نقد و بررسی انیمه Akira

11 March 2019 - 22:00
akira wallpaper

Akira انیمه‌ای است در ژانر علمی تخیلی که توسط کاتسوهیرو اوتومو کارگردانی و توسط شونزو کاتو و ریوهی سوزوکی تولید شده و بر اساس داستانی به همین اسم که نویسند‌ه‌ی آن کارگردان همین انیمه است در ۱۶ ژوئیه سال ۱۹۸۸ اکران شده است.

انفجاری قدرتمند برای شروعی دوباره

انفجاری بزرگ در شهر توکیو هنگام جنگ جهانی سوم در سال ۱۹۸۸ تصاویری است که در ابتدای این انیمه مشاهده می‌کنیم. از آغاز این انیمه مشخص است که ایده عجیب و بزرگی در پشت داستان این انیمه پنهان شده و این ایده‌های جالب و جذاب نویسنده که در داستان این انیمه گنجانده شده‌اند را می‌توان حس کرد. موضوع جالبی که در ابتدا این انیمه به چشم می‌خورد این است که در آغاز داستان صحنه‌‌های تعقیب و گریز و هیجانی زیادی به نمایش گذاشته می‌شود و این حس را به مخاطب القا می‌کند که داستان اصلی هم به همین شکل و درمورد همین موارد است، اما با گذشت مدت زیادی از این انیمه مشخص می‌شود که تصاویر ابتدایی تنها برای آشنایی مخاطب با جهان این انیمه است. داستان بزرگ و شخصیت‌های زیاد و متفاوت به شکلی در انیمه وجود دارد که داستان نمی‌تواند در ابتدا اشاره‌ای به موضوع اصلی خود داشته باشد و این موضوع هم باعث شده مخاطب کمی احساس غریبی با این انیمه داشته باشد. نکته‌ی بسیار تاثیرگذار این انیمه فضا و جو حاکم بر شهر جدید نئو توکیو است که داستان به خوبی توانسته این فضا را برای مخاطب به نمایش بگذارد.

سرگذشت عجیب رییس گروه خیابانی

در ابتدا شخصیت‎های زیادی در انیمه معرفی می‌شوند و با پیشروی داستان این موضوع که انیمه چگونه از این شخصیت‌ها استفاده می‌کند نگران کننده می‌شود. کانده شاید شخصیت اصلی این انیمه باشد اما مهم‌ترین شخصیت آن نیست، کانده از شخصیت شجاعی برخوردار است که همین موضوع هم باعث شده او رهبر گروه کوچک خیابانی دوستان خود باشد. شخصیت شجاع و تقریبا بازیگوش کانده از بقیه شخصیت‌ها متفاوت‌تر است و این شخصیت خیلی خوب بر داستان این انیمه نقش بسته است، اما باوجود شخصیتی به خوبی کانده داستان این شخصیت را با یک مشکل عجیب روبرو می‌کند، تقریبا از اواسط انیمه که داستان اصلی روی کار می‌آید دقیقا هدف اصلی شخصیت کائده مشخص نیست که آیا او به دنبال نزدیک شدن به کی است یا کمک به تتسو و یا کشتن او، در ابتدا قصد او کمک کردن به تتسو است اما در برخی از لحظات انگار نوعی حس تنفر نسبت به تتسو در این شخصیت رشد کرده و همینطور این حس خیلی سریع هم ریشه کن می‌شود. اهمیتی که شخصیت کانده در اواخر این انیمه پیدا می‌کند (بیش‌تر از قبل) بسیار جالب است و باعث بروز برخی از صحنه‌های بسیار جذاب در این انیمه شده است.

akira wallpaper 4

کانده شخصیت اصلی

تتسو آکیرای جدید

همانطور که پیش‌تر گفته شد، دقیقا مشخص نیست که داستان از هر شخصیت به چه شکل استفاده خواهد کرد و همین موضوع هم باعث شده شخصیتی مانند تتسو که به نظر شخصیت مهمی نیست در ادامه داستان به مهم‌ترین شخصیت این انیمه تبدیل شود. تتسو شخصیتی کم حرف و می‌توان گفت پردردسری است که بر اثر یک تصادف به شخصیتی مغرور و پر از نفرت تبدیل می‌شود و داستان اصلی این انیمه را کم کم به نمایش میگذارد، با اینکه استفاده از شخصیت تتسو اندکی شوکه کننده به نظر می‌آید اما، داستان با زیرکی دقیقا از شخصیتی استفاده کرده که بیشترین پتانسیل را برای بالا کشیدن داستان در دست داشته است. در صحنه‌های پایانی این انیمه که دوگانگی شخصیت تتسو را مشاهده می‌کنیم از همین نقطه می‌توان فهمید که داستان در انتخاب شخصیت شرور خود بسیار موفق عمل کرده و در قسمتی که تتسو با چهره‌ای ترسناک دوباره از کانده درخواست کمک می‌کند نیز صحنه‌ای زیبا را مشاهده می‌کنیم و هم متوجه تصمیمات گرفته شده توسط داستان می‌شویم. حضور شخصیت کائوری در داستان به عنوان دوست تتسو کاملا غیر ضروری است و نه در ابتدا و نه در پایان این انیمه تاثیر چندان مهمی در داستان نمیگذارد.

به دنبال هدفی نامشخص

حضور برخی از شخصیت‌ها در این انیمه برای پر کردن حفره‌های خالی درون داستان است که این انیمه هم خیلی خوب از پس این موضوع بر آمده است. البته شخصیتی مانند ریو و گروهش که هدف بزرگی در داستان دارند خیلی از قدرت کمی برخوردار هستند و این موضوع کمی عجیب است که گروهی که در بعضی از مواقع درمورد آن صحبت می‌شود چگونه اینقدر ضعیف است، اما در کل تمامی شخصیت‌های فرعی این انیمه کمک بسیار زیادی به داستان کرده‌اند مانند شخصیت کی که رابطه بسیار جالبی بین او و کانده شکل می‌گیرد و همین موضوع هم به افزایش جذابیت داستان کمک کرده و همینطور حضور کوتاه (نسبت به بقیه شخصیت‌ها) شخصیت دکتر اونیشی که تفکرات او برای دستیابی به یک دستاورد جدید تاثیر بسیار زیادی را بر روند داستان گذاشته است.

akira wallpaper 3

تمامی شخصیت‌ها

رییس و سه بچه آزمایشگاهی

با اینکه سه بچه‌ای که درون داستان هستند مانند یکدیگر از شخصیت منطقی و خشکی تشکیل شده‌اند اما تفاوت در قدرت‌های آن‌ها باعث شده است که این سه شخصیت اصلا شبیه به یکدیگر به نظر نرسند. البته حضور شخصیت تاکاشی در ابتدا که موجب خلق صحنه‌‌های جالب و عجیب در داستان شد کمی ذهن مخاطب را در ادامه انیمه به خود درگیر می‌کند تا اینکه همه چیز کم کم در داستان توضیح داده می‌شود. اقدام بسیار جالب داستان در نشان دادن گذشته این سه شخصیت‌ بسیار جذاب است اما در حین جذاب بودن این توضیحات به قدری دیر به دست مخاطب می‌رسد که دیگر استفاده‌ای برای وی ندارد و دانستن آن هم در این لحظه چندان الزامی نیست. وجود شخصیت کلونول در داستان باتوجه به جاه طلبی این شخصیت برای بدست آوردن قدرت و نجات مردم بسیار جالب است، اما کلونول در مواقع حساس مانند صحنه‌ای که برای اولین بار با قدرت تتسو مواجه می‌شود و همچنین صحنه‌ی پایانی این انیمه به باشکوهی صحنه‌های دیگر او و دیالوگ‌های این شخصیت که قدرتمندی او را نشان می‌دهد نیست.

داستانی پر محتوا

داستان این انیمه بسیار جالب و جذاب است و روایت نسبتا خوبی هم دارد هرچند گنگ بودن شخصیت‌های اصلی تا مقطعی در داستان و همچنین استفاده از آن‌ها کمی عجیب است اما در بقیه موارد این انیمه از داستان بسیار خوبی تشکیل شده است. داستان همچنین در یک اقدام غافلگیر کننده صحنه‌های اکشن جذابی را به نمایش می‌گذارد و این موضوع بسیار جالب است اما در برخی از مواقع احساس می‌شود که روایت داستان بیش از حد سریع می‌شود، مانند وقتی که تتسو تصادف کرده و دکتر اونیشی در مورد ویژگی‌های او صحبت می‌کند. همچنین داستان در بعضی مواقع هم کمی گنگ می‌شود مانند توضیحات دکتر اونزشی در مورد اطلاعات و دستاورد‌های او از تتسو در اواخر انیمه. اما به طور کلی می‌توان گفت که این انیمه از داستان بسیار خوبی تشکیل شده که این داستان کاملا به فضای شهر پر از آشوب نیو توکیو می‌آید. نکته جالب انیمه این است که موقع رسیدن به یک صحنه بسیار مهم کاملا وقت خود را به اندازه صرف آن موضوع می‌کند نه بیش از اندازه روی آن صحنه مانور می‌دهد و نه خیلی سریع آن را به نمایش می‌گذارد بلکه دقیقا به اندازه به آن می پردازد.

 akira wallpaper 2

دو دوست تقریبا صمیمی

پایانی برای نیو توکیو

پایان‌بندی این انیمه بسیار خوب است و تقریبا جای نگرانی برای پایان‌بندی آن نیست، نه پایان شادی است نه غم‌انگیز و دقیقا حد تعادل را رعایت کرده، البته این پایان تنها از نظر شاد و غم‌انگیز بودن خوب عمل کرده است، پایان این انیمه از صحنه‌های عجیبی تشکیل شده که مهم‌ترین آن فعالیت‌هایی است که سه شخصیت ۲۵ و ۲۶ و ۲۷ انجام می‌دهند. همچنین نکته بسیار جالب پایان این انیمه به پیشگویی جالب شخصیت ۲۵ برمی‌گردد که بسیار جالب است، نکته عجیب دیگر اتفاقاتی است که برای شخصیت تتسو رخ می‌دهد و همچنین تلاش و ضعف بسیار زیاد حکومت در جلوگیری از آن که در برخی از مواقع کمی باعث ناامیدی می‌شود. به طور کلی هرچه داستان ادامه پیدا ‌می‌کند جذابیت آن هم نیز اضافه می‌شود و درکل این انیمه با طراحی خوب نسبت به سال انتشار آن و داستان و شخصیت‌های جذاب، انیمه بسیار خوبی را به نمایش گذاشته است.

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.