همه می‌دانند: مصاحبه اختصاصی اصغر فرهادی

19 February 2019 - 12:30

فیلم Everybody Knows (همه می‌دانند) درباره لورا (با بازی پنه‌لوپه کروز) و دو فرزندش در سفر از آرژانتین به زادگاه کوچکش برای عروسی خواهرش است. در میان جشن و شادی، دختر بزرگ دزدیده می‌شود. در روزهای سخت پیش رو، تنش‌های خانواده و جامعه باعث برملا شدن رازهای مخفی می‌شود. در ادامه خبر با سینماگیمفا همراه باشید.

همه می‌دانند جدیدترین ساخته‌ی نویسنده و کارگردان ایرانی، اصغر فرهادی است. فرهادی برای ساخت فیلم‌های جدایی نادر از سیمین (۲۰۱۲) و فروشنده (۲۰۱۶) ستایش مجامع بین‌المللی را برانگیخته و هر یک از این دو فیلم برنده اسکار در بخش فیلم‌های خارجی شدند.

فرهادی در جدیدترین ساخته خود با پنه‌لوپه کروز و خاویار باردم همکاری کرده و اولین فیلم اسپانیایی زبان خود را ساخته است.

سایت خبری اسکرین‌رنت فرصتی پیدا کرد تا با اصغر فرهادی مصاحبه‌ای انجام دهد. ما درباره فرایند نوشتن فیلم‌نامه، فیلم‌سازی در یک کشور غریبه و زبان جدید و کارگردانی فیلم با بازی یک زوج مشهور صحبت کردیم.

اسکرین‌رنت: شنیدیم این فیلم را با الهام از سفری که با خانواده ۱۵ سال پیش داشتید، ساختید، وقتی که دخترتان عکس دختری که دزدیده شده بود را دید. از آنجاییکه ساخت این فیلم در ذهن‌تان بوده، چه موقع حس کردید آماده‌اید فیلم را بسازید؟

اصغر فرهادی: پنج سال پیش بود که این فکر به سراغم آمد، داستان پتانسیلِ فیلم شدن داشت. آنموقع بود که این اتفاق افتاد و فکر نمی‌کردم بشه ازش فیلم‌نامه نوشت و از ۵ سال پیش بهش فکر کردم. داستان چیز جدید یا جالبی نداشت، دزدیده شدن یا ناپدید شدن یه بچه چیزی است که اغلب در فیلم‌ها و ادبیات شاهد آن هستیم اما نگاه جدیدی به این رویداد دادم تا جالب و چالش‌انگیز شود.

اسکرین‌رنت: قبلا اینو گفتی و اگر اشتباه میگم بگویید شما وقتی فیلمی رو می‌سازی که میخوای چیزی رو با بیننده به اشتراک بزاری. احساس یا تصویرت از همه می‌دانند چه بود؟

اصغر فرهادی: یه چیزی سراغت میاد و تو حس میکنی باید خلقش کنی و با دیگران به اشتراک بزاری. آن همیشه تصاویر یا ایده خاصی نیست اما چیزی که من حس کردم داستان برابری بود. چیزی که من حس کردم برابری میان دختر و پدرش بود که پدر واقعی او هم نبود اما مردی بود که بزرگش کرده بود. و داستان زمینی بود که متعلق به مردی که واقعا روی آن کار نکرده بود. بنابراین این تکه زمین برای نجات دختر باید قربانی شود و این داستان ایده‌ی اولی بود که برای فیلم‌نامه در نظر گرفتم.

اسکرین‌رنت: درباره فرایند نوشتن فیلم هم صحبت کنید. برای گفتن داستان زیاد تحقیق کردید؟

اصغر فرهادی: بله، خیلی. تحقیق کردن بخش خیلی مهمی از این فرایند است خصوصا وقتی توی یه کشور غریبه با یه زبان خارجی هستی. وقتی به یه کشور جدید میری احتیاج به تحقیق داری تا اطلاعاتی درباره مردم، لوکیشن، و داستانی که میخوای بنویسی بدست بیاری. بنابراین این فقط درباره سفر با مکان‌های مختلف و پیدا کردن لوکیشن نیست، بلکه درباره ملاقات مردم و شناخت آنها است، اینکه اجازه بدی داستان شکل و شمایل خودش را طبق شرایطی که میخوای بوجودش بیاری، پیدا کنه. بنابراین من این فرایند رو سپری کردم و خیلی هم طولانی بود، اما تحقیق بود که داستان رو تغییر داد و اون را به جایی برد که باید می‌رفت.

اسکرین‌رنت: این فیلم در اسپانیا و با بازیگران اسپانیایی فیلم‌برداری شد. اسپانیایی زبان راحت و معمولی نیست. فیلم The Pact شما به زبان دیگری ساخته شده. چه لذتی از چالش فیلم‌سازی به زبان‌های مختلف می‌برید؟

اصغر فرهادی: این بهترین روش برای شناخت یه کشور، فرهنگ و مردمش است. هیچ مقایسه‌ای در کار نیست. وقتی به خارج سفر می‌کنی و توی اون کشور می‌مونی، ربطی به تجربه‌ فیلم‌سازی نداره، تو می‌تونی بیش از صدها نفر را بشناسی که درگیر پروژه میشن و تو دو سال وارد فرایند ساخت فیلم میشی و این دو سال مثل دو دهه می‌گذره برات. روابط نزدیکی پیدا می‌کنی و این بهترین راه برای شناخت زندگی و عمق فرهنگی است که باهاش سر و کار داری. بنابراین من اینکارو کردم که تجربه‌ام بیشتر بشه و بخاطر حس و کنجکاوی‌ام نسبت به دیگر کشورها، فرهنگ‌ها و تاریخ‌ها انجام دادم. این چیزی نیست که بخوام همیشه انجام بدم، فکر کنم بیشتر فیلم هام رو توی ایران بسازم اما این همیشه واسم جالب و چالش‌برانگیز بوده که برم و ببینم فرایند فرهنگی دیگر کشورها چطوریه. نه تنها از این نفع بردم بلکه بعد دیگری از مخاطب را در برمی‌گیره. همه جا دنیا مردمی هستند که فکر می‌کنند مردم دیگه متفاوت هستند و کاری با شما ندارند. وقتی فیلمی مثل این می‌سازی، وقتی مردم سراسر دنیا را با شخصیت‌های متفاوت فیلم‌ات همدرد می‌کنی، مخاطب می‌بیند که احساس، رنج، شادی‌اش با دیگر مردمان دیگر فرهنگ‌ها یکی است. این روش خوبیه برای اینکه مردم بفهمند تجربه انسانی جهانی است.

اسکرین‌رنت: چطور خاویار باردم و پنه‌لوپه کروز وارد این فیلم شدند؟

اصغر فرهادی: همه پیز پنج سال پیش شروع شد. من فقط چند صفحه از فیلم‌نامه را نوشته بودم اما باهاشون تماس گرفتم تا توی مادرید ببینمشون. از همون اول آن‌ها خیلی مشتاق بودند. باید بگم در هر مرحله از نوشتن و آماده‌سازی باهاشون در تماس بودم و تمام احساسات و تکامل شخصیت‌ها و داستان را باهاشون به اشتراک گذاشتم. آن‌ها واقعا بهم کمک کردند و همکاری خیلی خوبی داشتیم. آن‌ها بیشتر از هر بازیگری در کار مشارکت داشتند.

اسکرین‌رنت: از آنجایی که خاویار باردم ک پنه‌لوپه کروز زوج واقعی هستند، کار باهاشون چطور بود، خصوصا نقش زوجی را بازی می‌کردند که رابطه‌شون سال‌ها قبل به پایان رسیده بود؟

اصغر فرهادی: سر کار من واقعا تحت تاثیر رفتار حرفه‌ای شان قرار گرفتم. منظورم اینه که به محض اینکه آمدند سر کار، طوری رفتار می‌کردند که انگار هیچ رابطه‌ای با هم ندارند. هرکدام کار خودش رو می‌کرد و انگار دوتا بازیگر بودند که فقط هم رو می‌شناختند. دیدن این نوع محدودیت برام جالب بود و به محض پایان یافتن فیلم‌برداری دوباره همان زوج واقعی بودند. بنابراین دیدن این رفتار حرفه‌ای و تجربه کنار هم بودنشان جالب بود. اما این فقط از دیدگاه منِ کارگردان است. از نظر مخاطب هم اینگونه بود چون می‌دانم مخاطب می‌دانست این دو زوج هستند، و داستان عشقی میان آن‌ها جالب بود. نه تنها قابل باور بود بلکه قابل ستایش بود.

اسکرین‌رنت: خیلی‌ها این فیلم را مهیج خطاب کرده‌اند. آیا از نظر شما هم فیلم مهیج است؟

اصغر فرهادی: بنظرم فیلم چندین لایه دارد. اولین لایه فیلم مهیج است و به این معنی نیست که داستان کارآگاهی است یا فیلم سعی دارد مخاطب را سورپرایز یا گیج کند. راز و رمز موجود میان شخصیت‌ها دیده می‌شود. پس این اولین لایه فیلم است که کاملا کلی است اما اگر کسی واقعا به دنبال هیجان است این فیلم آن را ندارد.

اسکرین‌رنت: دوست دارید فیلم دیگری در اسپانیا بسازید؟

اصغر فرهادی: حتما. اگر روزی بخواهم فیلم دیگری خارج از ایران بسازم، اسپانیا گزینه اصلی خواهد بود چون از تجربه‌ام واقعا لذت بردم. خیلی دوست دارم مردم و فرهنگ‌شان را بیشتر بشناسم. این امکان‌پذیر است و واقعا دوست دارم روزی دوباره در اسپانیا فیلم بسازم.

منبع: اسکرین‌رنت

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.