آیین بزرگداشت بیست و یکمین دوره جشن خانه سینما در ایوان شمس

24 August 2019 - 23:00

مراسم بزرگداشت ۴ هنرمند پییشکسوت سینمای ایران در بیست و یکمین دوره از جشن خانه سینمای ایران در ایوان شمس در ابتدای بزرگراه کردستان در آخرین روزهای مرداد ماه ۹۸ برگزار شد.

این مراسم با حضور سینماگران و دست اندرکاران فرنگی هنری کشور همراه بود. در ادامه با گزارش کاملی از سینما فارس همراه باشید‌

افرادی که در این دوره دوره از جشن خانه سینما مورد تجلیل و بزرگداشت قرار گرفتند به ترتیب زیر بود:

حسن زاهدی :

حسن زاهدی متولد سال ۱۳۲۵ است که در تهران به دنیا آمده است. او کار حرفه ای خودش را از تلویزیون شروع کرد تا اینکه در سریال عیاران و طراران به کارگردانی سعید نادری به عنوان صدابردار حضور داشت و به کار خود ادامه داد. او در آثار مهمی مثل درباره الی هم حضور داشت و جوایز و افتخارات زیادی هم به دست آورد.

سیمرغ بلورین از جشنواره ۸ فیلم فجر برای فیلم “زیر بام ‌های شهر” به کارگردانی اصغر هاشمی

سیمرغ بلورین از جشواره ۲۲ فیلم فجر برای فیلم “شهر زیبا” به کارگردانی اصغر فرهادی

سیمرغ بلورین از جشنواره ۲۵ فیلم فجر برای فیلم “پا برهنه در بهشت” به کارگردانی بهرام توکلی

سیمرغ بلورین از جشنواره ۲۷ فیلم فجر برای فیلم “درباره الی” به کارگردانی اصغر فرهادی

تندیسی بهترین صدابرداری خانه‌ سینما دوره دوم  بخاطر فیلم “بودن یا نبودن” به کارگردانی کیانوش عیاری

ندیس بهترین صدابرداری خانه سینما دوره هفتم بخاطر فیلم “رقص در غبار” به کارگردانی اصغر فرهادی

تندیس بهترین صدابرداری خانه سینما دوره دهم بخاطر فیلم “چهارشنبه سوری ” به کارگردانی اصغر فرهادی

بهترین صدابردای دفاع ‌مقدس برای فیلم “براده‌های خورشید” به کارگردانی حسین حقیقی

بیژن محتشم: 
“بیژن محتشم” در سال ۱۳۱۶ در مشهد متولد شده و در مدرسه دارالفنون درس خود را به پایان رسانده است. او دوره‌های مختلف و بین المللی برای چهره پردازی در خارج از کشور زیر نظر استادان بزرگی مانند “جان چمبرز” که برنده اسکار گریم سال ۱۹۶۸ بوده است، گذرانده است. او کار حرفه ای خود را از سال ۱۳۳۴ در واحد چهره پردازی تلویزیون آغاز کرد و کم کم به تدریس چهره پردازی را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پراخت.

از آثار خوب بیژن محتشم میتوانیم به موارد زیر بپردازیم:

«مسافران دره انار»، «دندون طلا»، «من زمین را دوست دارم»، «معجزه خنده»، «همسر دلخواه من»، «هرچی تو بخوای» و «گیس بریده» و «سارای»

برخی موفقیت‌های بیژن محتشم در زمینه چهره‌پردازی و گریم:

بهترین چهره‌پردازی برای فیلم معجزه خنده در اولین دوره جشن خانه سینما

و کاندید جایزه بهترین چهره‌پردازی برای فیلم سارای در دومین دوره جشن خانه سینما

سیروس الوند :

او در سال ۱۳۲۹ در تهران متولد شد و فعالیت حرفه‌ای خود را به عنوان یک منتقد سینما از سال ۴۸ آغاز کرد. او در مجلات و نشریه هایی مانند فیلم، فیلم و هنر، فردوسی و ستاره سینما نوشته های سینمایی خود را منتشر می‌کرد. همچنین در سال ۵۰ توانست اولین فیلمنامه خود را برای فیلم ساعت فاجعه بنویسد و چندی بعد کارگردانی فیلم سنجر را بر عهده گرفت.

او رشته‌های بازیگری در سینما، فیلمنامه نویسی و کارگردانی را در آموزشگاه ها تدریس می کرد.

از آثار وی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

در سمت فیلمنامه نویس:
دست های آلوده (انتشارات توفیق آفرین) و نویسنده فیلم نامه های ساعت فاجعه – فتنه (براساس پاورقی منوچهر مطیعی) – میعادگاه خشم (مشترک با بهزاد فراهانی) – حیدر (مشترک با فریدون گله) – ساحره – مرد – سلام بر عشق – سراب- سالومه – حامی – مکافات – هم خون – بت شکن (مشترک با شاپور قریب) – جای امن – تعصب – مرز – تفنگدار- فرار – فاتح – پادزهر- از صمیم قلب (مشترک با محسن دامادی)

سمت دستیار کارگردان:

ساعت فاجعه، مرد و بازیگری مسافر شب، مزاحم وی کارگردانی فیلم های همچون سنجر، شب آفتابی ،فیلم سینمایی فریاد زیر آب ،نفس بریده، ریشه در خون، آوار،محموله ،شب حادثه، برخورد ، یک بار برای همیشه، چهره، هتل کارتن، ساغر، دست های آلوده، دست های آلوده، مزاحم، رستگاری در هشت و بیست دقیقه، تله، زن دوم، ستاره های سوخته، مرد، پرتقال خونی

او جوایز زیادی در دوره های مختلف و از سازمان‌ها و برنامه‌های متعددی دریافت کرده است.

از سازمان بهزیستی، وزارت آموش و پرورش، جشنواره فیلم فجر در دوره‌های مختلف، جشنواره زن، وزارت درمان و آموزش پزشکی، یکی از ده انتخاب منتقدان سینمای کشور، جشنواره سینمای ایران در ترکیه، جشنواره مونترال، جشنواره سینمایی میلاد کوثر و غیره

بخشی از فعالیت‌های این هنرمند:

عضویت در شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران

ریاست شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران

عضویت در هئیت مدیره و هیات داوری اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران

بازرس کانون فیلم نامه نویسان سینمای ایران

عضویت در هیات مدیره خانه سینما

اکبر زنجان پور:
او در سال۱۳۲۳ در تهرا به دنیا آمد. در ابتدا از بازی در تئاتر در سال ۴۵ شروع کرد و بعد از اتمام دوران دانشجویی به تدریس در دانشگاه مشغول شد. او در سال ۶۸ عضو کمیته ملی تئاتر شد و در نمایش شب هزار و یکم به کارگردانی بهرام بیضایی بازی کرد.

از جمله دیگر فعالیت های اکبر زنجان پور به عنوان بازیگر:

فیلم‌های سینمایی معکوس، پل خواب، طالع سعد، روز دیدنی، تپش رفتار، تشکیلات و غیره

از دیگر فعالیت‌های این هنرمند میتوان به کار دوبله نیز اشاره کرد. معروفترین دوبله ایشان بجای “جبارسینگ” در فیلم شعله می‌باشد.

مراسم تجلیل از این ۳ بزرگوار سینمای ایران با اجرای کامران ملکی با قرائتی چند از قرآن و پخش سرود ملی آغاز شد.

منوچهر شهسواری مدیر عامل جشن خانه سینما در ابتدای مراسم به روی سن آمد و گفت:

عرصه فرهنگ عرصه بهم پیوستگی، دوست داشتن و احترام‌ها است، اگر کسی به غیر از این در سینما وارد شده باشد، موفق نخواهد شد. اگر امشب از بیژن محتشم، حسن زاهدی، سیروس الوند و اکبر زنجانپور بگوییم باز هم کم است. آنچه به ما فرصت می‌دهد در این شرایط سخت باز هم در سینما کار کنیم، تنها این است که در این عرصه پیوسته همه در کنار هم قرار دارند و افق سینمای ایران با همه بخش‌های آن گسترده است و اگر در این عرصه صبوری نکنیم در غیر این صورت افق سینمای ایران دردناک می‌شود.

متاسفانه فاصله دارا و ندار در سینمای ایران بسیار وسیع شده و من نمی‌خواهم وارد مسائل اقتصادی شوم اما اگر متوجه همه کسانی که برای سینمای ایران تلاش کرده‌اند نباشیم برکت از سفره ما می‌رود.

نکوداشت اکبر زنجان پور

در ادامه پس از پخش فیلمی کوتاه از مصاحبه با اکبر زنجان‌پور برای بزرگداشت این هنرمند فاطمه معتمدآریا، امین تارخ، علی دهکردی روی سن آمدند.

فاطمه معتمد آریا گفت:

فکر کردیم ما یک نفرمان از انجمن بازیگران کم است که اکبر زنجانپور از طرف انجمن بازیگران سینما بگوییم باید بگویم دیدن آقای زنجانپور یک مقام و محک است و همانطور که موسیقی دارای مقام است، آقای زنجانپور مقام سینمای ایران است وی مانند یک ستاره درخشان در تئاتر و سینما است.

امین تارخ نیز این طور گفت:

اکبر زنجانپور به بازیگری دل‌سپردگی دارد و بیش از آنکه عاشق بازیگری باشد دل‌سپرده بازیگری است و همین مسأله سبب می‌شود که شرافت را در حرفه خود حفظ کند. اکبر زنجانپور بهترین انتخاب برای این مراسم بود. چه اتفاقی می‌افتد یک مرد تبدیل به اکبر زنجانپور می‌شود و در رتبع اول خانواده است، پدری دارد که خیام را می‌شناسد و دوستی با نیما یوشیج دارد به فرزند خود نگاهی ادیب و هنرمندانه می‌دهد به همین دلیل از پدر اکبر زنجانپور قدردانی می‌کنم که چنین فردی را به ما هدیه کرد. علی‌رغم ظاهر خشن قلبی مهربان دارد و از جمله بازیگران نجیب سینما و تئاتر ایران است. این هنرمند همیشه با شرافت زندگی کرده و با زندگی و دوستانش سازش داشته است.

علی دهکردی گفت:

ستاره‌های واقعی در عالم هنر حضور درخشان دارند و این ۴ عزیز که امشب مراسم نکوداشت آن‌ها برگزار می‌شود بزرگان و ستارگان سینمای ایران هستند. اکبر زنجانپور یک معلم بزرگ است و من افتخار دارم از سوی خودم و همه شاگردان وی به این هنرمند تعظیم کنم.

در ادامه نوید محمدزاده هم پیام تصویری برای اکبر زنجان پور فرستاده بود که در سالن پخش شد.

زنجان پور پس از حضور روی سن گفت:

امشب شبه خستگی در کردن است. ۵۳ سال است که کار می‌کنم و از باورم به کارم کم نشده است. بلکه صیقل داده شد. خوشحالم این تشویق از طرف همکارانم و خانه سینما انجام شد. هنرمندان بسیار تنها هستند و تنهایی به هنرمند اعتبار می‌دهد و من خودم یکی از همین تنهاهای دنیا هستم.

نکوداشت بیژن محتشم

در ادامه کلیپی مصاحبه ای شکل از بیژن محتشم، طراح گریم پخش شد که برای تجلیل از این هنرمند عبداله اسکندری، محمد متوسلانی، سیروس ابراهیم زاده و مهری شیرازی به روی صحنه آمدند.

سیروس ابراهیم‌زاده برای صحبت جلو آمد و گفت:

 امشب خوشحالم برای اینکه هر ۴ نفر این عزیزان با هم کار را شروع کردیم و با همه آن‌ها کار کرده‌ام. درباره محتشم باید بگویم من و بیژن محتشم کار سینما و تئاتر را با هم و از گروه تئاتر آناهیتا شروع کردیم. محتشم هیچگاه استادی نداشت، اما اهل جستجو بود و توانست بهترین چیزها را یاد بگیرد و در طول کاری خود توانست شاگردان بسیاری مانند جلال معیریان و اسکندری را در مکتب خودساخته خود آموزش داده است.

محمد متوسلانی نیز بیان کرد:

باید به همه کسانی که برای سینما و تئاتر زحمت کشیده‌اند توجه کنیم و این توجه‌ها لفظی نباشد و باید آن را عملی کنیم و زیر بال و پر آن‌ها را بگیریم. سابقه دوستی من و آقای محتشم به سال‌های خیلی دور می‌رسد و درباره این هنرمند باید بگویم که او از پیشگامان هنر گریم در ایران است و کار او با نوآوری و عشق همراه بود.

عبدالله اسکندری هم این طور گفت:

تاریخ گریم سینمای ایران با نام آقای محتشم عجین است، آن زمان که در ایران گریم معنا نداشت وی به امریکا رفت و دوره گریم دید و بعد از بازگشت به ایران گریم را به من و تعدادی دیگر از افراد آموزش دادمهری شیرازی نیز بیان کرد: زمانی که در حرفه گریم شروع به کار کردم، آقای محتشم را همانند پدر خودم کنار خودم حضور داشت و تا امروز همیشه من را تشویق کرده است. او برای جامعه چهره پردازان استاد بزرگ است.افراد بسیاری در سینما حضور دارند که باید از آن‌ها قدردانی کرد. یکی از افتخارات من این است که آقای محتشم استاد من است و تاریخ گریم سینمای ایران با نام آقای محتشم عجین است، آن زمان که در ایران گریم معنا نداشت وی به امریکا رفت و دوره گریم دید و بعد از بازگشت به ایران گریم را به من و تعدادی دیگر از افراد آموزش داد، محتشم به ما گریم را یاد داد و من عشق به کار را از محتشم یاد گرفته ام. اولین فیلم من با استاد کیمیایی در سینما کار کردم، محتشم من را وارد دنیای گریم کرد و کیمیایی من را وارد سینما کرد. محتشم درس زندگی به من و امثال من داد، گریمی که نتیجه آن این شد که امروز ۵۰ گریمور ایرانی در خاورمیانه مشغول به کار هستند.

در ادامه عبدالله اسکندری از شاگردان محتشم دعوت کرد تا به روی صحنه بیاین و عکسی یادگاری با هم بگیرند.

نکوداشت حسن زاهدی

در ادامه مراسم تجلیل از حسن زاهدی آغاز شد. برای تجلیل از این هنرمند، جهانگیر میرشکاری، علیرضا زرین‌دست و همایون اسعدیان به روی سن آمدند.

علیرضا زرین دست گفت:

حسن زاهدی در حرفه و تخصص خود که صدا است، عمر و جوانی خود را گذاشته است و در دوره جوانی از استادان خود پیشی گرفته است. ما باید افتخار کنیم که متخصصان بزرگ و حرفه ای مانند حسن زاهدی داریم.

جهانگیر میرشکاری هم گفت:

۴۰ سال است که با حسن زاهدی کار می‌کنم و جزو دلسوزان سینما است.

همایون اسعدیان هم این طور گفت:

سال ۶۸ به عنوان دستیار کارگردان کار می‌کردم که با حسن زاهدی و جهانگیر میرشکاری آشنا شدم و یکی از آرزوهای من بود که زاهدی به من بوم صدا را بدهد و داد. نمی‌خواهم بگویم که خوش اخلاق است که نیست اما از این بداخلاقی شیرین این هنرمند سپاسگزارم چرا که از آنچه که می‌خواست دست نمی‌کشید.

بعد از این، پیام ویدیویی از اصغر فرهادی کارگردان موفق کشورمان پخش شد.

“حسن زاهدی در ۴ فیلم اول من به عنوان صدابردار حضور داشت و باید بگویم حضور وی در گروه بیش از یک صدابردار بود و همیشه مشکلات را حل می کرد به خصوص در فیلم‌های «شهر زیبا» و «درباره الی» بسیاری از مشکلات ما را حل کرد. او روحیه کودکانه معصومانه‌ای در خود دارد که امروز بسیار کمیاب است. زاهدی از جمله کسانی است که صدابرداری در صحنه را مرسوم کردند.”

حسن زاهدی بعد از این روی سن آمد و گفت:

امشب برای من افتخار بزرگی است که در کنار اساتید سینما هستم. امشب سه ارتشبد به یک کهنه سرباز سینما اهمیت دادند و از همه کسانی که تا امروز با آنها کار کرده‌ام تشکر می کنم.

در ادامه بهمن اردلان از سوی انجمن صدابرداران و صداگذاران سینمای ایران پیام تبریک این انجمن خواند.

نکوداشت سیروس الوند

برای تقدیر از این هنرمند مسعود کیمیایی، هوشنگ گلمکانی، فرشته طائرپور، فریدون جیرانی، محسن امیریوسفی به روی صحنه آمدند.

کیمیایی گفت:

از من خواستند امشب جایزه سیروس الوند را بدهد و من از آن استقبال کردم. سیروس از دوره فیلم‌های سیاه و سفید من مثل «داش آکل» و «قیصر» با من بود، بی‌مهری‌های زیادی به او شده و جوایز کمی گرفته است، خوشحالم که این جایزه را امشب به او می‌دهم.

فریدون جیرانی هم به روی سن امد و گفت:

اولین بار نام سیروس الوند را در نقد فیلم قیصر و بعد از آن در مورد رضا موتوری خواندم. پس سیروس الوند را از طریق مسعود کیمیایی شناختیم. اینکه می‌بینم الوند همچنان فیلم‌های خوب و دیدنی می‌سازد تبریک می‌گویم. بعد از قیصر نسل دیگری از سینما بوجود آمد و من اولین بار نام الوند را در نقد فیلم قیصر و بعد از آن در مورد رضا موتوری خواندم. پس سیروس الوند را از طریق مسعود کیمیایی شناختیم. اینکه می‌بینم الوند همچنان فیلم های خوب و دیدنی می‌سازد تبریک می‌گویم.

هوشنگ گلمکانی نیز گفت:

تاریخ پیوسته سینمای ایران و مبدا سینمای ایران ۱۱۹ سال پیش شروع شده است. الوند را بیش از ۵۰ سال است که می‌شناسم. او بسیار خوش قلم بود و یکی از بهترین نقدها بر فیلم «قیصر» را الوند نوشته است. این هنرمند سعی کرد سینمای بعد از انقلاب را راه بیاندازد. او یک صاحب نظر و سرشار از ایده و تئوری برای سینما است.

فرشته طائرپور بیان کرد:

هیچ حرفی مهمتر از الوند وجود ندارد که بتوان درباره او زد. اما در زمانه فروپاشی اخلاقی در صحنه‌های مختلف، در عرصه سینما با چنین بزگداشت‌هایی ضربه‌های فروپاشی اخلاقی را کم می‌کنیم. الوند یکی از افراد با آداب در سینمای ایران است. آدم‌های بد و خوب هستند که سینمای یک کشور را زنده نگه می‌دارند و سیروس الوند جزو ماندگاران سینمای ایران است و از جمله سینماگرانی است که برای من همیشه آموزش را به همراه داشته است.

امیریوسفی نیز این طور بیان کرد:

اولین فیلم ایرانی که روی پرده سینما دیدم «فریاد زیر آب» بود که تنها ۵ سالم بود و سرنوشت من این بود که فریاد زیر آب را یاد بگیرم. امیدوارم جوان سفید موی سینمای ایران همچنان به کار خود ادامه دهد.

در نهایت سیروس الوند روی سن آمد و گفت:

در زندگی من ۴ شب بسیار مهم است، شب اول تولد خودم است. شب دوم شبی است که با عشق همیشه زندگی‌ام ناهید عباسی ازدواج کردم. شب سوم شبی بود که جایزه کارگردانی را کنار کیمیایی و مهرجویی گرفتم، جشنواره‌ای که دبیر آن سیدمرتضی آوینی بود. شب چهارم قطعا امشب است. کسانی که الان روی صحنه هستند از سر من زیاد هستند و هر کدام در سینما بسیار تاثیر گذار هستند. مسعود کیمیایی شاگرد پدرم بود و در دبیرستان پدرم درس می‌خواند. کیمیایی برادر من است و در سالن سینما شاگردش بودم.

کامران ملکی در پایان این مراسم گفت:

دکتر حاتمی رییس دانشگاه فرهنگ و هنر اعلام کرده است که ۴ کلاس این دانشگاه به نام ۴ هنرمند امشب نامگذاری می‌شود.

“پایان مراسم”

در ادامه میتوانید گزارش تصویری بیست و یکمین مراسم جشن خانه سینما را در سایت سینما فارس ببینید.

عکاسان: مهتاب جعفری و کتایون علاقه بندی

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.