آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم؟

9 May 2019 - 22:00

در این قسمت از معرفی فیلم و سریال تصمیم بر این شد که علاوه بر معرفی فیلم طبق روال معمول، یک سریال با پرستیژ اما کمتر دیده شده که می‌توانید تماشای آن را از این هفته آغاز کنید معرفی کنیم. سریال Halt and Catch Fire «ایستادن و آتش گرفتن» یکی از بهترین درام‌های تلویزیون در چند سال اخیر است که با وجود نقص‌هایی اندک، اپیزود به اپیزود بهتر می‌شود. فیلم Milk «میلک» هم با بازی شان پن (Sean Penn) افسانه‌ای که برای این فیلم برنده اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اول هم شده، فیلم معرفی شده در این هفته است. با این اوصاف، بدون اتلاف وقت اضافه به سراغ دو اثر مذکور می‌رویم.

  • سریال “ایستادن و آتش گرفتن”
    نام به زبان انگلیسی: “Halt and Catch Fire”
    سال تولید: ۲۰۱۴-۲۰۱۷ میلادی (به پایان رسیده)
    خالقان: کریستوفر کنتول (Christopher Cantwell) و کریستوفر راجرز (Christopher Rogers)
    تعداد اپیزودها: ۴۰
    شبکه:AMC
  • کشور تولیدکننده: آمریکا
    بازیگران: لی پیس (Lee Pace)، اسکوت مک‌نیری (Scoot McNairy)، مکنزی دیویس (Mackenzie Davis)، کری بیشه (Kerry Bishé)

اگر بخواهیم حقیقت را بگوییم، این روزها تقریبا اکثر سریال‌های با کیفیت دست روی درام‌پردازی با حوصله و هدایت به سوی فینالی طوفانی گذاشته‌اند. حتی Game of Thrones «بازی تاج و تخت» هم بعد از شش فصل پیروی از این رویه، به خاطر دو فصل ناآگاهی نویسندگان و رفتن به سمت بلاک‌باسترهای بی‌مغز هالیوودی، میراث خود را بر باد داد. با این حال هر از چند گاهی سریالی که به جای پیروی از این فرمول، تمرکز خود را بر روی درگیری‌ها و هیجانات اپیزودیک می‌گذارد، ضروری است. «ایستادن و آتش گرفتن» در دسته این گونه سریال‌ها قرار می‌گیرد. سریالی که با تمرکز بر روی روایت اپیزودیک، هر اپیزود را سرشار از هیجان نگه می‌دارد و همزمان از قصه‌گویی بلند و شخصیت‌پردازی غافل نمی‌شود. شاید این سریال در فصل اول خود به طور کامل به این ویژگی‌ها و پتانسیل‌ها نرسد، اما رفته رفته و پس از گذر چیزی حودو پانزده اپیزود خود را معتاد به سریال و غرق در دنیای کاراکترها پیدا می‌کنید.

سریال در دوران همه‌گیر شدن و رشد دنیای کامپیوترهای شخصی در دهه ۸۰ جریان دارد. جایی که همه کمپانی‌ها به دنبال عرضه محصول خود به بازار و در دست گرفتن بخشی از این بازار هستند. در این میان ما با شرکت کوچکی به نام کاردیف الکترونیک همراه می‌شویم. شرکتی که جرئت ورود به عرصه این رقابت را ندارد و می‌ترسد توسط شرکت‌های بزرگ‌تر مانند IBM نابود شود. در همین حال، پای کاراکتری به نام جو مک‌میلن به ماجرا باز می‌شود و او با زبان‌بازی برای خود جایی در کاردیف الکترونیک دست و پا می‌کند و سپس، سران شرکت را هم راضی به ساخت طرح او برای ساخت یک کامپیوتر شخصی می‌کند. «ایستادن و آتش گرفتن» به نوعی ردپای کارهای آرون سورکین (Aaron Sorkin) را در خود دارد و پر از دیالوگ‌های پرانرژی است. تفاوت «ایستادن و آتش گرفتن» با فیلم‌های سورکین این است که به خاطر سریال بودنش، می‌تواند موضوعات را گسترده‌تر و از دیدگاه چند شخصیت بررسی کند. همانطور که اشاره شد، «ایستادن و آتش گرفتن» سریال بی‌نقصی نیست اما، بدون شک یکی از شایسته تماشاترین هاست.

  • فیلم سینمایی “میلک”
    نام به زبان انگلیسی: “Milk”
    سال تولید: ۲۰۰۸ میلادی
    کارگردان: گاس فن سانت (Gus Van Sant)
    نویسنده: داستین لنس بلک (Dustin Lance Black)
    کمپانی ناشر: Focus Features
  • کشور تولیدکننده: ایالات متحده‌ی آمریکا
    بازیگران: شان پن، امیل هرش (Emile Hirsch)، جاش برولین (Josh Brolin)، دیگو لونا (Diego Luna)، جیمز فرانکو (James Franco)

«میلک» یک فیلم درام بیوگرافی بر اساس زندگی هاروی میلک، یک سیاست‌مدار کالیفرنیایی است و روایتی از تلاش او برای تغییر مسائل داخلی مختلف در آمریکا است. از ویژگی‌های بارز «میلک» که آن را به طرز سرگرم‌کننده‌ای از سایر فیلم‌های بیوگرافی-سیاسی متفاوت می‌سازد، فضاسازی آن از سان‌فرانسیسکوی هیپی‌زده است. به این مهم تعداد زیادی نقش‌آفرینی با کیفیت و متقاعدکننده که در راس آنها شان پن وجود دارد را نیز اضافه کنید. داستان هاروی میلک تراژدیک است، اما میلک موفق می‌شود شادی فردی او را به طرز معرکه‌ای به تصویر بکشد.

«میلک» فیلمی است که به روایت مهمی می‌پردازد، اما این مسئله جلوی آن را از تبدیل به اثری سرگرم‌کننده نمی‌گیرد. این همان ویژگی است که ساخته فن سانت را به اثری کمیاب در هالیوود این روزها تبدیل می‌کند. «میلک» به هیچ عنوان فیلم کاملی نیست، شاید تلاش فن سانت برای جلوگیری از خسته‌کننده شدن آن موجب جلوگیری از تاثیر احساسی لازم شده اما، این که می‌توانید با شخصیت اصلی داستان ارتباطی عمیق برقرار کنید و همین که فیلم از چنین گروه بازیگران با استعدادی بهره می‌برد، آن را به اثری تبدیل می‌کند که سینمادوستان نباید از دست دهند.

مطالب مرتبط



مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.