۱۰ فیلم برتر اقتباس شده از کتاب به رأی مردم انگلیس

30 September 2016 - 18:05

بیشتر افرادی که به ادبیات علاقه دارند درباره‌ی فیلم‌های اقتباس شده از کتاب، به شما می‌گویند که کتاب بهتر بود! بعضی مواقع فیلم‌ و کتاب در انتقال حس کلمات نوشته شده شانه به شانه و در کنار هم قرار می‌گیرند و مفهوم مشترکی را برای خواننده یا بیننده بیان می‌کنند. این که یک فیلم بتواند پیام و هیجان یک رمان را به خوبی نشان دهد یک اتفاق نادر نیست، ولی کمتر رخ می‌دهد؛ اما زمانی که یک فیلم در انجام این کار موفق شود باید آن را یک کیمیاگری واقعی دانست. در ادامه با سینماگیمفا همراه باشید.

از دیدگاه مردم بریتانیا ۱۰ فیلم هستند که توانستند به خوبی راه کتاب خود را ادامه دهند. روزنامه آنلاین انگلیسی ایندپندنت از دو هزار شهروند انگلیسی علاقمند به سینما، درباره‌ی بهترین فیلم‌های اقتباس شده از کتاب‌های مختلف سوال کرد و در این میان ده فیلم بودند که خود را از سایرین جدا کردند. رتبه‌ی یک این لیست از جانب ۳۶ درصد شرکت کنندگان در لیست ۱۰ فیلم قرار گرفته است که نشان دهنده‌ی رقابتی سخت بین آثار حاضر است. به ده فیلم موجود در لیست نگاه کنید و پس از آن نظر خود را با ما در میان بگذارید که با آن موافق هستید یا نه؟

۹۹b5cb330c109daaceffa9ccdab351205b81179e

۱۰

Forrest Gump

نویسنده‌ی کتاب: وینستون گروم (Winston Groom)

اگر زندگی مثل یک جعبه شکلات باشد؛ Forrest Gump اولین شکلاتی است که بین کلی شیرینی عالی انتخاب خواهید کرد. رابرت زمکیس (Robert Zemeckis) و تام هنکس (Tom Hanks) داستان مردی را بیان می‌کنند که از موهبت بینش و هوش معمول بهره نمی‌برد، ولی همچنان از دوره‌ای که در آن زندگی می‌کند باهوش‌تر هست. سخت خواهد بود که این فیلم را طلای خالص ندانست. چنانچه این سوال از وینستون گروم، نویسنده‌ی کتاب، پرسیده می‌شد؛ بی شک او فیلم را در لیست قرار نمی‌داد.

۹۵۲b1a585cde33d9fc25a986be36a3ad6268f0b7

۹

The Hobbit

نویسنده‌ی کتاب: جان رونالد روئل تالکین (J. R. R. Tolkien)

شاید خیلی از شما بپرسید که این چه لیستی است که The Hobbit در رتبه‌ی نه آن قرار دارد؛ چون در دو مجموعه فیلم اقتباس شده از سری کتاب‌های حماسه‌ای تالکین سه‌گانه The Hobbit ضعیف‌ است. پیتر جکسون (Peter Jackson)، کارگردان فیلم، در ساخت فیلم The Hobbit توانست مقداری از جادویی را که تالکین در میان صفحات خود نوشته بود به خوبی به تصویر بکشد. فقط تصور کنید که The Hobbit: The Desolation of Smaug را تماشا نکرده‌اید؛ در این صورت با قرار گرفتن The Hobbit در این رتبه‌ مشکلی نخواهید داشت.

۶۳۷c93eaf521c31769bd24238b01a6179086b6a3

۸

Charlie and the Chocolate Factory

نویسنده‌ی کتاب: رولد دال (Roald Dahl)

انتخاب بهترین اقتباس سینمایی از میان تعداد زیاد کتاب‌های رولد دال برای اکثر طرفداران آسان است و به احتمال زیاد اکثرا افراد یک فیلم را انتخاب خواهند کرد… از نکات مثبت فیلم Willy Wonka and The Chocolate Factory «ویلی وانکا و کاخانه شکلات‌سازی» می‌شود به بازی به یاد ماندنی جین وایلدر (Gene Wilder) فقید، در نقش یک دیوانه دوست داشتنی و آهنگ‌های خاطره انگیز فیلم اشاره کرد، ولی فیلم Charlie and the Chocolate Factory بخش تیره‌تری از قلم رولد دال را در محیطی مدرن‌تر به نمایش گذاشت. شاید افراد انتخاب شده از طرف The Independent این فیلم را برگزیده باشند، ولی ما در قلب خود می‌دانیم که هنگامی که این فیلم را انتخاب می‌کردند؛ در فکر فیلم ساخته شده در سال ۱۹۷۱ با بازی جین وایلدر بودند.

f0bdd040125f524780fcac6a53bf5b5b3c3f1be3

۷

The Green Mile

نویسنده‌ی کتاب: استفان کینگ (Stephen King)

نویسنده‌ای که با دو فیلم جدا از هم که در عین حال بسیار به هم شباهت دارند در این لیست حضور دارد؛ کسی نیست جز استفان کینگ. اولین حضور استفان کینگ در این لیست، برای فیلم The Green Mile است که با همکاری تام هنکس و فرانک دارابونت (Frank Darabont) ساخته شد. با این که فیلم دوم در این لیست رتبه‌ی بهتری دارد، ولی از جهات بسیاری به The Green Mile شباهت دارد و رتبه‌ی بهتر آن، به The Green Mile صدمه‌ای وارد نمی‌کند. هر دو فیلم در این بازی برنده هستند و تنها تفاوتی که دارند در سلیقه شرکت کنندگان این نظر سنجی است.

da3e95402a53a91dd3f38f63721715fe37751b76

۶

سری فیلم‌های بورن

نویسنده‌ی کتاب: رابرت لادلوم (Robert Ludlum)

این انتخابی است که در آن شرکت کنندگان به جای دقت به اثر ادبی، از روی سلیقه‌ی فیلمی خود، رای داده‌اند. هر کسی که سری رمان‌های اصلی رابرت لادلوم که از سال ۱۹۸۰ با The Bourne Identity شروع شد خوانده باشد؛ می‌داند که سری فیلم‌های Bourne بیشتر یک اقتباس از نام کتاب است تا محتوای آن. جیسون بورن از تعداد زیاد توطئه‌های مختلف دولت زنده بیرون آمده است و جایگاه او با خون دشمنانش ثابت شده است.

e61e9e41590dc5311c8c7802075e4653351c4f3e

۵

فیلم‌های جیمز باند

نویسنده‌ی کتاب: ایان فلمینگ (Ian Fleming)

تا به حال مقالات بسیاری منتشر شده‌اند و در آینده نیز منتشر خواهند شد که درباره‌ی تغییر James Bond در چندین دهه‌ی گذشته توضیح می‌دهند. در چند مورد، فیلم‌ها آن قدر از ورژنِ اصلیِ رمانِ نوشته شده به وسیله‌ی ایان فلمینگ فاصله گرفتند که تعجب می‌کنیم که چرا ایان فلمینگ از گور بیدار نشده و سازنده‌هایش را از ترس سکته نداده است. از طرف دیگر فیلم‌هایی مثل On Her Majesty’s Secret Service ،License To Kill و حتی Casino Royale نیز هستند به کتاب‌های فلمینگ وفاداری بیشتری دارند. با دیدن این فیلم‌ها می‌شود فهمید که چطور بعد از گذشتن این همه سال، فرانچایز James Bond همچنان با قدرت به راه خود ادامه می‌‍‌دهد.

۹۷۵۲۶f4897e707c2e8dd41ace435f57fb5706105

۴

The Lord of the Rings

نویسنده‌ی کتاب: جان رونالد روئل تالکین

شما قطعاً می‌دانستید که The Lord of the Rings «ارباب حلقه‌ها» قرار است در لیست حضور داشته باشد و در مقایسه با The Hobbit جایگاه خیلی بهتری نیز دارد و این را می‌توان از واکنش متفاوت طرفداران نسبت به این دو فیلم در همه جا فهمید. با قلبی آهنین که حتی حلقه نیز قدرت نفوذ را در آن نداشت؛ بعد از گذشت چندین سال که برای اولین بار طرفداران به تماشای The Lord of the Rings رفتند هنوز این فیلم و کتاب مورد احترام طرفداران است.

۷۰۲c0c6f0572d454d01a0f2076140f6718fe5664

۳

The Shawshank Redemption

نویسنده‌ی کتاب: استفان کینگ

با توجه اینکه فیلم The Shawshank Redemption «رستگاری شاوشانک» بسیار زیبا است و عالی ساخته شده است قرار گرفتن در رتبه‌ی سوم احساس درستی را به طرفداران منتقل نمی‌کند. با این که رقیبان این فیلم نیز قابل احترام هستند، ولی دیدن The Shawshank Redemption در مکان سوم، قلب ما را به درد می‌آورد. در هر صورت، استفان گینگ و فرانک دارابونت با ساخت The Shawshank Redemption دست به خلق اثری کامل زدند که شاید هیچکس، حتی خود این دو نیز نتوانند اثری بهتر از آن بسازند.

۳۲b1b1ad9849e2083132d75253335073e01e00bb

۲

A Christmas Carol

نویسنده‌ی کتاب: چارلز دیکنز (Charles Dickens)

اگر فیلم A Christmas Carol «سرود کریسمس» در میان آثار اقتباس شده از کتاب، بهترین در تاریخ سینما نباشد؛ باید رتبه‌ی بالایی در میان آن‌ها داشته باشد. اقتباس از این رمان کلاسیک نوشته شده‌ توسط چارلز دیکنز بسیار آسان است؛ چه اقتباسی از این اثر در دوره زمانی مخصوص به خودش ساخته شود یا برای قرار گرفتن در بازه‌ی زمانی دیگری بازنویسی شود. واقعاً خراب کردن ساخت یک فیلم اقتباس شده از این کتاب بسیار سخت‌تر از آن است که بخواهید حتی تصور آن را کنید. آثار اقتباس شده‌ی متخلف از این رمان محبوبیت زیادی دارند و حتی فیلم‌های Scrooged از ریچارد دانر (Richard Donner) یا The Muppet Christmas Carol نیز می‌توانستند در این لیست قرار گیرد، ولی فیلم A Christmas Carol با بازی الستر سیم (Alastair Sim) هر دو فیلم را برای قرار گرفتن در رتبه‌ی دوم این لیست شکست داد.

۳bff774635c96710c3d62c108d00bf5f9b2df322

۱

فیلم‌های هری پاتر

نویسنده‌ی کتاب: جی.کی. رولینگ (J.K. Rowling)

رتبه‌ی اول به مجموعه فیلم‌های هری پاتر تعلق دارد. سری رمان‌های رولینگ برای مردم انگلیس باارزش است و در میان این مردم محبوبیت بالایی دارد. نسخه‌ی سینمایی ساخته شده از کتاب نیز توانست به خوبی لیاقت خود را نشان دهد و به جای این که در فاصله‌ی زیادی از رمان قرار گیرد در کنار آن جای گرفته است. شاید در بعضی مواقع فیلم‌های هری پاتر نتوانستند به بهترین شکل ممکن کلمات رولینگ را به تصویر بکشند، ولی در نشان دادن حس موجود در دنیای رولینگ عالی عمل کرده‌اند. باید به هری پاتر برای کسب رتبه‌ی یک در این لیست تبریک گفت.

منبع: Cinemablend

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • Masih says:

    من با رتبه های ۱۰ و ۸ و ۷ و ۳ و ۲ خیلی حال می کنم. سرود کریسمس هم از نظر من باید میومد جای هری پاتر. به هرحال چارلز دیکنز کجا و جی کی رولینگ کجا؟! ولی خب معلوم شد که مردم انگلیس، حتی در سینما، از جادو و جمبل بیشتر خوششون میاد تا کارای ادبی و عرفانی.

  • Hanna says:

    لیست خوبیه که به شدت جاى سکوت بره ها توش خالیه. شاید اکر فیلم براى قشر جوانتر ساخته شده بود تو این لیست میومد ولى هنوز به نظر من یکى از بهترین اقتباس هاى سینما از ادبیاته. البته فیلم اینک آخر زمان رو هم نباید از قلم انداخت ولى براى مخاطبین جدید، خیلى قدیمیه.