فجر۳۷| نشست خبری فیلم «یلدا» برگزار شد

4 February 2019 - 22:00

کارگردان فیلم «یلدا» ضمن تشریح فرآیند ساخت این فیلم تأکید کرد که هیچ سرمایه‌گذار ایرانی حاضر به همکاری برای این فیلم نشده است.

 نشست خبری فیلم سینمایی «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی، با حضور  علی مصفا تهیه‌کننده ایرانی، ژاک بی‌دو و ماریان دومولن تهیه‌کنندگان فرانسوی، لیلا نقدی بری طراح صحنه، محمود بخشی مدیر هنری، بابک کریمی، بهناز جعفری، فرشته صدرعرفایی، فرشته حسینی، فروغ قجابگلو، رامونا شاه و زکیه بهبهانی بازیگران فیلم در پردیس ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مسعود بخشی گفت:

از ابتدا می‌خواستیم یک فیلم درباره یک برنامه تلویزیونی بسازیم که خروجی‌اش فیلم تلویزیونی نباشد. اگر «یلدا» حس برنامه تلویزیونی به مخاطب می‌دهد، در این زمینه موفق نبودیم.

مصفا ادامه داد:

مسعود بخشی چند سال برای ساخت این فیلم تلاش کرد و من در مرحله‌ای به این پروژه پیوستم که تهیه‌کننده قبلی نتوانست در پروژه حضور داشته باشد و من تهیه‌کنندگی را برعهده گرفتم، اما تهیه‌کنندگان خارجی تهیه‌کنندگان اصلی این فیلم هستند.

بخشی بیان کرد:

این فیلم را بعد از ۷ سال ساختم و به دنبال تهیه‌کننده ایرانی بودم. کار با تهیه‌کننده مشترک بسیار سخت بود اما هیچ سرمایه‌گذار ایرانی تمایل به همکاری برای این فیلم نداشت و من تصمیم گرفتم این پروژه را به صورت مشترک بسازم.

ژاک بی دو تهیه‌کننده فرانسوی درباره همکاری سفارت فرانسه در ایران با این فیلم گفت:

ما تماس‌هایی با سفارت فرانسه در ایران داشتیم اما از آن‌ها حمایتی دریافت نکردیم.

بخشی در ادامه این نشست توضیح داد:

فیلم درباره بخشش است نه قصاص، بخشش یک موضوع انسانی و فراتر از مرزها است به همین دلیل بسیاری از تهیه کنندگان خارجی دوست داشتند با این فیلم همکاری کنند.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چرا این اثر بیشتر کمدی است تا یک اثر اجتماعی بیان کرد:

این فیلم کمدی نبود و نمی‌دانم اینکه می‌گویید مخاطبان خندیده‌اند دلیلش چه بوده است.

مصفا در درباره بودجه این فیلم گفت:

هزینه تولید این فیلم توسط تهیه‌کنندگان خارجی پرداخت شد و هیچ سرمایه‌ای از داخل ایران تامین نشد.

بی دو ادامه داد:

سینمای ایران بسیار اهمیت دارد و سینمای جهان و اروپا نیازمند یادگیری از سینمای ایران هستند، شاید عجیب باشد که بگویم تصویر مدرن از تهران برای مخاطب اروپایی تازه است و تصویر قدیمی را می شورد و می برد. ما به این کارگردان اعتماد کردیم و ۲۴ منبع سرمایه‌گذاری برای کار پیدا کردیم.

بخشی بیان کرد:

این فیلم هنوز کامل نشده است، هیچ قرارداد تولید مشترک با هیچ کشور خارجی نداریم. این دوستان به دلیل همکاری با ایران حسابشان بسته شده است و من در این شرایط ارز وارد ایران کرده ام.

علی مصفا در ادامه بودجه تولید این فیلم سینمایی را ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

وی درباره حمایت مالی بنیاد سینمایی فارابی از یلدا  هم توضیح داد:

بنیاد فارابی ابراز علاقه کرده است که در مرحله اکران ما را همراهی کند.

ژاک بی دو هم درباره تامین منابع خارجی توضیح داد:

وقتی می‌گویم ۲۴ منابع مالی، منظورمان منابع کوچکی است که کشور به کشور دنبال بودجه بودیم.

بخشی ادامه داد:

بسیاری از سرمایه‌گذاران کشورهای دیگر قصه این فیلم را نفهمیده‌اند و درکی از ازدواج موقت ندارند، مخاطب خارجی درکی از قصاص ندارند و آن‌ها پولدار و فقیر در فیلم را درک می‌کنند، برای من درک مخاطب ایرانی از قصاص مهم بود.

منبع: مهر

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.