلی انیمیشن، مائوئی (Maui)، مشکلاتی را به وجود آورده است و ممکن است لباس کشی مائوئی در جشن‌های  کودکان باعث ایجاد ناراحتی شود؛ البته این چیزی است که سایت io9 به آن فکر می‌کند. دست‌اندرکاران این سایت به این موضوع اشاره کردن که وقتی یک بچه‌ی خردسال بخواهد لباس شخصیت دواین جانسون (Dwayne  Johnson) را بر تن کند ممکن است دچار مشکلاتی شود. شاید بگویید که ایراد این لباس که دقیقاً شبیه ظاهر  مائوئی در فیلم است چه می‌تواند باشد.

تمام هیکل مائوئی در انیمیشن، لباسش و خالکوبی‌هایش متقارن هستند. این لباس ساخته شده که در کنج انبار نگهداری می‌شود؛ برای فروش، تنها به یک کودک پرشور نیاز دارد که بخواهد آن را بر تن کند و شروع به خوش‌گذرانی کند؛اما رنگ بد این لباس باعث می‌شود که اگر زمانی شخصی با وزن کمتر آن را بر تن کند مورد آزار دیگران قرار گیرد. عکس این لباس را می‌توانید در پایین مشاهده کنید:

f4c566e2510f1d4457792fca33c0ab24bed43f91

مشکل این لباس این است که اگر یک کودک با سایز کوچک‌تر از لباس، آن را بپوشد؛ باعث تمسخر او می‌شود. در واقع بهتر از والدین مانع این شوند تا فرزند خود با همچین لباسی در عموم ظاهر شوند تا بخواهد وارد این ماجرای عجیب شوند که سایت io9 به آن اشاره می‌کند. در هر صورت این موضوع چیز دلخواهی نیست که دیزنی بخواهد طرفداران درباره‌ی آن صحبت کنند و شاید فقط حاشیه‌هایی که درباره‌ی این لباس مخصوص هالووین به وجود آمده است ضرر مالی ناچیزی به دیزنی وارد کند.

هیچ راه حل سادهای برای این موضوع وجود ندارد. از یک طرف کودکان باید بتوانند هر لباسی که دوست دارند را بپوشند و از طرف دیگر با توجه به این که نژادپرستی یک موضوع حساس به شمار می‌آید؛ با وجود تمام تبلیغاتی که کمپانی دیزنی  انجام داده است شاید بهتر باشد که در این مورد کوتاه بیاید و اجازه دهد اوضاع آرام شود.

منبع: cinemablend

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • Hanna says:

    با عرض معذرت فکر کنم یه مقدارى ترجمه این مطلب باعث سردرگمى شده. البته شخصاً خبر این ماجرا رو از یک همکار نیوزیلندى شنیدم که ظاهراً ماجرا به مجلس عوام نیوزیلند کشیده شده. این که نژاد مائورى/پولنژین و نماینده هاش که بخش وسیعى از نیوزیلند و ساموآ رو تشکیل مى دن اعتراض کردن که این لباس باعث مى شه به نظر بیاد این نژاد همه چاق و بى قواره هستن و اگر بجه ها این لباس رو بپوشن مایه تمسخر مردم ساموآ مى شن. البته ظاهراً دیزنى قصد عقب کشیدن نداره و اعلام کرده چند نفر آدم سنگین وزن توى فیلمهاى دیکه هم داشته که مشکلى ایجاد نکردن، ولى کلاً به نظر من هم ایراد واردى به فیلم نیست. مرد هاى ساموآ تقریباً تمام بدنشون تتو شده است و شاید همه اینقدر کنده نباشن و خیلى هم آدم هاى ظریفى نیستن. کلاً به نظر مى یاد اینقدر نیوزیلند دو سکوت مطلق به سر مى بره که مجلسشون با پیدا کردن یه نکته سرگرم کننده که مى تونه اسمشون رو سر زیون بندازه کمى ذوق زده شده.
    بازهم شرمنده بابت دخالت توى ترجمه خبر.

    • اشکان دولتی says:

      راتسش تو منبع فقط به بچه ها اشاره شده بود و چیزی درباره مردم نیوزلند نگفته بود. برای همین برای خود من هم خبر گنگ بود و سعی کردم به بهترین شکل ترجمش کنم.در هر صورت ممنون بابت اطلاعات تکمیلیتون که باعث شد قضیه روشن تر بشه.