نقد و بررسی انیمه The Secret World Of Arrietty

5 March 2019 - 22:00
the secret world of arrietty wallpaper

The Secret World Of Arrietty انیمه‌ای در ژانر فانتزی و ماجراجویی است که توسط توشیو سوزوکی تولید شده و کارگردانی آن بر عهده هیروماسا یونبایاشی است. این انیمه براساس کتابی از ماری نورتون به نام The Borrowers است که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده است.

آغاز ماجراجویی کوچولو‌ها

شروع بسیار زیبا با موسیقی دل‌نشین و دیالوگ‌‎های بسیار جذاب کاملا جو حاکم بر فضای انیمه را بازگو می‌کنند. نکته‌ای که شاید در ابتدا بسیار قابل توجه باشد طراحی، محیط و فضای انیمه است که مانند یک چراغ چشمک‌زن جلب توجه می‌کند. در ابتدا مرموز بودن داستان این انیمه بسیار جالب است اما خیلی سریع داستان  تغییر مسیر می‌دهد و بجای اینکه انیمه, داستان را از سمتی که شروع کرده است ادامه دهد، روند داستانی خود را از سمت مقابل یعنی دنیای آدم‌های کوچک ادامه می‌دهد، البته این تغییر رویه بسیار به جذابیت داستان کمک کرده است و باعث شده است که نویسنده بتواند ایده‌های جالب خود را در درون داستان به نمایش بگذارد. این ایده‌ها خیلی سریع  و در موقعی که آریتی و پدرش به ماجراجویی خود می‌پردازند خودنمایی می‌کنند. در ابتدا مشخص است که داستان در پیدا کردن مسیر اصلی حرکت خود کمی لنگ می‌زند، ولی این موضوع در ابتدا چندان به چشم نمی‌آید.

the secret world of arrietty wallpapwer 4

آریتی شخصیت اصلی

آریتی ماجراجوی کوچک

درحالی که داستان حواس مخاطب را به دیالوگ‌های جالب شخصیت شو جلب می‌کند، شخصیت اصلی خود را کم کم به نمایش می‌گذارد به نوعی که شاید در ابتدا این موضوع چندان مشخص نباشد. آریتی دقیقا شخصیتی است که جو حاکم بر داستان به آن احتیاج دارد، شخصیت کنجکاوی که دوست دارد به بیرون سفر کند و در مورد هر موضوعی که برای او ناشناخته است بیشتر بداند. داستان هم با استفاده از این شخصیت و شخصیت دیگر یعنی شو توانسته است یک رابطه جذاب و پیچیده را بین این دو بوجود بیاورد و بیشتر روی این دو شخصیت مانور دهد. در بعضی از نقاط داستان، شخصیت آریتی کمی دچار تردید می‌شود که همین موضوع باعث شده است که نتوان خوب تشخیص داد که آریتی به شو اعتماد کرده است یا خیر، البته این موضوع خیلی سریع برطرف می‌شود اما باعث می‌شود که مسیر حرکت داستان برای مخاطب عجیب به نظر برسد.

شو شادی‌ای در سایه مریضی

شو شخصیتی است با داستانی غم‌انگیز اما شخصیتی شاد که همین موضوع هم باعث شده است که دیالوگ‌های جالبی بین او و آریتی بوجود بیاید. البته شاید در بعضی مواقع مریض بودن شخصیت شو دلیل چندان محکمی برای اتفاقات داستانی نباشد اما در حدی هستند که راضی کننده باشند. درکل شخصیت شو بسیار حضور پررنگ و موفقی در داستان دارد و رابطه عجیب بوجود آمده بین او و آریتی تاثیر بسیار زیادی بر روند داستان دارد و به جذابیت آن افزوده است.نکته بسیار عجیبی که درمورد شخصیت شو وجود دارد این است که در یکی از صحنه‌های این انیمه و در زمانی که شخصیت آریتی برای اولین بار خودش را به شو نشان می‌دهد برخی از دیالوگ‌های شخصیت شو با آن چیزی که انتظار می‌رود متفاوت است و به نوعی است که انگار عقاید این شخصیت عوض شده است ، حتی در برخی از جاها هم شاید داستان سعی کرده است که ذهن مخاطب را به این موضوع درگیر کند اما خیلی سریع خلاف آن را ثابت می‌کند.

the secret world of arrietty wallpaper 3

طراحی زیبای انیمه

شخصیت‌های کوچک و بزرگ

به غیر از شو و آریتی شخصیت‌هایی هستند که به نوعی تکمیل‌کننده موضوع در داستان نیز هستند و بیشتر این شخصیت‌ها پیچیدگی خاصی ندارند و دقیقا شخصیت‌هایی هستند که نیاز‌های داستان را برطرف می‌کنند. پدر آریتی شخصیتی است که از روحیه بسیار قوی برخوردار است و هر تصمیم و حرکت از او این قدرت را نمایان‌تر می‌کند. مادر آریتی از شخصیت بسیار کلیشه‌ای برخوردار است، مادری مهربان و بسیار دلسوز که در بیشتر نقاط داستان نگران شخصیت اصلی داستان است، البته نکته جالب این است که مادر و پدر آریتی کاملا شخصیت‌های مکملی دارند و یکدیگر را کامل می‌کنند که این موضوع بسیار جذاب است. به جز شخصیت هومیلی (مادر آریتی)، شخصیت هارو هم نیز شخصیتی است که در برخی از داستان‌ها، مشابه آن نیز است شخصیتی که از بیرون بسیار فرد مهربانی است اما در درون او نشانه‌های از پلیدی وجود دارد. حضور این شخصیت با توجه به گمراهی که داستان در مسیر حرکت خود دارد شاید کمی برای مخاطب عجیب بیاید اما در انتها کمی به حضور و نوع رفتاری که این شخصیت دارد می‌توان قانع شد. برخی از شخصیت‌ها حضور خیلی پررنگی ندارند (مانند ساداکو ماکی)، اما شخصیت اسپیلر شخصیتی است که شاید حضور او در انیمه  زیاد ضروری نیست و میتوانست با حضور کم‌رنگ‌تر در داستان به همین سمت حرکت کند، اما حضور او تا این حد در داستان جالب نیست و می‌توانست بهتر باشد.

داستان صلح از بین رفته بین کوچک‌ها و بزرگ‌ها

داستان این انیمه از موضوع جالبی برخوردار است و خیلی عالی این موضوع را به نمایش می‌گذارد، اما کمی روند داستان آرام است و شاید با استفاده از برخی از عناصر اضافی گفته شده این روند آرام‌تر هم شده است. داستان این انیمه بیشتر در پایه نظرات بوجود آمده از جانب شخصیت آریتی نسبت به رفتار شخصیت شو درحال پیشرفت است، اما این موضوع عجیب است که داستان آن طور که به نظر می‌رسد پیش ‌نمی‌رود که این موضوع چندان جالب نیست. همچنین هرچه به پایان این انیمه نزدیک‌تر می‌شویم داستان این انیمه جذاب‌تر می‌شود اما پس از اینکه این انیمه به پایان می‌رسد یک حسی به مخاطب القا می‌شود که برخی از صحنه‌های این انیمه در حین زیبایی که داشتند اضافی بودند ،اما با دوباره تماشا کردن این انیمه این حس از بین می‌رود. داستان این انیمه از موضوع جالبی تشکیل شده است اما روند پر پیچ و خمی را برای نشان دادن داستان خود انتخاب کرده است که همین موضوع هم باعث شده است که داستان این انیمه کمی باعث سردرگمی مخاطب مخصوصا در اواخر این انیمه  می‌شود.

the secret world of arrietty waallpaper 2

شروع زندگی جدید

شروع زندگی دوباره کوچک‌ها

دلیل اینکه آدم کوچولو‌ها از دست آدم‌های معمولی در فرار هستند چندان راضی کننده نیست با توجه به اینکه ساداکو ماکی نیز چندبار در این انیمه گفته است که حضور آن‌ها برای او مشکلی ندارد اما با این حال داستان به این سمت حرکت می‌کند. پایان این انیمه به آن شکلی که به نظر می‌رسد نیست ، اما با دیالوگ‌ها و صحنه‌های زیبایی که دارد پایان بسیار جذابی را به نمایش میگذارد و پایان این انیمه ،درب هر موضوعی را که باز کرده است می‌بندد. این انیمه با یک داستانی با موضوع جالب و روند زیبا به همراه شخصیت‌ها و موسیقی دل‌نشینی که دارد یک انیمه زیبا را به نمایش گذاشته است که ارزش تماشا کردن را دارد.

مطالب مرتبط



مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.