معرفی فیلم و سریال: آخر هفته چه فیلم‌هایی ببینیم؟

18 April 2019 - 17:00

طبق روال آخر هفته‌ها، این پنج شنبه با معرفی دو فیلم جذاب سینمایی با شما هستیم. اولی محصول یک کارگردان ایرانی و دومی فیلمی با حضور جذاب‌ترین مرد دنیا!. قبل از شروع صحبت در مورد فیلمها باید گفت شاید فیلم‌های این هفته به نوعی متفاوت با دیگر آثاری که دیده‌ایم باشد. هم از نظر فیلمنامه و هم سبک ایفای نقش بازیگرانی که شاید در فیلم‌های دیگرشان به نوعی متفاوت ظاهر شده‌اند اما همین ساختار شکنی، ما را بر آن داشت تا این هفته دو فیلم پر رنگ و لعاب برایتان بیاوریم. با سینما گیمفا همراه باشید.

  • نام فیلم: ۴۵۱ درجه‌ی فارنهایت «Fahrenheit 451 »
  • کارگردان: رامین بحرانی
  • نویسنده: امیر نادری – رامین بحرانی
  • سال تولید: ۲۰۱۸
  • کشور تولید کننده: HBO Films آمریکا
  • بازیگران: مایکل بی جردن (Michael B. Jordan)، مایکل شنون (Michael Shannon)، کثرین کولن (Katherine Cullen)، آرون دیویس (Aaron Davis)، سوفیا بوتلا (Sofia Boutella)

قبل از معرفی این فیلم باید بگوییم که Fahrenheit 451 یک اثر اقتباسی از کتاب نویسنده‌ی مشهور ری بردبری (Ray Bradbury) است که در سال ۱۹۵۱ منتشر شد. اقتباسی جاه طلبانه اما نه لزوما موفق. نویسنده‌ی کتاب ۴۵۱ درجه‌ی فارنهایت در آن سال‌ها و با الهام گرفتن از جنگ سرد، وظیفه‌ی آتش نشان‌ها در آینده را سوزاندن کتاب‌ها می‌دانست و اعتقاد داشت هیچ نوع مطالعه‌ی فیزیکی در جامعه نباید اتفاق بیوفتد. اما امیر نادری فیلمنامه‌ای نسبتا متفاوت و تا حدودی خلاصه شده را نوشت تا این کتاب را در ۱۰۱ دقیقه فیلم، معنا بخشد. اما اگر می‌خواهید این فیلم را ببینید باید بگوییم مایکل بی جردن قرار نیست مانند فیلم‌های این روزهایش در استودیو مارول یا فرانچایز کرید، یکه‌تاز و بی رقیب باشد. او در این فیلم آمده است تا کشف کند، ببیند و یاد بگیرد تا بتواند درست و غلط را تمیز دهد. اما در کنار او (یا بهتر است بگوییم در مقابل او) کاپیتان بیتی با بازی مایکل شنون قرار دارد. میمیک بی نقص او و دیالوگ‌های بی نظیرش در کنار شخصیتی پیچیده، مغرور و عقده‌ای، آنچنان بار احساسی عمیقی به مخاطب وارد می‌کند که داستان ناقص فیلم را نادیده بگیرد. از دیگر ویژگی‌های فیلم می‌توان به نوعی تضاد ملموس در آن اشاره کرد. مدرنیته و جاهلیت، دو صفتی که از ابتدای فیلم رفته رفته جان می‌گیرند و در نهایت به اوج رسیده و نفرت بیننده را نسبت به این طرز تفکر برمی‌انگیزد و اینجاست که تازه قهرمان فیلم، افسر گای مانتگ، به مسیرش در کنار کاپیتان شک می‌کند و به شکلی ناشیانه ولی هیجان‌انگیز، مخاطب را قانع می‌کند که فیلم در حال به انتها رسیدن است.

اما دلیل انتخاب Fahrenheit 451 تنها این موارد نیست. این فیلم هر لحظه‌اش مخاطب را درگیر خودش می‌کند و با جذابیت‌هایی که تکنولوژی آینده می‌تواند داشته باشد، فیلمبرداری جالب توجهش را به رخ می‌کشد. نکته‌ی قابل توجه دیگر در فیلم، جملات پرمفهومی است که از زبان یکی از شخصیت‌های فیلم به بیننده منتقل می‌شود و کاملا تامل برانگیز است. این روزها بار معنایی فیلمها در مصاف با جلوه‌های ویژه‌ی عجیب و غریب و صحنه‌های اکشن آنچنانی، رنگ میبازد و پس از دیدن فیلم و فکر کردن به آن، مخاطب متوجه می‌شود چیز زیادی به او منتقل نشده اما Fahrenheit 451 مفهوم به نسبت عمیق‌تری دارد.

  • نام فیلم: صد خیابان « ۱۰۰Streets»
  • کارگردان: جیم اوهانلون (Jim O’Hanlon)
  • نویسنده:لئون اف باتلر (Leon F. Butler)
  • سال تولید: ۲۰۱۶
  • کشور تولید کننده: انگلستان
  • بازیگران: ادریس البا (Idris Elba)، جبما آرترتون (Gemma Arterton)، چارلی کرید مایلز (Charlie Creed-Miles)، فرانز درامه (Franz Drameh)، کریستین ویرینگ (Kierston Wareing)، تام کولن (Tom Cullen)

در پیچیدگی و شلوغی زندگی‌های این روزها، شاید بسیاری از مشکلاتی که افراد برایشان پیش می‌آید، مشابه هم باشد. به عبارت دیگر جنس دغدغه‌های مردم، خواه افراد کوچه و بازار و خواه افراد مشهور، به نوعی با یکدیگر ارتباط دارد. فیلم «صد خیابان» داستان سه نفر در شهر لندن را دنبال می‌کند که زندگی‌های پیچیده و همراه با مشکلاتی را دارند و علاوه بر خود، خانواده و اطرافیان، دیگر افراد جامعه را هم درگیر می‌کند. بدون شک ادریس البا، با یک ایفای نقش بی‌نظیر، پاشنه آشیل این فیلم است و این شاید در حدی باشد که در میان سکانس‌های فیلم به دنبال حضور او بگردید! چرا که کاملا مناسب نقش یکی از این شهروندان پردغدغه، پدری عاشق اما سردرگم، و ورزشکار مشهور سابق اما پولدار را بازی می‌کند.

مورد دیگری که در فیلم صد خیابان مشاهده می‌شود، نوعی واقع گرایی و رئالیسم در جریان آن است. مخاطب در لحظاتی از فیلم به واقع حس می‌کند اگر من جای او بودم چه می‌کردم؟ و این به نوعی باعث ایجاد حس همزاد پنداری با کاراکترها و ارتباط بیشتر با داستان می‌گردد. از طرف دیگر درام سطح بالای فیلم هم به شدت گیراست و گزارش اشک ریختن مقابل فیلم « ۱۰۰ خیابان» هم به دستمان رسیده است.

لذا با توجه به این توضیحات، توصیه‌ی سینما گیمفا را برای دیدن این دو فیلم جدی بگیرید و نظرات خود را در مورد آنها به ما اعلام کنید.

برچسب‌ها: ،

مطالب مرتبط



مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.