کمال تبریزی: منابع مالی تولید فیلم به تهیه‌کننده مربوط است نه دیگر عوامل

18 February 2019 - 11:45

در حالی که یک هفته از پایان سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر می‌گذرد، کمال تبریزی درباره کیفیت فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره و مساله سرمایه‌های مشکوکی که وارد سینما می‌شوند اظهار نظر کرده است. به اعتقاد او منابع مالی تولید فیلم به عوامل ارتباط ندارد و در این زمینه فقط تهیه‌کننده باید پاسخگو باشد.

تبریزی در گفت‌وگو با ایلنا درباره پول‌های آلوده که در سینما سرمایه‌گذاری می‌شود، گفته است:

«منشاء پول‌هایی که وارد سینما می‌شود باید مشخص باشد و این یک بحث منطقی است اما اینکه عوامل یک فیلم منهای تهیه‌کننده همچون بازیگر، فیلمبردار، آهنگساز و سایر حرفه‌ها قبل از بستن قرارداد جست‌وجو کنند تا بدانند پول فیلم از کجا آمده، بحث دیگری است. نباید از عوامل یک فیلم انتظار داشته باشیم که در هنگام عقد قرارداد درباره تمام منابع مالی تهیه‌کننده فیلم اطلاع داشته باشند و قاعدتاً و اصلاً ارتباطی به آن‌ها ندارد.»

به اعتقاد او برای حضور عوامل مختلف در یک فیلم جدا از نظر کارگردان و تهیه‌کننده دو اصل اساسی وجود دارد: اول بحث عرضه و تقاضا و دوم صنف تهیه‌کنندگان. تبریزی در این باره توضیح داده است:

«مثلاً بازیگری به نام الف زمانی که می‌خواهد با من به عنوان تهیه‌کننده همکاری کند یک رقمی را پیشنهاد می‌دهد و من آن رقم را یا می‌پذیرم یا نمی‌پذیرم و این اتفاق امری متداول در سینما است. بخش دوم عدالت و کنترل میزان دستمزدها و همچنین تاثیری است که ورود سرمایه‌های خارج از سینما بر سینما می‌گذارد. این موضوع به عوامل یک فیلم ارتباطی ندارد بلکه مستقیم به صنف تهیه‌کنندگان و وزارت ارشاد و سازمان سینمایی مربوط می‌شود. به همین دلیل حرفه‌های مختلف حاضر در یک فیلم از من کارگردان گرفته تا گریمور و بازیگر و غیره نیازی نیست و نباید هم در این موضوعات ورود پیدا کنند و آن بخشی که باید پول‌های وارد شده را رصد و مراقبت کند که برخی افراد یا باندها و گروه‌ها با تزریق منابع مالی به سینما بخواهند با فیلم‌ها پولشویی کنند یا کارهای دیگری را پشت پرده سینما انجام دهند وظیفه قوه قضائیه، وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، خانه سینما و نهایتاً صنف تهیه‌کنندگان است.»

این کارگردان همچنین از سازندگان سریال «شهرزاد» به تهیه‌کنندگی محمد امامی دفاع کرده:

«این‌که مثلاً بعد از ساخت سریالی مانند شهرزاد تقصیر را متوجه کارگردان یا بازیگران و سایر عوامل پروژه کنیم که چرا در چنین سریالی حضور پیدا کردید که سرمایه آن دچار مشکل بوده، رفتار نسنجیده و دمیدن در شیپور از سر گشاد آن است!»

تبریزی که عضو شورای صدور پروانه نمایش سازمان سینمایی هم هست، درباره کیفیت فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره فجر هم صحبت کرده و گفته که هفت فیلم حاضر در بخش مسابقه ضعیف بودند:

«براساس آیین‌نامه جشنواره فیلم فجر می‌تواند در بخش اصلی تا ۲۲ فیلم انتخاب کند اما من شنیدم که یکی از اعضای هیات انتخاب اعلام کرده بود که بهتر است باتوجه به کیفیت فیلم‌ها ۱۵ فیلم در بخش سودای سیمرغ انتخاب شوند اما مسئولان جشنواره ترجیح دادند ۲۲ فیلم انتخاب شود و این خیلی اتفاق خوبی نیست.»

کارگردان فیلم «ما همه با هم هستیم» در ادامه توضیح داده:

«این‌که ما خودمان را ملزم کنیم حتماً ۲۲ فیلم انتخاب کنیم حتی اگر کیفیت فیلم‌ها پایین باشد؛ تقید این‌چنینی به سینما و جشنواره کمک نمی‌کند زیرا وقتی پتانسیل سینما در یک سال ۱۵ فیلم است و هفت فیلم را برای رعایت سقف آثار در مقررات جشنواره انتخاب می‌کنیم فاصله زیادی بین این ۱۵ فیلم و هفت فیلم ایجاد کرده‌ایم و ناگزیر در اسامی نامزدهایی که توسط هیات داوران اعلام شد، شاهد بودیم که هفت فیلمی که ضعیف بودند و ۱۵ فیلمی که با قدرت به جشنواره راه پیدا کرده‌اند، کدام آثار بودند. از طرف دیگر وقتی شما برای رعایت سقف ۲۲ فیلم اعلام می‌کنید بیننده تصور می‌کند که این ۲۲ فیلم تقریباً با فاصله بسیار نزدیک از کیفیت برابری برخوردار هستند اما وقتی مخاطب مردمی جشنواره بلیت می‌خرد و به سینما می‌رود متوجه این فاصله فاحش می‌شود و به اعتبار جشنواره نیز لطمه می‌خورد.»

منبع: آی‌سینما

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.