اسکار ۲۰۱۹؛ چه کسانی مجسمه طلایی را به خانه می‌برند؟

9 February 2019 - 17:00

کم‌تر از یک ماه تا معتبر‌ترین مراسم سینمایی جهان باقی مانده و با اینکه جوایز آکادمی اسکار اعتبار قبلی‌شان را از دست داده و همانند قبل جدی گرفته نمی‌شوند، اما با این حال به عنوان یک سینمادوست نمیتوان مشتاق دیدن لیست برندگان نبود. ما نیز اینجا در سینماگیمفا سعی کرده‌ایم تا پیش‌بینی های خود از اسکار ۲۰۱۹ در هر شاخه را ارائه کنیم و شانس نامزد‌ها برای به خانه بردن مهم‌ترین جایزه سینمایی سال را بررسی کنیم. در ادامه مقاله ما با همراه باشید.

بهترین فیلم: Roma «روما»

آخرین ساخته آلفونسو کوآرون (Alfonso Cuarón) با اینکه به دلیل قوانین HFPA نتوانست در بخش بهترین فیلم گلدن گلوب حاضر باشد اما برای اولین بار در جایزه انجمن منتقدین (Critic’s Choice Awards) به عنوان یک جایزه معتبر هالیوودی حضور یافت و توانست چهار جایزه از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را به چنگ آورد. حالا چرا این مسئله اهمیت دارد؟ زیرا سال گذشته نیز اولین مراسم معتبری که فیلم The Shape of Water «شکل آب» را به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب کرد همین مراسم بود و همانطور که می‌دانید ساخته گیرمو دل تورو (Guillermo del Toro) رفت تا مجسمه طلایی را نیز به خانه ببرد.

بهترین کارگردانی: آلفونسو کوآرون برای فیلم Roma «روما»

تنها تحت شرایطی عجیب و غیر‌منتظره باید انتظار داشت کس دیگری اسکار بهترین کارگردانی را تصاحب کند. کوآرون آنقدر در ارائه تصویری سیال و روان از زندگی در روما موفق بوده و آنقدر قاب‌ بندی‌هایش بی‌نقص است که دادن جایزه به کس دیگری کمی توهین به سینماست. با این حال اسپایک لی (Spike Lee) به خاطر کارگردانی کوبنده و صریح‌اش در Blackkklansman «بلک کلنزمن» مورد تحسین قرار گرفته و ممکن است اسکار طبق عادت چند سال گذشته‌اش یعنی پخش کردن جوایز میان فیلم‌های مختلف مجسمه طلایی را به او بدهد.

بهترین بازیگر نقش اول مرد: رامی ملک (Rami Malek) برای فیلم Bohemian Rhapsody «حماسه کولی» 

رقیب جدی: کریستین بیل (Christian Bale) برای فیلم Vice «معاون» 

انتخاب برنده برای این شاخه با اختلاف سخت‌ترین کار مراسم امسال است. در یک طرف رامی ملک را داریم که توانسته گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم درام و همچنین جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد از سوی انجمن بازیگران (Screen Actors Guild Award)  را به دست بیاورد و در طرف دیگر کریستین بیلی هست که گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم کمدی و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد از سوی انجمن منتقدین را به دست آورده. با این حال، با توجه به این که ملک توانسته یک‌تنه «حماسه کولی» را از تبدیل به فاجعه‌ای تمام عیار نجات دهد، احتمالا جایزه نیز به او خواهد رسید ولی با این حال به هیچ عنوان نباید شانس کریستین بیل را نیز کم شمرد.

بهترین بازیگر نقش اول زن: گلن کلوز (Glenn Close) از فیلم The Wife «همسر»

شاید وقتی اولیویا کولمن (Olivia Coleman) و گلن کلوز گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول زن در دو شاخه کمدی و درام را به دست آوردند کمی پیش‌بینی برنده این جدال سخت بود. اما کلوز موفق شده هر دو جایزه انجمن منتقدین و انجمن بازیگران را به دست آورده و احتمالا برای پیروزی در نبرد اصلی نیز به مشکلی بر نمی‌خورد.

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: ماهرشالا علی (Mahershala Ali) برای فیلم Green Book «کتاب سبز»

علی که پیش از این سابقه دریافت جایزه اسکار برای نقش‌آفرینی در فیلم Moonlight «مهتاب» را دارد، احتمالا باید برای دریافت مجسمه دوم نیز آماده شود. او به سادگی تمامی جوایز معتبر دیگر تا پیش از اسکار را به نام خود ثبت کرده و تصور این که کس دیگری بتواند در رقابت برای دریافت جایزه آکادمی او را شکست دهد، سخت است.

بهترین بازیگر نقش مکمل زن: رجینا کینگ (Regina King) برای فیلم If Beale Street Could Talk «اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند»

به نظر می‌رسد رجینا کینگ این روز‌ها در اوج به سر می‌برد. او که به تازگی موفق به دریافت یک جایزه امی (Emmy) شده، برای نقش آفرینی‌اش در ساخته جدید بری جنکینز (Barry Jenkins) تا این لحظه جوایز انجمن منتقدین، انجمن بازیگران و گلدن گلوب را نیز به دست آورده و پیشتاز پیش‌بینی های اسکار ۲۰۱۹ نیز هست.

بهترین فیلمنامه اقتباسی: بری جنکینز برای فیلم If Beale Street Could Talk «اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند»

چهار تا از نامزد‌های این شاخه در اسکار توسط انجمن نویسندگان آمریکا نیز نامزد شده‌اند. البته مراسم مذکور در تاریخ فوریه ۲۰۱۹ برگزار می‌شود و فعلا نمی‌شود از نتایج آن برای پیش‌بینی اسکار استفاده کرد. با این حال اقتباس بری جنکینز از رمان معروف جیمز بالدوین (James Baldwin) توانسته توسط انجمن منتقدین بهترین فیلمنامه اقتباسی لقب بگیرد و با توجه به تم‌های ضد نژادپرستی و تحسینی که از سوی منتقد دریافت کرده، بعید نیست در اسکار هم موفق باشد. با این حال از فیلمنامه اسپایک لی برای Blackkklansman «بلک کلنزمن» هم نباید غافل شد چرا که معمولا فیلم‌های مورد توجه‌ای که نتوانند جایزه شاخص دیگری را ببرند معمولا جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت می‌کنند. اتفاقی که سال گذشته با Get Out «برو بیرون» و Call Me By Your Name «مرا با نامت صدا کن» افتاد.

بهترین فیلمنامه اریجینال: دبورا دیویس (Deborah Davis) و تونی مک‌نامارا (Tony McNamara) برای فیلم The Favourite «سوگلی»

شاید انتخاب فیلمنامه «سوگلی» با توجه به این که این اثر در این شاخه در هیچ یک از جوایز دیگر موفق به دریافت جایزه نشده کمی عجیب به نظر برسد، اما واقعیت این است که ساخته جدید یورگوس لانتیموس (Yorgos Lanthimos) از همین حالا جو موافقی را پشت سر خود می‌بیند و از فیلمنامه مذکور به عنوان شانس اصلی بردن جایزه انجمن نویسندگان یاد می‌شود. از همه این‌ها که بگذریم مراسم BAFTA هم بسیار نزدیک است و این فیلم بریتانیایی قطعا از آن مراسم هم بازخورد خوبی را دریافت خواهد کرد.

بهترین انیمیشن: Spider-Man Into The Spider Verse «مردعنکبوتی درون دنیای عنکبوتی»

می‌شود گفت در این شاخه رقابت بین ساخته جدید پیکسار (Pixar) یعنی Incredibles 2 «شگفت انگیزان ۲» و اثر سونی (Sony) است. با توجه به اینکه اولی توانسته حدود چهارده سال پیش اسکار این شاخه را با نسخه اولش به دست آورد و با توجه به اینکه «مردعنکبوتی درون دنیای عنکبوتی» تا کنون توانسته تمام جوایز را درو کند و هم توسط منتقدین و هم توسط مخاطبان بیشتر تحویل گرفته شده، انتخاب بین این دو چندان سخت به نظر نمی‌رسد.

بهترین فیلمبرداری: آلفونسو کوآرون برای فیلم Roma «روما»

شاید جالب باشد بدانید که ابتدا وظیفه فیلمبرداری «روما» بر عهده امانوئل لوبزکی (Emmanue Lubezki) برنده سه دوره جایزه آکادمی اسکار بود اما لوبزکی به دلیل تداخل در برنامه‌ها نتوانست پروژه را به پایان برساند و این خود کوآرون بود که در مقام فیلمبردار اثر را به پایان رساند. نتیجه کار که دوربین های ۶۵ میلیمتری ضبط شده به سادگی خیره‌کننده است. کوآرون در مراسم انجمن منتقدین هم جایزه این شاخه را به نام خود ثبت کرد تا دیگر کمتر کسی فرد دیگری را جهت بردن این جایزه مدنظر قرار دهد.

بهترین طراحی لباس: روث کارتر (Ruth Carter) برای فیلم Black Panther «پلنگ سیاه»

بهترین طراحی صحنه: هانا بیچلر (Hannah Beachler) و جی هارت (Jay Hart) برای فیلم Black Panther «پلنگ سیاه»

دنیا‌های فانتزی همیشه مورد توجه اعضای آکادمی قرار داشتند و به نظر نمی‌رسد «پلنگ سیاه» هم از این قاعده مستثنی باشد. این هم در نظر داشته باشید که ساخته رایان کوگلر (Ryan Coogler) اولین فیلم ابرقهرمانی تاریخ است که مورد توجه اسکار قرار گرفته و نامزد جایزه بهترین فیلم شده و با توجه به مفاهیم فرهنگی‌ای که برای خود آمریکایی ها دارد، قطعا با دست خالی این مراسم را ترک نمی‌نکند. بردن جایزه انجمن منتقدین در هر دو شاخه مذکور هم مزید بر علت است که «پلنگ سیاه» شانس اصلی بردن اسکار است.

بهترین تدوین: بری الکساندر براون (Barry Alexander Brown) برای فیلم Blackkklansman «بلک کلنزمن»

شاید جالب باشد بدانید که برنده جایزه انجمن منتقدین یعنی First Man «نخستین انسان» در این شاخه حتی برای اسکار نامزد هم نشده و با وجود اینکه جوایزه گلدن گلوب چنین شاخه‌ای را در لیست خود ندارند، پیش‌بینی کردن اینکه برنده چه کسی خواهد بود کمی سخت است. با این حال به نظر ما ساخته اسپایک لی با توجه به بالانس خوبش در تدوین تماس های تلفنی، روایت تاریخی و مصاحبه‌های زمان کنونی و کوبندی خاص در تک تک تغییر فریم‌هایش، برنده احتمالی اسکار ۲۰۱۹ خواهد بود.

بهترین فیلم خارجی‌زبان: Roma «روما»

اگر مقاله ما را تا کنون دنبال کرده باشید می‌دانید که ساخته کارگردان مکزیکی نه تنها در این شاخه شانس اصلی پیروزی است، بلکه احتمالا جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را نیز به خانه می‌برد و با این حساب، بردن جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان هم اصلا دور از انتظار نیست.

بهترین گریم: Vice «معاون»

فکر کنم نگاه کردن به عکس بالا و رسیدن به این نتیجه که گریم دیک چنی (Dick Cheney) برای کریستین بیل بهترین چیزی است که اسکار در این شاخه در سال ۲۰۱۹ برای عرضه دارد، کار سختی نباشد. علاوه بر این، ساخته جدید آدام مک‌کی (Adam Mccay) توانسته جایزه انجمن منتقدین در همین شاخه را دریافت کند.

بهترین انیمیشن کوتاه: Bao «بائو»

بهترین فیلم مستند: Free Solo «صعود آزاد»

بهترین موسیقی متن: ترنس بلنشارد (Terence Blanchard) برای فیلم Blackkklansman «بلک کلنزمن»

این شاخه هم در کمال تعجب یکی از مدعیان اصلی پیروزی را در لیست خود نمی‌بیند و آن هم اثر جاستین هورویتز (Justin Hurwitz) برای فیلم First Man است. اثری که توانسته هر دو جایزه گلدن گلوب و انجمن منتقدین را به دست بیاورد اما در لیست اسکار غایب است. با این وجود بلنشارد با استفاده از موسیقی جاز و الهام‌گیری از کار‌های جیمی هندریکس (Jimi Hendrix) در سکانس‌های اکشن توانسته موسیقی‌ای خلق کند که مورد توجه منتقدین قرار گرفته و در حال حاضر کارشناس‌ها از آن به عنوان شانس اول اسکار ۲۰۱۹ یاد می‌کنند.

بهترین ترانه: لیدی گاگا (Lady Gaga) و بردلی کوپر (Bradley Cooper) برای فیلم A Star Is Born «ستاره‌ای متولد شده»

بهترین تدوین صدا: First Man «نخستین انسان»

بهترین میکس صدا: A Star Is Born «ستاره‌ای متولد شده»

برای جوسازی مناسب در اجرا‌ها، بردلی کوپر کارگردان تازه‌کار فیلم A Star Is Born نه تنها آنها را در فستیوال موسیقی کوچلا (Coachella) ضبط بلکه از دید مناسب عقب به مرکز نیز استفاده کرده و ترکیب اینها با هنرمندی استیو مورو (Steve Morrow) در تدوین و میکس صدا باعث شده تا مخاطب کاملا در دنیای فیلم کشیده شود.

بهترین جلوه‌های ویژه: Avengers Infinity War «انتقام‌جویان جنگ بی‌نهایت»

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • apptore says:

    خیلی خوب و جامع بررسی شده ولی به نظرم اگه راجع به جزئیات بیشتر بحث میشد فوق العاده تر بود. ولی با این حال خیلی خوب بود👍