تلاش برای بقای آینده – بررسی فیلم Kingsglaive: Final Fantasy XV

21 September 2016 - 16:12

سری فاینال فانتزی (Final Fantasy) همواره یکی از نام‌های پر آوازه در صنعت بازی‌های رایانه‌ای بوده است و طرفداران سبک نقش آفرینی نوبتی خاطرات و لحظات تلخ و شیرینی را در نسخه‌های مختلف این سری تجربه‌ کرده‌اند. خوشبختانه (یا متاسفانه)، سری فاینال فانتزی چندان هم با هنر هفتم و صنعت سینما بیگانه نیست. سابقه این سری در صنعت سینما به سال ۲۰۰۱ میلادی و انیمیشن Final Fantasy: The Spirits Within «فاینال فانتزی: ارواح درون» برمی‌گردد. پس از آن، در سال ۲۰۰۵ میلادی انیمیشنی بر اساس بازی بسیار محبوب Final Fantasy VII با نام Final Fantasy VII: Advent Children «فاینال فانتزی ۷: ظهور کودکان» منتشر شد که مورد استقبال زیاد از سوی طرفداران این سری هم قرار گرفت. حال پس از گذشت ۱۱ سال، شرکت اسکوئر انیکس به مناسبت ساخت پانزدهمین نسخه اصلی سری بازی فاینال فانتزی، انیمیشن جدیدی در رابطه با این مجموعه عرضه کرده است. انیمیشنی که حداقل برای طرفداران این سری و نسخه پانزدهم آن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

finalfantasyxv-review-post

قدرت چیز عجیبی است و افراد زیادی خواهان آن هستند، اما به طور مشخص همه افراد لیاقت دست‌یابی به قدرت‌های خارق‌العاده را ندارند. به همین خاطر، نبرد‌های بسیاری در طول تاریخ رخ داده‌اند. حتی گاهی قدرت‌های صلح‌آمیز هم باعث جنگ‌های خونین بوده‌اند.

Kingsglaive: Final Fantasy XV «کینگزگلیو: فاینال فانتزی ۱۵» هم کم و بیش در رابطه با همین موضوع است. ماجرا از جایی شروع می‌شود که پادشاهی لوسیس آخرین کریستال جادویی باقی‌مانده را در اختیار دارد و به همین علت امپراطوری نیفلهایم به‌منظور دست‌یابی به قدرت این کریستال، برای سالیان دراز با لوسیس درگیر جنگ می‌شود و سرزمین‌های لوسیس را تصرف و نابود می‌کند. پادشاهی لوسیس دارای قدرت‌های جادویی خارق‌العاده و نیفلهایم دارای تکنولوژی بسیار پیشرفته است. از همین رو و با استفاده از قدرت کریستال، پادشاه رجیس لوسیس یک دیوار محافظ به دور شهر پادشاهی خود یعنی اینسامنیا ایجاد می‌کند تا در برابر حملات نیفلهایم از شهر حفاظت کند. در میان جنگ، پسر پادشاه یعنی نوکتیس، به همراه پدرش برای درمان بیماری خود به تنبری سفر می‌کند. در این زمان، نیفلهایم برای کشتن اعضای خاندان لوسیس به تنبری می‌رود. پادشاه رجیس که این وضعیت را مشاهده می‌کند، می‌خواهد به همراه نوکتیس و لونافری، پرنسس تنبری، فرار کند که در حین راه لونا دست خود را از دستان رجیس جدا کرده و در کنار برادر خود می‌ماند. نیفلهایم که به اهدافش نرسیده بود، لونا و برادرش ریوس را اسیر می‌کند و مادر آن‌ها را به قتل می‌رساند. اکنون و پس از ۱۲ سال از آن ماجرا، پادشاه رجیس گروهی از جنگجوهای ماهر و قدرتمند را برای ایستادگی در برابر تهدیدهای نیفلهایم جمع کرده است. این جنگجویان که با نام کینگزگلیو شناخته می‌شوند، از قدرت جادویی پادشاهشان برای مقابله با حملات امپراطوری نیفلهایم استفاده می‌کنند. شخصیت اصلی و قهرمان انیمیشن Kingsglaive: Final Fantasy XV هم یکی از این سربازان است؛ قهرمانی با نام نیکس الریک.

img_20160331_072815

کسب قدرت، نزاع میان دو حکومت بزرگ، تلاش برای نجات یک سرزمین و… . در نگاه اول، داستان Kingsglaive: Final Fantasy XV «کینگزگلیو: فاینال فانتزی ۱۵» بسیار کلیشه‌ای به نظر می‌رسد؛ اما در واقع این چنین نیست. با دقت در جزییات داستانی و مشاهده انیمیشن، می‌توان به پیام‌های جدید و مهمی دست یافت. فیلم‌نامه به صورت کلی بسیار خوب نوشته شده است و نویسنده به خوبی با شناخت از شخصیت‌ها و داستان باعث شده است که فیلم‌نامه برای طرفداران فرم بسیار مناسب و قدرتمند و همچنین روایت داستان منظمی داشته باشد. هر چند اگر بخواهیم به آن به صورت مستقل و بدون در نظر گرفتن پیش زمینه‌های داستانی سری و داستان نسخه پانزدهم بازی فاینال فانتزی نگاه کنیم، اشکالات آن بیش از پیش نمایان می‌شوند و مشخص می‌شود که فیلم‌نامه نیاز به پردازش بیش‌تری دارد که البته با توجه به حجم داستان این نسخه، پرداختن بیش‌تر به آن در انیمیشن کمی غیرممکن به نظر می‌رسد. دیالوگ‌هایی قهرمانانه و احساسی در انیمیشن از زبان شخصیت‌های اصلی و قهرمانان داستان گفته می‌شود که برخی از آن‌ دیالوگ‌ها جای تامل دارند و همچنین برای بیننده هم تاثیر گذار خواهند بود. در حقیقت، طرح کلی انیمیشن بسیار خوب و جذاب نوشته شده است و اتفاقات آن بیش‌تر از چیزی است که در نگاه اول مشاهده می‌شود. شخصیت پردازی شخصیت‌های انیمیشن به خصوص شخصیت‌های مثبت، بسیار عالی کار شده است.

vizyonb_1471562235

شخصیت اصلی Kingsglaive: Final Fantasy XV «کینگزگلیو: فاینال فانتزی ۱۵» یعنی نیکس الریک (با صداپیشگی آرون پاول) یکی از ماهرترین و بهترین جنگجوهای ویژه پادشاه است. او یک قهرمان واقعی است که بیننده به راحتی با او ارتباط برقرار می‌کند و در تک تک لحظاتی که نیکس در انیمیشن حضور دارد، می‌توانید این نکته را احساس کنید.

رجیس (با صداپیشگی شان بین) پادشاه بسیار خوب و قابل احترامی است که همواره به فکر آینده لوسیس است؛ هر چند ممکن است که بسیاری از شخصیت‌های داستان، دلیل بعضی از کارهای او را درک نکنند. او با استفاده از انگشتر خود، به قدرت و جادوی پادشاهان قدیمی لوسیس دسترسی دارد. البته همین انگشتر تاثیراتی را هم بر روی او گذاشته و باعث شده است که بسیار پیر و فرسوده شود.

لونافری (با صداپیشگی لنا هدی) پرنسس تنبری است. او یکی از ماهرترین پیشگوهای آینده است. لونا به‌راستی همانطور که خودش در انیمیشن می‌گوید، اعتقاد دارد که وظیفه‌اش همان سرنوشت اوست و به همین علت همواره قصد کمک به پادشاه رجیس و نوکتیس را دارد. تمامی شخصیت‌ها در انیمیشن به خوبی به آن‌ها پرداخته شده است؛ اما این احتمال وجود دارد که افرادی که با سری آشنایی نداشته باشند، ارتباط کمتری با آن‌ها برقرار کنند. البته امیدوار بودیم که نوکتیس، شخصیت اصلی بازی، در انیمشن حضور بیشتری داشته باشد که اینچنین نشد.

بحث درباره شخصیت‌های منفی انیمیشن کمی پیچیده‌تر است. به‌ اندازه کافی از شخصیت منفی اصلی Kingsglaive: Final Fantasy XV یعنی لدولاس آلدرکپت، امپراطور نیفلهایم، می‌توان متنفر بود اما به شخصه با توجه به سابقه سری فاینال فانتزی در شخصیت‌های منفی فوق‌العاده همچون سفیروث، انتظار بیشتری از او داشتم. متاسفانه، بزرگ‌ترین افسوس در این بخش کمبود نقش شخصیت آردین ایزونیا است. با توجه به لحظات کوتاهی که در انیمیشن حضور داشت، به‌راحتی می‌توانستیم متوجه شویم که پتانسیل بسیار زیادی را به عنوان شخصیت منفی اصلی دارد. پتانسیلی که در این انیمیشن هدر رفت. هر چند به احتمال زیاد نقش او نیاز به پردازش بیشتری داشته است و در بازی فاینال فانتزی او را بیش‌تر خواهیم دید.

kingsglaive-review

داستان انیمیشن با تمام خوبی‌هایش، بدی‌هایی را هم دارد. به همان اندازه‌ای که انیمیشن برای طرفداران بازی Final Fantasy 15 شیرین و دل‌نشین است، می‌تواند برای دیگران گیج‌کننده و مبهم باشد. در واقع، به نظر می‌رسد Kingsglaive: Final Fantasy XV یک انیمیشن ویژه برای طرفداران نسخه پانزدهم سری بازی فاینال فانتزی و صنعت بازی‌های رایانه‌ای است و اسکوئر انیکس با عرضه آن قصد داشته مقدمه‌ای را برای بازی در قالب انیمیشن نمایش دهد و هیجان و انتظار طرفداران را حفظ و حتی بیش‌تر کند که به احتمال بسیار زیاد به این هدف رسیده است.

یکی دیگر از مشکلاتی که این عنوان با آن دست‌ و پنجه نرم می‌کند، ابهامات و سوالاتی است که بیننده در پایان انیمیشن با آن رو به ‌رو خواهد شد. البته، برخی از آن‌ها ممکن است با دقت بیش‌تر در انیمیشن یا مشاهده آن برای بار دیگر، رفع شود.

کارگردان این انیمیشن یعنی تاکشی نازوئه با وجود تمامی نقص‌ها، کار خود را به خوبی در این اثر و به خصوص در سکانس‌های اکشن و همچنین خلق و کارگردانی سکانس‌های عاطفی انجام داده است.

kingsglaive-final-fantasy-xv-2016-web-dl-720p-mkvcage_iranfilm-mkv-0_12_53-000009

یکی از خیره‌کننده‌ترین موارد در Kingsglaive: Final Fantasy XV، جلوه‌های ویژه رایانه‌ای است. جلوه‌هایی که این اثر را از لحاظ بصری بسیار واقعی نشان می‌دهد و در کنار نورپردازی حرفه‌ای محیط، بیننده را متحیر می‌کند. نکته حائز اهمیت این است که خوبی‌های CGI در انیمیشن فقط به زیبایی‌های بصری برنمی‌گردد و باعث بهبود روند آن هم شده است؛ برای مثال، مبارزات و لحظات اکشن هیجان‌انگیز و نفس‌گیر که در انیمیشن به خوبی نشان داده شده‌اند، با فناوری‌های ویژه رایانه‌ای از گذشته نیز جذاب‌تر از آب در‌ آمده‌اند. همچنین به لطف جلوه‌های ویژه، می‌توانیم نظاره‌گر نمای شهر زیبای اینسامنیا باشیم. در انیمیشن اینسامنیا بسیار مجلل و با شکوه نمایش داده شده است که همین امر باعث می‌شود بیننده با شهر ارتباط بیش‌تری برقرار کند.

افرادی که به انیمه‌ها و بازی‌های ژاپنی علاقه شدیدی دارند، همیشه آن‌ها را با زبان ژاپنی مشاهده می‌کنند؛ زیرا این نکته را می‌دانند که در بسیاری از این عناوین، صدای انگلیسی شخصیت‌ها تقریبا چیزی نزدیک به افتضاح است. حضور ستارگان مشهوری همچون شان‌ بین، آرون پاول و لنا هدی در چنین آثاری تقریباً حکم معجزه را دارد. خوشبختانه صداپیشگی و موشن کپچر انیمیشن بسیار حرفه‌ای و خوب کار شده است (البته موشن کپچر توسط افراد دیگری انجام شده است.) تا شاید نظر طرفداران سری در غرب هم بیش‌تر به این انیمیشن جلب شود. صداپیشگی اکثر شخصیت‌ها خوب است؛ با این وجود، شاید کار شان بین در نقش پادشاه رجیس بهترین باشد.

onyxsskingsglaive10_copy-h_2016

طرفداران سری بازی فاینال فانتزی همیشه با موسیقی‌های دل‌نشین و شنیدنی این مجموعه لحضاتی به‌یادماندنی را تجربه کرده‌اند. جای خوشحالی دارد که بگوییم این وضعیت در Kingsglaive: Final Fantasy XV هم برقرار است. موسیقی جان آر. گراهام به همراه تم اصلی بازی که توسط یوکو شیمومورا نواخته شده است،‌ بسیار با انیمیشن هماهنگ در آمده است و با کمک چند سکانس احساسی انیمیشن، شما را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

Kingsglaive: Final Fantasy XV با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش یک پیشکش ارزشمند برای بازی‌بازان و طرفداران این سری پرطرفدار است. اسکوئر انیکس با این انیمیشن قصد ندارد با انیمیشن‌های برتر و شانس‌های جایزه اسکار، رقابت کند و اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، Kingsglaive: Final Fantasy XV زور و توان چنین کاری را هم ندارد؛ اما آن‌ها به راحتی به هدف خود که جلب نظر طرفداران این سری بوده‌ است، رسیده‌اند. کینگزگلیو حتی پای خود را فراتر از این‌ها هم می‌گذارد. با توجه به طرح و داستان بسیار قوی و جذاب انیمیشن، دوست‌داران فاینال فانتزی اکنون می‌توانند بیش‌تر از گذشته به داستان Final Fantasy XV امید داشته باشند. مطمئناً این انیمیشن را همه دوست نخواهند داشت و خیلی از سینمادوستان با آن ارتباط زیادی برقرار نخواهند کرد، اما دیدن کینگزگلیو برای یک بازی‌باز و طرفدار فاینال فانتزی بسیار شیرین، لذت بخش و حتی ضروری خواهد بود؛ زیرا اتفاقات داستانی انیمیشن، مقدمه‌ای بر Final Fantasy XV است و تاثیر و کمک به‌سزایی در فهم داستان این بازی خواهد داشت.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • Shayan 1675 says:

    ممنون آقای زمانی بابت نقد کاملتون…

  • امید says:

    قسمت بعدی واسه این انیمیشن ساخته نشده ؟ چون کاملا مشخصه که هدف ادامه دادن اون بوده . امیدوارم که ساخته شده باشه یا بشه الان ماه چهارم سال ۲۰۲۱ هست

  • Fatemeh says:

    پس طبق حرفاتون تا الان ۳ قسمت ازش منتشر شده ؟