مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر

26 April 2019 - 10:00

مراسم انتهایی و اختتامیه سی و هفتمین دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر عصر روز پنج شنبه ۵ اردیبهشت ماه ۹۸ آغاز شد و با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائتی چند از قرآن کریم شروع شد و در این بین نیز کلیپی از افراد در همه جای جهان پخش شد.

در ادامه گروه‌های موسیقی روی سن آمدند و قطعاتی برای مهمانان و بازیگران و هنرمندان نواختند. قطعاتی خاطره‌انگیز همانند “کوچه‌ها را آب و جارو کردم” و “گنجشگک اشی مشی”.

در کلیپ بعدی که در سالن پخش شد معرفی آثار این دوره و دست اندرکاران و همچنین به همراه تصاویر قدیمی در دوره‌های قبلی جشنواره فجر بود.

در ابتدای این مراسم دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، رضا میرکریمی برای خوشامدگویی به روی سن آمد و گفت:

امسال با تحریم‌های ناعادلانه و یکسویه که نه تنها اقتصاد که فرهنگ را نیز نشانه رفته است، مواجه بودیم اما علیرغم همه مشکلات شاهد برگزاری جشنواره‌ای باشکوه بودیم. بسیاری از دوستان سینمای ایران در سراسر دنیا ما را تنها نگذاشتند و من از این موضوع خوشحالم.

در ادامه نیز با تشکر از وزارت ارشاد و وزیر ارتباطات و شهرداری و سازمان سینمایی افزود:

همه حامیان در حد و توان خود به این حرکت ملی و بین‌المللی کمک کردند و باید از همه آن‌ها تشکر کنم.

پس از آن نیز مجری برنامه به دو زبان فارسی و انگلیسی درباره صلح جهانی صحبت کرد و از مهمانان خواست این موضوع رو با تشویق خود به گوش همه مردم سرتاسر دنیا برسانند.

جایزه نت پک به فرزاد خوشدست برای فیلم “خط باریک قرمز” از ایران رسید.

او پس از دریافت جایزه گفت:

از داوران این بخش جشنواره به ویژه غلامرضا موسوی تشکر می‌کنم و دوست دارم این جایزه را در ابتدا به بچه‌های کانون اصلاح و تربیت هدیه بدهم چون این فیلم را آن‌ها ساختند. من تمام تلاشم را کردم که در طول ساخت این فیلم با آن‌ها صادق باشم و دروغ نگویم. در این فیلم تصمیم گرفتم به معجزه هنر و تئاتر بپردازم.  به تازگی مطلع شدم که دختردار شده‌ام و از این موضوع بسیار خرسندم.

جایزه بین الادیان به فیلم “شکستن همزمان بیست استخوان” به کارگردانی جمشید محمودی از افغانستان اهدا شد.

او جایزه خود را از هیئت داوران که شامل داگلاس فالسون، اینیس گیل، سید محمدحسین نواب می‌شد دریافت کرد و گفت:

دو سال سخت برای ساخت این فیلم به ما گذشت. امیدوارم همانطور که این فیلم در دنیا بسیار مورد استقبال بوده است مردم ایران نیز این فیلم را دوست داشته باشند.

جایزه منتقدان بین المللی به فیلم “اعلان” به کارگردانی محمود فاضل جوشکون از ترکیه و بلغارستان تقدیم شد.

این جایزه توسط باربارا لوری، جونیت جبنویان و روبرت صافاریان به برنده این بخش اهدا شد.

جایزه صلح به فیلم “امینه” به کارگردانی ایمن زیدان از سوریه رسید.

این جایزه توسط حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی و رضا کیانیان رییس کاخ جشنواره به برنده اهدا شد و ایمن زیدان نیز پس از دریافت جایزه خود ابراز امیدواری کرد که همه در مسیر صلح جهانی تلاش کنند.

جایزه محمد امین (ص) به فیلم “حمید” به کارگردانی اعجاز خان از هند تقدیم شد.

رضا کیانیان درباره اهدا این جایزه گفت:

بسیار خوشحال هستم که برای بار چهارم برای اهدای جایزه محمد امین(ص) روی سن آمدم. این جایزه در واقع جایزه اخلاق است. بدین دلیل اسمش محمد امین است که پیامبر ما می‌گوید من نیامدم مگر برای تکامل اخلاق در جهان. هیچ فیلمی نیست که به اخلاق نپردازد حتی اگر این دغدغه کوچک باشد. این جایزه به فیلمی اهدا می‌شود که دغدغه اصلی آن اخلاق است.

در بین بهترین فیلمهای اول، “جوان روسی” به کارگردانی الکساندر زولوتوخین از روسیه برنده این بخش شد.

عمار هادی العرادی، غسان سلهب و بهروز شعیبی، تندیس بهترین فیلم اول را اهدا کرد و پس از دریافت جایزه این طور گفتند:

من بابت این جایزه تشکر می‌کنم. امیدوارم کارگردان این اثر در آینده بتواند فیلمهای بهتری بسازد.

کارگردان فیلم «جوان روس» هم که پیامی تصویری برای جشنواره فرستاده بود، از انتخاب فیلمش به عنوان برگزیده تشکر و ابراز خوشحالی کرد از این که توانسته است حمایت داوران و تماشاگران را جلب کند و بابت حضور نداشتنش در ایران عذرخواهی کرد.

جایزه بخش “جلوه‌گاه شرق” به فیلم “قربانی” به کارگردانی مهدی محمدنژادیان از ایران رسید.

او جایزه خود را از دستان روسودان گلورژیدزه و خسرو معصومی داوران این بخش دریافت کرد و اینطور گفت:

هزاران کودک در سراسر دنیا در معرض خشونت قرار می‌گیرند. این کودکان به ویژه در جوامع سنتی صدایی ندارند و من سعی کردم صدای آن‌ها باشم.

هو منگ از چین جایزه بهترین کارگردان آسیایی برای فیلم “عبور از مرز” دریافت کرد.

او پس از دریافت جایزه گفت:

جشنواره جهانی فیلم فجر تشویق خوبی برای ساخت فیلم بعدی ما ایجاد کرده است. کارگردان فیلم در حال حاضر در کشور چین است و ما آنجا هم نمایش فیلم را داریم.

دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند آسیایی به فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید محمودی از افغانستان اهدا رسید.

نوید محمودی با دریافت این جایزه گفت:

من بیش از ۳۴ سال است که در ایران مهاجر هستم. مطمئن هستم همه شما در کوچه‌ها و خیابان‌هایتان مهاجران افغانستانی را دیده‌اید. خواهش می‌کنم هرچقدر که از دست شما برمی‌آید به مهاجران محبت کنید برای اینکه «بی‌سرزمینی» درد بزرگی است. به همه عوامل فیلم تبریک می‌گویم و امیدوارم فیلم بعدی‌مان در جشنواره فیلم فجر داخلی پذیرفته شود.

تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی هم به فیلم «جای خالی دوست» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدعلی طالبی از ایران اهدا شد.

کارگردان این فیلم پس از دریافت جایزه خود با انتشار کلیپی گفت:

ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره جهانی فیلم فجر، هیات داوران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی می‌خواهم این جایزه را به نیلوفر روزبهانی که به همراه دوستش به قصد خودکشی از یک پل پرید و به طرز معجزه‌آسایی نجات یافت، اهدا کنم و از همه نوجوانان می خواهم به زندگی که می‌تواند لحظه‌های شیرینی داشته باشد بیندیشند؛ مثل همین لحظه‌ای که می‌تواند لبخند بر لبان ما بنشیند.

جایزه این هنرمند را نیلوفر روزبهانی یکی از دو دختر فیلم «جای خالی دوست» که اقدام به خودکشی کرده و جان سالم به در برده بود، دریافت کرد. وی در سخنانی گفت:

تشکر می‌کنم از استاد محمدعلی طالبی که مرا به این مراسم دعوت کرد تا در خدمت شما باشم.

جایزه بخش “سینمای سعادت” به فیلم “افراط منجی ماست” به کارگردانی مورگان زیورلا رسید.

داوران این بخش که شامل وانگ ژیائوشوای، پیتر فلایشمان، مایک فان دایم، مظفر اوزدمیر،لابینا میتوسکا، نرگس آبیار و نوید محمدزاده بودند اهدا شد و وانگ ژیائوشوای یکی از داوران این بخش که نامش به معنای پادشاه است از داوران خواست تا نام برگزیده اول را او اعلام کند.

کارگردان سوئدی این اثر نیز پس از دریافت جایزه خود گفت:

باعث افتخارم  است از داورانی جایزه می‌گیرم که از فرهنگ‌های مختلف هستند. این فیلم برایم بسیار شخصی است چون قصه برگرفته از خانواده خودم و روستایی است که به آن احساس نزدیکی دارم. از تیمم برای همراهی در ساخت این فیلم متشکر هستم و متاسفم که نتوانستم در جشنواره حاضر شوم.

جایزه ویژه هیات داوران به بهترین طراحی لباس به فیلم “پرنده بهاری” به کارگردانی جینگ ژیانگ لی از چین رسید.

برنده این جایزه حضور نداشت اما کارگردان جایزه را دریافت کرد و گفت:

باعث افتخار است این جایزه را دریافت می‌کنم. این هدیه می‌تواند کمک کند رویاهایم را ادامه دهم.

جینگ ژیانگ لی طراح لباس فیلم هم در پیامی ویدیویی از دست اندرکاران جشنواره تشکر کرد و گفت: همکاری با گروه این فیلم برایم افتخار بود.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد هم به علی مصفا برای فیلم “جهان با من برقص” به کارگردانی سروش صحت رسید.

 نوید محمدزاده با اهدا این جایزه گفت:

من این سیمرغ را که اینجا اهدا می‌کنند بیشتر از آن یکی که خودم قبلا گرفته‌ام، دوست دارم. آقای میرکریمی یکی از این سیمرغ‌ها به من بدهید.

علی مصفا پس از دریافت جایزه‌اش گفت:

ظاهرا یکی آن بالا و یکی در پشت‌صحنه هوای مرا داشته است تا این جایزه را بگیرم!

این صحبت علی مصفا با خنده حضار رو به رو شد. مصفا همچنین از سروش صحت برای همکاری در فیلم «جهان با من برقص» تشکر کرد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد هم به جسپر کریستنسن برای فیلم “پیش از ژاله” به کارگردانی مایکل نویر از دانمارک رسید.

او با دریافت جایزه‌اش گفت:

تشکر می‌کنم که کار ما را به عنوان پیام‌آور صلح دیدید و خوشحالم از این که نشان دادیم ما انسانها بیش از آن که فرق داشته باشیم شبیه به یکدیگر هستیم و می‌توانیم دنیایی بهتر را بسازیم.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن به مارتینا آپوستولووا برای فیلم «ایرینا» به کارگردانی نادژدا کزه‌وا از بلغارستان اهدا شد.

او پس از دریافت جایزه گفت:

بسیار از شما تشکر می‌کنم. از کارگردان و تهیه‌کننده فیلم و خانواده‌ام تشکر می‌کنم. متشکرم که سختی‌هایی را که برای بازی در این فیلم متحمل شدم، دیدید. تهران، ایران تشکر مرا بپذیرید.

استفان کیتانوف تهیه‌کننده فیلم «ایرینا» در ادامه تاکید کرد: تنها چیزی که بین همه ما مشترک است، عشق به سینماست.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به گرنوت کرا و اولیور هافنر برای فیلم «واکرسدوروف» به کارگردانی اولیور هافنر از آلمان رسید.

هافنر که تا روز گذشته در تهران حضور داشت، در پیامی تصویری به حاضران اختتامیه گفت:

من به زودی به تهران برمی گردم. بسیار خوشحالم که این جایزه را دریافت می‌کنم. فیلم من درباره حقوق مدنی است؛ چیزی که همه باید برایش بجنگیم و امیدوارم «واکرسدورف» اثری الهام بخش بوده باشد.

سیمرغ بهترین کارگردانی به سروش صحت برای فیلم «جهان با من برقص» از ایران اهدا شد.

او پس از دریافتد این جایزه گفت:

از هیات داوران و برگزارکنندگان جشنواره بسیار تشکر می‌کنم و از دریافت این جایزه بسیار خوشحال هستم. در این دو، سه روز بیشتر می‌شنیدم که همه درباره فیلم می‌گفتند که حال این فیلم خوب است. فکر می‌کنم علت این حال خوب این است که ما در طول ساخت این فیلم همگی حالمان خوب بود و مسائل را باهم حل می‌کردیم. فکر می‌کنم اگر ما هم گاهی کوچه را برای مهمانان جارو کنیم، با مهاجران مهربان باشیم، کمی خودمان، بقیه و حتی کسانی را که عقایدشان مخالف ماست دوست داشته باشیم آنوقت است که جهان با ما خواهد رقصید.

سیمرغ زرین بهترین فیلم سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به فیلم “جوان روسی” به کارگردانی الکساندر زولوتوخین و تهیه کنندگی ادوارد پیچوگین و الکساندر سوخوروف از روسیه رسید.

این جایزه توسط رضا میرکریمی دبیر جشنواره و پل شریدر نویسنده و کارگردان آمریکایی مهمان ویژه این رویداد به برنده اهدا شد.

او پس ار دریافت جایزه خود گفت:

بسیار مهم است که داستانی ساده و صادقانه ساخته شود و خوشحالم که تماشاگران ایرانی این فیلم را درک و با آن احساس نزدیک داشتند.

سی و هفتمین دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر، از تاریخ ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در پردیس سنینمایی چارو و سینما فلسطین در حال برگزاری است.

برای دیدن گزارش تصویری این دوره میتوانید به بخش جشنواره جهانی فیلم فجر سر بزنید.

به صفحه اینستاگرام ما نیز سر بزنید.

Https://Instagram.Com/Cinemafars.Official?Utm_source=Ig_profile_share&Igshid=Lb8c0n2zdtrq

 

 

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.