گزارش کامل و تصاویر مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

30 January 2019 - 20:45

مراسم افتتاحیه سی و هفتمین دوره از جشنواره فیلم فجر امسال به طور  متفاوتی در قیاس با مراسم‌های دوره‌ها و سال‌های گذشته در لوکیشنی که تا به حال مراسم سینمایی در آن ترتیب نداده شده بود، برگزار گردید. قبل‌تر از شروع جشنواره فیلم فجر، در هنگام معرفی برنامه‌های این دوره از جشنواره فیلم فجر، کیارش اسدی‌زاده کارگردان مراسم افتتاحیه جشنواره فجر درباره این مراسم گفت:

مراسم افتتاحیه سه‌شنبه، نهم بهمن ماه از ساعت شش عصر در پردیس تئاتر تهران شروع می‌شود و بین دو ساعت و نیم تا سه ساعت طول خواهد کشید.

او درباره انتقادهایی که که به این محل برگزاری افتتاحیه شده بود، گفت:

ما خیلی درباره لوکیشن مراسم افتتاحیه تامل کردیم، شرایط برج میلاد، تالار وحدت و تالار وزارت کشور را بررسی کردیم. فضا و ظرفیتی که برای جمعیت نیاز داریم، استیجی که به لحاظ طول و عرض برای دکور نیاز داریم، جای پارک ماشین مهمانان، ورود مهمانان وی آی پی و فضای مدرن لوکیشن مراسم برای ما بسیار مهم بود. پردیس تئاتر تهران از هرجهتی که گفته شد بسیار برای مراسم افتتاحیه مناسب است. شک ندارم که در پایان مراسم کلیه مهمانان از اینکه مراسم در آن لوکیشن برگزار شده راضی خواهند بود. در محل برگزاری مراسم آرامش خوبی برای همه مهمانان وجود خواهد داشت و انشاالله مراسم با نهایت کیفیت برگزار خواهد شد.

در نهایت مراسم افتتاحیه در ساعت ۶ آغاز گردید که حدود یک ساعت و نیم منتظر ورود مهمانان بودند و با ورود هر مهمان اهالی رسانه و عکاس‌ها در فرش قرمز مراسم عکس‌هایی را آماده می‌کردند. پس از آن مراسم افتتاحیه در سالن با حضور تمامی میهمانان و جمع زیادی از اهالی سینما و نمایندگان تمامی رسانه‌ها با پخش سرود ملی ایران در سالن پردیس تئاتر تهران آغاز گردید.

مجری این مراسم که منصور ضابطیان بود پس از سرود ملی به روی سن آمد و مراسم را با خوش‌آمدگویی به تمامی حضار حاضر در سالن و همچنین بینندگان شبکه نمایش که به صورت زنده مراسم را میدیدند، اعلام کرد. او دعای تحویل سال را خواند و این مراسم را تحویل سال سینمای ایران نامگذاری کرد.

دبیر جشنواره فیلم فجر نیز، ابراهیم داروغه‌زاده صحبتی به میان آورد و گفت:

سینمای ایران پیام‌آور نجابت، انسانیت، صداقت، درستکاری و همه‌ی فضایل است. ادعای بزرگی نیست اگر بگویم سینمای نوین ایران خود بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی است.

ابراهیم داروغه زاده در مراسم افتتاحیه که امروز سه شنبه ۹ بهمن، در محل پردیس تئاتر تهران در حال برگزاری است، گفت:

این ایام را که متعلق به بانوی بزرگوار صدیقه کبری حضرت زهرا سلام الله علیها است را گرامی می‌داریم و سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر را در چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران با نام و یاد آن حضرت آغاز می‌کنیم.

او در ادامه خطاب به حضار بیان کرد:

به همه سروران عزیز، مهمانان ارجمند، هنرمندان گرامی و مردم عزیزمان خصوصاً اهالی گران‌قدر جنوب تهران که امسال میزبان ما شدند خوش‌آمد می‌گویم. آمده‌ایم که سهم کوچکی از آن‌همه تلاششان برای پیروزی انقلاب اسلامی را قدرشناسی کنیم.

دبیر جشنواره ادامه داد:

در این مناطق تهران کوچه به کوچه که نه حتی خانه به خانه نام شهیدانمان نام‌گذاری شده است. ما آمده‌ایم تا بگوییم با ایثارها و فداکاری‌های شما در جای‌جای میهن عزیزمان ایران است که سینمای ایران جان گرفت، رشد کرد، بالغ شد و امروز برای این مرزوبوم افتخارآفرین شده است. سینمای ایران دستاورد انقلاب است. این سینما پیام‌آور نجابت، انسانیت، صداقت، درستکاری و همه‌ی فضایل است. ادعای بزرگی نیست اگر بگوییم سینمای نوین ایران خود بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی است و مظهر شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به معنای واقعی آن است.

ابراهیم داروغه زاده چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک گفت و افزود:

چهلمین سالگرد انقلاب را به همه شما مردم عزیز، هنرمندان و سینماگران تبریک می‌گویم و امیدوارم روزهایی سرشار از طراوت و جوشش که در آثار امسال جشنواره نمایان است، در این ایام داشته باشیم. قدردان محبت همه همکارانم در ستاد برگزاری و همه‌ی سرورانم در سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم که این جشنواره حاصل کمک و حمایت همه این عزیزان است.

پس از صحبت‌های کوتاه ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره سی و هفتم کلیپی از تصاویر فیلم های شاخص سینمای ایران پس از انقلاب و با آهنگ «دلبر» از محسن چاوشی پخش شد.

سیمرغ بلورین بهترین عکس به فیلم “بمب، یک عاشقانه” رسید.

آیین افتتاحیه سی و هفتمین دوره از جشنواره فیلم فجر در ابتدا با معرفی هیئت داوران ادامه پیدا کرد و علی نیک‌رفتار، آرش معیریان، احسان برآبادی که داوران بخش تبلیغات این دوره از جشنواره فیلم فجر بودند همراه با تشویق حضار به روی شن آمدند تا جوایز را تقدیم برنده کنند.

سیمرغ بلورین بخش بهترین عکس به حبیب مجیدی برای بمب یک عاشقانه تعلق گرفت.

حبیب مجیدی در هنگام دریافت جایزه گفت:

رقابت در هنر بی‌معناست و یادمان نرود که سینما قرار است آدم‌ها را به هم نزدیک‌تر کند. صمیمانه از آقای پیمان معادی و تمام عوامل این فیلم تشکر می‌کنم.

طاها ذاکر نیز برای فیلم کوپال توانست سیمرغ بلورین بهترین پوستر را دریافت کند.

سیمرغ بلورین بهترین آنونس نیز در جشنواره فیلم فجر به روح الله موحدی برای فیلم گرگ بازی اهدا شد.

روح الله موحدی نیز پس از دریافت جایزه گفت:

از سیدمحمود رضوی در موسسه سیمای مهر تشکر میکنم  و همچنین از مهدی جمشیدیان برای طراحی صدای تیزر فیلم گرگ بازی و خانواده‌اش تشکر میکنم و در پایان جایزه‌ام را به همسر عزیزم تقدیم میکنم.

در ادامه نیز، کلیپی از تصاویری از درگذشتگان سینمای ایران پخش شد که با صدای همایون شجریان و زنده یاد حسین پناهی همراه بود.

بزرگداشت عزیزالله حمیدنژاد 

در این بخش از مراسم افتتاحیه، بزرگداشت عزیزالله حمیدنژاد کارگردان موفق سینمای ایران انجام شد.

در ابتدا کلیپی نیز از فیلم‌های “هور در آتش” و “اشک سرما” از این گارگردان پخش شد.

علیرضا شجاع نوری درباره این کارگردان گفت:

می‌گویند اگر کسی را می‌خواهی خوب بشناسی باید با او کار کنی یا سفر بروی. سال ۱۳۶۱ بود که سیف الله‌داد اولین فیلمش را می‌ساخت، من و حمیدنژاد دستیاران او بودیم و از او یاد گرفتیم. چند سال بعد در نیویورک مسوول معرفی فیلم بودم که در آنجا «هور در آتش» به نمایش درآمد و بالاخره در آخرین همکاری سریال «بانوی عمارت» را کار کردیم.

علیرضا تابش نیز این طور گفت:

آقای حمیدنژاد شاید ۲۰ساله بودند که با مرحوم سیف ‌الله‌داد وارد سینما شدند و در این ۴۰ سال ثمره کارشان فیلم‌های هنری و ارزشمند است که در جشنواره‌های خارجی وقتی نمایش داده می‌شد مخاطبان باورشان نمی‌شد که زیبایی‌های سرزمین عزیز ما است و فکر می‌کردند در استودیو ساخته شده است. برای عزیزالله حمیدنژاد طول عمر و عزت روزافزون می‌خواهم. ان‌شاالله همیشه عزیز باشی.

عزیزالله حمید نژاد نیز در پایان در مراسم بزرگداشتش گفت:

آقای شجاع نوری و آقای تابش من را خجالت دادند. اینطور هم نیست که آنها می‌گویند. از نظر کمی و کیفی تعداد کارهای من آنقدر نیست که نیاز به بزرگداشت داشته باشم. دوست داشتم زمانی اینجا می‌آمدم که تعداد بیشتری فیلم ساخته بودم که متاسفانه با شرایط موجود نتوانستم و نشد. اما خوشحالم که هر یک از کارهایم را با عشق ساختم و شرایط و دشواری‌های زندگی مانع این نشد که دست به هر کاری بزنم و هر فیلمی را بسازم. در این راستا باید از همسرم تشکر کنم چون در این سال‌ها او مرا حمایت کرد برای این که دست به هر کاری نزنم. دوست دارم از منتقدان نام ببرم که وفتی هور در آتش را ساختم در همین فضای جشنواره از فیلم حمایت کردند و باعث شدند من فیلم بعدی‌ام را بسازم، افرادی چون حمید صدیقی، هوشنگ گلمکانی، خسرو دهقان و مسعود محرابی. در زمانی که ما این فیلم را ساختیم ویژوال افکت کامپیوتری نبود و باید با جلوه‌های ویژه میدانی می‌ساختیم و من باید تقدیر کنم از آقای شوقی و دستیارشان که برف و بوران را برای ما ایجاد کردند. آن زمان کار بسیار دشواری بود.

در آخر گفت:

همچنین خوشحالم که در آخرین کارم با آقای شجاع نوری همکاری داشتم و خانم مومن که در نقش فخرالزمان درخشیدند و خوشحالم که در هر کارم یک تعداد چهره جدید به تلویزیون و سینما معرفی کردم. امیدوارم خدا توفیق بدهد فیلم‌های دلخواهم را بسازم.

بزرگداشت عزت الله انتظامی

در ادامه مراسم نکوداشت عزت‌الله انتظامی نیر در این آیین افتتاحیه برگزار گردید. مجری این مراسم، این نکوداشت را با نقل قولی از یکی از کتاب‌های عزت‌الله انتظامی به نام “آقای بازیگر” آغاز کرد و کلیپی نیز با هنرمندی این بازیگر در نقش های مختلف پخش شد.

این نکوداشت با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فجر روی سن بگزار گردید و مجری برنامه نیز از مجید انتظامی دعوت کرد تا در این مراسم تا روی سن همراه مهمانان دیگر باشد.

فرزند زنده یاد عزت‌الله انتظامی و تنها یادگار خانواده انتظامی که خود آهنگسازی سرشناس است گفت:

از خانه سینما و دست اندرکاران سینمای ایران برای زحماتی که کشیدند و در این مدت ما را تنها نگذاشتند تشکر می کنم و آرزوی سال پربار برای سینما را دارم.

بزرگداشت ابراهیم حقیقی

مراسم بزرگداشت ابراهیم حقیقی در این آیین افتتاحیه انجام شد و آقایان رسول صدرعاملی، آتیلا پسیانی و استاد علی اکبر صادقی برای تقدیر از وی به روی سن آمدند.

علی اکبر صادقی در این مراسم گفت:

افتخار من این است که چهل و پنج شش سال است که با ابراهیم حقیقی دوست هستم که یک هنرمند واقعا والا و برجسته است.

رسول صدر عاملی نیز ادامه داد:

پوستر هویت فیلم بوده و فیلم‌ها مشخص نیست کجا هستند ولی پوسترها هویت و شناسنامه فیلم هستند و من بسیار خوشحالم که در این سال‌ها همکاری زیادی با شما داشتم. خواهش می کنم در این دوران کپی کاری‌های مفتضحانه قدر گرافیست‌های خوبمان را بدانیم؛ جای مرتضی ممیز و فرشید مثقالی خالی.

آتیلا پسیانی نیز در نکوداشت این مراسم گفت:

خوشحالم که در این مراسم هستم. تناسبی که بین فکر، طرح و اجرا در کارهای ابراهیم حقیقی است اعجاب آور است و او این نظم گرافیکی‌اش را در تمام کارهایش به کار می برد.

سپس جوایز و تقدیرات لازم از ابراهیم حقیقی به عمل آمد و گفت:

از دومین جشنواره فیلم فجر که پوستر کشیدم، همراه جشنواره شدم. در سال چهارم سیمرغ و در سال پنجم تندیس را طراحی کردم که تکامل یافته‌اش تقدیم به هنرمندان می‌شود. زندگی آدم‌ها همیشه پر از خوشی و حسرت است. خوشی من امشب از این است که در کنار عزیزانی هستم که افتخار سینمای ایران‌اند. یادی کنم از آقای بهشتی که این تندیس در زمان او طراحی شد. و البته عزیزی که بین ما نیست. ۱۵، ۱۶ سال بود که هر هفته یا حداقل دو هفته یکبار در کنار میزی می نشستم که عزت‌الله انتظامی در آنجا بود. عزت‌الله انتظامی مایه افتخار همه ما بود. انسانیت و تفکرش بسیار برای خانه هنرمندان راه گشا بود. متاسفم که خودش اینجا نیست.

آیین بزرگداشت فاطمه معتمد آریا

این مراسم در روز افتتاحیه سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر برگزار گردید. این مراسم با پخش کلیپی از بزرگداشت این هنرمند انجام شد. این فیلم را کیارش اسدزاده کارگردانی کرده بود که هنرمندانی نظیر کمال تبریزی، سیف‌الله صمدیان، شبنم مقدمی، پانته‌آ پناهی‌ها، علیرضا آذرنگ، بهرام دهقان، و همایون اسعدیان درباره شخصیت ابن بزرگوار و هنرمند مشهور صحبت میکنند.

در پایان نیز همسر فاطمه معتمدآریا، احمد حامد ویژگی‌های خوب این هنرمند را بازگو میکند. این کلیپ حضور فاطمه معتمدآریا را در یک کافه نشان میدهد که با ورودش از حضور دوستان خود غافلگیر میشود. کیانیان در پایان بیان کرد:

برای سیمین خیلی دیر بزرگداشت گرفته شد. زمانی که من وارد سینما شدم سیمین یک ستاره بود. حالا حساب کنید چند ساله است؟

اسعدیان و رئیسیان و کیانیان نیز در مراسم تقدیر حضور داشتند و به روی سن آمدند. همایون اسعدیان گفت:

دوستان زیادی تلاش کردند تا شان و منزلت سینما را برگردانند تا وقتی بچه‌ها و دخترهایشان به سینما می‌آیند شریف و سالم باشند. بازیگران و تهیه‌کنندگان سینما تلاش‌های زیادی در این مورد کردند. یکی از آن بازیگرانی که تلاش کرد سیمین معتمدآریا بود تا این شرافت را سر سفره‌ها بیاورد. من به خانم معتمدآریا افتخار می‌کنم.

علیرضا رئیسیان هم این طور گفت:

دو نکته بگویم. اول اینکه چطور ممکن است در شرایطی خداوند به یک نفر بگوی هوایت را دارم. از ۶ بزرگداشت امسال ۵نفرشان در فیلم اول من ریحانه حضور داشتند و این بزرگترین افتخار زندگی من بود. به اضافه استاد محمود کلاری عزیز که امسال داور هستند. نکته دوم اینکه جایی خواندم که خداوند در دو شکل ممکن است به کسی لبخند بزند. یکی زمانی که خیلی‌ها بخواهند آدمی بزرگ نشود و خدا بخواهد بشود و دیگری برعکسش. وقتی مردمی که با هنر جدی برخورد می‌کنند از ته دل دوستش داشته باشند و در قلب آنها جا داشته باشد و او کسی نیست جز معتمدآریا. سه خصلت در ایشان را بگویم چون من در اولین و دومین فیلمم با ایشان همکاری داشتم. اولی اخلاق حرفه‌ای به معنای واقعی آدمی است که به حرفه‌اش احترام می‌گذارد موقعیت خودش را به عنوان ستاره درک می‌کند و شما به شدت با او راحت هستید وقتی با او کار می‌کنید. دوم درک والا از نقشی است که کار می‌کند. اصلا نیاز به توضیح آن پرسوناژ ندارد و سوم شعور اجتماعی بسیار بالا که یک نخبه می‌تواند داشته باشد و این سه تا اگر در کسی بود حتما آدم بزرگی است و خوشحالم که امشب برای یک آدم بزرگ بزرگداشت گرفتیم.

در نهایت فاطمه معتمد آریا نیز به روس سن آمد و گفت:

خوشحال هستم که به عنوان یک زن می‌توانم گوشه‌ای از احساسات انسانی مادرانه و خواهرانه‌ام را با سینما تنها وسیله‌ای که بلد هستم با آن به همه مردمم ابراز ارادت کنم، نشان می‌دهم. بزرگترین خوشحالی امشب برایم این است که خانواده عزیز سینما اینجا جمع هستند و من سهم کوچکی در این خانواده دارم. همکارانی که به دلیل دوستی‌ها و تلاش‌های بی‌دریغشان سینما را زنده نگاه داشتیم و به عنوان مهمترین هنر مردمی این دوران به آن چنگ زده‌ایم. چون همه انتقادها از همه سو به سینما است برای اینکه گوهری دست نیافتنی‌ست و  همه می‌خواهند به آن دست پیدا کنند.

و در پایان نیز به حضار گفت از فیلمسازان جوان حمایت کنید آنها آینده ساز سینمای ایران هستند.

در فیلم درخشان جان دار که توسط دو فیلمساز جوان ۲۴ ساله ساخته شده که سنشان نزدیک به یک سوم سن من است کار کردم که در جشنواره فجر به نمایش درمی‌آید.

مراسم بزرگداشت عباس گنجوی

در ادامه مرسم نکوداشت‌ها، مراسمی برای بزرگداشت عباس گنجوی، تدوینگر کشورمان برگزار شد و کلیپی پخش شد. بهمن فرمان آرا، رضا کیانیان، مسعود کیمیایی، رسول صدر عاملی و احمد طالبی نژاد در این کلیپ از یوژگی های عباس گنجوی گفتند.

مسعود کیمیایی گفت:

در سال‌های دور خیلی با هم کار کردیم. در کارهای سیاه و سفید من قبل انقلاب با عباس کار کردم. خاک، گوزن ها، سفر سنگ و بقیه فیلم‌هایم.  ما روزهای سختی را با هم گذراندیم. روزهای برف، سرما و ساواک.

فرمان آرا نیز در این مراسم گفت:

من در مدتی که در کار سینما بودم، شاید با هزاران نفر آشنا شدم اما فقط یک دوست دارم و او عباس گنجوی است. تفاوت آشنا و دوست را همه می‌دانید ولی من می‌خواهم از ناصر تقوایی یاد کنم. زمانی که مستند «نوروز و خاویار» را ساخته بودم، از او پرسیدم مونتور چه کسی را پیشنهاد می‌کنی. ناصر گفت بهتر از عباس پیدا نمی‌کنی. هر چه فیلم من ساختم عباس مونتاژ کرده ولی سوای از این قضایا من شاهد عقدش هم بودم، بچه‌هایش را دیدم که بزرگ شدند. خوشحالم تا عباس سرپا است این بزرگداشت گرفته شده و افتخار می‌کنم همه کارهایم مونتورش عباس گنجوی بوده است.

عباس گنجوی نیز پس از آمدن به روی سن گفت:

خیلی بلد نیستم حرف بزنم، به خصوص چنین جایی. من می‌گویم اگر یک اتاق نیمه تاریک یا پنجره نیمه روشن بدهید، من می‌توانم خیلی حرف بزنم. اما همه حرف‌ها در طول همه این سال‌ها که کار کردم گفته شده است. اما چیزهایی اینجا برایم یادآوری شد و تقریبا در دوره‌ای که من شروع کردم قبل از اینکه با فرمان‌آرا، کیمیایی و ناصر تقوایی کار کردم در دوبله کار می کردم که بخشی از این افراد این جا هستند. آدم وقتی در این جمع قرار می‌گیرد حالش خوش می‌شود.

آخرین مراسم بزرگداشت نیز برای خسرو خسروشاهی برگزار گردید. که در این مراسم افتتاحیه کلیپی برای تجلیل از این هنرمند پخش شد.

سپس ناصر ممدوح، منوچهر والی زاده و منوچهر اسماعیلی برای بزرگداشت خسرو خسروشاهی به روی سن آمدند.

منوچر اسماعیلی این طور گفت:

برای من لحظه دل‌انگیزی است. امشب شبی است که در بزرگداشت کسی شرکت می‌کنم که ۶۰ سال با او همراه بودم. از آغاز با هم بودیم. این استاد گرانمایه که با صدای نازنینش در این کار موفق و بعد مدیر دوبلاژ شد و من در خدمتش بودم، در خیلی از فیلم‌ها با او چه ایرانی چه خارجی همکاری داشتم.

ناصر ممدوح نیز گفت:

آقای خسروشاهی با صدایش، کارش و اخلاقش همه را شگفت‌زده می کند. خوشحالم که در جمع این عزیزان رشد کردم.

منوچهر والی زاده نیز در این نکوداشت گفت:

نزدیک به ۶۰ سال است در کنار خسرو خسروشاهی کار می‌کنم. ایشان آنقدر جنم این را داشتند که فیلم‌های بسیاری دوبله کردند. آلن دلون و آل پاچینو و نقش‌های دیگر. یک تشکر دیگر می خواهم از انجمن گویندگان داشته باشم که امروز ما را به اینجا رساندند تا ما در کنار شما باشیم.

در پایان نیر خسرو خسروشاهی به روی سن آمد و طی سخنانی گفت:

من سال‌ها در کنار شما بودم، در سایه، حالا زیر این نور آمدم و کمی دستپاچه‌ام. ۵ فیلم صداگذاری کردم که اکثر آدم‌هایی که کار کردند را اینجا می‌بینم. وقتی سینماگرها کارشان تمام می‌شد کارگردان می‌ماند و مدیر دوبلاژ. همه می‌رفتند و ما می‌ماندیم. دوبله شبانه روز و بالاخره می‌رساندیم ولی هیچ وقت به این حرفه توجه نشد.

یک زمان برای دوبله خوب جایزه می‌دادند، یک بار من خودم جایزه گرفتم زمانی که آقای داروغه‌زاده در موسسه رسانه های تصویری بود. او در ادامه بیان کرد:

من با آقای کیمیایی وقتی می‌خواستیم یک فیلم دوبله کنیم به هزاران راه فکر می‌کردیم به این آسانی‌ها نبود. بیایید داوری کنید و ببینید تا کجاها رفتیم. گروهبان و دندان مار را ببینید. اصلا یک دنیای عجیب غریبی بود. یا فیلم شیرین که با کیارستمی کار کردیم. ایشان درباره دوبله حرف‌های زیادی زدند. آقای اسماعیلی به ایشان یادآوری کردند که این حرف‌ها در تاریخ می‌ماند. ما با بزرگترین هنرپیشه‌های دنیا سر کار داشتیم بعد در فیلم فارسی آمدیم. فیلمی بوده که من برایش خورد و خمیر شدم گلویم زخم شده. روزگار عجیبی را گذراندیم ولی من فروشنده صدایم نبودم.

در سی و هفتمین دوره از جشنواره فیلم فجر با اخبار متنی و تصویری و ویدیویی با سینماگیمفا (سینما فارس) باشید.

به صفحه اینستاگرام ما نیز سر بزنید.

https://instagram.com/cinemafars.official?utm_source=ig_profile_share&igshid=lb8c0n2zdtrq

عکاسان: مهتاب جعفری و کتایون علاقه بندی

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.