فجر۳۷| نشست خبری فیلم «معکوس» اولین ساخته پولاد کیمیایی

31 January 2019 - 09:00

پولاد کیمیایی در نشست پرسش و پاسخ اولین فیلمش در مقام کارگردان که در نخستین روز جشنواره در پردیس ملت برگزار شد، درباره سختی‌های ساخت «معکوس» اشاره کرد و درباره بازی نکردنش در این فیلم توضیح داد.

او در ابتدای این نشست با تشکر از عوامل برای همراهی در این فیلم گفت:

«درست است که پدر من فیلمساز است و جزو فیلمسازان مولف است. اما از اعتماد عوامل فیلم به کارگردانی جوان مثل من ممنون هستم. یکبار ساخت این فیلم متوقف شد، اما گروه پای کار من ایستادند.»

او در پاسخ به این سوال که وسوسه نشده است در کار خودش بازی کند، توضیح داد:

«جهان کارگردانی بسیار متفاوت از بازیگری است. وقتی از کل به جز نگاه می کنی، خودت نمی توانی بازیگر باشی و تمام کارگردان‌هایی که این موقعیت را تجربه کردند، زیاد موفق نبودند. اصلا در این فیلم جای بازی من نبود. آن‌قدر سرم شلوغ بود که اصلا وقت نداشتم به بازی فکر کنم. از طرف دیگر، دوست داشتم کارگردانی کنم.»

پولاد کیمیایی در پاسخ به سوالی درباره شخصیت پدر سالار و تلخی شخصیت او در این فیلم، گفت:

شخصیت پدر شخصیت مرموز و گم شده‌ای است که نمی‌خواستم چندان به آن بپردازم و می خواستم در ابهام بماند. یک موضوعی آرمانی مثل انقلاب شکل گرفته و یک فردی تلاش کرده که خود را برای یک آرمان بزرگتری فدا بکند و همین باعث شده که زندگی شخصی‌اش فرو بپاشد. این خشم فرو خورده که این روزها هم در نسل جوان دیده می‌شود،در این شخصیت وجود دارد. وقتی او می آید و اتفاقاتی که برای شخصیت اول فیلم افتاده را به وسیله یک پرسش و پاسخ نقد می کند، نکاتی را مطرح می کند که باعث می شود او در نهایت به نتیجه برسد. این قهرمان پروری و این شکل روایت از قهرمان سازی که از سینمای غرب می‌آید و در سینمای مسعود کیمیایی هم بومی سازی شده را می‌خواستم بشکنم.

شهرام حقیقت‌دوست هم در ادامه نشست خبری فیلم «معکوس» در مورد نقشش در این فیلم گفت:

«پولاد کیمیایی در اولین تجربه کارگردانی‌اش فیلم سختی را انتخاب کرد و به او تبریک می گویم. آنقدری که پولاد با انگیزه کار می‌کرد که باعث می‌شد ما همه جانمان را برای فیلم بدهیم.»

لیلا زارع هم در مورد حضورش در این فیلم گفت:

«من تجربه زیست با نقشم را داشتم. خیلی از دختران این سرزمین هم چنین تجربه‌ای داشته‌اند. خوشحالم که این نقش را بازی کردم. کار سختی بود اما تجربه خوبی بود.»

تورج منصوری مدیر فیلمبرداری فیلم معکوس هم در مورد این فیلم گفت:

«برای همه این سوال پیش می آید که آیا فیلم پولاد کیمیایی نمونه کوچک شده کارهای پدرش است یا نه؟ مگر می‌شود مسعود کیمیایی پسری تربیت بکند که با سینما بیگانه باشد؟ خوشحالم که پولاد راه خودش را رفته است. من فکر می‌کنم که این دو نفر کاملا با هم متفاوت هستند و فقط فامیلی شان مشترک است.»

پولاد کیمیایی درمورد جایگاه منطق در فیلم و به عنوان مثال علت زندانی‌شدن یکی از شخصیت‌ها به دلیل تصادف گفت:

«آن شخص با تصادف قتلی انجام داد و به زندان محکوم شد. ما تلاش کردیم که در این فیلم نسل جوان از بی‌هویتی نجات پیدا کند. در این فیلم شخصیت جوانی داریم که می‌خواهد در مقابل قدرت یک فرد رانت‌خواری که یک کارخانه را مال خود کرده بایستد و حق خود را از او بگیرد. من باید سریع به موضوع بازتاب فیلم برسم و فرصت ندارم به جزییات حوصله سر بر بپردازم. نمی‌خواستم به جزییات ریز هر شخصیتی پرداخته شود. فقط می‌خواستم به یک کنش و واکنش کلاسیک بپردازم.»

او با تایید وام‌گرفتن از سبک فیلم‌سازی پدرش و ادای دین به ایشان گفت:

«من گرامر سینما را از پدرم یاد گرفتم و اصلا این نبوده که بخواهم پز متفاوت بودن بگیرم. سینمای مسعود کیمیایی در نهایت قهرمانش آن پاکی و ایستادگی را دارد و در ذهن مخاطب همیشه محکم می‌ماند. اینجا اما اینگونه نیست. اینجا قهرمان ما برنده مسابقه نمی‌شود. من در ابتدا خواستم از جامعه و خودم دور نمانم. می‌خواهم دوربینم را در زاویه ای قرار بدهم که خودم را در آن پیدا بکنم. من به آن سینمایی که پدر دارد و ریشه در فرهنگ کهن ایرانی دارد علاقه دارم اما در اینجا به گونه‌ای دیگر روایت شده است.»

پولاد کیمیایی در بخشی از این نشست به تغییر سانس نمایش فیلم «معکوس» اعتراض کرد. او این تغییر را ناشی از وصل بودن تهیه‌کننده «غلامرضا تختی» به قدرت دانست. در اولین روز جشنواره قرار بود فیلم «غلامرضا تختی» در سانس سوم پردیس ملت به نمایش درآید که آماده نمایش نبود و به جایش «معکوس» روی پرده رفت.

منبع: آی‌سینما

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.