نقد و بررسی انیمه Tokyo Godfathers | مصیبتی میان زباله‌ها

16 July 2019 - 22:00
Tokyo Godfathers wallpaper

Tokyo Godfathers انیمه‌ای در ژانر کمدی ماجراجویی است که در سال ۲۰۰۳ توسط شرکت Sony Pictures Entertainment Japan منتشر شده است. ساتوشی کون نویسنده و کارگردان این انیمه است که آثاری همچون Paprika و Perfect Blue  را نیز در کارنامه خود دارد.

معجزه کریسمس

شروع این انیمه درواقع یک پیش نمایش است، این پیش نمایش توضیحات اولیه بسیار مفیدی را از شخصیت‌ها و رابطه میان سه شخصیت اصلی به خوبی به نمایش میگذارد. پس از پرده برداری از داستان، این انیمه راه خود را به روشی بسیار جالب ادامه می‌دهد و سعی دارد با معرفی شخصیت‌های جدید و درگیر کردن آنها با شخصیت‌های اصلی، داستان خود را جذاب‌تر از گذشته نشان دهد. معرفی شخصیت‌ها بسیار خوب انجام شده است و داستان رابطه میان آن‌ها را بسیار جالب به نمایش در می‌آورد و تنها نکته نامشخص چگونگی نحوه آشنایی این شخصیت‌ها است.

به دنبال درک حس مادری

هانا بسیار شخصیت جالبی دارد و عناصر تشکیل دهنده این شخصیت به خوبی در وجود هانا نقش بسته‌اند. بهترین تعریف از شخصیت هانا تعریف خود انیمه از او یعنی مردی با قلب زنانه است، البته استفاده از شخصیت‌هایی مانند هانا در داستان اصلا کار ساده‌ای نیست، اما این انیمه با هنرمندی این شخصیت را در جهان پر از غم و معجزه خود کرده است و به بهترین شکل هم برای پیشروی داستان از او استفاده کرده است. نکته‌ای که درمورد شخصیت هانا کمی عجیب به نظر می‌رسد طراحی چهره این شخصیت است، با اینکه طراحی چهره شخصیت‌ها به خوبی مشکلات و سختی‌های این شخصیت‌ها را به نمایش میگذارد اما چهره هانا به شکلی نیست که تمام مخاطب‌ها را به لبخند رضایت وادار کند و حتی شاید برخی از مخاطب‌ها هیچ رغبتی برای برقراری ارتباط با این شخصیت نداشته باشند. در نقطه‌ای که گذشته شخصیت هانا فاش می‌شود تغییر خاصی بین ارتباط هانا و مخاطب بوجود نمی‌آید و حتی گذشته این شخصیت به شکلی نیست که بتواند تاثیر چندان خاصی را در این ارتباط ایجاد کند. نکته بسیار جالب این شخصیت نحوه استفاده داستان از او برای پیشروی در مسیر حرکت خود است که به زیبایی هم انجام شده است و انیمه توانسته است با استفاده بسیار مناسب از این شخصیت، داستان را به شکل جذاب‌تری روایت کند.

Tokyo Godfathers wallpaper 2

سه بی‌خانمان اصلی انیمه

فرار از گذشته

گبین بسیار شخصیت مفیدی برای انیمه است و درواقع داستان با وجود این شخصیت به پیچ و خم‌های جذابی برخورد کرده است. گین شخصیتی است که به دنبال فرار و فراموش کردن گذشته خود است و حتی در نقطه‌ای در داستان درمورد گذشته خود دروغ می‌گوید زیرا این شخصیت توانایی روبرو شدن با آن را ندارد، همین موضوع هم در داستان این انیمه استفاده شده است و گین که تحمل شکست دیگری ندارد تمام تلاش خود را برای موفق شدن در این عملیات عجیب و غریب می‌کند، داستان می‌توانست از برخی از خصوصیات این شخصیت مانند الکی بودن او استفاده بهتری بکند، اما این اتفاق تنها در قسمتی کوچک از داستان قابل مشاهده است. نکته عجیب رابطه میان شخصیت گین و هانا است که از ابتدا تا انتها هیچ قاعده خاصی ندارد و همچنین داستان هم اهمیت چندان زیادی به این موضوع نمی‌دهد و فقط به دیالوگ‌های کوتاه شخصیت هانا درمورد این موضوع بسنده کرده است. نکته جالب این انیمه رابطه گین با دو شخصیت دیگر این انیمه است، با توجه به لج‌باز بودن گین رابطه او میان دو شخصیت هانا و میوکی در برخی از نقاط انیمه باعث خلق صحنه‌های جذابی شده است که برخی از آن‌ها نیز در قالب طنز به نمایش در آمده است.

دختری مرموز

میوکی بسیار شخصیت عجیب و مرموزی دارد. داستان در موقعیت نه چندان مناسبی پا به خاطرات شخصیت میوکی میگذارد و خیلی سریع هم اهمیت را از گذشته عجیب این شخصیت می‌گیرد و دیگر هیچ صحبت خاصی را درمورد آن نمی‌زند، درواقع شخصیت میوکی نسبت به دو شخصیت دیگر زمان بسیار کم‌تری را برای معرفی خود در داستان پیدا می‌کند. پس از گذشتن از بخش ابتدایی داستان میوکی دیگر آن شخصیت لج‌باز ابتدای انیمه نیست و مانند شخصیت گین پیچ و خم خاصی را به داستان وارد نمی‌کند، اما داستان این کم لطفی را در برخی از نقاط انیمه به خوبی جبران کرده است و توانسته است تاثیر این شخصیت را به خوبی در داستان به نمایش بگذارد. با اینکه داستان توضیحات درمورد گذشته این شخصیت به مخاطب خود نمایش می‌دهد اما این تصاویر به شکلی است که چندین سوال بزرگ درمورد اتفاق به تصویر کشیده شده در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که داستان توانایی پاسخگویی به این سوالات را ندارد.

Tokyo Godfathers wallpaper 3

میوکی شخصیتی که آتش اولیه‌اش در داستان خوابید

شخصیت‌های داستانی

نکته بسیار جالب این انیمه این است که با ورود هر شخصیت فرعی به داستان یک موضوعی که به یکی از سه شخصیت اصلی مربوط است وارد روند داستانی می‌شود و آن شخصیت مورد نظر را با خود درگیر می‌کند و همین موضوع باعث شده است که این انیمه مهمان‌های مختلف اما زودگذر و با ویژگی‌های مختلف را به داستان خود دعوت کند و با کمک گیری از آن‌ها روایت جذاب‌تری را از داستان خود به نمایش بگذارد، البته این شخصیت‌ها جذابیت چندان زیادی ندارند و در واقع حضور برخی از آن‌ها مانند زنی که در اوایل انیمه به همراه میوکی از کیوکو مراقبت می‌کرد نیز کمی غیر ضروری است اما این شخصیت‌ها با گره‌ای که به داستان وارد می‌کنند به جذابیت آن کمک بزرگی می‌کنند.

داستان قهرمانان بی‌خانمان

در داستان این انیمه جو غم‌انگیزی حاکم است که حتی این موضوع هم بر گذشته شخصیت‌های داستان تاثیر گذاشته است اما روایت کمدی و جالبی که داستان این انیمه در نظر گرفته است تعادل بسیار خوبی میان این دو عنصر ایجاد کرده است. ارتباط میان شخصیت‌ها با اینکه از جذابیت بسیار زیادی برخوردار است اما در برخی از مواقع به نظر می‌رسد که ارتباط میان شخصیت‌ها آنقدر محکم نیست زیرا مسیر شخصیت‌ها در چندین نقطه از انیمه از هم جدا می‌شود (مخصوصا دو شخصیت گین و هانا). داستان از عناصر قابل استفاده خود به بهترین شکل استفاده کرده است البته درست است که در برخی از مواقع صحنه‌های کمدی چندان جالب نیستند، اما در بیشتر مواقع دیالوگ‌های بسیار جذابی با چاشنی طنز نیز در داستان گفته می‌شود. روایت داستان این انیمه کمی ساده است، داستان در مسیر حرکت خود موضوعات بسیار متنوع و مختلفی را وارد دنیای خود می‌کند اما هرموقع بن بست می‌خورد با استفاده از عنصر خوش شانسی شخصیت‌ها را از مخمصه بوجود آمده در داستان نجات می‌دهد.

Tokyo Godfathers wallpaper 4

صحنه‌های کمدی این انیمه بسیار خوب هستند

پایانی برای تولدی دوباره

درست است که پایان این انیمه قابل حدس زدن است، اما این موضوع به هیچ وجه از زیبایی آن کم نمی‌کند و این انیمه داستان خود را به بهترین شکل به پایان می‌رساند، البته پایان این انیمه به آینده شخصیت هانا چندان اشاره خاصی نمی‌کند ولی می‌توان از بخش‌های مختلفی از داستان سرنخ‌های زیادی درمورد آن پیدا کرد. شخصیت‌ها با نزدیک شدن به پایان داستان به تکامل پیدا کردن در زندگی خود نزدیک‌تر می‌شوند و این موضوع نیز در بخش پایانی این انیمه کاملا مشهود است. این انیمه با استفاده بسیار مناسب از عناصر مختلف خود غم و شادی را به خوبی به نمایش می‌گذارد و شخصیت‌های جالب و روایت جذاب داستان آن هم به این زیبایی اضافه می‌کند.

مطالب مرتبط



مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.