چرا The Shawshank Redemption در گیشه موفق نبود؟

27 September 2016 - 09:00

بسیاری از شاهکارها در دوره زمانی خود به ندرت مورد تقدیر قرار گرفتند. تنها بعد از گذشت زمان است که متوجه می‌شویم چه چیزی را در اختیار داشتیم و چه چیزی را از دست دادیم. در ادامه این خبر، با سینماگیمفا همراه باشید.دقیقا برای فیلم The Shawshank Redemption «رستگاری در شاوشانک» ساخته فرنک دارابونت (Frank Darabont)، در زمان اکرانش در سال ۱۹۹۴ این اتفاق افتاد. علی‌رغم میراثی که فیلم بر جای گذاشت، موفقیت چندانی را از نظر فروش به دست نیاورد، و از نظر دارابونت علت این اتفاق مربوط به بنیاد و اساس فیلم می‌شود. او توضیح داد:

در مورد شاوشانک، مسئله این بود که فیلم مربوط به دنیای زندان می‌شد و فقط دو بازیگر اصلی داشت و بسیاری بعد از دیدن تریلر به خودشان گفتند «خوب، این فیلم هم از آن فیلم‌ها است که فقط حوصله آدم را سر می‌برد». به نظرم این موضوع در مقایسه با عنوان فیلم، به مراتب تاثیر بیشتری داشت. اگر فیلم، اکشنی در پشت میله‌های زندان می‌بود، بسیاری برای دیدن آن می‌آمدند. اگر تیم رابینسون (Tim Robbins) و مورگان فریمن (Morgan Freeman) بازیگران اصلی هستند، پس فیلم دارویی تلخ است و بسیاری برای دیدن آن نیامدند.

در گفتگوی اخیرش با Yahoo Movies، فرنک دارابونت در مورد عملکرد ضعیف و کم فروغ The Shawshank Redemption از نظر مالی صحبت کرد و نظر خود را در مورد عملکرد نا امیدکننده فیلم در گیشه‌، اظهار کرد. اگرچه بسیاری از مردم عنوان فیلم را به دلیل عدم ایجاد شور و اشتیاق در بین جامعه هدف و علاقه‌مند به فیلم، دلیل اصلی این شکست می‌دانند ولی دارابونت این طور فکر می‌کند که هسته مرکزی فیلم و اساس آن از نظر مخاطبان خوشایند نبوده‌است. وقتی مخاطبان بازیگران معتبری مانند تیم رابینسون و مورگان فریمن را در محدوده تاریک و خاکستری زندان دیدند، تصویری کسل کننده از فیلم در ذهنشان شکل گرفت و درنتیجه این موضوع، مانع از حضور گسترده آنها در زمان اکران فیلم شد. به عبارت دیگر، اگر فیلم با هیجان بیشتری تبلیغ می‌شد و از این نظر سرمایه گذاری مناسب‌تری روی آن صورت می‌گرفت، مردم بیشتر مجاب می‌شدند که به دیدن آن بروند.

در ابتدا شاید اینطور به نظر برسد که او به هوش جامعه متوسط علاقه‌مند به فیلم توهین می‌کند ولی با کمی تامل متوجه می‌شویم که منطق او چندان هم بی پایه و اساس نیست. علی رغم اینکه فیلمِ اقتباسی از داستان استفن کینگ (Stephen King)، یکی از زیباترین و تاثیرگذار‌ترین داستانه‌های روایت شده در تاریخ سینما است، همزمان فیلمی غمگین و ناراحت کننده نیز هست. در نتیجه حجمه طرفداران سینما و مخاطبان آن، به دیدن فیلمی نرفتند که قرار بود آنها افسرده و غمگین کند، حتی اگر فیلم در ادامه به یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل شود.

با نگاه به گذشته این موضوع بیشتر احمقانه به نظر می‌رسد. صرف نظر از چهره فیلم از نظر تبلیغاتی، مخاطبان سینما با کنار گذاشتن فیلم Shawshank در سال ۱۹۹۴، یکی از زیباترین صحنه‌های تاریخ سینما را از دست دادند، جایی که اندی دوفرسن (Andy Dufresne) به زیبایی هر چه تمام‌تر از زندان فرار می‌کند.

نظر شما در این مورد چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: CinemBlend

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • Sasan says:

    من اصلا دلیل اول بودن این فیلم در بین ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ رو متوجه نمیشم
    رهایی از شاوشنگ به نظر من فقط ارزش یک بار دیدن رو داشت
    فیلمی هم که یک بار ارزش دیدن رو داشته باشه اصلا شایسته حضور در بین ۲۵۰ فیلم رو نداره چه برسه به اول بودن