نقد و بررسی انیمه Ponyo | دریای زندگی

6 August 2019 - 22:00
Ponyo wallpapaer

Ponyo انیمه‌ای است در ژانر فانتزی که در سال ۲۰۰۸ پخش شده است. کارگردانی و نویسندگی این انیمه توسط هایائو میازاکی صورت گرفته است و توسط استودیو جیبلی ساخته شده است.

شروع یک رویا

شروع این انیمه از هر نظری زیبا است، از معرفی شخصیت‌های آن تا آغاز داستان این انیمه همه به خوبی در نقطه آغازین به نمایش در آمده‌اند. در نقطه آغازین بیشتر داستان به شخصیت اصلی خود می‌پردازد و با نشان دادن چشمه‌ای از زندگی او سعی دارد تا جو حاکم بر فضای انیمه را برای اجرای داستان آماده کند. معرفی شخصیت‌ها در ابتدا بسیار خوب انجام شده است و انیمه مقدار زمان مناسبی را برای معرفی آن‌ها استفاده می‌کند. مهم‌ترین نکته‌ای که در ابتدای این انیمه به چشم می‌آید دنیای بسیار زیبا و خوش رنگ آن است که هر صحنه از این انیمه را زیبا و زیبا‌تر کرده است.

عاشق کنجکاو

سوسکه مهم‌ترین شخصیت این انیمه به حساب می‌آید اما شخصیت اصلی آن نیست، درواقع سوسکه ابزاری برای پیشروی داستان به شمار می‌آید و شخصیت او به شکلی است که این پیشروی را راحت‌تر کرده است. روحیه لطیف و شکننده اما شخصیتی کنجکاو و سخت کوش از صفات بسیار مهم این شخصیت به شمار می‌آیند. نکته بسیار جالب سوسکه این است که تاثیری که برروی داستان می‌گذارد هم به زیبایی داستان کمک بسیار زیادی می‌کند هم اینکه به شخصیت یک بچه پنج ساله بسیار نزدیک است ،درواقع داستان با هنرمندی از شخصیت سوسکه در قسمت‌های مختلف و به درستی استفاده کرده است. شخصیت سوسکه از ابتدا تا انتها داستان هیچ پیشرفتی ندارد یعنی از همان ابتدای به عقیده خود ایمان دارد و داستان هم با استفاده از همین عقیده به پایان می‌رسد و درواقع هیچ پیچشی خاصی را به شخصیت‌های خود وارد نمی‌کند.

Ponyo wallpaper 4

بیشتر صحنه‌های این انیمه بسیار زیبا هستند

امید به زندگی

پونیو شخصیت اصلی این انیمه است، پونیو داستان را به همان سمتی که خود او علاقه دارد سوق می‌دهد و این انیمه بر اساس آرزو‌ی این شخصیت شکل می‌گیرد. پونیو شخصیتی درحال پیشرفت است و با گذشت هر لحظه از انیمه این شخصیت پیشرفت جسمی و کمی هم ذهنی دارد البته نکته بسیار آزار دهنده این است که دقیق مشخص نیست که پونیو و برخی دیگر از موجوداتی که در انیمه وجود دارند به چه شکل و به چه علت بوجود آمده‌اند اما شاید دانستن این موضوع هم تاثیر چندان خاصی بر داستان نگذارد. پونیو شخصیت عجیبی ندارد اما موجود عجیبی است و با پیشروی داستان قسمت‌های بیشتری از عجیب بودن این شخصیت به چشم می‌آید، شخصیت پونیو با رفتار و حرکات خود بخش کمدی را به داستان اضافه می‌کند که شاید در آن حدی که به نظر برسد خنده‌دار نباشد اما قطعا در چندین صحنه مختلف باعث لبخند مخاطب می‌شود. پونیو ماهی بسیار عجیبی است، اما هیچ تاریخچه‌ای از دلیل عجیب بودن این موجود به مخاطب داده نمی‌شود هرچند این موضوع تاثیر چندان منفی در جذابیت این شخصیت نمی‌گذارد.

خانواده جالب

لیزا یکی از جالبترین شخصیت‌های این انیمه است و از همان نقطه که وارد داستان می‌شود این موضوع مشخص می‌شود، لیزا با اینکه شخصیت بسیار مهربانی دارد اما یک شخصیت بسیار لج‌بازی هم در وجود خود نهفته است که در مواقع مختلفی از داستان به چشم می‌آید. لیزا به عنوان یک شخصیت فرعی نقش بسیار خوبی را در داستان انیمه ایفا کرده است و به طور کلی تاثیری تقریبا مستقیم برروی داستان این انیمه گذاشته است البته شخصیت کوچی پدر سوسکه با اینکه حضور کمی در داستان دارد اما همین حضور کم به نظر غیرضروری می‌آید و همچنین حضور او کاملا در داستان بی‌تاثیر است و تنها برای شاخه و برگ دادن به زندگی شخصیت سوسکه و لیزا است.

Ponyo wallpaper 3

فوجی موتو شخصیتی با پتانسیل بسیار بالا

دانشمند جادوگر

فوجی موتو شخصیتی بسیار جالب و مرموزی دارد شخصیت فوجی موتو به شکلی است که دقایق حضور این شخصیت در انیمه برای مخاطب ارزشمند می‌شود و این شخصیت را ناخودآگاه جذاب‌تر می‌کند، دانشمند یا جادوگر بودن این شخصیت کمی مبهم است اما دیالوگ‌های این شخصیت مخصوصا نظر او درمورد انسان‌ها بسیار زیبا است. نکته بسیار جالب درمورد این شخصیت رویا پردازی‌های او است اما این شخصیت می‌توان گفت به طور کامل از مسیر اصلی انیمه به خاکی می‌رود و تقریبا از نقطه‌ای به بعد تاثیر خود را از دست می‌دهد. داستان کاملا به شکل خلاف تصور از شخصیت فوجی موتو استفاده می‌کند زیرا این شخصیت پتانسیل تبدیل شدن به یک شخصیت اصلی بسیار جذاب را دارد، اما با عوض شدن مسیر داستان در اواسط انیمه شخصیت فوجی موتو هم کم کم محو می‌‎شود، دلیل محو شدن شخصیت فوجی موتو این است که داستان سعی دارد تا شخصیت پونیو را به پایان برساند و همین هم باعث می‌شود تا وقتی برای شخصیتی مانند فوجی موتو نباشد تا در داستان خودنمایی کند.

داستان زندگی دوباره

داستان این انیمه بسیار جالب است و همچنین به شکلی طراحی شده است که هر فردی می‌توان برداشت شخصی خود را از داستان این انیمه داشته باشد، داستان شخصیت‌ها را به خوبی به هم پیوند داده است و این موضوع نیز تاثیر بسیار جالبی را در انیمه گذاشته است، همچنین نحوه پیشروی داستان نیز با بسیار خوب است و داستان با روند بسیار خوب و روانی به راه خود ادامه می‌دهد. داستان این انیمه به طور کلی بسیار جذاب است اما در نقطه‌ای از انبمه پیچش داستانی بوجود آمده مسیر انیمه را به طور کلی عوض می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که شخصیت‌هایی مانند فوجی موتو در جایگاه اصلی خود قرار نگرفته باشند، ار همان ابتدای داستان شخصیت فوجی موتو به نظر شخصیت بسیار جالب و به نوعی شخصیت منفی این انیمه به حساب می‌آید اما پیچش داستانی بوجود آمده این اجازه را به انیمه نمی‌دهد همچنین این پیچش ،داستان این انیمه را بسیار ساده‌تر کرده است و هیچ استرس و نگرانی را به مخاطب خود وارد نمی‌کند و فقط با نشان دادن صحنه‌های جذاب و دنیای زیبای انیمه خود را به پایان را خود نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند. این انیمه با مثال بسیار جذابی داستان عشق و آزادی را از دیدگاه خود برای مخاطب به نمایش در آورده است و با استفاده از موضوعی بسیار جالب این دیدگاه را بسیار جذاب‌تر کرده است.

Ponyo wallpaper 2

دنیای این انیمه بسیار زیبا است

شروع زندگی

این انیمه شخصیت‌های مختلفی را در داستان خود بوجود آورده است و از هرکدام از آن‌ها استفاده موردنظر خود را کرده است و همین موضوع باعث شده است که شخصیت‌هایی مانند گرنماماره هرچند حضور کمی در داستان داشته باشند اما حضور آن‌ها بسیار پررنگ باشد. البته برخی از شخصیت‌ها نیز در داستان تاثیر چندان خاصی را ندارند، اما انیمه برای طعم بخشی به داستان خود این شخصیت‌ها را وارد دنیای خود کرده است. هرچه به پایان این انیمه نزدیک‌تر می‌شویم داستان این انیمه هم جذاب‌تر می‌شود شاید پایان این انیمه کمی ساده به نظر برسد، اما آن زیبایی که این انیمه در پایان بندی خود به نمایش می‌گذارد کاملا سادگی آن را برطرف می‌کند و ارزش خاصی را به پایان بندی خود می‌دهد. این انیمه با شخصیت‌های جالب و مرموز خود داستانی بسیار زیبا را به نمایش گذاشته است که با طراحی خوش رنگ و لعاب آن دنیای این انیمه را زیبا‌تر و جذاب‌تر کرده است.

برچسب‌ها: ، ،

مطالب مرتبط



مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.