گیشه| پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما در روزهای پایانی سال

9 March 2019 - 10:00

اکران سینمای ایران با تداوم صدرنشینی «آشغال‌های دوست داشتنی» در گیشه بدون رقیب و فروش غیرقابل قبول تازه‌ترین آثاری روی پرده همراه بود.

در روزهای پایانی سال که آرام آرام به استقبال سال جدید می رویم، سینمای ایران نیز روزهای نسبتا آرامی را سپری می‌کند و بیشتر آماده اکرانی پرقوت و پرشور در نوروز ۹۸ می‌شود.

در سومین هفته از ماه اسفند فیلم تازه‌ای به چرخه اکران اضافه نشده و مخاطبان سینما فرصت دارند تا با خیالی آسوده به تماشای فیلم‌هایی که روی پرده هستند بنشینند.

در هفته پیش پرفروش‌ترین فیلم‌های روی پرده تغییری نکرده و بار دیگر و مطابق انتظار فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست داشتنی» ساخته محسن امیریوسفی همراه با همنشین این روزهای خود در صدر جدول فروش، «پارادایس» به کارگردانی علی عطشانی پرفروش‌ترین آثار رو پرده بودند و در مقابل در کم فروش‌ها جابه‌جایی صورت گرفته و فیلم‌های «دایان» اثر بهروز نورانی پور و «ترانه» ساخته مهدی صاحبی در قعر جدول قرار گرفته و کمترین میزان فروش را به خود اختصاص دادند.

افت تماشاگران سینما در هفته‌ای که گذشت

در هفته گذشته براساس آمار سامانه فروش سینمای ایران، ٢٧٩ هزار و ۱۴۵ نفر به سینما رفته و فیلم‌های روی پرده را به تماشا نشستند، این آمار نسبت به هفته دوم اسفندماه که ٣۵٢ هزار و ۷۳۶ نفر به سینما رفته‌اند، افت قابل پیش بینی داشته است.

طبق روال هر ساله در اسفند و پس از اتمام جشنواره فیلم فجر تا آغاز اکران نوروزی، فروش فیلم‌های روی پرده و تعداد مخاطبان سینما با کاهش نسبی همراه است و به نوعی می‌توان گفت این بازه، زمان مرده سینمای ایران است.

با این حال با اعلام نهایی فیلم‌هایی که نوروز ۹۸ روی پرده نقره‌ای می‌روند و شروع اکران نوروزی که بسیاری از مخاطبان و علاقه‌مندان سینما برای آن لحظه شماری می‌کنند سینمای ایران روزهای پرفروش و پرمخاطبی را سپری خواهد کرد.

صدرنشینی «آشغال‌های دوست داشتنی» در نبود رقیب

حال کمی از وضعیت مخاطبان سینما در هفته گذشته فاصله گرفته و به سراغ پرفروش‌ترین فیلم چند هفته اخیر سینمای ایران برویم. «آشغال‌های دوست داشتنی» ساخته محسن امیریوسفی این هفته نیز طبق پیش‌بینی‌ها توانست صدر گیشه را حفظ کرده و بیشترین فروش را از آن خود کند. با وجود آنکه استقبال صورت گرفته از فیلم تا حد زیادی ناشی از پسوند توقیفی است که در کنار نام آن می‌آید اما می‌توان گفت تازه‌ترین ساخته امیریوسفی در اکران نیز بلیتش برده است و هیچ رقیب جدی را در کنار خود نمی‌بیند که نیازی به رقابت با آن پیدا کند.

«آشغال های دوست داشتنی» در حالی در هفته سوم اسفند صدرنشین گیشه هفتگی شد که ۵۶۲ میلیون تومان فروش داشته است، این در حالی است که این فیلم هفته دوم اسفند را با فروش ۷۸۴ میلیون تومانی به پایان برد. بنابراین فیلم امیریوسفی با وجود آنکه در صدر جدول فروش قرار دارد اما نتوانست سیر صعودی خود را در چند هفته اخیر حفظ کرده و با کاهش فروش همراه شده است. باید در هفته آینده منتظر ماند و دید که این وضعیت ادامه دار خواهد بود یا این فیلم تنها در این هفته نتوانسته به فروش مدنظرش دست پیدا کند.

رقابتی که اکران سرد اسفند را داغ می‌کند

جذاب‌ترین اتفاق ممکن برای سینمای نه چندان پررونق ایران در این روزهای پایانی سال، ایجاد یک رقابت حساس و تنگاتنگ میان دو فیلم پرمخاطب در گیشه است، مسئله‌ای که همواره در سالیان گذشته نیز باعث ایجاد شور و هیجان در سینماهای کشور شده و بر فروش فیلم‌ها نیز تاثیر مثبتی داشته است.

از این هفته نیز سینمای ایران شاهد ایجاد یک رقابت حساس خواهد بود که اکران سرد اسفند را حسابی داغ خواهد کرد. فیلم سینمایی «پارادایس» ساخته علی عطشانی در این هفته توانست جایگاه دوم خود را در جدول فروش تثبیت کرده و رکورد ۴۳۲ میلیون تومان فروش را به نام خود ثبت کند. این فیلم هم نسبت به هفته گذشته که ۵۱۳ میلیون تومان فروش داشته، کاهش فروش داشته است.

با این حال وقتی به آمار کل فروش این فیلم و «آشغال‌های دوست داشتنی» نگاهی می‌اندازیم، بوی یک رقابت جذاب را استشمام می‌کنیم، چرا که «آشغال‌های دوست‌داشتنی» توانست در این هفته به مرز سه میلیارد فروش نزدیک شده و اختلاف خود را با «پارادایس» کم کند و به نظر می‌رسد اگر سیر فروش این دو فیلم به همین منوال ادامه پیدا کند رقابتی جذاب در گیشه شکل می‌گیرد.

از «هت تریک»، «جن زیبا» و «قانون مورفی» چه خبر؟

در میان سایر فیلم‌های روی پرده، «هت‌تریک» ساخته رامتین لوافی و «قانون مورفی» به کارگردانی رامبد جوان فروش نسبتا نزدیک و برابری داشتند و به ترتیب توانستند ۳۱۵ و ۳۰۶ میلیون تومان فروش داشته باشند که نسبت به هفته گذشته با افت همراه بوده است. این دو فیلم در هفته پیش توانستند به ترتیب رکورد فروش ۳۴۵ و ۳۹۰ میلیون تومان را بزنند.

«هت تریک» هفته گذشته روند مثبت و رو به رشدی در فروش و استقبال مخاطبان داشت که این هفته نیز با کاهش خیلی اندکی توانست تا حدودی سیر مثبت خود را حفظ کرده و از مرز یک میلیارد فروش عبور کند. فیلم رامبد جوان هم هفته پیش اکرانش در سینمای سرگروه به پایان رسیده و باید دید این مسئله در هفته‌های آینده نیز موجب کاهش فروش این فیلم خواهد شد یا خیر؟

«جن زیبا» ساخته بایرام فضلی، دیگر فیلم روی پرده است که پس از گذشت چند هفته کم ‌فروش و ناکامی در جذب مخاطبان، هفته گذشته توانست شرایط خوبی را در گیشه برای خود دست و پا کند. اقبال کم نسبت به این فیلم با توجه به بازی نورگل یشیلچای چهره مطرح سینما و تلویزیون ترکیه در آن تعجب برانگیز است و البته می‌تواند نشانگر محبوب نبودن این بازیگران در سینمای ایران باشد.

این فیلم در این هفته توانست ۲۴۷ میلیون تومان فروش داشته باشد که در مقایسه با هفته پیش با کاهش حدودا ۴۰ میلیون تومانی همراه بوده است، مسئله‌ای که در این هفته دامن گیر تمامی فیلم‌های روی پرده نیز بوده است.

تازه نفس‌ها در ابتدای راه بریدند

«بهشت گمشده» اثر حمید سلیمیان و «دایان» به کارگردانی بهروز نورانی‌پور دو فیلمی که هفته گذشته به چرخه اکران اضافه شدند نیز در دو هفته نخست نتوانستند در جلب نظر مخاطبان موفق عمل کرده و به فروش قابل قبولی دست پیدا کنند. این دو اثر سینمایی در این هفته به ترتیب ۱۴ و یک میلیون و ۸۱۳ هزار تومان فروش داشتند. «دایان» بدین ترتیب عنوان کم فروش‌ترین فیلم هفته را از آن خود کرد.

به نظر می‌رسد که کم توفیق بودن فیلم‌های تازه نفس در گیشه به سندروم اکران اسفندماه بدل شده است زیرا که پیش از این نیز فیلم‌های تازه‌ای که روی پرده رفته بودند با فروش بسیار ضعیفی در سینماها رو به رو شدند.

از دیگر فیلمی که در فروش وضعیت قابل قبولی نداشتند، «ترانه» ساخته مهدی صاحبی بود. این فیلم در این هفته توانست هفت میلیون تومان فروش داشته باشد که در مقایسه با هفته گذشته چهار میلیون تومان کاهش داشته است.

«قرارمون پارک شهر» ساخته فلورا سام هم وضعیت نسبتا مشابهی با «ترانه» داشت و در هفته گذشته به فروش هفت میلیون و ۳۵۴ هزار تومانی دست پیدا کرد. فروشی که همچون سایر فیلم‌های روی پرده نسبت به هفته گذشته با کاهش همراه بوده است.

فروش سینمای ایران در هفته‌ای که گذشت

در مجموع فیلم های روی پرده در هفته سوم اسفندماه توانستند دو میلیارد و ۵۱۹ میلیون تومان عایدی برای سینمای ایران داشته باشند که یک میلیارد و ۵۰۳ میلیون تومان آن مختص تهران است.

طبق آمار سامانه فروش سینمای ایران، این میزان در مقایسه با هفته پیش که فروش کل سه میلیارد و ۲۱۴ میلیون تومان بوده است، با کاهش قابل تاملی همراه بوده است.

منبع: خبرآنلاین

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.