معرفی فیلم و سریال | آخر هفته چه فیلم‌هایی ببینیم؟

16 May 2019 - 22:00

در آخرین آخر هفته‌ی اردیبهشت ماه، قصد داریم تا دو فیلم با دنیاهای کاملا متفاوت را معرفی کنیم. اولی یک تلاش بی وقفه و غیر قابل مهار برای بقا؛ و دومی سلطه‌ی بی چون و چرای یک علم به نام ریاضیات بر تمام هستی!. مل گیبسون (Mel Gibson) از آن دسته آدم هایی است که اگر به زندگی‌نامه‌اش نگاهی کنیم، الگویی بی چون و چرا برای تمامی علاقه مندان و همچنین تازه واردان عرصه‌ی فیلم و سریال محسوب می‌شود. چرا که هم بازیگر خوبی است و هم کارگردانی بسیار قابل تحسین. اما فیلمی که امروز قصد داریم معرفی کنیم را بازی نکرده است و به همراه یک نویسنده‌ی ایرانی به نام فرهاد صفی نیا، دست به ساخت آن زده که الحق هم محصول با کیفیتی از آب درآمده است. از سمتی دیگر، اکثر علاقه‌مندان به فیلم‌های حماسی، راسل کرو (Russell Crowe) را به خاطر ایفای نقش منحصر بفردش در فیلم «گلادیاتور» که انواع و اقسام جوایز از جمله اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای آن برنده شد، می‌شناسند. این‌بار فیلمی از او را یک سال بعد از فیلم «گلادیاتور» یعنی سال ۲۰۰۱ برای شما معرفی خواهیم کرد که البته برای این فیلم هم جوایز مشابهی را دریافت کرده است. در ادامه با سینما گیمفا همراه باشید.

  • نام فیلم: آپوکالیپتو (Apocalypto)
  • سال تولید: ۲۰۰۶
  • کارگردان: مل گیبسون 
  • نویسندگان: مل گیبسون – فرهاد صفی نیا
  • شرکت تولید کننده: تاچ‌استون پیکچرز – آیکون پروداکشنز
  • کشور سازنده: آمریکا
  • بازیگران: رودی یانگبلاد (Rudy Youngblood) – رائول تروهی‌یو (Raoul Max Trujillo) – دالیا هرناندز (Dalia Hernández)

اگر از دیدن فیلم‌های قابل پیش‌بینی و یکنواخت خسته شده‌اید و عجیب و غریب بودن اکشن‌های این روزهای سینمایی‌های هالیوود آزارتان می‌دهد، و یا اگر می‌خواهید کمی از فیلم‌های مدرن فاصله بگیرید و همچنین اگر دلتان تنگ شده تا سری به زمان شکل‌گیری تمدن‌ها بزنید، Apocalypto را ببینید. هنجار شکنی و سنت شکنی غیر قابل انکار فیلم شاید بزرگترین نقطه‌ی قوت آن باشد. البته باید بگوییم این تخصص مل گیبسون است که اینگونه فیلم بسازد: رنج، سختی، فرهنگ و مردمی که بالاخره یک انقلابی را معرفی می‌کنند که دست به طغیان بزند و عده‌ای را از عذاب و سختی برهاند. باید گفت ساخت چنین فیلم‌هایی همواره هم خوب نیستند چرا که نظرهای منفی زیادی را به دنبال خود می‌کشانند و یک فیلمساز شجاع لازم است تا ریسک کند و یک فیلم به زبان غیر انگلیسی بسازد. Apocalypto زمان انقراض تمدن مایا را نشان می‌دهد که البته یک فیلم‌نامه‌ی پر پیچ و خم از صفی‌نیا هم چاشنی فیلم‌برداری حرفه‌ای آن شده است.

نخستین نکته‌ای که در Apocalypto به چشم مخاطب می‌آید، “خشونت” بالای آن است. این خشونت احتمالا ابزاری برای نمایش هدف فیلم است. تمام عناصر فیلم به گونه‌ای گردهم آمده‌اند تا هیچ نقصی برای به تصویر کشیدن این برهه از تاریخ شاهد نباشیم. اوج جاهلیت قبایل و خفقان شدید در بین مردم، نیاز به یک رهبر آزادی‌خواه را بیشتر از همیشه شعله‌ور می‌کند و بیننده در لحظات زیادی از فیلم دلش دقیقا همین را می‌خواهد. فیلم با ظرافت خاصی پیش می‌رود تا اندک‌ ارزش‌های انسانی به جا مانده در لابلای لجن‌زار وحشی و عقب‌ مانده‌ای که سران قبایل ایجاد کرده‌اند، مانند عشق، شجاعت، نوع دوستی، آزادگی و مهم‌تر از همه ظلم ستیزی را نشان دهد که تبلور این ارزش‌ها در یک نبرد طاقت فرسا بین زندگی با مرگ، در نقش اول فیلم ظهور می‌کند که انصافا صحنه‌های با جذبه‌ای را هم خلق می‌کند.

  • نام فیلم: ذهن زیبا (A Beautiful Mind)
  • سال تولید: ۲۰۰۱
  • کارگردان: ران هاوارد 
  • نویسنده:آکیواگلدزمن
  • شرکت تولید کننده:یونیورسال استودیوزدریم ورکس
  • کشور سازنده: آمریکا
  • بازیگران: راسل کرو (Russell Crowe)، جنیفر کانلی (Jennifer Connelly)، ویوین کاردن (Vivien Cardone)، ادوارد الن اد هریس (Edward Allen “Ed” Harris)، آدام گلدبرگ (Adam Goldberg)، جاد هیرش (Judd Hirsch)، کریستوفر پلامر (Christopher Plummer)، پاول بتانی ( Paul Bettany)

بدون شک اگر از اساتید ریاضی که اهل دیدن فیلم هستند، در مورد A Beautiful Mind بپرسید، حرف‌های زیادی درباره‌ی آن برای گفتن خواهند داشت. آنها همچنین این دیالوگ زیبای فیلم که می‌گوید ریاضیدان ها در نهایت بازی را می‌برند را نیز به شما خواهند گفت. فیلم حول زندگی جان نَش، ریاضیدان نابغه‌ای می‌گردد که با بیماری اسکیزوفرنی دست و پنجه نرم می‌کند و نهایتا با فائق آمدن بر آن موفق به کسب جایزه‌ی نوبل اقتصاد می‌شود. اما جذابیت‌های بی حد و اندازه‌ی A Beautiful Mind ما را بر آن داشت تا آنرا به شما معرفی کنیم. جان نش، همینطور که مسائل عجیب و غریب ریاضی را حل می‌کند و در دانشگاه پرینستون سرامد دیگران به حساب می‌آید، گوشه گیرتر و منزوی‌تر می‌شود و به مرور بیماری‌اش نمود بیشتری پیدا می‌کند. دیالوگ‌های تامل‌برانگیز فیلم و به چالش‌ کشیدن ذهن بیننده در مورد مسائل مختلف، کارهای عجیب و غریب جان نش که منتهی به نتایج حیرت انگیز می‌گردند و همچنین معجزه‌ای به نام عشق، از جمله نکاتی هستند که جوایز اسکار زیادی را برای این فیلم کسب کردند.

راسل کرو ثابت کرد که هر نقش دیگری را که به او بدهند می‌تواند بازی کند. او توانست تمام نکته‌هایی را که کارگردان لازم داشت که بیننده از چنین شخصیتی ببیند را به زیبایی هر چه تمام‌تر به نمایش بگذارد. از سویی دیگر توانست پس از آشنا شدن با آلیشیا با بازی جنیفر کانلی، زندگی‌اش را از نو بسازد و با بیماری‌اش مبارزه کند تا نهایتا جایزه‌ی نوبل را بدست آورد. اما شیمی جذاب کانلی در کنار بازی بی‌نقص او، حس فداکاری و عشق را به طوری محسوس در تمام فیلم زنده نگه می‌دارد و نهایتا از A Beautiful Mind یک شاهکار خلق می‌سازد.

اما نظر شما خوانندگان گرامی سینما گیمفا درباره‌ی این دو فیلم چیست؟ اگر پس از مشاهده‌، نکته‌ی برجسته‌ای از فیلم‌ها یافتید و خواستید آنرا با بقیه به اشتراک بگذارید، در بخش نظرات با ما همراه باشید.

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • نوید یعسوبی says:

    بسیار تحلیل خوبی بود
    من هر دو فیلم رو دیدم و از هر دو لذت بردم مخصوصا اپوکالیپتو که واقعا فیلمنامه و داستان و ساختش عالیه .