پنجمین دوره از جشن عکاسان سینمای ایران در مرکز همایش‌های رایزن برگزار شد

20 August 2019 - 09:00

به گزارش سینما فارس، این دوره از جشن عکاسان سینمای ایران یعنی پنجمین رویداد سینمایی، پنجشنبه شب در تاریخ ۲۴ مرداد ماه سال ۹۸ با حضور تعدادی زیادی هنرمند و عکاس و سینما دوستان در مرکز همایش‌های رایزن واقع در خیابان آجودانیه برگزار شد.

این مراسم در نهایت پس از قریب به ۲ ساعت تاخیر شروع شد. مجری این دوره از جشن و عکاسان سینمای ایران بر عهده احسان کرمی بود.

مهمانان و هنرمندان زیادی در این جشن حضور به هم رسانده بودند. مهمانان حاضر در این رویداد به ترتیب زیر بودند:

گوهر خیر اندیش به همراه دخترش آزاده اسماعیل‌خانی، فاطمه معتمدآریا، فریبا کوثری، ویدا جوان، شایسته ایرانی، همایون اسعدیان، محمدحسین فرحبخش، سیروس الوند، احسان کرمی، حسن غفاری، امیر عابدی، مرتضی رزاق کریمی، علی قائم‌مقامی، رامین حیدری فاروقی، همایون ارشادی، بهنوش طباطبایی، افسانه پاکرو، مهدی جعفری، مژگان صابری، متین ستوده، مرتضی‌علی عباس میرزایی، مهدی امینی‌خواه، افسانه چهره‌آزاد و شاهرخ فروتنیان.

دبیر پنجمین دوره از جشن عکاسان سینمای ایران، علی نیک‌رفتار که ریاست انجمن صنفی عکاسان سینما را بر عهده دارد در ابتدای مراسم این طور شروع کرد:

نگاه‌مان در این جشن، حفظ جایگاه عکاسان سینما است و برنامه‌ریزی شده تا عکاسانی که عضو انجمن صنفی نیستند، اگر مایل باشند عضو شوند.
در جشن عکاسان سینما سعی کردیم از هنرمندان و سینماگرانی که نگاه ویژه‌ای به عکس دارند، تقدیر کنیم.

او درباره نقش عکس‌های سینمایی در تبلیغات این طور گفت:

تاریخ سینمای ایران را عکس‌ها ثبت کردند و بخشی از سینمای ایران مدیون عکس‌های سینمایی است.

او در پایان از مهمانانی که در این مراسم حضور داشتند مخصوصا مشاور و رییس دفتر شهردار تهران تشکر کرد و خبر از به روز رسانی تجهیزات جدید سینمایی برای عکاسان به کمک محمدحسین فرج مدیرکل دفتر توسعه تجهیزات سینمایی داد.

احسان کرمی در ادامه مراسم گفت:

سال‌های گذشته نمایشگاهی از عکس‌های عکاسان سینمایی برگزار می‌شد اما امسال قرار است کتابی متشکل از همه عکس‌های منتخب پنجمین جشن عکاسان سینمای ایران رونمایی شود.

احسان کرمی برای رونمایی از این کتاب از همایون ارشادی و همایون اسعدیان دعوت کرد تا به روی سن بیایند.

همایون ارشادی پس از رونمایی از کتاب گفت:

خیلی خوب است که کتابی از آثار عکاسان سینمایی منتشر شده است چون می‌توانیم همه عکس‌ها را یکجا داشته باشیم.

در قسمت بعد تجلیل از سیروس الوند صورت گرفت که برای این کار ابتدا فیلم کوتاهی از سیروس الوند پخش شد و سپس خسرو دهقان و مرتضی شایسته برای تجلیل از سیروس الوند به روی سن امدند.

سیروس الوند سخنرانی خود را این طور آغاز کرد:

عکاسی در سینمای ایران و عکاسان سینما صنف محترم و مهجوری هستند. عکس، کارت ملی یک فیلم است؛ هر زمان به خانه دوست کجاست فکر می‌کنید عکسی از کودکی که از تپه‌ای بالا می‌رود به یاد می‌آورید. در هایت پارک لندن، یک عکاس، عکس می‌گرفت و خرج خانواده‌اش را می‌داد در حالی که همه موبایل داشتند اما آن مردم قدر عکس را می‌دانستند.
فیلمبردار و عکاس بیکار داریم حتی کارگردانی داریم که مسافرکشی می‌کند، از طرف دیگر در همین سینما نفری وجود دارد که با یک تلفن میلیاردها تومان برای یک فیلم دریافت می‌کند. سینما حال خوبی ندارد چون هیچوقت اینقدر خودی و ناخودی در آن وجود نداشته است. خجالت بکشید! چقدر می‌خورید. ۱۰ میلیارد می‌گیرند و همان ابتدای کار، سه میلیاردش را میخورند و با هفت میلیارد باقی مانده فیلم می‌سازند و برایشان هم مهم نیست که این فیلم بفروش است یا خیر.

او درباره دیدار خود با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از در گذشت برادرش خشایار الوند این طور گفت:

چندی پیش آقای صالحی برای تسلیت فوت برادرم به خانه ما آمد. آقای وزیر آیا می‌دانید که چه اتفاقاتی در سینما می‌افتد و سینماگران چگونه زندگی می‌کنند؟ آنها چیزی جز مردم ندارند چیزی که حتی دولتمردان هم به آن غبطه می‌خورند. نمی‌خواهم در جشن گلایه کنم اما ما به سینما نیامده‌ایم که پولدار شویم بلکه آمده‌ایم تا حرف‌مان را بزنیم.

قسمت بعد مراسم تجلیل از حسین ملکی عکاس سینما، فیلمبردار و بازیگر شروع شد. برای این قسمت محمدعلی سجادی کارگردان و رضا مهاجر عکاس سینما برای آن روی صحنه آمدند.

محمدعلی سجادی قبل از تجلیل از حسین ملکی گفت:

حسین ملکی از آن دست افرادی است که فرزند زحمت و خیلی به درد بخور است. همه کاری کرده و بی‌جهت نیست که به او می گویند «حسین آرتیست». به نظر من او قدر کارهایی را که انجام داده، ندیده است شاید به این دلیل که عینک نمی‌زند و قیافه یک کتاب خوانده نمی‌گیرد. چنین افرادی که زحمت زیادی در سینما می‌کشند زیاد داریم و نباید تنها به چند اسم خاص بسنده کنیم.

بعد از آن حسین ملکی برای سخنرانی آماده شد و بیان کرد:

از ۱۴ سالگی وارد سینما شدم و اولین عکسی که ثبت کردم در تئاتری بود که بازیگران مطرح سینما در آن حضور داشتند و همین موضوع سبب شد بعد از آن تئاتر، وارد دنیای سینما شدم. نزدیک به ۶۲ سال است که در سینما فعال هستم و عایدی خاصی ندارم.

در ادامه مراسم های تجلیل، از افرادی مانند فاطمه معتمدآریا، نماینده انجمن بازیگران سینما، وحید موساییان نماینده انجمن کارگردانان سینما و محمد منصوری نماینده انجمن مدیران تولید سینما تقدیر شد.

فاطمه معتمد آریا پس از تقدیر از زحماتش این گونه گفت:

ما مخلص همه هستیم. چون همه‌مان یک هدف داریم و آن هم سینما است و بهتر است این سخنی که عکاسان سینما مطرح کردند، بپذیریم و حامی‌شان باشیم.

در ادامه از اسپانسرهای برنامه و اعضای انجمن عکاسان سینما که امور اجرایی پنجمین جشن را برعهده داشتند، تقدیر شد.

هیات داوران پنجمین دوره از جشن عکاسان سینمای ایران شامل این هنرمندان بود:

همایون اسعدیان، امیر عابدی، مجید خمسه، گوهر خیراندیش، مسعود رایگان، جواد جلالی و علی باقری

هیات داوران همراه با هم برای معرفی بهترین عکاس به روی سن آمدند تا عکاس برگزیده معرفی شود و در ادامه بهنوش طباطبایی برای معرفی نفر برگزیده این مراسم به روی صحنه آمد.

در نهایت تندیس شایستگی عکس به امید صالحی برای مجموعه عکس فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.

برای مشاهده عکس‌های پنجمین دوره از جشن عکاسان سینمای ایران گالری سینما فارس را در ادامه مشاهده کنید.

عکاسان: مهتاب جعفری و کتایون علاقه بندی

مطالب مرتبط



مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.