فجر۳۷| کارگردان «جمشیدیه» از شعاری‌نبودن فیلمش می‌گوید

4 February 2019 - 23:45

یلدا جبلی کارگردان فیلم سینمایی «جمشیدیه» تأکید کرد که این فیلم یک اثر صرفا آپارتمانی و دورهمی نبود.

نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «جمشیدیه» به کارگردانی یلدا جبلی شامگاه ۱۵ بهمن ماه در خلال سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت؛ سینمای رسانه‌ها برگزار شد.

در ابتدای این نشست جبلی درباره شعاری‌بودن فیلم عنوان کرد:

من فکر نمی‌کردم دیالوگ‌ها شعاری باشد اگر چنین فکری می‌کردم کاری می‌کردم که شعاری نباشد.

محمدصادق آذین سرمایه‌گذار این اثر بیان کرد: قصد من کمک برای ساخت یک فیلم اجتماعی خوب بود اما مسئولیت تولید، بیشتر بر دوش فردین خلعتبری دیگر نویسنده «جمشیدیه» بود.

فردین خلعتبری تهیه‌کننده، آهنگساز و یکی از نویسندگان «جمشیدیه» هم اظهار کرد:

ما «جمشیدیه» را زندگی کردیم و دوستان ما را با همدلی همراهی کردند.

جبلی درباره ضد انسانی‌بودن «جمشیدیه» هم توضیح داد:

کاراکتر زن ما به نام ترانه مدام در فیلم درباره کشتن شخصیت راننده می‌گفت که چرا این اتفاق افتاده است و در نهایت خود را به پلیس معرفی می‌کند بنابراین این رفتار نشان از ضدانسانی‌بودن رفتار او ندارد. ضمن این‌که فکر می‌کنم ترانه و رفتارش نشان می‌دهد که حرکت‌های ضدانسانی دور از این شخصیت نیست.

وی درباره انتخاب کیومرث پوراحمد هم برای نقش پدر امیر اظهار کرد:

در نمایش‌های مردمی دیدیم که مردم این نقش را دوست داشتند و ما فکر کردیم این بهترین انتخاب است.

پانته‌آ پناهی‌ها بازیگر این فیلم هم مطرح کرد:

دلیل انتخاب این نقش همزادپنداری بیشتر با این نقش بود چراکه می‌بینیم او در یک دوراهی قرار گرفته است.

جبلی درباره این‌که چرا ترانه بازجویی نمی‌شود هم گفت:

فیلم‌های زیادی درباره بازجویی کردن ساخته شده اما قصه «جمشیدیه» ماجرای دیگری را روایت می‌کند منتها مسیر آن یک مسیر آشنایی است که برای «جمشیدیه» انتخاب شد.

خلعتبری نیز درباره این‌که این فیلم شعاری است گفت:

دفاع یک زبان رسمی است، ‌چرا فکر می‌کنیم دفاع کردن کار شعاری است؟ شخصیت ما درباره مرگ و زندگی صحبت می‌کند. ضمن این‌که خانواده ترانه اهل کتاب است و طبیعی است که وقتی درباره مرگ و زندگی صحبت می‌کند به صورت فلسفی حرف بزند.

جبلی اظهار کرد:

«جمشیدیه» پر از لوکیشن‌های مختلف است و یک فیلم دورهمی و آپارتمانی نیست. به هر حال برخی از فضاها فیلمساز را به سمت ساخت داستان‌های مورد علاقه خود می‌برد.

وی درباره ایده اولیه شکل‌گیری «جمشیدیه» اظهار کرد:

فیلمنامه اولیه بر اساس یک جرقه واقعی اتفاق افتاد و به همین تربیت ما به بیش از پنجاه دادگاه سر زدیم و از حضور چند وکیل در رشته‌های مختلف در این فیلم استفاده کردیم شاید اگر به آن دادگاه‌ها نمی‌رفتیم به این مسأله مانند دیگر فیلم‌ها نزدیک می‌شدیم از همین رو حتی نخواستم به شکل بصری هم دادگاه شبیه فیلم‌های دیگر شود.

این کارگردان درباره انتخاب سارا بهرامی و حامد کمیلی گفت:

من به این مسأله که این زوج هنری به‌عنوان زن و شوهر برای مخاطب آشنایی دارند فکر کردم و به همین دلیل آنها را انتخاب کردم چون حس خوبی برای مخاطب به جا می‌گذاشت اما جدا از این به نظرم هر ۲ از بهترین انتخاب‌ها بودند.

کمیلی در ادامه عنوان کرد:

من یک بازیگر هستم و این کمترین اهمیت را برای من دارد که در کنار کسی بازی کنم که پیش از این با او همکار بوده ام. سابقه همکاری من و سارا بهرامی دلیل قانع‌کننده‌ای نبود که این نقش را نپذیرم. از سوی دیگر ما در این فیلم روابط خانوادگی این زوج را نمی‌دیدیم و به نظرم با توجه به سابقه‌ای که هر ۲ در ایفای نقش زن و شوهر داشتیم، در ذهن مخاطب ماندگار می‌شدیم.

سارا بهرامی هم توضیح داد:

من و حامد کمیلی این دغدغه را داشتیم که بازی تکراری نداشته باشیم برای مثال من با آقای کمیلی زیاد همکاری داشتم اما نقش‌هایی که با او کار کردم متفاوت بوده است.

بهرامی مطرح کرد:

خدارا شکر که سیمرغ دارم ولی باید بگویم هرگز برای کسب سیمرغ بازی نمی‌کنم در این فیلم هم نقشم بسیار حساس بود اما چند نقد خواندم که دلم را شکسته است برای مثال یکی از منتقدها گفته این فیلم درباره فحش است و من برای چنین منتقدهایی متاسفم. باید عنوان کنم لمپنیسم بخشی از ادبیات ما شده و من برای این مسأله متاسفم. از همین رو فکر می‌کنم شاید ادبیات کاراکتر اصلی با نام ترانه باعث شود کشوری که از کتاب و ادبیات دور است به خودش بیاید. من تمام قد برای این انتخاب ایستاده‌ام و به آن افتخار می‌کنم. ضمن اینکه برای من جشنواره یک چیز جذاب است که ترجیح می‌دهم هیجان آن را تجربه کنم.

فردین خلعتبری هم در ادامه نشست عنوان کرد:

این سوژه تکراری نیست.  چند فیلم وجود دارد که کسی به این موضوع فکر کند که یک نفر دیگر را کشته و خودش را به دلیل عذاب وجدان معرفی کند؟
جبلی توضیح داد: من در ۲ نمایش مردمی حضور داشتم و می‌دیدم که مخاطبان حس خوبی درباره فیلم دارند و بعد از خروج از سینما درباره فیلم صحبت می‌کردند.

این کارگردان عنوان کرد:

اولین گره در دقیقه پانزده رخ می‌دهد و می‌بینیم که امیر و ترانه درباره یک اتفاق صحبت می‌کنند.

خلعتبری درباره این‌که در این فیلم یک قاتل قهرمان می‌شود، توضیح داد:

ما هیچوقت در فیلم نشان نداده ایم که کاراکتر ما کار خوبی کرده است اما او خودش را به پلیس معرفی می‌کند که یک کار شجاعانه است.

جبلی در پایان گفت:

حرف «جمشیدیه» این است که هر اتفاقی هر لحظه ما را می‌تواند در جایگاه یک قاتل برساند.

منبع: مهر

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.